Zaznacz stronę
Opłata recyklingowa w sklepie internetowym –  sprawdź czy i jakie obowiązki musisz spełnić przy sprzedaży internetowej

Opłata recyklingowa w sklepie internetowym – sprawdź czy i jakie obowiązki musisz spełnić przy sprzedaży internetowej

W dzisiejszym wpisie omówimy kwestię jaka często staje się przedmiotem wątpliwości i pytań ze strony naszych klientów. Zakładamy, że praktycznie każdy zwrócił uwagę na to, że w sklepach stacjonarnych od 1 stycznia 2018 roku tzw. foliówki, czyli lekkie torby na zakupy wykonane z tworzywa sztucznego nie są już oferowane przy zakupach bezpłatnie. Od 1 stycznia 2018 roku tego typu torby zostały objęte tzw. opłatą recyklingową, której maksymalna wysokość może wynieść 1 zł.  Cel – maksymalna redukcja korzystania z foliowych toreb na rzecz toreb materiałowych, wielorazowego użytku.

Dzisiaj przeanalizujemy najważniejsze obowiązki wynikające z konieczności pobierania opłat recyklingowych oraz odpowiemy na pytanie, czy i w jakim zakresie objęci tymi obowiązkami są sprzedawcy internetowi.

 

Czym jest opłata recyklingowa

 

Wprowadzenie opłaty recyklingowej jest skutkiem prowadzonej przez Unię Europejską polityki w zakresie ochrony środowiska. Przepisy unijne, z  których wynikają ograniczenia odnośnie tzw. foliówek stały się więc podstawą wdrożenia tej opłaty na gruncie polskiego prawa.Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego jest ważny dla każdego sprzedawcy internetowego. Jednak, mimo że najczęściej postrzega się ten dokument w kontekście relacji z konsumentami, regulamin może być również przydatny przy sprzedaży podmiotom niebędącym konsumentami. Poniżej opisujemy jedną z sytuacji, w których odpowiednie postanowienia z rozdziału przygotowanego przez nas regulaminu – „Postanowienia dotyczące przedsiębiorców” – pomogło naszemu klientowi odpowiednio ustosunkować się do reklamacji kupującego.

 

Uszkodzenie w transporcie – reklamacja przedsiębiorcy

 

Kupujący będący przedsiębiorcą kupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą. Przy zakupie poprosił o wystawienie faktury VAT na swoją firmę i wybrał przesyłkę kurierską jako sposób dostawy. Przesyłka dostała do kupującego w umówionym czasie, jednak pomimo, że była prawidłowo zapakowana, uległa uszkodzeniu w transporcie. Kupujący nie miał czasu na zbadanie przesyłki przy kurierze odebrał ją zatem bez zastrzeżeń. Dopiero po kilku dniach otworzył przesyłkę i zorientował się, że zakupiony towar uległ uszkodzeniu w transporcie, co było widoczne już po stanie samego opakowania.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Nie ulega wątpliwości, że rzetelnie i profesjonalnie przygotowany regulamin sklepu internetowego jest niezwykle istotny zarówno dla sprzedawcy jak i klienta. Najczęściej można zauważyć, że w opracowaniach czy pytaniach pojawiają się różnego rodzaju kwestie, problemy i rozważania odnoszące się do relacji między sprzedawcą, a konsumentem ( B2C). Nie należy jednak zapominać o przydatności regulaminu w kontekście relacji z klientami mającymi status przedsiębiorców, względem których, w prawnie wyznaczonych granicach, można odpowiedzialność sprzedawcy ograniczyć bądź nawet wyłączyć.

Ostatnio otrzymaliśmy od naszego klienta – sprzedawcy prowadzącego sklep internetowy następujące pytanie: „Czy mogę w jakiś sposób odmówić realizacji zamówienia mojego klienta, będącego przedsiębiorcą ?  Niestety ze względów logistycznych i pomyłki w magazynie nie jestem w stanie zrealizować zamówienia.„

Poniżej wskażemy konkretne rozwiązanie, punkt naszego regulaminu, który pomógł rozwiązać problem naszego klienta. Zapraszamy do dalszej części artykułu.

 

Niemożliwość zrealizowania zamówienia klienta będącego przedsiębiorcą

 

W opisywanej sytuacji, kupujący będący przedsiębiorcą zakupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

W regulaminie sklepu internetowego wiele postanowień wynika wprost z przepisów obowiązującego prawa – i na to mamy niewielki wpływ. Sprzedawcy często chętnie uregulowaliby niektóre kwestie inaczej, tak aby lepiej zabezpieczyć własne interesy, jednak ta część zapisów, która dotyczy konsumentów, rzadko pozwala na wprowadzanie korzystnych zmian i ograniczeń.

O wiele większą swobodę daje natomiast regulacja warunków sprzedaży na rzecz przedsiębiorców. Prawo jest w tej kwestii dużo mniej rygorystyczne i pozostawia nam różne „furtki”, z których – przy odpowiednim rozeznaniu w przepisach – można skorzystać, by zabezpieczyć interesy sprzedawcy. Jedną z takich „furtek”, których używamy w naszych regulaminach, jest możliwość wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Prawnicy Prokonsumencki.pl dbają o zabezpieczenie Twoich interesów jako Sprzedawcy internetowego.

