Zaznacz stronę
Czy komentarz na Allegro może naruszać dobra osobiste sprzedawcy?

Czy komentarz na Allegro może naruszać dobra osobiste sprzedawcy?

Czy komentarz dotyczący transakcji może naruszać dobra osobiste sprzedawcy? Czy dobre imię przedsiębiorcy ma wyższość nad swobodą wypowiedzi? Z takiego założenia wyszedł sprzedawca wnosząc pozew przeciwko konsumentowi, który zamieścił komentarz neutralny po nieudanej jego zdaniem transakcji w serwisie internetowym. Sprawa ta była przedmiotem rozstrzygania Sądu Apelacyjnego w Krakowie (sygn. akt I ACa 1267/15) w dniu 11.12.2015 roku. Zapraszamy do lektury.

Stan faktyczny: zakup perfum, który okazał się testerem – opis produktu

Transakcja dotyczyła zakupu wody toaletowej w sklepie internetowym. Opis produktu zawierał następującą treść: „Zdjęcia są wyłącznie naszą własnością i w pełni obrazują jak powinien wyglądać 100% oryginał. Mogą się czasem różnić od aktualnie sprzedawanych pozycji w zależności od dostaw pojemności czy też rodzaju”. W ofercie było zamieszczone zastrzeżenie, że produkt jest testerem i posiada zastępcze pudełko, regulamin jednak w dacie dokonania zakupu, nie zawierał definicji „testera” (definicja ta została dopiero umieszczona po transakcji z pozwaną i miała następującą treść: „towar w zastępczym kartoniku bez zatyczki na atomizerze, przez co tańszy od produktu sklepowego.Czytaj dalej wpis

Allegro wprowadza ważne zmiany w systemie komentarzy – czy sprzedawcy będą bezbronni?

Allegro wprowadza ważne zmiany w systemie komentarzy – czy sprzedawcy będą bezbronni?

Piszemy o tym jak radzić sobie z nieprawdziwymi opiniami o firmie w Internecie

Negatywne i nieprawdziwe opinie klientów to często duży problem dla sprzedawców internetowych. Jeszcze większy problem pojawia się, kiedy komentarz znajduje się w serwisie Allegro, bo do tej pory sprzedawca pozostawał niemal bez szans na jego usunięcie. Allegro, jako przewodnik na rynku e-commerce także zauważało ten problem i w końcu postanowiło powziąć kroki w celu jego zminimalizowania. Dokładnie informacje o wprowadzanych nowościach można odnaleźć na stronie Allegro: https://pomoc.allegro.pl/info/zmiany_w_systemie_komentarzy

Najważniejsze zmiany dla sprzedawców internetowych w systemie oceniania na Allegro, które wchodzą w życie z dniem 25 stycznia 2017 r. to:

  1. Sprzedawca nie będzie mógł wystawiać komentarzy innym użytkownikom Allegro. Nie oznacza to jednak, że nie będzie on mógł odpowiadać na komentarze swoich klientów. Allegro tym posunięciem chciało wyeliminować komentarze nieuczciwych sprzedawców, którzy w odwecie na otrzymany negatywny komentarz wystawiali także komentarz negatywny, który często nie miał żadnych podstaw. Sprzedający tak jak do tej pory będzie mógł jednak odpowiadać na komentarze wystawione przez jego klientów do swoich transakcji, zatem tutaj nic się nie zmienia.
Czytaj dalej wpis
Webinar + zadane przez Was pytania: Jak radzić sobie z nieprawdziwymi opiniami o firmie w Internecie?

Webinar + zadane przez Was pytania: Jak radzić sobie z nieprawdziwymi opiniami o firmie w Internecie?

Zapraszamy do obejrzenia webinaru od prawników Prokonsumencki.pl:

Jak radzić sobie z nieprawdziwymi opiniami o firmie w Internecie?

