Zaznacz stronę
Sprzedaż przez telefon na celowniku UOKiK – sprzedawco lepiej miej się na baczności

Sprzedaż przez telefon na celowniku UOKiK – sprzedawco lepiej miej się na baczności

Tak jak przypuszczaliśmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ostro wziął się za kontrolę branży telemarketingowej. Przedsiębiorca, który kontaktuje się z konsumentem telefonicznie dla celów marketingu bezpośredniego musi wcześniej uzyskać na to zgodę klienta. W przeciwnym wypadku naraża się na odpowiedzialność odszkodowawczą i administracyjną. Celowo podkreśliliśmy marketing bezpośredni, gdyż pojęcie to ma kluczowe znaczenie w ustaleniu ewentualnej odpowiedzialności przedsiębiorcy. W niniejszym wpisie przedstawimy jak pojęcie to rozumie UOKiK – organ kontrolujący przedsiębiorców.

O co w tym wszystkim chodzi, czyli dlaczego sprzedawca musi uzyskać zgodę klienta na rozmowę telefoniczną

Nowa ustawa o prawach konsumenta to nie tylko zmiany dotyczące prawa odstąpienia od umowy, nowe obowiązki informacyjne oraz nowa regulacja dotycząca reklamacji towaru. Ustawa konsumencka znowelizowała także art. 172 ust. 1  Prawa telekomunikacyjnego, który otrzymał brzmienie:

„1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.”

Prawo telekomunikacyjne niestety nie zawiera definicji marketingu bezpośredniego.… Czytaj dalej wpis

Otrzymałeś wezwanie z UOKiK? Instrukcja postępowania wyjaśniającego dla Przedsiębiorców

Otrzymałeś wezwanie z UOKiK? Instrukcja postępowania wyjaśniającego dla Przedsiębiorców

Najczęściej wykorzystywanym przez Prezesa UOKiK, choć nie jedynym, sposobem zdobywania materiału dowodowego na potrzeby prowadzonych postępowań jest kierowanie bezpośrednio do przedsiębiorców wezwań z żądaniem przekazania w określonym terminie znajdujących się w ich posiadaniu dokumentów i informacji. Czy takich wezwań należy się obawiać? Jednoznacznie na to pytania nie można odpowiedzieć, na pewno przed popadnięciem w panikę najpierw należy takie pismo z uwagą przeczytać. Wśród straszących przedsiębiorcę pouczeń odnaleźć bowiem w nich można między innymi informacje o celu i podstawie wystosowanego do przedsiębiorcy żądania.

Wezwanie z UOKiK = zarzut stosowania niedozwolonej praktyki?

Należy podkreślić, iż otrzymanie wezwania nie jest równoznaczne z postawieniem komukolwiek zarzutu stosowania niedozwolonych praktyk. Zasadą jest, że właściwe postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów poprzedzone jest często bardzo drobiazgowym postępowaniem wyjaśniającym i to od wyników tego postępowania zależy, czy komukolwiek zostaną postawione konkretne zarzuty.

Powyższe nie oznacza, że otrzymane z UOKiK-u wezwanie można w jakimkolwiek stopniu lekceważyć.… Czytaj dalej wpis

Otrzymałeś wezwanie z UOKiK? Instrukcja postępowania wyjaśniającego dla Przedsiębiorców

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w pigułce

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) – jest to organ administracji rządowej powołany do ochrony zbiorowych interesów konsumentów, jak również do czuwania na prawidłowym funkcjonowaniem konkurencji.

Do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można zwrócić się m.in. wówczas, gdy zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów, tzn. gdy bezprawne działanie przedsiębiorcy godzi w zbiorowe interesy konsumentów.

Przykładem takiej sytuacji może być stosowanie regulaminów przez sprzedawców internetowych, które w swych postanowieniach zawierają klauzule niedozwolone. Zasady funkcjonowania całego systemu ochrony konkurencji i konsumentów określa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, która obowiązuje od 2001 roku.

Na czele UOKiK stoi Prezes, nad którym nadzór sprawuje Prezes Rady Ministrów. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje Prezesa Urzędu spośród wyłonionych w drodze otwartego naboru. Prezes UOKiK kieruje pracą Urzędu przy pomocy wicedyrektorów oraz dyrektora generalnego i dyrektorów komórek i delegatur.

