Zapoznaj się z naszą ofertą

Media o nas

Zobacz nasze artykuły z serwisu Prokonsumencki.pl w najpopularniejszych gazetach w Polsce.

E-papierosy w sieci jednak legalne? Z powodu niejasności

(...) "Zdaniem radcy prawnego Dawida Bugajskiego, który o sprawie poinformował na blogu Prokonsumencki.pl, przepisy są tak skonstruowane, że jeśli zawarcie umowy faktycznie odbywa się w momencie odbioru (np. u drzwi klienta), to moż- na traktować to jako sposób na obejście przepisów. Sprawa nie jest jednak przesądzona.

Ekspert zaleca przedsiębiorcom ostrożność w stosowaniu tego typu praktyk, gdyż opinia jednego WIIH nie jest wiążąca. – Została również wydana w stosunku do konkretnego podmiotu i nie musi być taka sama w stosunku do innego przedsiębiorcy – ostrzega mec. Bugajski. "

Gazeta Prawna
http://gazetaprawna.pl/

Morele.net oferowało gamingowe laptopy warte 8 tys. złotych za... 10 złotych

(...) "Podobne sytuacje opisuje blog prokonsumencki.pl. Sąd Okręgowy w Gliwicach orzekał w lutym 2014 roku w sprawie sprzedaży telewizora wartego 5500 złotych za 55 zł. Roszczenia kupującego były według sądu uzasadnione, jednak finalnie orzekł, że ich uznanie rażąco naruszyłoby prawa sprzedających. Podstawą prawną jest art.84 § 1 k.c, który stanowi, że można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli, jeśli w treści czynności prawnej znalazł się błąd."

Uszkodzoną przesyłkę można reklamować u sprzedawcy i przewoźnika

(...) "Dawid Bugajski, radca prawny serwisu Prokonsumencki.pl wskazuje, że w takim przypadku zastosowanie znajdą przepisy o rękojmi z Kodeksu cywilnego. I sprzedawca będzie musiał: zwrócić pieniądze, obniżyć cenę przedmiotu, naprawić produkt lub wymienić na nowy."

5 najczęstszych problemów sprzedawców internetowych

(...) "Wielu ludziom wydaje się, że nie ma nic prostszego niż prowadzenie sklepu internetowego. Fakt – jest to wyjście tańsze i szybsze niż sklep stacjonarny, ale nie oznacza, że nie wiąże się z żadnymi trudnościami. O nich e-sprzedawcy opowiadają nam niemal codziennie. Dzisiaj zebraliśmy najpopularniejsze w jednym miejscu."

Zakupy w internecie: kiedy darmowa wysyłka się nie opłaci

(...) "Kiedy konsument skorzystał z darmowej dostawy, to koszty zwrotu zakupionego towaru są jedynymi, jakie go obowiązują – mówi Dawid Bugajski, radca prawny serwisu Prokonsumencki.pl. Dodaje, że sprzedawca nie można obciążyć klienta kosztami wysyłki w pierwszą stronę, bez względu na to, czy koszty zostały przez niego poniesione."

Fikcyjne zakupy w sieci naruszają konkurencję

(...) "Od 25 grudnia 2015 r. za sprawą ustawy o prawach konsumenta nie trzeba już oferować możliwości płacenia za towar za pobraniem. Dzięki temu można ukrócić taki proceder – mówi Dawid Bugajski, prawnik w serwisie Prokonsumencki.pl. Dodaje, że nie można odmówić tej formy płatności jednemu czy kilku klientom, jeśli już, to wszystkim. Ponadto można umożliwić płatność za pobraniem tym klientom, którzy mają odpowiednią ilość pozytywnych komentarzy.

– Ktoś, kto zakłada konto na fikcyjne dane, raczej nie będzie miał wielu komentarzy wystawionych przez innych sprzedawców – mówi Dawid Bugajski."

