Zaznacz stronę
WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

Stało się! Ustawa o przyjemnie brzmiącym tytule (o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych) nowelizująca m. in. Kodeks cywilny oraz Ustawę o prawach konsumenta została uchwalona 31 lipca 2019 roku. Oznacza to, że zmiany w zakresie rozciągnięcia niektórych praw konsumenta na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wejdą w życie 1 czerwca 2020 roku. W tym artykule omawiamy dokładny zakres zmian oraz skutki z tym związane dla przedsiębiorców, szczególnie dla sprzedawców internetowych. 

Z artykułem powinni się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy (szczególnie sprzedawcy internetowi), którzy zawierają umowy z firmami jednoosobowymi, bo może się okazać po wejściu w życie zmian, że tacy klienci będą mieli 14 dni na zwrot towaru, jak obecnie konsumenci, a nasze ograniczenie odpowiedzialności w stosunku do firm wpisane w regulaminie może okazać się klazulą niedozwoloną. To oczywiście nie wszystkie zmiany – piszemy o nich w dalszej części artykułu. 

Zmiana w tych przepisach wymuszą na pewno przegląd i aktualizację regulaminów, a także audyt strony internetowej pod kątem właściwej weryfikacji statusu klienta.Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 5 Ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy w stosunku do klientów biznesowych

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 5 Ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy w stosunku do klientów biznesowych

W dzisiejszym artykule przedstawimy zalety kolejnego zapisu w przygotowywanym przez naszych prawników regulaminie sklepu internetowego. Pozwala on na zabezpieczenie interesów sprzedawcy w relacjach z przedsiębiorcami (B2B). Tym razem pokażemy, jak w skuteczny sposób można ograniczyć odpowiedzialność sprzedawcy w stosunku do klientów niebędących konsumentami.

 

Odpowiedzialność na zasadach ogólnych – dlaczego warto ją zmodyfikować w regulaminie sklepu na korzyść sprzedawcy

 

W jednym z naszych poprzednich artykułów wyjaśnialiśmy, w jaki sposób można całkowicie wyłączyć odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi w relacjach B2B. Rękojmia to oczywiście podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Sam fakt wyłączenia rękojmi wobec przedsiębiorców jednak nie sprawia jeszcze, że sprzedawca może czuć się całkiem bezpiecznie i liczyć na to, że nie poniesie żadnej odpowiedzialności w przypadku zaniedbań w wykonaniu umowy na rzecz klienta niebędącego konsumentem.

Wyłączenie rękojmi sprawia jedynie, że sprzedawcę trudniej będzie pociągnąć do odpowiedzialności w przypadku np.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 4 Prawo wypowiedzenia umowy o świadczenie usługi elektronicznej ze skutkiem natychmiastowym (B2B)

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 4 Prawo wypowiedzenia umowy o świadczenie usługi elektronicznej ze skutkiem natychmiastowym (B2B)

Najczęściej, analizując różnego rodzaju porady prawne,  opracowania, czy artykuły można zauważyć, iż przedmiotem zapytań klientów są kwestie, problemy i rozważania odnoszące się do relacji między sprzedawcą, a konsumentem (B2C). Nie należy jednak zapominać o relacji B2B w sklepie internetowym, a co za tym idzie – przydatności regulaminu w kontekście relacji z klientami mającymi status przedsiębiorców, względem których, w prawnie wyznaczonych granicach, można odpowiedzialność sprzedawcy ograniczyć bądź nawet wyłączyć.

Ostatnio otrzymaliśmy od naszego klienta – sprzedawcy prowadzącego sklep internetowy następujące pytanie: „Czy mogę bez przesyłania specjalnych wezwań usunąć konto klienta – przedsiębiorcy ze skutkiem natychmiastowym?

Przedmiotowa sytuacja dotyczyła klienta sklepu internetowego – przedsiębiorcę, który zamieszczał na stronie obraźliwe, wulgarne komentarze na stronie sklepu poprzez jedną z możliwości konta w sklepie internetowym  naszego klienta.

Poniżej wskażemy konkretne rozwiązanie, punkt naszego regulaminu, który pomógł rozwiązać problem naszego klienta. Zapraszamy do dalszej części artykułu.

 

Umowa o świadczenie usługi elektronicznej w sklepie internetowym

 

W opisywanej sytuacji, klient będący przedsiębiorcą założył konto w sklepie naszego klienta.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego jest ważny dla każdego sprzedawcy internetowego. Jednak, mimo że najczęściej postrzega się ten dokument w kontekście relacji z konsumentami, regulamin może być również przydatny przy sprzedaży podmiotom niebędącym konsumentami. Poniżej opisujemy jedną z sytuacji, w których odpowiednie postanowienia z rozdziału przygotowanego przez nas regulaminu – „Postanowienia dotyczące przedsiębiorców” – pomogło naszemu klientowi odpowiednio ustosunkować się do reklamacji kupującego.

 

Uszkodzenie w transporcie – reklamacja przedsiębiorcy

 

Kupujący będący przedsiębiorcą kupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą. Przy zakupie poprosił o wystawienie faktury VAT na swoją firmę i wybrał przesyłkę kurierską jako sposób dostawy. Przesyłka dostała do kupującego w umówionym czasie, jednak pomimo, że była prawidłowo zapakowana, uległa uszkodzeniu w transporcie. Kupujący nie miał czasu na zbadanie przesyłki przy kurierze odebrał ją zatem bez zastrzeżeń. Dopiero po kilku dniach otworzył przesyłkę i zorientował się, że zakupiony towar uległ uszkodzeniu w transporcie, co było widoczne już po stanie samego opakowania.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Nie ulega wątpliwości, że rzetelnie i profesjonalnie przygotowany regulamin sklepu internetowego jest niezwykle istotny zarówno dla sprzedawcy jak i klienta. Najczęściej można zauważyć, że w opracowaniach czy pytaniach pojawiają się różnego rodzaju kwestie, problemy i rozważania odnoszące się do relacji między sprzedawcą, a konsumentem ( B2C). Nie należy jednak zapominać o przydatności regulaminu w kontekście relacji z klientami mającymi status przedsiębiorców, względem których, w prawnie wyznaczonych granicach, można odpowiedzialność sprzedawcy ograniczyć bądź nawet wyłączyć.

Ostatnio otrzymaliśmy od naszego klienta – sprzedawcy prowadzącego sklep internetowy następujące pytanie: „Czy mogę w jakiś sposób odmówić realizacji zamówienia mojego klienta, będącego przedsiębiorcą ?  Niestety ze względów logistycznych i pomyłki w magazynie nie jestem w stanie zrealizować zamówienia.„

Poniżej wskażemy konkretne rozwiązanie, punkt naszego regulaminu, który pomógł rozwiązać problem naszego klienta. Zapraszamy do dalszej części artykułu.

 

Niemożliwość zrealizowania zamówienia klienta będącego przedsiębiorcą

 

W opisywanej sytuacji, kupujący będący przedsiębiorcą zakupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

W regulaminie sklepu internetowego wiele postanowień wynika wprost z przepisów obowiązującego prawa – i na to mamy niewielki wpływ. Sprzedawcy często chętnie uregulowaliby niektóre kwestie inaczej, tak aby lepiej zabezpieczyć własne interesy, jednak ta część zapisów, która dotyczy konsumentów, rzadko pozwala na wprowadzanie korzystnych zmian i ograniczeń.

O wiele większą swobodę daje natomiast regulacja warunków sprzedaży na rzecz przedsiębiorców. Prawo jest w tej kwestii dużo mniej rygorystyczne i pozostawia nam różne „furtki”, z których – przy odpowiednim rozeznaniu w przepisach – można skorzystać, by zabezpieczyć interesy sprzedawcy. Jedną z takich „furtek”, których używamy w naszych regulaminach, jest możliwość wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Prawnicy Prokonsumencki.pl dbają o zabezpieczenie Twoich interesów jako Sprzedawcy internetowego.

 

Rękojmia w relacjach B2B

 

Rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.… Czytaj dalej wpis

Dlaczego sprzedawca internetowy powinien korzystać z usług prawnika?

Dlaczego sprzedawca internetowy powinien korzystać z usług prawnika?

Aby sklep internetowy funkcjonował bez zarzutu, nie wystarczy tylko zgodny z obowiązującymi przepisami regulamin. Chociaż stanowi on fundament działalności sklepu, to konieczne jest jeszcze, aby sprzedawca wiedział, w jaki sposób realizować w praktyce jego zapisy.

Prowadząc sklep internetowy, należy liczyć się bowiem z możliwością wystąpienia sporów z klientami, które są nieuniknione. Sprzedawca nie powinien jednak polegać wyłącznie na swojej intuicji oraz wiedzy, ponieważ może doprowadzić to jedynie do pogorszenia sytuacji.

Warto powierzyć swoje problemy, wynikłe na tle reklamacji czy przebiegu realizacji umowy sprzedaży, wykwalifikowanemu prawnikowi. Doradzi on sprzedawcy, w jaki sposób najlepiej postąpić z danym klientem, przedstawi możliwe opcje, a w razie potrzeby sporządzi odpowiednie pismo. Pomoże także podjąć kroki, które umożliwią zredukowanie szansy wystąpienia podobnych sporów w przyszłości. W szczególności przeprowadzi audyt strony sklepu oraz regulaminu, a jego uwagi i zalecenia pozwolą na wdrożenie wszystkich wymaganych prawem elementów.

Specjalistyczna opieka prawna daje sprzedawcy poczucie bezpieczeństwa oraz ściąga z niego ciężar rozwiązywania problemów, które przerastają jego kompetencje.Czytaj dalej wpis

Jak kompleksowy regulamin sklepu zmniejsza liczbę zwrotów i reklamacji?

Jak kompleksowy regulamin sklepu zmniejsza liczbę zwrotów i reklamacji?

Regulamin powinien omawiać wszystkie aspekty związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego. Przepisy wymagają od sprzedawcy, aby zawarł w nim przede wszystkim kwestie dotyczące postępowania reklamacyjnego oraz informacje o prawie odstąpienia od umowy. Niedopełnienie tych obowiązków wiąże się z ryzykiem niedoinformowania klienta, a to z kolei prowadzi do konfliktów, wydłużenia terminu na odstąpienie od umowy oraz obciążenia sprzedawcy dodatkowymi kosztami.

Ważne jest wobec tego, aby regulamin precyzował, gdzie należy składać reklamacje czy oświadczenia o odstąpieniu od umowy, w jaki sposób tego dokonywać, jakie terminy obowiązują klienta oraz jakie koszty musi w związku z tym ponieść. Wszelkie przemilczenia czy niedomówienia będą rozpatrywane na niekorzyść sprzedawcy. Dodatkowo wyczerpujący regulamin umożliwia klientowi zapoznanie się ze wszystkimi szczegółami świadczonych przez sprzedawcę usług oraz charakterze jego działalności. Dzięki temu wzrasta poziom świadomości klientów sklepu co do oferowanych towarów, a to również powoduje, że liczba reklamacji czy zwrotów ulegnie zmniejszeniu.

W razie sporów sprzedawca zawsze może odwołać się do odpowiednich i zgodnych z prawem postanowień regulaminu, na które klient wyraził zgodę w momencie zawarcia umowy sprzedaży.Czytaj dalej wpis

Dlaczego warto zlecić prawnikowi napisanie regulaminu sklepu?

Dlaczego warto zlecić prawnikowi napisanie regulaminu sklepu?

Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z przepisami obowiązującego prawa, w szczególności z Kodeksem cywilnym oraz Ustawą o prawach konsumenta. Najważniejsze regulacje często rozsiane są po różnych aktach prawnych – i nie zawsze ich treść jest dla przeciętnego człowieka zupełnie jasna, a niestety konsekwencje posiadania złego regulaminu mogą być dotkliwe.

Przedsiębiorca, stawiając pierwsze kroki w handlu przez Internet, może zatem napotkać na swojej drodze sporo przeszkód. Pokusą staje się sięgnięcie po jeden z licznych dostępnych w sieci regulaminów konkurencji lub niesprawdzonych wzorów regulaminów, jednak ich jakość zazwyczaj pozostawia wiele do życzenia.

W naszej praktyce obsługi prawnej e-commerce spotykamy się z sytuacjami, kiedy sprzedawcy zwracają się do nas z prośbą o przygotowanie regulaminu dopiero wtedy, kiedy ich własny okazał się zawodny. Często zdarza się bowiem, że początkujący sprzedawcy przykładają do regulaminu sklepu najmniejszą wagę. Taki dokument, napisany pospiesznie i bez właściwej znajomości przepisów, przyprawia im później wielu kłopotów w relacjach z klientami.Czytaj dalej wpis

Regulamin sklepu internetowego zgodny z prawem i wymogami pośredników płatności

Regulamin sklepu internetowego zgodny z prawem i wymogami pośredników płatności

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, na pewno wiesz jak ważny jest zgodny z prawem regulamin. Regulamin sklepu internetowego pełni kilka ważnych funkcji: pozwala między innymi spełnić wymogi informacyjne wymagane przez przepisy dotyczące konsumentów oraz odpowiednio uregulować zawierane umowy. Posiadanie regulaminu sklepu internetowego jest również wymagane przez operatorów szybkich płatności. Jeżeli zatem dopiero zakładasz sklep internetowy, nie będziesz mógł udostępnić klientom tego rodzaju płatności, zanim nie zamieścisz na stronie sklepu jego regulaminu. Nie wystarczy jednak zamieszczenie jakiegokolwiek regulaminu, np. wzoru ściągniętego z internetu. Wielu operatorów ma konkretne wymagania co do określonych treści, które muszą znaleźć się w takim dokumencie.

 

Wymogi prawne

Zacznijmy od podstaw – konsument powinien najpóźniej w chwili zawarcia umowy otrzymać informacje o sklepie i o samej sprzedaży. Klient musi wiedzieć m.in. o:

  • istotnych cechach rzeczy, którą kupuje,
  • kosztach, które obowiązany będzie uiścić w związku z realizacją umowy,
  • czasie realizacji umowy,
  • danych rejestrowych firmy,
  • adresie poczty elektronicznej,
  • adresie pod którym konsument może składać reklamacje oraz stosowanej procedurze rozpatrywania reklamacji,
  • pozasądowych sposobach rozwiązywania sporów sprzedawca – konsument,
  • sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy,
  • braku prawa odstąpienia od umowy lub okolicznościach w którym konsument traci to prawo, na podstawie ustawy o prawach konsumenta, a także zamieścić wzór formularza odstąpienia od umowy.
Czytaj dalej wpis

Czy szukasz informacji o regulaminie dla sklepu?

OK, dziękuję :)

... a może szukasz pomocy

przy reklamacji?

 

Możesz dołączyć do grupy wsparcia na Facebooku