Jakie najważniejsze zadania wykonuje Prezes UOKiK

  • dba o prawidłowe funkcjonowanie konkurencji (konieczność rywalizacji na rynku sprawia, że przedsiębiorcy zwiększają wydajność pracy i wprowadzają na rynek coraz to nowe produkty, zaś efektywna konkurencja ma ostateczny wpływ na rozwój gospodarki i zatrudnienia),
  • przeciwdziała praktykom ograniczającym konkurencję (należą do nich przede wszystkich działania polegające na zawieraniu niedozwolonych porozumień oraz nadużywaniu pozycji dominującej przez konkretne przedsiębiorstwo),
  • przeciwdziałanie praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów.
Czytaj dalej wpis
Jak prawidłowo obniżyć ceny w sklepie i nie narazić się UOKiK

Jak prawidłowo obniżyć ceny w sklepie i nie narazić się UOKiK

W tym wpisie omówimy jak teoretycznie korzystne dla konsumenta działanie sprzedawcy może  stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów oraz być przyczyną nałożenia na sprzedawcę kary pieniężnej w wysokości do 10 % przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym.

Chodzi o fałszywe promocje cenowe, tj. działanie sprzedawcy polegające na podawaniu przy danym produkcie dwóch cen – jednej wyższej, określanej jako “stara” cena albo po prostu przekreślonej i drugiej niższej, określanej jako “nowa” lub “promocyjna” cena.

Wszystko byłoby w porządku, gdy “stara” cena faktycznie wcześniej istniała przed okresem obowiązywania “nowej” ceny. Jeżeli jednak jest to jedynie pozorna promocja możemy mówić o nieuczciwej praktyce rynkowej.

Takie postępowanie z kolei jest uznawane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, z czym wiąże się możliwość nałożenia na sprzedawcę kary pieniężnej w wysokości do 10 % przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym. Co ważne uwzględnia się tutaj cały przychód (czyli jeszcze przed odjęciem kosztów) i to nie tylko ze sprzedaży internetowej, ale z całej działalności danego przedsiębiorcy.… Czytaj dalej wpis

Omawiamy decyzję UOKiK przeciwko APART. Czyli jak ustrzec się miliona złotych kary

Omawiamy decyzję UOKiK przeciwko APART. Czyli jak ustrzec się miliona złotych kary

W tym wpisie omówimy decyzję wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko Apart Sp. z o.o. z siedzibą w Suchym Lesie. Jest ona o tyle ciekawa, że porusza wiele newralgicznych kwestii, które dotyczą większości sprzedawców zarówno tradycyjnych, jak i internetowych (decyzja RBG-25/201). Kontrola UOKiK dotyczyła nie tylko regulaminu sklepu internetowego, ale także treści zawartych na paragonach sprzedawcy.

Tytułowy milion złotych kary to  ryzyko, jakie wiąże się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów. W takim wypadku Prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną sięgającą do 10 % przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Należy pamiętać, że naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów jest także stosowanie klauzul niedozwolonych z rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Przejdźmy do omówienia poszczególnych zagadnień zawartych w decyzji. Dla ułatwienia podzielimy je na braki informacyjne, klauzule niedozwolone oraz informacje wprowadzające w błąd lub niepełne.

Klauzule niedozwolone

Dlaczego niedozwolona: Dla pełnej jasności należy dodać, iż sprzedawca zastrzegł sobie w regulaminie możliwość samodzielnego wskazania kuriera, za pośrednictwem którego dostarczy zamówiony towar.… Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz sklep internetowy?

 

Czy sprzedajesz produkty online lub na Allegro?

Zapisz się na newsletter prawny!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

Dziękujemy :)

 

Sprawdź teraz swoją skrzynkę email

(również folder - spam)

 

 

Wysłaliśmy Tobie 3 bonusy:

1) voucher na bezpłatną 10 minutową konsultację prawną

2) kupon 100 zł na nasze usługi prawnika

2) profesjonalne wzory pism dla sprzedawcy

Szukasz pomocy

przy zwrocie lub reklamacji?

 

Kliknij i dołącz do naszej grupy wsparcia na Facebooku!