 

Rękojmia w relacjach B2B

 

Rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.… Czytaj dalej wpis

Obraźliwy komentarz na forum – czy można naruszyć dobre imię użytkownika forum internetowego posługującego się jedynie nickiem / pseudonimem? Omawiamy orzeczenie Sąd Najwyższego

Obraźliwy komentarz na forum – czy można naruszyć dobre imię użytkownika forum internetowego posługującego się jedynie nickiem / pseudonimem? Omawiamy orzeczenie Sąd Najwyższego

W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na coraz częściej zadawane przez naszych klientów pytanie: Czy kontrowersyjne, niezgodne z prawdą wpisy dodawane na forach internetowych mogą naruszyć dobra osobiste innego użytkownika forum posługującego się pseudonimem ?  W obecnych czasach, różnego rodzaju stron, na których możliwa jest wymiana opinii, dodawanie postów jest coraz więcej, czy to na odrębnie dedykowanych serwisach czy też podstronach wchodzącymi w skład większych platform. Tam gdzie jest możliwość uczestniczenia w forum, wymiany opinii, udziału w dyskusji,  tam potencjalnie mogą się pojawić wypowiedzi mogące zdaniem adresata naruszyć jego dobre imię,  godność czy wizerunek.

Inspiracją i jednocześnie podstawą do stworzenia tego artykułu jest wyrok Sądu Najwyższego z 26 kwietnia 2018 roku w sprawie o sygnaturze I CSK 418/17,  w którym to znajdziemy jednoznaczną odpowiedź na zadane powyżej pytanie.

Zapraszamy do lektury.

 

Stan faktyczny

 

W prezentowanym orzeczeniu powodem w sprawie, a więc podmiotem, którego dobra osobiste miały zostać naruszone – był czynny użytkownik forum internetowego.… Czytaj dalej wpis

Wysyłanie SMS-ów z informacjami marketingowymi bez stosownych zgód użytkowników końcowych to naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego

Wysyłanie SMS-ów z informacjami marketingowymi bez stosownych zgód użytkowników końcowych to naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego

13 listopada 2018 r. Prezes UKE ( Urzędu Komunikacji Elektronicznej) nałożył kary finansowe na Orange Polska S.A. w łącznej wysokości 9,1 mln zł za przesyłanie do klientów wiadomości SMS o ch. marketingowym bez posiadania wymaganych zgód abonentów lub użytkowników końcowych.

Jak czytamy w komunikacie UKE: Prezes UKE stwierdził, że Orange Polska S.A. wykorzystywała automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. W trakcie postępowania ustalono, że zostało wysłanych łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów, z naruszeniem Prawa Telekomunikacyjnego. Na Orange Polska S.A. nałożono kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł.

Poniżej krótkie omówienie tego komunikatu – takie podejście UKE może mieć bowiem znaczenie dla wielu firm.

 

UKE: Wysyłasz do klientów SMS-y z informacjami marketingowymi?  Musisz posiadać stosowne zgody klientów

 

Chociaż ta decyzja Prezesa UKE odnosi się wyłącznie do Orange Polska S.A, to podobne praktyki są stosowane także przez inne, znane podmioty na rynku.… Czytaj dalej wpis

Koniec geoblockingu. Nowe rozporządzenie UE uniemożliwi blokowanie zakupów online klientom ze względu na kraj pochodzenia

Koniec geoblockingu. Nowe rozporządzenie UE uniemożliwi blokowanie zakupów online klientom ze względu na kraj pochodzenia

„Geoblocking”, czyli blokowanie geograficzne polegające na zamykaniu dostępu do usług danego sklepu internetowego klientom z innych państw, wkrótce może stać się przeszłością. Narzędzie to służy nie tylko ograniczaniu lub odbieraniu zagranicznemu klientowi możliwości korzystania ze sklepu internetowego, ale także stosowaniu w relacji z nim odmiennych warunków sprzedaży. Rozporządzenie, które zacznie obowiązywać już 3. grudnia, zakaże jednak podobnych praktyk na terenie Unii Europejskiej.

W jaki sposób nowe przepisy mogą wpłynąć na sytuację polskich sprzedawców? Poniżej informujemy, na jakie zmiany powinny się przygotować sklepy internetowe. 

Pełna treść rozporządzenia dostępna jest tutaj: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG.)

