Zaznacz stronę
Wysyłanie SMS-ów z informacjami marketingowymi bez stosownych zgód użytkowników końcowych to naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego

Wysyłanie SMS-ów z informacjami marketingowymi bez stosownych zgód użytkowników końcowych to naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego

13 listopada 2018 r. Prezes UKE ( Urzędu Komunikacji Elektronicznej) nałożył kary finansowe na Orange Polska S.A. w łącznej wysokości 9,1 mln zł za przesyłanie do klientów wiadomości SMS o ch. marketingowym bez posiadania wymaganych zgód abonentów lub użytkowników końcowych.

Jak czytamy w komunikacie UKE: Prezes UKE stwierdził, że Orange Polska S.A. wykorzystywała automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. W trakcie postępowania ustalono, że zostało wysłanych łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów, z naruszeniem Prawa Telekomunikacyjnego. Na Orange Polska S.A. nałożono kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł.

Poniżej krótkie omówienie tego komunikatu – takie podejście UKE może mieć bowiem znaczenie dla wielu firm.

 

UKE: Wysyłasz do klientów SMS-y z informacjami marketingowymi?  Musisz posiadać stosowne zgody klientów

 

Chociaż ta decyzja Prezesa UKE odnosi się wyłącznie do Orange Polska S.A, to podobne praktyki są stosowane także przez inne, znane podmioty na rynku.… Czytaj dalej wpis

Koniec geoblockingu. Nowe rozporządzenie UE uniemożliwi blokowanie zakupów online klientom ze względu na kraj pochodzenia

Koniec geoblockingu. Nowe rozporządzenie UE uniemożliwi blokowanie zakupów online klientom ze względu na kraj pochodzenia

„Geoblocking”, czyli blokowanie geograficzne polegające na zamykaniu dostępu do usług danego sklepu internetowego klientom z innych państw, wkrótce może stać się przeszłością. Narzędzie to służy nie tylko ograniczaniu lub odbieraniu zagranicznemu klientowi możliwości korzystania ze sklepu internetowego, ale także stosowaniu w relacji z nim odmiennych warunków sprzedaży. Rozporządzenie, które zacznie obowiązywać już 3. grudnia, zakaże jednak podobnych praktyk na terenie Unii Europejskiej.

W jaki sposób nowe przepisy mogą wpłynąć na sytuację polskich sprzedawców? Poniżej informujemy, na jakie zmiany powinny się przygotować sklepy internetowe. 

Pełna treść rozporządzenia dostępna jest tutaj: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG.)

 

Jaki jest cel rozporządzenia o zakazie geoblokowania

 

Rozporządzenie 2018/302 z 28.… Czytaj dalej wpis

Niemiecka ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) – nowe obowiązki dla polskich sprzedawców wysyłających paczki do Niemiec

Niemiecka ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) – nowe obowiązki dla polskich sprzedawców wysyłających paczki do Niemiec

Prowadzisz sklep internetowy i umożliwiasz wysyłkę za granicę, w tym do Niemiec? Nowe niemieckie przepisy ustawy o opakowaniach, które wchodzą w życie 1 stycznia 2019 r. będą dotyczyły również Ciebie. W tym artykule opisujemy, kogo dokładnie dotyczą nowe regulacje, jakie wprowadzają obowiązki i jak się na nie przygotować.

 

Kogo dotyczy nowa ustawa o opakowaniach

 

Nowa ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) będzie dotyczyła wszystkich przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek niemiecki. Definicja wprowadzającego opakowania jest tak skonstruowana, że będzie obejmowała m.in. każdego sprzedawcę np. z Polski, który wysyła swoje produkty w opakowaniach do Niemiec. Z kolei definicja opakowania obejmuje m.in. opakowania kartonowe (w tym zarówno opakowanie producenta, jak i zewnętrzne opakowanie na czas transportu), folię bąbelkową, koperty, a nawet wypełnienie ochronne opakowań. Nie ma dolnego limitu wprowadzanych opakowań, ustawa będzie zatem dotyczyła każdego przedsiębiorcy, który wprowadza na rynek niemiecki opakowania, niezależnie od ilości tych opakowań.