Nowa ustawa konsumencka budzi wątpliwości

(...) "Spotkaliśmy się z pytaniem od jednego ze sprzedawców, kto odpowiada za uszkodzenie powstałe w transporcie w sytuacji, kiedy konsument odstępuje od umowy sprzedaży i odsyła towar sprzedawcy. W przypadku przesyłki w pierwszą stronę nie ma wątpliwości – odpowiedzialność za przesyłkę do momentu jej wydania konsumentowi lub wskazanej przez niego osobie ponosi sprzedawca."

Młody jęczmień z internetu? Uważaj

(...) "W regulaminie serwis zastrzega, że zanim klient rozwiąże umowę, musi poinformować o tym sprzedającego telefonicznie i za pośrednictwem specjalnego formularza. A następnie – wysłać produkt na ul. Dominikańską. - Konsument może odstąpić od umowy, składając oświadczenie w dowolny sposób, niekoniecznie proponowany przez sprzedawcę."

Czy sklep powinien zgłaszać bazy danych osobowych do GIODO?

(...) "Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych odciąży GIODO nie pozbawiając go jednocześnie kompetencji kontrolnych. Dlatego też, aby prowadzić bezpiecznie sklep internetowy należy zadbać o podstawową kwestię, jaką jest rozstrzygnięcie kwestii rejestracji zbiorów, czy też powołania ABI-ego."

Spamują, grożą procesami i naciągają na kupno regulaminów

(...) "Grożenie mailami wiąże się z problemem tzw. klauzul niedozwolonych, czyli zapisów, które są niedozwolone prawnie. Ich rejestr prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Codziennie odbieramy kilka telefonów od zaniepokojonych osób, które posiadają jedynie stronę firmową, bez możliwości składania zamówień. W takim wypadku regulamin sprzedaży nie jest konieczny."

gloswielkopolski.pl
Przeczytaj cały artykuł »

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem sprzedawcy internetowego, czyli co się zmieni 25 grudnia

(...) "Obowiązki informacyjne wymuszą na sprzedawcach internetowych nie tylko zmiany w regulaminie, ale także na samej stronie sklepu. Przykładowo przycisk umożliwiający złożenie zamówienia powinien otrzymać brzmienie „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne (np. „Potwierdź zakup”). Brak spełnienia tego wymogu spowoduje, że umowa nie zostanie zawarta.

Serwis Prokonsumencki.pl przygotował bezpłatny poradnik w zakresie zmian na stronie sklepu zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta – jest on do pobrania pod tym adresem".

Zamówienie z obowiązkiem zapłaty odstrasza konsumentów

(...) "Określenia „kup teraz” oraz „zapłać teraz” pasują do sytuacji, gdy klient od razu po złożeniu zamówienia przechodzi do płatności, natomiast w przypadku płatności za pobraniem ten moment ulega wydłużeniu w czasie. Również w przeprowadzonym przez serwis Prokonsumencki.pl badaniu aż 78% konsumentów uważa wyrażenie “potwierdź zakup” za najbardziej zrozumiałe z proponowanych".

Ustawa konsumencka napędzi handel w internecie

(...) "Dzięki ustawie klient dokonujący zakupów online będzie jeszcze bardziej chroniony i tym samym czuł się bezpieczniej kupując w sieci (także robiąc zakupy w innym państwie członkowskim). Ustawa koryguje również wszelkie luki prawne, które są często wykorzystywane przez nieuczciwych sprzedawców".

Nowe prawa konsumenckie napędzą handel w internecie

(...) "Lista podstawowych obowiązków informacyjnych została wydłużona z obecnych 9 do 21. Wśród ciekawszych nowych wymogów można wskazać przykładowo konieczność poinformowania konsumenta o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur – mówi jeden z partnerów projektu Maciej Chwaliński, specjalista z serwisu Prokonsumencki.pl".

Ustawa konsumencka napędzi handel w Internecie

(...) "Jak przyznają eksperci Comarch, nowa ustawa konsumencka oznacza jedno – wzrost ilości zamówień w Internecie. Wchodzące na przełomie roku przepisy wpłyną pozytywnie na rynek e-commerce".

