Zaznacz stronę
Zakaz sprzedaży leków na Allegro? Omawiamy najnowszy wyrok NSA

Zakaz sprzedaży leków na Allegro? Omawiamy najnowszy wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrywał skargę kasacyjną spółki prowadzącej aptekę. Apteka ta prowadziła sprzedaż swoich leków na portalu Allegro Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) uznał tę praktykę za niezgodną z właściwymi przepisami i nakazał zaprzestanie jej stosowania. Oparł się na przepisach ustawy Prawo farmaceutyczne oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych. 

Jak zakończyła się ta sprawa? Dowiesz się o tym z tego artykułu.

 

Sprzedaż leków przez Internet – regulacje prawne 

 

Zgodnie z art. 68 ust. 3 Prawa farmaceutycznego:

Dopuszcza się prowadzenie przez apteki ogólnodostępne i punkty apteczne wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, z wyjątkiem produktów leczniczych, których wydawanie ograniczone jest wiekiem pacjenta.

Sprzedaż wysyłkowa została zdefiniowana w art. 2 ust. 37aa Prawa farmaceutycznego, jako:

umowa sprzedaży produktów leczniczych zawierana z pacjentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystywaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.

Czytaj dalej wpis
Polityka prywatności sklepu internetowego zgodna z RODO – zmiany ważne dla Sprzedawców Internetowych

Polityka prywatności sklepu internetowego zgodna z RODO – zmiany ważne dla Sprzedawców Internetowych

25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać Rozporządzenie RODO, które wymusza także na Sprzedawcach internetowych m.in. aktualizację stosowanych przez nich polityki prywatności sklepu internetowego o dodatkowe obowiązki informacyjne. RODO to nie tylko nowa polityka prywatności, ale zupełnie nowe podejście do ochrony danych osobowych. W tym artykule skupimy się jednak na najważniejszych zmianach dotyczących polityki prywatności sklepu internetowego, tak aby była ona zgodna z RODO. 

Rozporządzenie RODO, to dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej „RODO” lub „Rozporządzenie RODO”. Oficjalny tekst Rozporządzenia RODO dostępny jest tutaj.

Dla osób, które chcą szerzej zapoznać się z tematem RODO polecamy jako pierwszy krok w tym kierunku Przewodnik po RODO dla małych i średnich przedsiębiorców wydany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (kliknij)Czytaj dalej wpis

Ważne zmiany w zasadach liczenia rękojmi przy wymianie produktu na wolny od wad

Ważne zmiany w zasadach liczenia rękojmi przy wymianie produktu na wolny od wad

O jakie zmiany chodzi tym razem?

Art. 568 kodeksu cywilnego wskazuje na cztery uprawnienia kupującego, z których może on skorzystać w sytuacji, w której okazuje się, że zakupiony produkt jest wadliwy. Należą do nich:

  • obniżenie ceny produktu;
  • odstąpienie od umowy;
  • naprawa produktu;
  • wymiany produktu na nowy, wolny od wad.

O ile pierwsze trzy uprawnienia pozostają bez zmian, o tyle w stosunku do czwartego tj. wymiany produktu na nowy, wolny od wad, od 01 stycznia 2018 r. zostanie wprowadzona spora zmiana. Zgodnie z projektem nowelizacji kodeksu cywilnego, ustawodawca przewidział dodanie nowego art. tj. art. 5682 kodeksu cywilnego, w następującym brzmieniu: „Jeżeli kupującym jest konsument, termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi biegnie na nowo od dnia wymiany rzeczy na wolną od wad.”

Czy zmiany wprowadzane nowelizacją kodeksu cywilnego są słusznym posunięciem ze strony ustawodawcy?

Aby odpowiedzieć na to pytanie warto najpierw zastanowić się, co oznacza wprowadzana zmiana i jak wyglądało to dotychczas. Brzmienie nowego art.Czytaj dalej wpis

Regulamin sprzedaży na Allegro – omawiamy zmiany w serwisie wchodzące 12 września 2017 r.

Regulamin sprzedaży na Allegro – omawiamy zmiany w serwisie wchodzące 12 września 2017 r.

12 września 2017 r. Allegro wprowadza zmiany dotyczące  prezentowania warunków sprzedaży i wymaganych przez prawo informacji przez sprzedawców (tzw. regulamin sprzedaży na Allegro). Zmiany te nie wynikają ze zmian w przepisach prawa, a jedynie wynikają ze zmian w ramach samej platformy. Chcąc jednak dalej prowadzić sprzedaż w tym serwisie należy sie dostosować do tych zmian – jest to obowiązkowe w przypadku kont firmowych. 

