Zaznacz stronę
WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

Stało się! Ustawa o przyjemnie brzmiącym tytule (o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych) nowelizująca m. in. Kodeks cywilny oraz Ustawę o prawach konsumenta została uchwalona 31 lipca 2019 roku. Oznacza to, że zmiany w zakresie rozciągnięcia niektórych praw konsumenta na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wejdą w życie 1 czerwca 2020 roku. W tym artykule omawiamy dokładny zakres zmian oraz skutki z tym związane dla przedsiębiorców, szczególnie dla sprzedawców internetowych. 

Z artykułem powinni się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy (szczególnie sprzedawcy internetowi), którzy zawierają umowy z firmami jednoosobowymi, bo może się okazać po wejściu w życie zmian, że tacy klienci będą mieli 14 dni na zwrot towaru, jak obecnie konsumenci, a nasze ograniczenie odpowiedzialności w stosunku do firm wpisane w regulaminie może okazać się klazulą niedozwoloną. To oczywiście nie wszystkie zmiany – piszemy o nich w dalszej części artykułu. 

Zmiana w tych przepisach wymuszą na pewno przegląd i aktualizację regulaminów, a także audyt strony internetowej pod kątem właściwej weryfikacji statusu klienta.Czytaj dalej wpis

Czy klauzule niedozwolone mogą być tylko w regulaminie sklepu internetowego? Uważaj na to, co masz w zakładkach informacyjnych swojego sklepu

Czy klauzule niedozwolone mogą być tylko w regulaminie sklepu internetowego? Uważaj na to, co masz w zakładkach informacyjnych swojego sklepu

W tym wpisie omówimy przypadek sprzedawcy internetowego, któremu Prezes UOKiK wymierzył karę w wysokości 3,5 tysięcy złotych za stosowanie klauzul niedozwolonych nie tylko w treści regulaminu, ale również w zakładkach informacyjnych na stronie sklepu internetowego dot. zwrotów i wymian. 

UOKiK w wydanych przez siebie dwóch decyzjach (nr RŁO 2/2019 oraz nr RŁO 3/2019) zarzucił sprzedającemu stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów poprzez umieszczanie niedozwolonych postanowień umownych w regulaminie sklepu internetowego oraz w zakładkach informacyjnych znajdujących się na stronie tego sklepu. W związku z powyższymi naruszeniami Prezes UOKiK-u postanowił nałożyć na sprzedawcę karę pieniężną w wysokości 500 złotych za każde niedozwolone postanowienie oraz obciążyć go kosztami przeprowadzonego postępowania. Sprzedawca został więc łącznie zobowiązany do zapłaty kwoty 3,5 tysiąca złotych.

Aby być precyzyjnym pod kątem prawnym musimy wskazać, że Prezes UOKiK w stosunku do zakwestionowanych zapisów wskazał, że ich stosowanie stanowi nieuczciwe praktyki rynkowe w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Z prawnego punktu widzenia jest to odrębne naruszenie niż postępowanie w sprawie uznania danego postanowienia za niedozwolone.… Czytaj dalej wpis

Opłata recyklingowa w sklepie internetowym –  sprawdź czy i jakie obowiązki musisz spełnić przy sprzedaży internetowej

Opłata recyklingowa w sklepie internetowym – sprawdź czy i jakie obowiązki musisz spełnić przy sprzedaży internetowej

W dzisiejszym wpisie omówimy kwestię jaka często staje się przedmiotem wątpliwości i pytań ze strony naszych klientów. Zakładamy, że praktycznie każdy zwrócił uwagę na to, że w sklepach stacjonarnych od 1 stycznia 2018 roku tzw. foliówki, czyli lekkie torby na zakupy wykonane z tworzywa sztucznego nie są już oferowane przy zakupach bezpłatnie. Od 1 stycznia 2018 roku tego typu torby zostały objęte tzw. opłatą recyklingową, której maksymalna wysokość może wynieść 1 zł.  Cel – maksymalna redukcja korzystania z foliowych toreb na rzecz toreb materiałowych, wielorazowego użytku.

Dzisiaj przeanalizujemy najważniejsze obowiązki wynikające z konieczności pobierania opłat recyklingowych oraz odpowiemy na pytanie, czy i w jakim zakresie objęci tymi obowiązkami są sprzedawcy internetowi.

 

Czym jest opłata recyklingowa

 

Wprowadzenie opłaty recyklingowej jest skutkiem prowadzonej przez Unię Europejską polityki w zakresie ochrony środowiska. Przepisy unijne, z  których wynikają ograniczenia odnośnie tzw. foliówek stały się więc podstawą wdrożenia tej opłaty na gruncie polskiego prawa.Czytaj dalej wpis

Wysyłanie SMS-ów z informacjami marketingowymi bez stosownych zgód użytkowników końcowych to naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego

Wysyłanie SMS-ów z informacjami marketingowymi bez stosownych zgód użytkowników końcowych to naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego

13 listopada 2018 r. Prezes UKE ( Urzędu Komunikacji Elektronicznej) nałożył kary finansowe na Orange Polska S.A. w łącznej wysokości 9,1 mln zł za przesyłanie do klientów wiadomości SMS o ch. marketingowym bez posiadania wymaganych zgód abonentów lub użytkowników końcowych.