Comarch: Ustawa konsumencka napędzi handel w Internecie

(...) "25 grudnia 2014 r. wchodzą w życie najważniejsze od lat zmiany w prawie konsumenckim. Nowa ustawa o prawach konsumenta, to nie tylko wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy do 14 dni, ale przede wszystkim szereg zmian wymaganych na stronach internetowych platform handlowych i e-sklepów, nowe obowiązki informacyjne, zmiany w procedurze reklamacyjnej oraz zmiany w sposobie zawierania umów przez telefon".

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

(...) "Zawarcie skutecznej umowy przez telefon będzie wymagało potwierdzenia konsumentowi na trwałym nośniku (np. mailowo) treści proponowanej umowy oraz utrwalenia także na trwałym nośniku oświadczenia konsumenta o zawarciu umowy złożonego po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy. W praktyce do zawarcia umowy przez telefon wymagane może być przesłanie dwóch wiadomości mailowych".

Uproszczona ochrona danych osobowych

(...) "To wszystko powoduje, że wśród przedsiębiorców pojawiła się obawa, że ABI będzie “człowiekiem GIODO” w firmie, który będzie tylko czekał na ich potknięcie - zauważa Rafał Bugajski z serwisu Prokonsumencki.pl".

Nowa ustawa o prawach konsumenta w pigułce: oto najważniejsze zmiany

(...) "Zdaniem ustawodawcy należy oczekiwać, iż wprowadzone będą miały wpływ na konkurencyjność gospodarki. Czy tak będzie w rzeczywistości? Czas pokaże, aczkolwiek jesteśmy pewni, że im szybciej przedsiębiorcy dostosują się do nowych przepisów, to będzie to bardziej korzystne zarówno dla konsumentów, jak i dla samych przedsiębiorców".

E-sklepy znów na celowniku naciągaczy. Zaatakują w grudniu

(...) "Część informacji będzie musiała zostać podana jeszcze przed dodaniem produktu do koszyka, a część tuż przed złożeniem zamówienia. W dodatku przycisk zamówienia będzie musiał być oznaczony słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innym równoważnym sformułowaniem".

Reklamacja w sklepie internetowym - klient powinien złożyć specjalne oświadczenie

(...) "Trzeba tu jasno zaznaczyć - sprzedawca musi zwrócić również koszty wysyłki produktu do klienta. Konsument ma także prawo do wykorzystania produktu w granicach "zwykłego zarządu", czyli może przedmiot odpakować, przymierzyć czy uruchomić. Dlatego właśnie sprzedawca nie może żądać od kupującego towaru w stanie niezmienionym lub nieużywanym".

Bezpieczne zakupy w sieci: Zwrot i reklamacja towaru (poradnik)

(...) "Z naszych statystyk wynika, że blisko 90 proc. sprzedawców nie dołącza do przesyłek pisemnego wyciągu informacyjnego, przez co naraża się na wydłużenie czasu na zwrot towaru nawet do 3 miesięcy. Taki okres może być bardzo kłopotliwy, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność wypłacenia odsetek za dokonane przedpłaty".

Zwrot i reklamacja towaru – najważniejsze informacje dla sprzedawcy internetowego

(...) "Trzeba tu jasno zaznaczyć – sprzedawca musi zwrócić również koszty wysyłki produktu do klienta. Konsument ma także prawo do wykorzystania produktu w granicach „zwykłego zarządu”, czyli może przedmiot odpakować, przymierzyć czy uruchomić. Dlatego właśnie sprzedawca nie może żądać od kupującego towaru w stanie niezmienionym lub nieużywanym".

E-sklepy znów na celowniku naciągaczy. Zaatakują w grudniu

(...) "Ryzyko jest duże, tym bardziej że ustawa o prawach konsumenta daje tym organizacjom dodatkowe narzędzie nacisku. Otóż niespełnienie przewidzianych w nowych przepisach wymogów dotyczących udzielenia informacji przez sprzedawcę stanowić będzie wykroczenie i podlegać karze grzywny".