 

Jakie nowe obowiązki wprowadza ustawa?

 

Przede wszystkim, każdy przedsiębiora, który wprowadza opakowania na rynek niemiecki, do 31 grudnia 2018 r.… Czytaj dalej wpis

Regulamin sklepu internetowego zgodny z prawem i wymogami pośredników płatności

Regulamin sklepu internetowego zgodny z prawem i wymogami pośredników płatności

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, na pewno wiesz jak ważny jest zgodny z prawem regulamin. Regulamin sklepu internetowego pełni kilka ważnych funkcji: pozwala między innymi spełnić wymogi informacyjne wymagane przez przepisy dotyczące konsumentów oraz odpowiednio uregulować zawierane umowy. Posiadanie regulaminu sklepu internetowego jest również wymagane przez operatorów szybkich płatności. Jeżeli zatem dopiero zakładasz sklep internetowy, nie będziesz mógł udostępnić klientom tego rodzaju płatności, zanim nie zamieścisz na stronie sklepu jego regulaminu. Nie wystarczy jednak zamieszczenie jakiegokolwiek regulaminu, np. wzoru ściągniętego z internetu. Wielu operatorów ma konkretne wymagania co do określonych treści, które muszą znaleźć się w takim dokumencie.

 

Wymogi prawne

Zacznijmy od podstaw – konsument powinien najpóźniej w chwili zawarcia umowy otrzymać informacje o sklepie i o samej sprzedaży. Klient musi wiedzieć m.in. o:

  • istotnych cechach rzeczy, którą kupuje,
  • kosztach, które obowiązany będzie uiścić w związku z realizacją umowy,
  • czasie realizacji umowy,
  • danych rejestrowych firmy,
  • adresie poczty elektronicznej,
  • adresie pod którym konsument może składać reklamacje oraz stosowanej procedurze rozpatrywania reklamacji,
  • pozasądowych sposobach rozwiązywania sporów sprzedawca – konsument,
  • sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy,
  • braku prawa odstąpienia od umowy lub okolicznościach w którym konsument traci to prawo, na podstawie ustawy o prawach konsumenta, a także zamieścić wzór formularza odstąpienia od umowy.
Czytaj dalej wpis
RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

Wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych, które ustanowiło Rozporządzenie RODO, dotyczą nie tylko działalności w internecie. Jeżeli decydujesz o celach i sposobach przetwarzania zebranych w Twoim sklepie stacjonarnym danych osobowych klientów, na gruncie przepisów o ochronie danych osobowych jesteś wówczas administratorem danych. Zatem również w sytuacji, gdy prowadzisz sklep stacjonarny, nie unikniesz konieczności  uregulowania kwestii związanych z danymi osobowymi klientów i wprowadzenia standardów postępowania z danymi, jakich wymagają nowe przepisy unijne.

W tym artykule wskazujemy kilka podstawowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę przy dostosowywaniu swojej działalności w sklepie stacjonarnym do RODO.

 

[ 1 ] RODO & Sklep stacjonarny | Sprawdź w jakich sytuacjach przetwarzasz dane osobowe klientów

 

Od odpowiedzi na pytanie, a jakich sytuacjach są przetwarzane dane klientów Twojego sklepu stacjonarnego zależy, jakie środki trzeba będzie podjąć, aby przetwarzanie tych danych było zgodne z prawem i jakie obowiązki informacyjne będą wiązały się z tym przetwarzaniem. Najczęstsze sytuacje, w których może dojść do przetwarzania przez Ciebie danych klientów są następujące:

  • klient korzysta z postępowania reklamacyjnego i w jego ramach podaje swoje dane osobowe;
  • klient chce otrzymać rachunek lub fakturę i w tym celu podaje swoje dane osobowe;
  • klient lub sprzedawca kieruje do drugiej strony roszczenia wynikające z umowy sprzedaży inne niż w ramach postępowania reklamacyjnego (np.
Czytaj dalej wpis
Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie w kontekście RODO i nie tylko

Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie w kontekście RODO i nie tylko

[  ] Checkboxy ze zgodami klientów stanowią ważny element sklepu internetowego. To dzięki nim możesz jako sprzedawca odebrać zgodę klienta o określone działania, na które jest wymagana zgoda. Dzięki zapisaniu zgody w systemie informatycznym sklepu, uzyskujesz również w łatwy sposób dowód, że klient zaakceptował warunki regulaminu lub zapoznał się w określonymi dokumentami i zasadami. Wraz z rozpoczęciem stosowania rozporządzenia RODO, zmiany nastąpiły również w sposobie formułowania komunikatów i zgód w checkboxach, a także w ich rodzajach. W artykule opisujemy w jaki sposób należy formułować checkboxy, aby były zgodne z nowymi przepisami, a także zasady odbierania zgód od klientów.

 

Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie

 

Jednym z najważniejszych checkboxów w każdym sklepie internetowym jest checkbox ze zgodą na regulamin. Ten checkbox nie jest wymagany przez rozporządzenie RODO – obowiązek jego posiadania wynika z ustawy o prawach konsumenta oraz z przepisów kodeksu cywilnego. Ustawa o prawach konsumenta wymaga, aby sprzedawca podał konsumentowi szereg informacji przez zawarciem z nim umowy.Czytaj dalej wpis

Audyt sklepu internetowego pod kątem RODO – sprawdź, czy Twój sklep jest zgodny z RODO

Audyt sklepu internetowego pod kątem RODO – sprawdź, czy Twój sklep jest zgodny z RODO

Nasi Klienci często zwracają się do nas z prośbą o sprawdzenie pod kątem RODO wybranych zakładek, checkboxów czy komunikatów na stronie ich sklepu. Z naszej praktyki wynika, że wybiórcza weryfikacja określonych rozwiązań nie jest bezpieczna.  Zalecamy przeprowadzenie kompleksowego audytu pod kątem RODO w każdym sklepie internetowym, tak aby mieć pewność, że sklep jest w pełni dostosowany do nowych wymagań dotyczących ochrony danych osobowych. Po przeprowadzeniu audytu możliwe jest stwierdzenie czy treści zamieszczone w sklepie spełniają warunki wynikające z RODO czy też wymagają modyfikacji.

W tym artykule opiszemy w kilku punktach  jaki powinien być zakres standardowego audytu oraz na co trzeba zwrócić szczególną uwagę weryfikując sklep pod kątem RODO. Oczywiście każdy sklep jest inny i może wymagać szerszego zakresu sprawdzenia – dlatego też zawsze zalecamy konsultację z prawnikiem i zlecenie przeprowadzenie mu indywidualnego audytu.

 

Zakres audytu pod kątem RODO oraz podstawa prawna

 

Podstawą prawną do przeprowadzenia audytu sklepu pod kątem RODO jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.Czytaj dalej wpis

RODO & program lojalnościowy – jak przygotować regulamin programu lojalnościowego zgodny z RODO

RODO & program lojalnościowy – jak przygotować regulamin programu lojalnościowego zgodny z RODO

Programy lojalnościowe są obecnie bardzo popularnym narzędziem marketingowym, umożliwiającym sprzedawcom zwiększenie sprzedaży oraz zyskanie stałych klientów przy jednoczesnym ograniczeniu nakładów na typowe, kosztowne formy reklamy i promocji. Klienci programów lojalnościowych z kolei chętnie w nich uczestniczą ze względu na możliwość uzyskania dużego rabatu lub zniżki na różnego rodzaju produkty czy usługi. Pojawia się jednak pytanie jak stworzyć dobry, skuteczny program lojalnościowy przy jednoczesnym dostosowaniu do RODO i innych przepisów?  W tym artykule omówimy m.in. istotę programów lojalnościowych, obowiązkowe elementy jakie muszą się znaleźć w regulaminie oraz wymogi wynikające z RODO. 