Jak czytamy w komunikacie UKE: Prezes UKE stwierdził, że Orange Polska S.A. wykorzystywała automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. W trakcie postępowania ustalono, że zostało wysłanych łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów, z naruszeniem Prawa Telekomunikacyjnego. Na Orange Polska S.A. nałożono kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł.

Poniżej krótkie omówienie tego komunikatu – takie podejście UKE może mieć bowiem znaczenie dla wielu firm.

 

UKE: Wysyłasz do klientów SMS-y z informacjami marketingowymi?  Musisz posiadać stosowne zgody klientów

 

Chociaż ta decyzja Prezesa UKE odnosi się wyłącznie do Orange Polska S.A, to podobne praktyki są stosowane także przez inne, znane podmioty na rynku.… Czytaj dalej wpis

Koniec geoblockingu. Nowe rozporządzenie UE uniemożliwi blokowanie zakupów online klientom ze względu na kraj pochodzenia

Koniec geoblockingu. Nowe rozporządzenie UE uniemożliwi blokowanie zakupów online klientom ze względu na kraj pochodzenia

„Geoblocking”, czyli blokowanie geograficzne polegające na zamykaniu dostępu do usług danego sklepu internetowego klientom z innych państw, wkrótce może stać się przeszłością. Narzędzie to służy nie tylko ograniczaniu lub odbieraniu zagranicznemu klientowi możliwości korzystania ze sklepu internetowego, ale także stosowaniu w relacji z nim odmiennych warunków sprzedaży. Rozporządzenie, które zacznie obowiązywać już 3. grudnia, zakaże jednak podobnych praktyk na terenie Unii Europejskiej.

W jaki sposób nowe przepisy mogą wpłynąć na sytuację polskich sprzedawców? Poniżej informujemy, na jakie zmiany powinny się przygotować sklepy internetowe. 

Pełna treść rozporządzenia dostępna jest tutaj: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG.)

 

Jaki jest cel rozporządzenia o zakazie geoblokowania

 

Rozporządzenie 2018/302 z 28.… Czytaj dalej wpis

Niemiecka ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) – nowe obowiązki dla polskich sprzedawców wysyłających paczki do Niemiec

Niemiecka ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) – nowe obowiązki dla polskich sprzedawców wysyłających paczki do Niemiec

Prowadzisz sklep internetowy i umożliwiasz wysyłkę za granicę, w tym do Niemiec? Nowe niemieckie przepisy ustawy o opakowaniach, które wchodzą w życie 1 stycznia 2019 r. będą dotyczyły również Ciebie. W tym artykule opisujemy, kogo dokładnie dotyczą nowe regulacje, jakie wprowadzają obowiązki i jak się na nie przygotować.

 

Kogo dotyczy nowa ustawa o opakowaniach

 

Nowa ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) będzie dotyczyła wszystkich przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek niemiecki. Definicja wprowadzającego opakowania jest tak skonstruowana, że będzie obejmowała m.in. każdego sprzedawcę np. z Polski, który wysyła swoje produkty w opakowaniach do Niemiec. Z kolei definicja opakowania obejmuje m.in. opakowania kartonowe (w tym zarówno opakowanie producenta, jak i zewnętrzne opakowanie na czas transportu), folię bąbelkową, koperty, a nawet wypełnienie ochronne opakowań. Nie ma dolnego limitu wprowadzanych opakowań, ustawa będzie zatem dotyczyła każdego przedsiębiorcy, który wprowadza na rynek niemiecki opakowania, niezależnie od ilości tych opakowań.

 

Jakie nowe obowiązki wprowadza ustawa?

 

Przede wszystkim, każdy przedsiębiora, który wprowadza opakowania na rynek niemiecki, do 31 grudnia 2018 r.… Czytaj dalej wpis

Regulamin sklepu internetowego zgodny z prawem i wymogami pośredników płatności

Regulamin sklepu internetowego zgodny z prawem i wymogami pośredników płatności

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, na pewno wiesz jak ważny jest zgodny z prawem regulamin. Regulamin sklepu internetowego pełni kilka ważnych funkcji: pozwala między innymi spełnić wymogi informacyjne wymagane przez przepisy dotyczące konsumentów oraz odpowiednio uregulować zawierane umowy. Posiadanie regulaminu sklepu internetowego jest również wymagane przez operatorów szybkich płatności. Jeżeli zatem dopiero zakładasz sklep internetowy, nie będziesz mógł udostępnić klientom tego rodzaju płatności, zanim nie zamieścisz na stronie sklepu jego regulaminu. Nie wystarczy jednak zamieszczenie jakiegokolwiek regulaminu, np. wzoru ściągniętego z internetu. Wielu operatorów ma konkretne wymagania co do określonych treści, które muszą znaleźć się w takim dokumencie.

