Zaznacz stronę
RODO w sklepie internetowym, czyli co musi wiedzieć o RODO Sprzedawca Internetowy

RODO w sklepie internetowym, czyli co musi wiedzieć o RODO Sprzedawca Internetowy

W ostanich miesiącach RODO jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Przez ten cały szum medialny trudno wyłapać jednak istotę RODO i co ono faktycznie oznacza dla Sprzedawcy Internetowego. Na tym skupimy się w tym artykule tak aby ułatwić Wam dostosowanie swojego sklepu internetowego do wymogów stawianych przez RODO. 

 

Co to właściwie jest RODO

 

RODO, to dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej „RODO” lub „Rozporządzenie RODO”.

RODO jest rozporządzeniem PE i Rady UE. Rozporządzenia takie są bezpośrednio stosowane w państwie – członku UE, a więc odróżnieniu od dyrektyw nie wymagają implementacji (wdrożenia) do jego systemu prawnego. Są one narzędziem harmonizacji, uwspólniania pewnych kwestii na terenie całej Unii. Dla przykładu obowiązująca jeszcze dziś ustawa z 29 sierpnia 1997 r.… Czytaj dalej wpis

Kontrola Inspekcji handlowej w sklepie internetowym – poradnik sprzedawcy

Kontrola Inspekcji handlowej w sklepie internetowym – poradnik sprzedawcy

Inspekcja handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Jest jednym z najważniejszych organów kontrolnych w ramach struktury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do zadań inspekcji handlowej należy między innymi kontrola legalności i rzetelności przedsiębiorców w zakresie handlu, produkcji i usług, dlatego na kontrolę mogą być narażeni również sprzedawcy prowadzący sprzedaż internetową. Inspekcja handlowa wykonuje swoje zadania w ramach okresowych planów kontroli ale może również podjąć kontrole nieplanowane.

Postaramy się przybliżyć nieco schemat postępowania kontrolnego, ponieważ nasi klienci bardzo często pytają nas na czym taka kontrola może polegać.

Postępowanie kontrolne inspekcji handlowej w sklepie internetowym

Istotnym jest, iż przed przystąpieniem do czynności, inspektor ma obowiązek okazania legitymacji służbowej oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.  Upoważnienie takie musi zawierać co najmniej:

  • oznaczenie organu kontroli;
  • wskazanie podstawy prawnej;
  • datę i miejsce wystawienia;
  • imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego oraz numer jego legitymacji służbowej, a w przypadku upoważnienia do udziału w kontroli osób- imiona i nazwiska tych osób oraz numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  • oznaczenie kontrolowanego;
  • określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
  • określenie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanej daty jej zakończenia;
  • podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;
  • pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.
Czytaj dalej wpis
Darmowa dostawa powyżej kwoty X i częściowy zwrot – czy można obciążyć konsumenta kosztami dostawy

Darmowa dostawa powyżej kwoty X i częściowy zwrot – czy można obciążyć konsumenta kosztami dostawy

Pytanie zadane w tytule tego wpisu zadaliśmy Centrum Kontaktowemu Europe Direct działającym przy departamencie komunikacji Komisji Europejskiej. Następnie zostało ono przesłane do odpowiedniej jednostki Komisji Europejskiej w celach konsultacyjnych i otrzymaliśmy odpowiedź, z którą chcemy się podzielić z naszymi Sprzedawcami. Darmowa dostawa i następnie częściowy zwrot jest to problem, który spędza sen z powiek niejednemu sprzedawcy internetowemu. Darmowa dostawa zwiększa sprzedaż, ale jednocześnie pozwala na nadużywanie tego prawa przez konsumentów, którzy nierzadko świadomie kupują więcej niż faktycznie chcą, tylko po to aby mieć darmową dostawę. Następnie dokonują częściowego zwrotu towaru.

Zapraszamy do dalszej lektury – mamy dobrą wiadomość dla sprzedawców internetowych. 