 

W jakim celu organizowane są programy lojalnościowe

 

Programy lojalnościowe na stałe zagościły na naszym rynku i są organizowane w różnej postaci praktycznie przez każdą większą firmę.  Bardzo pozytywnie oceniane są zarówno przez klientów jak i organizatorów, którzy dostrzegają wymierne korzyści ze stosowania tego narzędzia na większą skalę. Program lojalnościowy to doskonały sposób, by zachęcić stałych klientów do następnych zakupów i do dalszego zainteresowaniem marką, a także świetna okazja do tego, aby pozyskać nowych klientów, bez większych nakładów na marketing.Czytaj dalej wpis

RODO przy organizacji konkursu – jak stworzyć regulamin konkursu zgodny z rodo

RODO przy organizacji konkursu – jak stworzyć regulamin konkursu zgodny z rodo

Organizujesz konkurs dla klientów i zastanawiasz się jak spełnić wszystkie wymogi związane z ochroną danych osobowych? Chcesz, aby regulamin twojego konkursu był zgodny z RODO? W takim razie, ten artykuł jest dla Ciebie. Opisujemy w nim najważniejsze aspekty organizacji konkursów związane z przetwarzaniem danych osobowych i podajemy wskazówki, a jaki sposób napisać regulamin konkursu zgodny z RODO.

 

Dane osobowe a konkurs

 

Niezależnie czy organizujesz konkurs dla swoich klientów (np. podsiadających konto w Twoim sklepie internetowym) czy też konkurs dostępny bez ograniczeń, zawsze będziesz przetwarzać jakieś dane osobowe klientów. Przede wszystkim dane osobowe mogą być konieczne do zarejestrowania się jako uczestnik konkursu. Jeżeli wymagasz uprzedniej rejestracji, będziesz przetwarzał w celu realizacji konkursu dane osobowe, które podają klienci rejestrując się. Jeżeli organizujesz konkurs np. w sklepie internetowym i korzystasz z danych zawartych np. na koncie klienta w Twoim sklepie internetowym, to przetwarzasz w celu organizacji konkursu te dane osobowe dostępne na koncie klienta, których używasz przy okazji konkursu.Czytaj dalej wpis

TSUE: sprzedaż na targach jest sprzedażą w lokalu przedsiębiorstwa (konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy)

TSUE: sprzedaż na targach jest sprzedażą w lokalu przedsiębiorstwa (konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy)

Jeżeli sprzedajesz swoje produkty czy usługi na targach specjalistycznych (np. targi dla przedstawicieli danej branży) lub na konferencjach, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Omawiamy w nim zagadnienie, które sprowadza się do pytania czy taką sprzedaż można uznać za sprzedaż w lokalu przedsiębiorstwa czy też poza nim. Jest to ważne dlatego, że sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa jest objęta wieloma przepisami ustawy o prawach konsumenta, które nakładają na przedsiębiorcę dodatkowe obowiązki w stosunku co zwykłej sprzedaży tzw. sprzedaży w lokalu przedsiębiorstwa. Jedną z najważniejszych jest możliwość odstąpienia przez konsumenta od umowy w terminie 14 dni w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorstwa. To prawo nie przysługuje z kolei w przypadku sprzedaży „w lokalu”.

 

Czego dotyczyła sprawa

 

Niemiecka spółka Unimatic sprzedawała swoje produkty na specjalistycznych targach branżowych w Berlinie. Klient będący konsumentem zakupił na stoisku wystawienniczym firmy odkurzacz parowy w cenie 1600 euro. Sprzedawca nie pouczył klienta między innymi o prawie odstąpienia od umowy, które przysługuje konsumentowi w przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa.… Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz już sklep internetowy albo zamierzasz sprzedawać online?

Zapisz się na newsletter prawny

 

a otrzymasz bezpłatnie poradniki i porady prawne!

 

 

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa

dotyczącymi sprzedaży i zabezpieczysz swoje interesy: