Zaznacz stronę
WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

Stało się! Ustawa o przyjemnie brzmiącym tytule (o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych) nowelizująca m. in. Kodeks cywilny oraz Ustawę o prawach konsumenta została uchwalona 31 lipca 2019 roku. Oznacza to, że zmiany w zakresie rozciągnięcia niektórych praw konsumenta na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wejdą w życie 1 czerwca 2020 roku. W tym artykule omawiamy dokładny zakres zmian oraz skutki z tym związane dla przedsiębiorców, szczególnie dla sprzedawców internetowych. 

Z artykułem powinni się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy (szczególnie sprzedawcy internetowi), którzy zawierają umowy z firmami jednoosobowymi, bo może się okazać po wejściu w życie zmian, że tacy klienci będą mieli 14 dni na zwrot towaru, jak obecnie konsumenci, a nasze ograniczenie odpowiedzialności w stosunku do firm wpisane w regulaminie może okazać się klazulą niedozwoloną. To oczywiście nie wszystkie zmiany – piszemy o nich w dalszej części artykułu. 

Zmiana w tych przepisach wymuszą na pewno przegląd i aktualizację regulaminów, a także audyt strony internetowej pod kątem właściwej weryfikacji statusu klienta.Czytaj dalej wpis

Prowadzisz kampanie reklamową w Google Ads na nazwę konkurencyjnego sklepu? Uważaj na słowa kluczowe, które wykorzystujesz w kampanii

Prowadzisz kampanie reklamową w Google Ads na nazwę konkurencyjnego sklepu? Uważaj na słowa kluczowe, które wykorzystujesz w kampanii

W dzisiejszym artykule przybliżymy wyrok Sądu Okręgowego w Rzeszowie odnośnie słów kluczowych stosowanych w kampanii Google Ads oraz wykorzystywania autorskich opisów produktów. Pewien przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż za pośrednictwem Internetu zauważył, iż po wpisaniu  do wyszukiwarki Google nazwy jego sklepu internetowego w pierwszej kolejności pojawia się adres strony internetowej konkurencyjnej firmy. Dodatkowo spostrzegł on, iż firma ta skopiowała opisy oferowanych przez siebie produktów, posługując się autorskimi opisami przygotowanymi przez niego i zamieszczonymi w jego sklepie.

Przedsiębiorca wniósł więc pozew przeciwko spółce prowadzącej sklep internetowy, w którym to zarzucił pozwanej spółce dopuszczanie się czynów nieuczciwej konkurencji oraz naruszenie praw autorskich. Sprzedawca domagał się zobowiązania konkurenta do zaniechania wyżej wymienionych praktyk oraz wystosowania publicznych przeprosin i wpłacenia 5.000zł na wskazaną przez niego fundację. W uzasadnieniu pozwu wskazał on, iż :

  • wykorzystywanie nazwy jego sklepu internetowego celem dotarcia do jego potencjalnych klientów poprzez wykorzystywanie w tym celu narzędzia Google Ads jest czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy ( na podstawie art.
Czytaj dalej wpis
Czy klauzule niedozwolone mogą być tylko w regulaminie sklepu internetowego? Uważaj na to, co masz w zakładkach informacyjnych swojego sklepu

Czy klauzule niedozwolone mogą być tylko w regulaminie sklepu internetowego? Uważaj na to, co masz w zakładkach informacyjnych swojego sklepu

W tym wpisie omówimy przypadek sprzedawcy internetowego, któremu Prezes UOKiK wymierzył karę w wysokości 3,5 tysięcy złotych za stosowanie klauzul niedozwolonych nie tylko w treści regulaminu, ale również w zakładkach informacyjnych na stronie sklepu internetowego dot. zwrotów i wymian. 

UOKiK w wydanych przez siebie dwóch decyzjach (nr RŁO 2/2019 oraz nr RŁO 3/2019) zarzucił sprzedającemu stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów poprzez umieszczanie niedozwolonych postanowień umownych w regulaminie sklepu internetowego oraz w zakładkach informacyjnych znajdujących się na stronie tego sklepu. W związku z powyższymi naruszeniami Prezes UOKiK-u postanowił nałożyć na sprzedawcę karę pieniężną w wysokości 500 złotych za każde niedozwolone postanowienie oraz obciążyć go kosztami przeprowadzonego postępowania. Sprzedawca został więc łącznie zobowiązany do zapłaty kwoty 3,5 tysiąca złotych.

Aby być precyzyjnym pod kątem prawnym musimy wskazać, że Prezes UOKiK w stosunku do zakwestionowanych zapisów wskazał, że ich stosowanie stanowi nieuczciwe praktyki rynkowe w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Z prawnego punktu widzenia jest to odrębne naruszenie niż postępowanie w sprawie uznania danego postanowienia za niedozwolone.… Czytaj dalej wpis

Czy jednoosobowy przedsiębiorca może zostać uznany za konsumenta? Omawiamy planowane zmiany w zakresie poszerzenia definicji konsumenta, wraz z uwagami Prezesa UOKiK.

Czy jednoosobowy przedsiębiorca może zostać uznany za konsumenta? Omawiamy planowane zmiany w zakresie poszerzenia definicji konsumenta, wraz z uwagami Prezesa UOKiK.

Od kilku miesięcy toczą się prace legislacyjne nad projektem ustawy zaproponowanej przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii dotyczącej zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych. Owocem tych zmian ma być poszerzanie dotychczasowej definicji konsumenta znajdującej się w Kodeksie Cywilnym. W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy poświęcić kilka słów proponowanej zmianie oraz odnieść się do uwag zgłoszonych do tego projektu przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

 

Ważne ! Aktualizacja tego artykułu dostępna jest pod adresem: Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

 

Proponowana zmiana definicji konsumenta

 

Obecnie na podstawie art. 221 Kodeksu Cywilnego,

„za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.

Zgodnie z nowym projektem ustawy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zaproponowano dodanie do powyższego artykułu nowego przepisu o treści:

Art. 221 par. 2

 „Przepisy o ochronie konsumentów stosuje się do przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną, dokonującego czynności prawnej z innym przedsiębiorcą, gdy z treści tej czynności wynika, że nie posiada ona dla niego charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.”

 

Czy przedsiębiorca zawsze powinien być uznawany za profesjonalistę?

Czytaj dalej wpis
Czy zwrot rozpakowanego materaca kupionego przez Internet jest możliwy? Omawiamy orzeczenie TSUE  27 marca 2019 roku (C-681/17)

Czy zwrot rozpakowanego materaca kupionego przez Internet jest możliwy? Omawiamy orzeczenie TSUE 27 marca 2019 roku (C-681/17)

Pozostając w temacie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy – dzisiaj omówimy wyrok TSUE odnoszący się do zwrotu rozpakowanych materacy i jednocześnie odpowiemy na pytanie, czy rozpakowanie materaca automatycznie oznacza brak możliwości jego zwrotu. Sprawa jest o tyle istotna, że pokazuje jak wąsko należy stosować wyjątek od prawa odstąpienia od umowy dotyczący rzeczy dostarczanej w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;

Zapraszamy do lektury !

 

Stan faktyczny – sprzedaż materacy za pośrednictwem sklepu internetowego

 

W sprawie przed jaką końcowo został postawiony TSUE, sprzedawca za pośrednictwem sklepu internetowego sprzedawał między innymi materace. Jeden z klientów zakupił poprzez sklep internetowy materac dla celów prywatnych. Ogólne warunki sprzedaży jakie zostały klientowi wskazane zawierały następujący zapis:

„Ponosimy koszty zwrotu towarów […]. Prawo do odstąpienia wygasa przedwcześnie w następujących przypadkach: w przypadku umów o dostawę zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli ich opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu”.

Czytaj dalej wpis
Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 5 Ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy w stosunku do klientów biznesowych

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 5 Ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy w stosunku do klientów biznesowych

W dzisiejszym artykule przedstawimy zalety kolejnego zapisu w przygotowywanym przez naszych prawników regulaminie sklepu internetowego. Pozwala on na zabezpieczenie interesów sprzedawcy w relacjach z przedsiębiorcami (B2B). Tym razem pokażemy, jak w skuteczny sposób można ograniczyć odpowiedzialność sprzedawcy w stosunku do klientów niebędących konsumentami.

