Poniżej zamieszczamy nagranie z webinaru Q&A z prawnikiem, który odbył się 14. kwietnia 2022 r. Tematem webinaru było – rękojmia i gwarancja 2022 – jakie zmiany czekają sprzedawców od 28 maja 2022 roku?

Odpowiedzi na pytania zadane podczas webinaru znajdą Państwo poniżej.

Nagranie z webinaru:

 

Prezentacja z webinaru:

2022-04-14 prezentacja_WEBINAR_QA (zmiany w reklamacjach 2022)

 

Poniżej zamieszczamy listę pytań zadanych podczas webinaru. Wskazujemy także odpowiedzi, które zostały udzielone podczas webinaru oraz przesyłamy materiały dodatkowe.

1 Sprzedaję na Allegro części samochodowe. Tam na Allego samo do produktu dodaje opis bardzo często błędny – opis nie jest wtedy zgodny i co wtedy? Tak
2 Kupujący znalazł ofertę firmy na Facebooku na produkt z niższą ceną i złożył zamówienie podając swoje dane poprzez wiadomość do Kupującego. Sprzedający odsyła kupującego do sklepu internetowego gdzie cena produktu jest wyższa. Sprzedający tłumaczy się, że w międzyczasie cena została zmieniona i trzeba zakupić towar w wyższej cenie (na Facebook jak i w wiadomości dalej widnieje towar w niższej cenie). Jaka cena obowiązuje w zamówieniu? Tak
3 Jaki jest czas jeśli chodzi o części zamienne, które producent powinien posiadać do realizacji zgłoszenia, jeśli np. model został wycofany ze sprzedaży i fabryka już tego nie produkuje? Tak
4 Przedsiębiorca na prawach konsumenta zgłosił mi reklamację na podstawie rękojmi na podgrzewacz do wody zakupiony na Allegro w lipcu 2021. Czy mogę w tym wypadku wymagać od Klienta karty gwarancyjnej, którą wdał producent a ja jako sprzedawca ją podpisałam i opieczętowałam w dniu sprzedaży? Czy w przypadku braku tej kary mogę odrzucić reklamację? Tak
5 10% aukcji na Allegro musi być powiązane z ich produktami, z tych które wystawiamy. Czy taka informacja w aukcji “w sporadycznych przypadkach zdarza się, iż w tych samych modelach oraz rocznikach samochodów stosowane były części o różnych parametrach. Upewnij się, że dobrałeś właściwą część porównując ją ze specyfikacją techniczną, numerami OE oraz listą pasujących pojazdów” zwalnia nas chociaż troszkę z odpowiedzialności? Tak
6 Czy przedsiębiorca mając w swoim regulaminie kwestię zwrotu produktu (jeśli opakowanie przyjdzie naderwane ale z produktem nic się nie dzieje) może pomniejszyć o 20% zwrot z całości zamówienia zasłaniając się zapisem swoim regulaminie. Czy to w ogóle jest zgodne z prawem? Nadmienię, że otrzymane informacji  od sprzedawcy są takie, że skontaktowali się z UOKiK i oni przyznali rację sprzedawcy. Tak
7 Klient podczas rozpatrywania zgłoszenia reklamacyjnego z tytułu rękojmi wycofuje zgodę na przetwarzanie danych osobowych, nie ma zgód marketingowych. Sklep wydaje decyzję w sprawie. Wszystkie dane Klienta zostają usunięte w trybie natychmiastowym. A mimo to Klient kontaktuje się mailowo ze sklepem w celu kontynuowania korespondencji. Co w tym przypadku zrobić? Tak
8 Jeżeli klient otrzymał produkt niekompletny i został o tym poinformowany, np. w produkcie brakuje jednego elementu, czy wtedy prawo reklamacji jest wyłączone całkowicie do całego produktu czy tylko do tego konkretnie brakującego elementu? Tak
9 Jaki jest czas rozpatrywania reklamacji jeśli klient zgłosi ją mailowo? Produkt nie został dostarczony do sprzedawcy fizycznie i sprzedawca nie może zapoznać się ze stanem faktycznym towaru oraz powstałymi wadami. Czy sprzedawca może upierać się przy tym, że dokumentacja zdjęciowa wady nie jest wystarczająca do przeprowadzenia procesu reklamacyjnego i żądać odesłania towaru do sprzedaży firmy> Czy w tym przypadku rozpatrywanie reklamacji rozpoczyna się już w momentem dostarczenia do sprzedawcy zgłoszenia reklamacyjnego przez wiadomość e-mail. Tak
10 Klient odsyła towar z tytułu rękojmi mamy dwa tygodnie ale my produkt wysyłamy w celu ekspertyzy chociażby sprawdzić czy towar użytkowany zgodnie z przeznaczeniem lub dobrze zamontowany. Często my czekamy nawet 8 tygodni na decyzję producenta. Czy ja mogę wydłużyć ten czas? Tym bardziej, że klient już nową część bo nie może sobie pozwolić na to by auto stało i żąda od nas zwrotu gotówki. Tak
11 Co w sytuacji gdzie Klient zgłasza braki w zamówieniu po pół roku od jego otrzymania? Czy sprzedawca ma obowiązek dosłać te elementy? Tak
12 Wysyłając sprzęt do Klienta na palecie jeśli mamy go odebrać na serwis, Klient ma zorganizować karton/paletę czy to leży po stronie serwisu/sprzedawcy? Tak
13 Jeżeli sprzedawca odmawia naprawy/wymiany towaru i proponuje obniżenie ceny towaru, ale Klient woli zwrot środków, czy w tej sytuacji musimy zwrócić pełne koszty zgodnie z żądaniem Klienta czy możemy upierać się przy obniżeniu ceny towaru? Tak
14 Czy możemy odrzucić reklamację, jeśli książka ma zagięty róg? Czy jest to nieistotna niezgodność? Tak
15 Gdy klient nam zgłasza, że będzie reklamować towar wysyłamy mu nasz druk (ponieważ potrzebujemy wielu danych związanych z samochodem). Na naszym druku pisze REKLAMACJA nie ma słowa o rękojmi czy gwarancji po przyjęciu reklamowanego towaru informuję go, że może to potrwać nawet 30 dni. Czy to jest ok? Tak
16 Czy można uzależnić możliwość zwrotu towaru zakupionego przez Klienta od wielkości rabatu, tzn. czy można ustalić w porozumieniu z Klientem większy rabat, którego warunkiem jest brak możliwości zwrotu? Tak
17 Jak wyegzekwować pieniądze od Klienta, który zamawia za pobraniem towar personalizowany, a potem go nie odbiera? Tak

 

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter prawny dla Sprzedawców i otrzymaj poradnik

Przygotuj się do zmian przepisów od 2023 - ponad 35 stron treści od doświadczonych prawników dla Ciebie!

SUKCES - zapisałeś się!