W tym wpisie przybliżymy zakres zmian oraz podpowiemy w jaki sposób należy się do nich dostosować. Zachęcamy także do kontaktu z naszymi prawnikami, którzy chętnie pomogą przygtować indywidualnie dopasowany regulamin sprzedaży na Allegro:

  • 61 847 55 18 
  • kontakt@prokonsumencki.pl 

Warto wykorzystać zmiany wprowadzane przez Allegro nie tylko do spełnienia wymogów informacyjnych wobec konsumentów, ale także do zabezpieczenia swoich interesów – np. poprzez ograniczenie lub wyłączenie rękojmi w przypadku sprzedaży B2B.

Zakładka Informacje od sprzedającego przestanie być widoczna na stronie oferty – zastąpią je odrębne zakładki informacyjne

Kluczową zmianą jest, że dotychczasowa zakładka “Informacje od sprzedającego” przestanie być widoczna na stronie oferty.… Czytaj dalej wpis

Czy sprzedawca może odmówić konsumentowi przyjęcia zwrotu w ramach reklamacji?

Czy sprzedawca może odmówić konsumentowi przyjęcia zwrotu w ramach reklamacji?

Odpowiadając krótko na postawione w tytule pytanie można odpowiedzieć “TAK”. Aczkolwiek jak zwykle życie i przepisy są bogatsze i nie zawsze sprzedawca będzie mógł odmówić zwrotu i zaproponować inny sposób zakończenia reklamacji. Poniżej omówimy szczegółowo, dlaczego i kiedy sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu reklamowanego towaru. 

Zakładamy oczywiście, że reklamacja jest zasadna. Pamiętajmy, że to klient musi wykazać istnienie wady i jej istotność – szerzej piszemy o tym tutaj: Reklamacja towaru – kupujący musi zawsze wykazać istnienie wady i jej istotność

Klient domaga się zwrotu pieniędzy, a sprzedawca proponuję naprawę lub wymianę 

Przy pierwszej reklamacji sprzedawca może zamiast żądanego przez klienta zwrotu pieniędzy zaproponować mu niezwłoczną naprawę lub wymianę wadliwej rzeczy. Jest przysługujące sprzedawcy kontruprawnienie, którego skutkiem jest wyłączenie możliwości odstąpienia przez kupującego od umowy.

Zgodnie z art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.… Czytaj dalej wpis

Zwrot uszkodzonego towaru – jak sprzedawca powinien prawidłowo obciążyć konsumenta utratą wartości towaru

Zwrot uszkodzonego towaru – jak sprzedawca powinien prawidłowo obciążyć konsumenta utratą wartości towaru

W tym wpisie omówimy procedurę prawidłowego obciążenia konsumenta przez sprzedawcę odszkodowaniem za nadmierne użycie zwracanego przez niego produktu lub wręcz jego zniszczenie. Mowa w tym wypadku o zwrocie towaru w ramach 14 dniowego prawa konsumenta do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. 

Wstęp – podstawy dotyczące prawa odstąpienia od umowy

Na początek zacznijmy od wyjaśnienia kilku podstawowych kwestii, o których nie zawsze pamiętają sprzedawcy – pozwoli to nam lepiej zrozumieć i stosować dalej omówioną procedurę:

Czytaj dalej wpis
Zwrot towaru zakupionego przez Internet przez Konsumenta w Niemczech

Zwrot towaru zakupionego przez Internet przez Konsumenta w Niemczech

Zwrot towaru zakupionego przez Internet przez Konsumenta w Niemczech

Za konsumenta, w świetle prawa niemieckiego uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej z jej działalnością gospodarczą lub zawodową, § 13 BGB.

 

 

 

DATA ZAWARCIA UMOWY SPRZEDAŻY

zwrot towaru niemcy

Dotyczy umów sprzedaży zawartych od 13 czerwca 2014 roku

zwrot towaru zakupionego w niemczech

dotyczy Umów Sprzedaży zawartych
od 25 grudnia 2014 roku

PODSTAWA PRAWNA Bürgerliches Gesetzbuch- § 312 i nast., § 355-361 (http://www.gesetze-im-internet.de/bgb/index.html) und Einführungsgesetz zum Bürgerlichen Gesetzbuch-Gesetz zur Umsetzung der Verbraucherrechterichtlinie und zur Änderung des Gesetzes zur Regelung der Wohnungsvermittlung vom 20. September 2013 ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. 2014 r. poz. 827 ze zm.)
TERMIN NA ODSTĄPIENIE OD UMOWY PRZEZ KONSUMENTA Terminy są takie same jak w Polsce i oblicza się je w taki sam sposób.

14 dni

Konsument, który zawarł umowę na odległość, może, tak jak w Polsce, w terminie 14 dni kalendarzowych odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów wskazanych poniżej.

Czytaj dalej wpis
Reklamacja towaru przez konsumenta z tytułu rękojmi w Niemczech

Reklamacja towaru przez konsumenta z tytułu rękojmi w Niemczech

REKLAMACJA TOWARU PRZEZ KONSUMENTA NA PODSTAWIE USTAWY
W NIEMCZECH I POLSCE 

 

PODSTAWA REKLAMACJI

prawo niemieckie regulamin sklepu internetowego

Gewährleistungsrecht (z tytułu rękojmi)

rekojmia prawo polskie

z tytułu rękojmi

DATA ZAWARCIA UMOWY SPRZEDAŻY dotyczy Umów Sprzedaży zawartych od 1 stycznia 2002 roku dotyczy Umów Sprzedaży zawartych
od 25 grudnia 2014 roku
PODSTAWA PRAWNA Bürgerliches Gesetzbuch- § 434 i nast.
(http://www.gesetze-im- internet.de/bgb/index.html)
ustawa kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.) oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa
PODSTAWOWE PRZESŁANKI ODPOWIEDZIALNOŚCI SPRZEDAWCY Tak jak w Polsce, sprzedawca jest odpowiedzialny względem klienta, jeżeli sprzedany produkt ma wadę fizyczną lub prawną.
  1. Wada fizyczna (§ 434 BGB) Istnieje wtedy, gdy sprzedawca umówił się z klientem na dostarczenie towaru o określonych cechach, których rzecz nie spełniła bądź nie spełnia umówionego celu, a także wtedy, gdy towar nie spełnia normalnych, utartych standardów jakościowych i użytkowych. O wadzie fizycznej można mówić także wówczas, gdy sprzedawca dostarczy inną rzecz, aniżeli zakupiona bądź jej mniejszą ilość.
Czytaj dalej wpis
Sklep internetowy w Niemczech – czym jest Abmahnung?

Sklep internetowy w Niemczech – czym jest Abmahnung?

Sprzedawco, jeśli planujesz rozszerzyć działalność swojego sklepu internetowego i sprzedawać w Niemczech, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Opisujemy w nim jeden istotny instrument, na który musisz uważać prowadząc swój e-handel w Niemczech.

Mowa o tzw. Abmahnung czyli upomnieniu, uregulowanym w § 12 I UWG (Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb – Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).

Abmahnung – co to jest?

Abmahnung – upomnienie może zostać wystosowane, gdy świadomie narusza się przepisy, ale także, bardzo często, gdy nie uwzględnia się najnowszych zmian prawnych w swoich regulaminach. Istotne jest, że wysłać upomnienie może bardzo szeroki krąg osób określony w § 8 III UWG, m.in.: izby rzemieślnicze, wyspecjalizowane instytucje, zrzeszenia, związki, które działają na rzecz ochrony działalności gospodarczej i przede wszystkim- każdy przedsiębiorca, który działa na tym samym rynku (badane są wówczas ramy czasowe, przestrzenne i przedmiotowe). Jest to właśnie najczęstsza sytuacja, że upomnienia wydają sobie nawzajem przedsiębiorcy internetowi- konkurenci.

Procedura

Wraz z otrzymanym upomnieniem otrzymuje się otrzymuje się pouczenie, iż w razie niezastosowania się do jego treści, zostanie wszczęte postępowanie sądowe.… Czytaj dalej wpis

Sprzedaż alkoholu przez Internet 2017 – NSA potwierdza zakaz sprzedaży

Sprzedaż alkoholu przez Internet 2017 – NSA potwierdza zakaz sprzedaży

Zgodnie z art. 96 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, sprzedaż detaliczną alkoholu przeznaczonego do spożycia poza miejscem sprzedaży prowadzi się w: 1/ sklepach branżowych, 2/ wydzielonych stoiskach samoobsługowych w sklepach o powierzchni powyżej 200 m2, 3/ innych placówkach, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż alkoholu. Wyliczenie to jest wyczerpujące, zatem w inny sposób i w innych miejscach prowadzić sprzedaży alkoholu nie wolno. 

– to jest sedno orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie zakazu prowadzenia sprzedaży alkoholu przez Internet (sprawa II GSK 2566/14 – Wyrok NSA z 2016-04-21).  Powyższy wyrok w zasadzie jednoznacznie ucina dotychczasowe wątpliwości i rozbieżności orzecznictwa dotyczące prowadzenia sprzedaży alkoholu przez Internet.

Poniżej omawiamy najważniejsze fragmenty uzasadnienia, którym kierował się NSA. Samo orzeczenia NSA stanowi także kolejną aktualizację naszego poprzedniego wpisu dotyczącego tej kwestii:

> Czy sprzedaż alkoholu przez Internet jest legalna?

Zakaz sprzedaży alkoholu przez Internet z punktu widzenia NSA

Sama sprawa jest o tyle ciekawa, że rozpoczęła się od prowokacji inspekcji handlowej.Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz już sklep internetowy albo zamierzasz go otworzyć?

Zapisz się teraz na newsletter prawny

otrzymasz za darmo poradniki i porady prawne!

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa dotyczącymi sprzedaży

i zabezpieczysz lepiej swoje interesy: