Zaznacz stronę
WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

Stało się! Ustawa o przyjemnie brzmiącym tytule (o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych) nowelizująca m. in. Kodeks cywilny oraz Ustawę o prawach konsumenta została uchwalona 31 lipca 2019 roku. Oznacza to, że zmiany w zakresie rozciągnięcia niektórych praw konsumenta na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wejdą w życie 1 czerwca 2020 roku. W tym artykule omawiamy dokładny zakres zmian oraz skutki z tym związane dla przedsiębiorców, szczególnie dla sprzedawców internetowych. 

Z artykułem powinni się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy (szczególnie sprzedawcy internetowi), którzy zawierają umowy z firmami jednoosobowymi, bo może się okazać po wejściu w życie zmian, że tacy klienci będą mieli 14 dni na zwrot towaru, jak obecnie konsumenci, a nasze ograniczenie odpowiedzialności w stosunku do firm wpisane w regulaminie może okazać się klazulą niedozwoloną. To oczywiście nie wszystkie zmiany – piszemy o nich w dalszej części artykułu. 

Zmiana w tych przepisach wymuszą na pewno przegląd i aktualizację regulaminów, a także audyt strony internetowej pod kątem właściwej weryfikacji statusu klienta.Czytaj dalej wpis

Prowadzisz kampanie reklamową w Google Ads na nazwę konkurencyjnego sklepu? Uważaj na słowa kluczowe, które wykorzystujesz w kampanii

Prowadzisz kampanie reklamową w Google Ads na nazwę konkurencyjnego sklepu? Uważaj na słowa kluczowe, które wykorzystujesz w kampanii

W dzisiejszym artykule przybliżymy wyrok Sądu Okręgowego w Rzeszowie odnośnie słów kluczowych stosowanych w kampanii Google Ads oraz wykorzystywania autorskich opisów produktów. Pewien przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż za pośrednictwem Internetu zauważył, iż po wpisaniu  do wyszukiwarki Google nazwy jego sklepu internetowego w pierwszej kolejności pojawia się adres strony internetowej konkurencyjnej firmy. Dodatkowo spostrzegł on, iż firma ta skopiowała opisy oferowanych przez siebie produktów, posługując się autorskimi opisami przygotowanymi przez niego i zamieszczonymi w jego sklepie.

Przedsiębiorca wniósł więc pozew przeciwko spółce prowadzącej sklep internetowy, w którym to zarzucił pozwanej spółce dopuszczanie się czynów nieuczciwej konkurencji oraz naruszenie praw autorskich. Sprzedawca domagał się zobowiązania konkurenta do zaniechania wyżej wymienionych praktyk oraz wystosowania publicznych przeprosin i wpłacenia 5.000zł na wskazaną przez niego fundację. W uzasadnieniu pozwu wskazał on, iż :

  • wykorzystywanie nazwy jego sklepu internetowego celem dotarcia do jego potencjalnych klientów poprzez wykorzystywanie w tym celu narzędzia Google Ads jest czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy ( na podstawie art.
Czytaj dalej wpis
Czy klauzule niedozwolone mogą być tylko w regulaminie sklepu internetowego? Uważaj na to, co masz w zakładkach informacyjnych swojego sklepu

Czy klauzule niedozwolone mogą być tylko w regulaminie sklepu internetowego? Uważaj na to, co masz w zakładkach informacyjnych swojego sklepu

W tym wpisie omówimy przypadek sprzedawcy internetowego, któremu Prezes UOKiK wymierzył karę w wysokości 3,5 tysięcy złotych za stosowanie klauzul niedozwolonych nie tylko w treści regulaminu, ale również w zakładkach informacyjnych na stronie sklepu internetowego dot. zwrotów i wymian. 

UOKiK w wydanych przez siebie dwóch decyzjach (nr RŁO 2/2019 oraz nr RŁO 3/2019) zarzucił sprzedającemu stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów poprzez umieszczanie niedozwolonych postanowień umownych w regulaminie sklepu internetowego oraz w zakładkach informacyjnych znajdujących się na stronie tego sklepu. W związku z powyższymi naruszeniami Prezes UOKiK-u postanowił nałożyć na sprzedawcę karę pieniężną w wysokości 500 złotych za każde niedozwolone postanowienie oraz obciążyć go kosztami przeprowadzonego postępowania. Sprzedawca został więc łącznie zobowiązany do zapłaty kwoty 3,5 tysiąca złotych.

Aby być precyzyjnym pod kątem prawnym musimy wskazać, że Prezes UOKiK w stosunku do zakwestionowanych zapisów wskazał, że ich stosowanie stanowi nieuczciwe praktyki rynkowe w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Z prawnego punktu widzenia jest to odrębne naruszenie niż postępowanie w sprawie uznania danego postanowienia za niedozwolone.… Czytaj dalej wpis

Czy sprzedawca musi udostępnić telefon kontaktowy? Omawiamy sprawę przeciwko Amazon (Aktualizacja: TSUE wydał wyrok)

Czy sprzedawca musi udostępnić telefon kontaktowy? Omawiamy sprawę przeciwko Amazon (Aktualizacja: TSUE wydał wyrok)

Wystarczy, że zagwarantuje szeroki wybór innych kanałów porozumiewania się i szybki kontakt – takie stanowisko przedstawił Trybunałowi Sprawiedliwości w Luksemburgu rzecznik generalny Giovanii Pitruzella. Sam trybunał już wkrótce ma orzec, czy platforma handlu elektronicznego, taka jak Amazon ma obowiązek udostępnić konsumentowi numer telefoniczny. W dzisiejszym artykule chcielibyśmy omówić zaprezentowane podczas procesu stanowisko.

Oczywiście pamiętajmy, że opinie przedstawione przez rzecznika generalnego nie posiadają mocy orzeczeń TSUE. Nie można ich jednak lekceważyć, ponieważ w większości przypadków wyroki Trybunału przychylają się do stanowiska rzecznika.

(Aktualizacja lipiec 2019): TSUE dnia 10 lipca 2019r. podzielił stanowisko rzecznika generalnego i orzekł, iż platforma handlu elektronicznego taka jak Amazon nie jest zobowiązana w każdym wypadku do udostępnienia konsumentowi numeru telefonu przed zawarciem umowy.

 

Pozew przeciwko Amazonowi

 

Jedna z najbardziej znanych platform handlu elektronicznego, firma Amazon, stanęła niedawno przed Federalnym Sądem Najwyższym w Niemczech. Została ona pozwana przez niemiecką federację organizacji konsumenckich. Zarzuciła ona spółce naruszenie interesów klientów, ponieważ przed zawarciem transakcji na stronie spółka nie podawała numeru telefonu kontaktowego.Czytaj dalej wpis

Czy jednoosobowy przedsiębiorca może zostać uznany za konsumenta? Omawiamy planowane zmiany w zakresie poszerzenia definicji konsumenta, wraz z uwagami Prezesa UOKiK.

Czy jednoosobowy przedsiębiorca może zostać uznany za konsumenta? Omawiamy planowane zmiany w zakresie poszerzenia definicji konsumenta, wraz z uwagami Prezesa UOKiK.

Od kilku miesięcy toczą się prace legislacyjne nad projektem ustawy zaproponowanej przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii dotyczącej zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych. Owocem tych zmian ma być poszerzanie dotychczasowej definicji konsumenta znajdującej się w Kodeksie Cywilnym. W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy poświęcić kilka słów proponowanej zmianie oraz odnieść się do uwag zgłoszonych do tego projektu przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

 

Ważne ! Aktualizacja tego artykułu dostępna jest pod adresem: Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

 

Proponowana zmiana definicji konsumenta

 

Obecnie na podstawie art. 221 Kodeksu Cywilnego,

„za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.

Zgodnie z nowym projektem ustawy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zaproponowano dodanie do powyższego artykułu nowego przepisu o treści:

Art. 221 par. 2

 „Przepisy o ochronie konsumentów stosuje się do przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną, dokonującego czynności prawnej z innym przedsiębiorcą, gdy z treści tej czynności wynika, że nie posiada ona dla niego charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.”

 

Czy przedsiębiorca zawsze powinien być uznawany za profesjonalistę?

Czytaj dalej wpis
Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 4 Prawo wypowiedzenia umowy o świadczenie usługi elektronicznej ze skutkiem natychmiastowym (B2B)

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 4 Prawo wypowiedzenia umowy o świadczenie usługi elektronicznej ze skutkiem natychmiastowym (B2B)

Najczęściej, analizując różnego rodzaju porady prawne,  opracowania, czy artykuły można zauważyć, iż przedmiotem zapytań klientów są kwestie, problemy i rozważania odnoszące się do relacji między sprzedawcą, a konsumentem (B2C). Nie należy jednak zapominać o relacji B2B w sklepie internetowym, a co za tym idzie – przydatności regulaminu w kontekście relacji z klientami mającymi status przedsiębiorców, względem których, w prawnie wyznaczonych granicach, można odpowiedzialność sprzedawcy ograniczyć bądź nawet wyłączyć.

Ostatnio otrzymaliśmy od naszego klienta – sprzedawcy prowadzącego sklep internetowy następujące pytanie: „Czy mogę bez przesyłania specjalnych wezwań usunąć konto klienta – przedsiębiorcy ze skutkiem natychmiastowym?

Przedmiotowa sytuacja dotyczyła klienta sklepu internetowego – przedsiębiorcę, który zamieszczał na stronie obraźliwe, wulgarne komentarze na stronie sklepu poprzez jedną z możliwości konta w sklepie internetowym  naszego klienta.

Poniżej wskażemy konkretne rozwiązanie, punkt naszego regulaminu, który pomógł rozwiązać problem naszego klienta. Zapraszamy do dalszej części artykułu.

 

Umowa o świadczenie usługi elektronicznej w sklepie internetowym

 

W opisywanej sytuacji, klient będący przedsiębiorcą założył konto w sklepie naszego klienta.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego jest ważny dla każdego sprzedawcy internetowego. Jednak, mimo że najczęściej postrzega się ten dokument w kontekście relacji z konsumentami, regulamin może być również przydatny przy sprzedaży podmiotom niebędącym konsumentami. Poniżej opisujemy jedną z sytuacji, w których odpowiednie postanowienia z rozdziału przygotowanego przez nas regulaminu – „Postanowienia dotyczące przedsiębiorców” – pomogło naszemu klientowi odpowiednio ustosunkować się do reklamacji kupującego.

 

Uszkodzenie w transporcie – reklamacja przedsiębiorcy

 

Kupujący będący przedsiębiorcą kupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą. Przy zakupie poprosił o wystawienie faktury VAT na swoją firmę i wybrał przesyłkę kurierską jako sposób dostawy. Przesyłka dostała do kupującego w umówionym czasie, jednak pomimo, że była prawidłowo zapakowana, uległa uszkodzeniu w transporcie. Kupujący nie miał czasu na zbadanie przesyłki przy kurierze odebrał ją zatem bez zastrzeżeń. Dopiero po kilku dniach otworzył przesyłkę i zorientował się, że zakupiony towar uległ uszkodzeniu w transporcie, co było widoczne już po stanie samego opakowania.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Nie ulega wątpliwości, że rzetelnie i profesjonalnie przygotowany regulamin sklepu internetowego jest niezwykle istotny zarówno dla sprzedawcy jak i klienta. Najczęściej można zauważyć, że w opracowaniach czy pytaniach pojawiają się różnego rodzaju kwestie, problemy i rozważania odnoszące się do relacji między sprzedawcą, a konsumentem ( B2C). Nie należy jednak zapominać o przydatności regulaminu w kontekście relacji z klientami mającymi status przedsiębiorców, względem których, w prawnie wyznaczonych granicach, można odpowiedzialność sprzedawcy ograniczyć bądź nawet wyłączyć.

Ostatnio otrzymaliśmy od naszego klienta – sprzedawcy prowadzącego sklep internetowy następujące pytanie: „Czy mogę w jakiś sposób odmówić realizacji zamówienia mojego klienta, będącego przedsiębiorcą ?  Niestety ze względów logistycznych i pomyłki w magazynie nie jestem w stanie zrealizować zamówienia.„

Poniżej wskażemy konkretne rozwiązanie, punkt naszego regulaminu, który pomógł rozwiązać problem naszego klienta. Zapraszamy do dalszej części artykułu.

 

Niemożliwość zrealizowania zamówienia klienta będącego przedsiębiorcą

 

W opisywanej sytuacji, kupujący będący przedsiębiorcą zakupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

W regulaminie sklepu internetowego wiele postanowień wynika wprost z przepisów obowiązującego prawa – i na to mamy niewielki wpływ. Sprzedawcy często chętnie uregulowaliby niektóre kwestie inaczej, tak aby lepiej zabezpieczyć własne interesy, jednak ta część zapisów, która dotyczy konsumentów, rzadko pozwala na wprowadzanie korzystnych zmian i ograniczeń.

O wiele większą swobodę daje natomiast regulacja warunków sprzedaży na rzecz przedsiębiorców. Prawo jest w tej kwestii dużo mniej rygorystyczne i pozostawia nam różne „furtki”, z których – przy odpowiednim rozeznaniu w przepisach – można skorzystać, by zabezpieczyć interesy sprzedawcy. Jedną z takich „furtek”, których używamy w naszych regulaminach, jest możliwość wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Prawnicy Prokonsumencki.pl dbają o zabezpieczenie Twoich interesów jako Sprzedawcy internetowego.

 

Rękojmia w relacjach B2B

 

Rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.… Czytaj dalej wpis

Składanie fałszywych zamówień w sklepie internetowym może być przestępstwem – omawiamy wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy

Składanie fałszywych zamówień w sklepie internetowym może być przestępstwem – omawiamy wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy

Jeżeli ktoś korzysta ze strony sklepu internetowego w sposób bezprawny, prowadząc do zakłócenia pracy sprzedawcy, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności – również karnej. Jak dowodzi orzeczenie Sądu Rejonowego w Kłodzku, podtrzymane mimo apelacji przez Sąd Okręgowy w Świdnicy, za celowe zakłócanie funkcjonowania sklepu internetowego może być także uznane składanie licznych i dużych zamówień. Jakie zatem konsekwencje prawne mogą grozić za nadużywanie systemu teleinformatycznego sklepu? O tym przeczytasz w tym artykule. 

 

Utrudnienie pracy sklepu licznymi zamówieniami

 

W toku wspomnianej sprawy dowiedziono, że oskarżony korzystał z tzw. bramek proxy, służących maskowaniu adresu IP komputera, aby móc składać fałszywe zamówienia w sklepie internetowym pokrzywdzonej. Poprzez „fałszywe zamówienia” należy natomiast rozumieć podawanie fikcyjnych, nieprawdziwych danych osobowych i adresowych w formularzu, których treść jasno wskazywała, że zamówienia były nieautentyczne. Oprócz tego oskarżony uzyskał w sposób nieuprawniony dostęp do bazy danych sklepu internetowego.

Sąd Rejonowy w Kłodzku, który rozpatrywał sprawę w pierwszej instancji, wymierzył oskarżonemu za wyżej wymienione czyny łączną karę 14 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na okres lat 3.… Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz sklep internetowy?

 

Czy sprzedajesz produkty online lub na Allegro?

Zapisz się na newsletter prawny!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

Dziękujemy :)

 

Sprawdź teraz swoją skrzynkę email

(również folder - spam)

 

 

Wysłaliśmy Tobie 3 bonusy:

1) voucher na bezpłatną 10 minutową konsultację prawną

2) kupon 100 zł na nasze usługi prawnika

2) profesjonalne wzory pism dla sprzedawcy

Szukasz pomocy

przy zwrocie lub reklamacji?

 

Kliknij i dołącz do naszej grupy wsparcia na Facebooku!