 

Jaki jest cel rozporządzenia o zakazie geoblokowania

 

Rozporządzenie 2018/302 z 28.… Czytaj dalej wpis

Składanie fałszywych zamówień w sklepie internetowym może być przestępstwem – omawiamy wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy

Składanie fałszywych zamówień w sklepie internetowym może być przestępstwem – omawiamy wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy

Jeżeli ktoś korzysta ze strony sklepu internetowego w sposób bezprawny, prowadząc do zakłócenia pracy sprzedawcy, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności – również karnej. Jak dowodzi orzeczenie Sądu Rejonowego w Kłodzku, podtrzymane mimo apelacji przez Sąd Okręgowy w Świdnicy, za celowe zakłócanie funkcjonowania sklepu internetowego może być także uznane składanie licznych i dużych zamówień. Jakie zatem konsekwencje prawne mogą grozić za nadużywanie systemu teleinformatycznego sklepu? O tym przeczytasz w tym artykule. 

 

Utrudnienie pracy sklepu licznymi zamówieniami

 

W toku wspomnianej sprawy dowiedziono, że oskarżony korzystał z tzw. bramek proxy, służących maskowaniu adresu IP komputera, aby móc składać fałszywe zamówienia w sklepie internetowym pokrzywdzonej. Poprzez „fałszywe zamówienia” należy natomiast rozumieć podawanie fikcyjnych, nieprawdziwych danych osobowych i adresowych w formularzu, których treść jasno wskazywała, że zamówienia były nieautentyczne. Oprócz tego oskarżony uzyskał w sposób nieuprawniony dostęp do bazy danych sklepu internetowego.

Sąd Rejonowy w Kłodzku, który rozpatrywał sprawę w pierwszej instancji, wymierzył oskarżonemu za wyżej wymienione czyny łączną karę 14 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na okres lat 3.… Czytaj dalej wpis

Niemiecka ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) – nowe obowiązki dla polskich sprzedawców wysyłających paczki do Niemiec

Niemiecka ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) – nowe obowiązki dla polskich sprzedawców wysyłających paczki do Niemiec

Prowadzisz sklep internetowy i umożliwiasz wysyłkę za granicę, w tym do Niemiec? Nowe niemieckie przepisy ustawy o opakowaniach, które wchodzą w życie 1 stycznia 2019 r. będą dotyczyły również Ciebie. W tym artykule opisujemy, kogo dokładnie dotyczą nowe regulacje, jakie wprowadzają obowiązki i jak się na nie przygotować.

 

Kogo dotyczy nowa ustawa o opakowaniach

 

Nowa ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) będzie dotyczyła wszystkich przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek niemiecki. Definicja wprowadzającego opakowania jest tak skonstruowana, że będzie obejmowała m.in. każdego sprzedawcę np. z Polski, który wysyła swoje produkty w opakowaniach do Niemiec. Z kolei definicja opakowania obejmuje m.in. opakowania kartonowe (w tym zarówno opakowanie producenta, jak i zewnętrzne opakowanie na czas transportu), folię bąbelkową, koperty, a nawet wypełnienie ochronne opakowań. Nie ma dolnego limitu wprowadzanych opakowań, ustawa będzie zatem dotyczyła każdego przedsiębiorcy, który wprowadza na rynek niemiecki opakowania, niezależnie od ilości tych opakowań.

 

Jakie nowe obowiązki wprowadza ustawa?

 

Przede wszystkim, każdy przedsiębiora, który wprowadza opakowania na rynek niemiecki, do 31 grudnia 2018 r.… Czytaj dalej wpis

Dlaczego sprzedawca internetowy powinien korzystać z usług prawnika?

Dlaczego sprzedawca internetowy powinien korzystać z usług prawnika?

Aby sklep internetowy funkcjonował bez zarzutu, nie wystarczy tylko zgodny z obowiązującymi przepisami regulamin. Chociaż stanowi on fundament działalności sklepu, to konieczne jest jeszcze, aby sprzedawca wiedział, w jaki sposób realizować w praktyce jego zapisy.

Prowadząc sklep internetowy, należy liczyć się bowiem z możliwością wystąpienia sporów z klientami, które są nieuniknione. Sprzedawca nie powinien jednak polegać wyłącznie na swojej intuicji oraz wiedzy, ponieważ może doprowadzić to jedynie do pogorszenia sytuacji.

Warto powierzyć swoje problemy, wynikłe na tle reklamacji czy przebiegu realizacji umowy sprzedaży, wykwalifikowanemu prawnikowi. Doradzi on sprzedawcy, w jaki sposób najlepiej postąpić z danym klientem, przedstawi możliwe opcje, a w razie potrzeby sporządzi odpowiednie pismo. Pomoże także podjąć kroki, które umożliwią zredukowanie szansy wystąpienia podobnych sporów w przyszłości. W szczególności przeprowadzi audyt strony sklepu oraz regulaminu, a jego uwagi i zalecenia pozwolą na wdrożenie wszystkich wymaganych prawem elementów.

Specjalistyczna opieka prawna daje sprzedawcy poczucie bezpieczeństwa oraz ściąga z niego ciężar rozwiązywania problemów, które przerastają jego kompetencje.Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz już sklep internetowy albo zamierzasz sprzedawać online?

Zapisz się na newsletter prawny

dla sprzedawców!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

BONUS!

 

Zapisz sobie poniższy kod promocyjny

i wysyłaj paczki kurierem w najniższej cenie przez serwis Furgonetka:

 

FUR5