Oczywiście pamiętajmy, że Informacje dostarczone przez EUROPE DIRECT nie posiadaja żadnej mocy prawnej. Co więcej – wiemy, że inne organy mające na celu ochronę praw konsumenta – np. UOKiK nie muszą podzielać tego poglądu. Warto jednak odnotować to stanowisko, bo jako jedno z nielicznych jest korzystne dla sprzedawców internetowych.

Zapytanie Prokonsumencki.pl do Centrum Kontaktowemu Europe Direct

Sprzedawcy internetowi bardzo często oferują darmową dostawę powyżej określonej kwoty zamówienia.… Czytaj dalej wpis

Czy przedsiębiorca może odmówić świadczenia usługi? Czyli kilka słów o wykroczeniu z art. 138 kodeksu wykroczeń

Czy przedsiębiorca może odmówić świadczenia usługi? Czyli kilka słów o wykroczeniu z art. 138 kodeksu wykroczeń

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule tego artykułu nie należy do łatwych i pozostaje w zależności od konkretnych okoliczności. Temat ten był już przedmiotem wielu toczących się dyskusji a także orzeczeń sądowych. Jedno z takich orzeczeń, a mianowicie wyrok Sądu Rejonowego dla Łodzi – Widzewa w Łodzi z dnia 31 marca 2017 roku, stał się inspiracją dla napisania tego artykułu[1].

Klauzula sumienia w drukarni?

Zapalny punkt stanu faktycznego tej sprawy polegał na tym, że pracownik działalności zajmującej się usługami drukarskimi odmówił świadczenia na rzecz Fundacji, która chciała zamówić roll-up z treściami promującymi ruch LGBT tj. ruch na rzecz lesbijek, gejów, osób biseksualnych oraz osób transpłciowych.

Sąd uznał, że jest on winny zarzucanego mu czyn, jednak ostatecznie odstąpił od wymierzenia kary i stwierdził, że zachowanie obwinionego charakteryzuje się niewielkim stopniem społecznej szkodliwości. Sąd oparł swój wyrok na art. 138 Kodeksu Wykroczeń (dalej: k.w.), który umiejscowiony jest w rozdziale XV zatytułowanym „Wykroczenia przeciwko interesom konsumentów”, a brzmi następująco:

„Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i pobiera za świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany, podlega karze grzywny”.Czytaj dalej wpis

Podsumowanie prawne 2017 roku – ważne zmiany dla sprzedawców internetowych

Podsumowanie prawne 2017 roku – ważne zmiany dla sprzedawców internetowych

Koniec roku to czas podsumowań minionych 12 miesięcy, ale też czas na zastanowienie się, o czym będziemy musieli pamiętać w nowym roku i jakie zmiany sprawią, że zostaną na nas nałożone nowe obowiązki bądź zdjęte te już istniejące. Jak to w prawie zazwyczaj jednak bywa, obowiązków nie ubywa, a wręcz jest ich coraz więcej. Nie inaczej będzie w nowym, roku. 2018 rok to przede wszystkim rok, w którym zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych – wszechobecne obecnie RODO. Obok tzw. RODO pojawiają się jednak również inne, drobniejsze zmiany, które będą wpływały na sprzedawców internetowych. Niezależnie od już wiadomych zmian można się spodziewać także zmian wprowadzanych na bieżąco – stąd istotne jest trzymanie ręki na pulsie.

Zanim jednak zaczniemy omawiać nowy – 2018 rok warto usystematyzować co zmieniło się w roku 2017 i jaki miało to wpływ na sprzedawców internetowych.

Zmiany w prawie w 2017 r. i ich skutki dla sprzedawców internetowych

Poniżej wskażemy dwie najważniejsze zmiany w prawie wprowadzone w roku 2017 roku.… Czytaj dalej wpis

Regulamin sprzedaży na Allegro – omawiamy zmiany w serwisie wchodzące 12 września 2017 r.

Regulamin sprzedaży na Allegro – omawiamy zmiany w serwisie wchodzące 12 września 2017 r.

12 września 2017 r. Allegro wprowadza zmiany dotyczące  prezentowania warunków sprzedaży i wymaganych przez prawo informacji przez sprzedawców (tzw. regulamin sprzedaży na Allegro). Zmiany te nie wynikają ze zmian w przepisach prawa, a jedynie wynikają ze zmian w ramach samej platformy. Chcąc jednak dalej prowadzić sprzedaż w tym serwisie należy sie dostosować do tych zmian – jest to obowiązkowe w przypadku kont firmowych. 

W tym wpisie przybliżymy zakres zmian oraz podpowiemy w jaki sposób należy się do nich dostosować. Zachęcamy także do kontaktu z naszymi prawnikami, którzy chętnie pomogą przygtować indywidualnie dopasowany regulamin sprzedaży na Allegro:

  • 61 847 55 18 
  • kontakt@prokonsumencki.pl 

Warto wykorzystać zmiany wprowadzane przez Allegro nie tylko do spełnienia wymogów informacyjnych wobec konsumentów, ale także do zabezpieczenia swoich interesów – np. poprzez ograniczenie lub wyłączenie rękojmi w przypadku sprzedaży B2B.

Zakładka Informacje od sprzedającego przestanie być widoczna na stronie oferty – zastąpią je odrębne zakładki informacyjne

Kluczową zmianą jest, że dotychczasowa zakładka “Informacje od sprzedającego” przestanie być widoczna na stronie oferty.… Czytaj dalej wpis

Ogólne Warunki Sprzedaży – czym są i dlaczego mogą być przydatne sprzedawcy internetowemu

Ogólne Warunki Sprzedaży – czym są i dlaczego mogą być przydatne sprzedawcy internetowemu

Sprzedawcy internetowi często pytają nas czy warto posiadać Ogólne Warunki Sprzedaży, czy też jest to niepotrzebna formalność. W tym artykule wyjaśnimy, co tak naprawdę stanowi dokument określany w skrócie OWS i dlaczego jest on przydatny przy sprzedaży na odległość.

Czym są Ogólne Warunki Sprzedaży

Ogólne Warunki Sprzedaży to popularna nazwa dokumentu określającego szczegóły umowy sprzedaży na odległość w sytuacji, kiedy klient nie ma możliwości zaznaczenia checkboxa ze zgodą na regulamin, a więc poza sklepem internetowym. Najczęściej chodzi o sprzedaż telefoniczną lub za pomocą wymiany wiadomości email. Jeżeli transakcja dochodzi do skutku, OWS wchodzą w skład umowy razem w uzgodnionymi przez strony podstawowymi elementami, takimi jak towar, cena i sposób dostawy. Ogólne Warunki Sprzedaży stanowią więc odpowiednik regulaminu w sklepie internetowym.

Dlaczego sprzedawca internetowy powinien posiadać taki dokument

Podstawowym powodem, dla którego warto dysponować Ogólnymi Warunkami Sprzedaży są wymogi prawne. Zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy o prawach konsumenta:

„Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

1)   głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;

2)   swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;

3)   adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;

4)   adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 3;

5)   łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;

6)   kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;

7)   sposobie i terminie zapłaty;

8)   sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;

9)   sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art.

Czytaj dalej wpis
Sprzedajesz zabawki przez Internet? Pamiętaj o ważnym wymogu informacyjnym!

Sprzedajesz zabawki przez Internet? Pamiętaj o ważnym wymogu informacyjnym!

Sprzedawca internetowy musi spełnić szereg obowiązków informacyjnych. Cześć z nich dotyczy wszystkich sprzedawców niezależnie od asortymentu. Są jednak także takie przepisy, które dotyczą wymogów informacyjnych przy sprzedaży konkretnego asortymentu. Takie wymogi istnieją m.in. w stosunku do zabawek. Sprzedajesz zabawki? Koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Ostrzeżenia dotyczące zabawek – musisz o nich informować przed zakupem

Pod koniec 2016 roku zostało wydane Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wymagań dla zabawek (z dnia 20 października 2016 r. Dz.U. z 2016 r. poz. 1730). W poprzednim naszym artykule omawialiśmy szczegółowo zmiany wynikające z tego rozporządzenia:

W tym artykule natomiast skupimy się na regulacji, która powinna szczególnie zainteresować sprzedawców internetowych – w tym wypadku klient nie ma możliwości zapoznania się z opakowaniem zabawki lub dołączoną do niego ulotką.

Interesuje nas § 5 punkt 10 rozporządzenia zgodnie z którym:

  1. Ostrzeżenia, od których zależy decyzja o zakupie zabawki, takie jak określające minimalny i maksymalny wiek dziecka, a także pozostałe mające zastosowanie ostrzeżenia umieszcza się na opakowaniu lub w inny wyraźnie widoczny dla konsumenta przed zakupem sposób, również w przypadku zakupu przez Internet.
Czytaj dalej wpis
Reklamacja towaru przez konsumenta z tytułu rękojmi w Niemczech

Reklamacja towaru przez konsumenta z tytułu rękojmi w Niemczech

REKLAMACJA TOWARU PRZEZ KONSUMENTA NA PODSTAWIE USTAWY
W NIEMCZECH I POLSCE 

 

PODSTAWA REKLAMACJI

prawo niemieckie regulamin sklepu internetowego

Gewährleistungsrecht (z tytułu rękojmi)

rekojmia prawo polskie

z tytułu rękojmi

DATA ZAWARCIA UMOWY SPRZEDAŻY dotyczy Umów Sprzedaży zawartych od 1 stycznia 2002 roku dotyczy Umów Sprzedaży zawartych
od 25 grudnia 2014 roku
PODSTAWA PRAWNA Bürgerliches Gesetzbuch- § 434 i nast.
(http://www.gesetze-im- internet.de/bgb/index.html)
ustawa kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.) oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa
PODSTAWOWE PRZESŁANKI ODPOWIEDZIALNOŚCI SPRZEDAWCY Tak jak w Polsce, sprzedawca jest odpowiedzialny względem klienta, jeżeli sprzedany produkt ma wadę fizyczną lub prawną.
  1. Wada fizyczna (§ 434 BGB) Istnieje wtedy, gdy sprzedawca umówił się z klientem na dostarczenie towaru o określonych cechach, których rzecz nie spełniła bądź nie spełnia umówionego celu, a także wtedy, gdy towar nie spełnia normalnych, utartych standardów jakościowych i użytkowych. O wadzie fizycznej można mówić także wówczas, gdy sprzedawca dostarczy inną rzecz, aniżeli zakupiona bądź jej mniejszą ilość.
Czytaj dalej wpis
Ustawa o gospodarce opakowaniami – obowiązki sprzedawców  internetowych i stacjonarnych

Ustawa o gospodarce opakowaniami – obowiązki sprzedawców internetowych i stacjonarnych

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub stacjonarny, najprawdopodobniej dotyczy Cię ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (dalej: Ustawa). Nakłada ona szereg obowiązków na przedsiębiorców, którzy prowadzą m.in. sprzedaż, import lub produkcję opakowań oraz produktów w opakowaniach.

W tym artykule przedstawiamy kilka najważniejszych obowiązków związanych z opakowaniami oraz wyjaśniamy jakich konkretnie przedsiębiorców one dotyczą.

Definicja opakowania

Kluczowym pojęciem jakim posługuje się ustawa jest „opakowanie”. Obowiązki ustawowe dotyczą przedsiębiorców produkujących, importujących, sprzedających itd. opakowania i produkty w opakowaniach. Pojęcie opakowania jest rozumiane bardzo szeroko. Zgodnie z definicją Ustawową, jest to: „wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych” (art. 3 ust 1 ustawy).

Jakich sprzedawców dotyczy obowiązek wpisu do rejestru

Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorcy objętego ustawą jest wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Zgodnie z art.… Czytaj dalej wpis

Czy zamierzasz otworzyć sklep internetowy albo już sprzedajesz online?

Zapisz się teraz na newsletter prawny

otrzymasz za darmo poradniki i porady prawne!

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa doty. sprzedaży internetowej i zabezpieczysz lepiej interesy swojej firmy.