 

Wymogi prawne

Zacznijmy od podstaw – konsument powinien najpóźniej w chwili zawarcia umowy otrzymać informacje o sklepie i o samej sprzedaży. Klient musi wiedzieć m.in. o:

  • istotnych cechach rzeczy, którą kupuje,
  • kosztach, które obowiązany będzie uiścić w związku z realizacją umowy,
  • czasie realizacji umowy,
  • danych rejestrowych firmy,
  • adresie poczty elektronicznej,
  • adresie pod którym konsument może składać reklamacje oraz stosowanej procedurze rozpatrywania reklamacji,
  • pozasądowych sposobach rozwiązywania sporów sprzedawca – konsument,
  • sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy,
  • braku prawa odstąpienia od umowy lub okolicznościach w którym konsument traci to prawo, na podstawie ustawy o prawach konsumenta, a także zamieścić wzór formularza odstąpienia od umowy.
Czytaj dalej wpis
RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

Wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych, które ustanowiło Rozporządzenie RODO, dotyczą nie tylko działalności w internecie. Jeżeli decydujesz o celach i sposobach przetwarzania zebranych w Twoim sklepie stacjonarnym danych osobowych klientów, na gruncie przepisów o ochronie danych osobowych jesteś wówczas administratorem danych. Zatem również w sytuacji, gdy prowadzisz sklep stacjonarny, nie unikniesz konieczności  uregulowania kwestii związanych z danymi osobowymi klientów i wprowadzenia standardów postępowania z danymi, jakich wymagają nowe przepisy unijne.

W tym artykule wskazujemy kilka podstawowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę przy dostosowywaniu swojej działalności w sklepie stacjonarnym do RODO.

 

[ 1 ] RODO & Sklep stacjonarny | Sprawdź w jakich sytuacjach przetwarzasz dane osobowe klientów

 

Od odpowiedzi na pytanie, a jakich sytuacjach są przetwarzane dane klientów Twojego sklepu stacjonarnego zależy, jakie środki trzeba będzie podjąć, aby przetwarzanie tych danych było zgodne z prawem i jakie obowiązki informacyjne będą wiązały się z tym przetwarzaniem. Najczęstsze sytuacje, w których może dojść do przetwarzania przez Ciebie danych klientów są następujące:

  • klient korzysta z postępowania reklamacyjnego i w jego ramach podaje swoje dane osobowe;
  • klient chce otrzymać rachunek lub fakturę i w tym celu podaje swoje dane osobowe;
  • klient lub sprzedawca kieruje do drugiej strony roszczenia wynikające z umowy sprzedaży inne niż w ramach postępowania reklamacyjnego (np.
Czytaj dalej wpis
Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie w kontekście RODO i nie tylko

Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie w kontekście RODO i nie tylko

[  ] Checkboxy ze zgodami klientów stanowią ważny element sklepu internetowego. To dzięki nim możesz jako sprzedawca odebrać zgodę klienta o określone działania, na które jest wymagana zgoda. Dzięki zapisaniu zgody w systemie informatycznym sklepu, uzyskujesz również w łatwy sposób dowód, że klient zaakceptował warunki regulaminu lub zapoznał się w określonymi dokumentami i zasadami. Wraz z rozpoczęciem stosowania rozporządzenia RODO, zmiany nastąpiły również w sposobie formułowania komunikatów i zgód w checkboxach, a także w ich rodzajach. W artykule opisujemy w jaki sposób należy formułować checkboxy, aby były zgodne z nowymi przepisami, a także zasady odbierania zgód od klientów.

 

Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie

 

Jednym z najważniejszych checkboxów w każdym sklepie internetowym jest checkbox ze zgodą na regulamin. Ten checkbox nie jest wymagany przez rozporządzenie RODO – obowiązek jego posiadania wynika z ustawy o prawach konsumenta oraz z przepisów kodeksu cywilnego. Ustawa o prawach konsumenta wymaga, aby sprzedawca podał konsumentowi szereg informacji przez zawarciem z nim umowy.Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz sklep internetowy?

 

Czy sprzedajesz produkty online lub na Allegro?

Zapisz się na newsletter prawny!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

Dziękujemy :)

 

Sprawdź teraz swoją skrzynkę email

(również folder - spam)

 

 

Wysłaliśmy Tobie 3 bonusy:

1) voucher na bezpłatną 10 minutową konsultację prawną

2) kupon 100 zł na nasze usługi prawnika

2) profesjonalne wzory pism dla sprzedawcy

Szukasz pomocy

przy zwrocie lub reklamacji?

 

Kliknij i dołącz do naszej grupy wsparcia na Facebooku!