 

Odpowiedzialność na zasadach ogólnych – dlaczego warto ją zmodyfikować w regulaminie sklepu na korzyść sprzedawcy

 

W jednym z naszych poprzednich artykułów wyjaśnialiśmy, w jaki sposób można całkowicie wyłączyć odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi w relacjach B2B. Rękojmia to oczywiście podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Sam fakt wyłączenia rękojmi wobec przedsiębiorców jednak nie sprawia jeszcze, że sprzedawca może czuć się całkiem bezpiecznie i liczyć na to, że nie poniesie żadnej odpowiedzialności w przypadku zaniedbań w wykonaniu umowy na rzecz klienta niebędącego konsumentem.

Wyłączenie rękojmi sprawia jedynie, że sprzedawcę trudniej będzie pociągnąć do odpowiedzialności w przypadku np.… Czytaj dalej wpis

Jak legalnie prowadzić sprzedaż na Allegro – poradnik prawny na 2019 rok od prawników Prokonsumencki.pl

Jak legalnie prowadzić sprzedaż na Allegro – poradnik prawny na 2019 rok od prawników Prokonsumencki.pl

Prowadząc sprzedaż poprzez platformę Allegro musisz pamiętać, że masz do spełnienia praktycznie takie same  obowiązki jak w standardowym sklepie internetowym. Musisz zwrócić uwagę nie tylko na spełnienie obowiązków informacyjnych względem konsumentów i faktyczną możliwość wykazania spełnienia tych obowiązków, ale także wszystkie wymogi wynikające z RODO. Ponadto, jeżeli chodzi o konta firmowe – podanie informacji m.in. dotyczących reklamacji i zwrotów jest obowiązkowe, a brak dodania określonych treści może zupełnie uniemożliwić prowadzenie sprzedaży.

Jak  legalnie prowadzić sprzedaż na Allegro mając na uwadze wszystkie obowiązki informacyjne oraz wymogi wynikające z RODO? W dzisiejszym artykule omówimy najważniejsze aspekty jakie dotyczącą sprzedawców na Allegro – uwzględniamy stan prawny na rok 2019. Zapraszamy do lektury!

 

Zacznij od kompleksowego regulaminu sprzedaży na Allegro

 

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na konieczność posiadania kompleksowego regulaminu sprzedaży na Allegro. Bez takiego dokumentu nie będziesz w stanie w pełnym zakresie wypełnić wszystkich obowiązków informacyjnych.

Oczywiście mając na uwadze specyfikę tej platformy sprzedażowej – wskazując na „regulamin” mamy na myśli kompleksowy dokument, składający się z wszystkich niezbędnych informacji, a z którego określone treści należy dodać do odpowiednich zakładek w ramach konta na Allegro.Czytaj dalej wpis

Składanie fałszywych zamówień w sklepie internetowym może być przestępstwem – omawiamy wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy

Składanie fałszywych zamówień w sklepie internetowym może być przestępstwem – omawiamy wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy

Jeżeli ktoś korzysta ze strony sklepu internetowego w sposób bezprawny, prowadząc do zakłócenia pracy sprzedawcy, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności – również karnej. Jak dowodzi orzeczenie Sądu Rejonowego w Kłodzku, podtrzymane mimo apelacji przez Sąd Okręgowy w Świdnicy, za celowe zakłócanie funkcjonowania sklepu internetowego może być także uznane składanie licznych i dużych zamówień. Jakie zatem konsekwencje prawne mogą grozić za nadużywanie systemu teleinformatycznego sklepu? O tym przeczytasz w tym artykule. 

 

Utrudnienie pracy sklepu licznymi zamówieniami

 

W toku wspomnianej sprawy dowiedziono, że oskarżony korzystał z tzw. bramek proxy, służących maskowaniu adresu IP komputera, aby móc składać fałszywe zamówienia w sklepie internetowym pokrzywdzonej. Poprzez „fałszywe zamówienia” należy natomiast rozumieć podawanie fikcyjnych, nieprawdziwych danych osobowych i adresowych w formularzu, których treść jasno wskazywała, że zamówienia były nieautentyczne. Oprócz tego oskarżony uzyskał w sposób nieuprawniony dostęp do bazy danych sklepu internetowego.

Sąd Rejonowy w Kłodzku, który rozpatrywał sprawę w pierwszej instancji, wymierzył oskarżonemu za wyżej wymienione czyny łączną karę 14 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na okres lat 3.… Czytaj dalej wpis

TSUE: sprzedaż na targach jest sprzedażą w lokalu przedsiębiorstwa (konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy)

TSUE: sprzedaż na targach jest sprzedażą w lokalu przedsiębiorstwa (konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy)

Jeżeli sprzedajesz swoje produkty czy usługi na targach specjalistycznych (np. targi dla przedstawicieli danej branży) lub na konferencjach, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Omawiamy w nim zagadnienie, które sprowadza się do pytania czy taką sprzedaż można uznać za sprzedaż w lokalu przedsiębiorstwa czy też poza nim. Jest to ważne dlatego, że sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa jest objęta wieloma przepisami ustawy o prawach konsumenta, które nakładają na przedsiębiorcę dodatkowe obowiązki w stosunku co zwykłej sprzedaży tzw. sprzedaży w lokalu przedsiębiorstwa. Jedną z najważniejszych jest możliwość odstąpienia przez konsumenta od umowy w terminie 14 dni w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorstwa. To prawo nie przysługuje z kolei w przypadku sprzedaży „w lokalu”.

 

Czego dotyczyła sprawa

 

Niemiecka spółka Unimatic sprzedawała swoje produkty na specjalistycznych targach branżowych w Berlinie. Klient będący konsumentem zakupił na stoisku wystawienniczym firmy odkurzacz parowy w cenie 1600 euro. Sprzedawca nie pouczył klienta między innymi o prawie odstąpienia od umowy, które przysługuje konsumentowi w przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa.… Czytaj dalej wpis

Reklamacja produktu po zmianie właściciela – czy nadal możemy reklamować u pierwszego sprzedawcy

Reklamacja produktu po zmianie właściciela – czy nadal możemy reklamować u pierwszego sprzedawcy

Kwestię sporną w doktrynie prawa konsumenckiego od dawna stanowi przenoszalność uprawnienia do reklamacji produktu z tytułu rękojmi. Czy „odkupiony” od poprzedniego właściciela produkt możemy skutecznie sami reklamować u pierwotnego sprzedawcy? Czy możliwe jest skorzystanie wówczas z prawa do odstąpienia od umowy z powodu wykrytej wady?

Pomoc w znalezieniu rozwiązania problemu może nam przynieść uchwała Sądu Najwyższego.  Zapraszamy do lektury.

 

Przełomowe orzeczenie?

 

Sąd Najwyższy uchwałą z 19 października 2016 roku rozstrzygnąć miał zagadnienie dotyczące możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży z tytułu rękojmi przez współwłaściciela rzeczy, który wskutek umowy darowizny stawał się jej samodzielnym właścicielem. W analizowanej przez SN sprawie chodziło konkretnie o przeniesienie udziału we współwłasności samochodu z ojca na syna. Syn, który stał się samodzielnym właścicielem pojazdu kupionego wcześniej wspólnie z ojcem, wystąpił do sprzedawcy z oświadczeniem o odstąpieniu do umowy w związku z wykrytą wadą fizyczną. Sprzedawca odmówił uznania roszczenia, po czym sprawa wylądowała w sądzie.

Wątpliwości sądu budziło, czy syn rzeczywiście miał prawo, aby odstąpić od całości umowy.… Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz sklep internetowy?

 

Czy sprzedajesz produkty online lub na Allegro?

Zapisz się na newsletter prawny!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

Dziękujemy :)

 

Sprawdź teraz swoją skrzynkę email

(również folder - spam)

 

 

Wysłaliśmy Tobie 3 bonusy:

1) voucher na bezpłatną 10 minutową konsultację prawną

2) kupon 100 zł na nasze usługi prawnika

2) profesjonalne wzory pism dla sprzedawcy

Szukasz pomocy

przy zwrocie lub reklamacji?

 

Kliknij i dołącz do naszej grupy wsparcia na Facebooku!