W trakcie tego webinaru dowiesz między innymi:

  • Nieprawdziwa lub obraźliwa opinia jako przestępstwo
  • Nieprawdziwa lub obraźliwa opinia jako naruszenie dóbr osobistych
  • Negatywna wypowiedź jako czyn nieuczciwej konkurencji
  • Jak dochodzić swoich praw?
  • Jak doprowadzić do usunięcia niezgodnych z prawem treści ze strony internetowej?

>> Szkolenie jest dostępne za darmo w naszej bazie wiedzy. 

Odpowiadamy na Wasze pytania zadane w trakcie webinaru:

Jak odróżnić komentarz stanowiący dozwoloną krytykę od komentarza naruszającego dobra osobiste?

Przekroczeniem granic dozwolonej krytyki, także i osób publicznych, jest zachowanie mające obraźliwy charakter, polegające na uczynieniu sobie z adresata pośmiewiska, okazywaniu pogardy. Sądy podkreślają,  że dokonując krytyki należy unikać ekspresji, która jest bezzasadnie napastliwa w stosunku do innych osób, a zatem stanowi naruszenie ich praw, nie stanowi zaś wkładu w jakąkolwiek formę debaty publicznej sprzyjającej postępowi w sprawach ludzkich.

Z wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 2013-04-25 (I ACa 102/13):

„(…) Granice wolności słowa zakreślone są szeroko, gdy krytyka dokonywana jest w celu ochrony społecznie uzasadnionego interesu (np.… Czytaj dalej wpis

Konkurs i program lojalnościowy w sklepie internetowym – skutki podatkowe

Konkurs i program lojalnościowy w sklepie internetowym – skutki podatkowe

Planujesz zorganizować konkurs z nagrodami dla klientów Twojego sklepu internetowego? Chcesz zachęcić klientów do kupowania u Ciebie oferując im program lojalnościowy? Z pewnością zastanawiasz się więc, czy w wyniku tych akcji handlowych powstanie obowiązek podatkowy.

W artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie. W tym celu będziemy analizować przepisy podatkowe oraz poglądy organów odpowiedzialnych za ich stosowanie – administracji podatkowej i sądów administracyjnych.

Kluczową kwestią jest stwierdzenie, czy planowane przedsięwzięcie ma charakter konkursu, sprzedaży premiowej, czy też rabatu kwotowego. Rozstrzygać nie będzie nazwa, ale charakterystyka tych pojęć ukształtowana w orzecznictwie organów podatkowych i sądów administracyjnych.

Aktualizacja kwoty zwolnienia od 1 stycznia 2018 r. – 2000 zł zamiast 760 zł

 

Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT został zmieniony ustawą z dnia 27.10.2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2175), która wchodzi w życie 1.01.2018 r. Przepis w nowym brzmieniu stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1.01.2018 r.Czytaj dalej wpis

Jak usunąć niesłuszny negatywny komentarz na Allegro wystawiony przez kupującego?

Jak usunąć niesłuszny negatywny komentarz na Allegro wystawiony przez kupującego?

Ogromną popularność w branży sprzedaży internetowej od wielu lat ma serwis Allegro.pl. Wielu sprzedawców internetowych korzysta z tego rozwiązania. Nic w tym dziwnego, przedsiębiorca , który solidnie wywiązuje się z umowy, posiadający dużą ilość “pozytywnych komentarzy” , staje się zaufanym kontrahentem. Grono nowych klientów poszerza się z dnia na dzień. Pomimo tego, że przedsiębiorca wywiąże się z umowy, może trafić na złośliwego czy też niecierpliwego klienta, który wystawi mu komentarz “negatywny”, przez co jego wiarygodność oraz renoma, jaką bardzo często przez dłuższy czas budował, zostanie wystawiona na próbę w oczach nowych klientów.

W takim razie co zrobić , w przypadku gdy niesłusznie zostanie nam wystawiony negatywny komentarz? Na wstępie, przeanalizujmy na podstawie regulaminu samego serwisu Allegro.pl w jaki sposób Allegro podchodzi do wystawionych komentarzy.

Regulamin Allegro.pl w sprawie usuwania komentarzy

Zgodnie Regulaminem Allegro, a dokładnie art.11.7

Allegro.pl nie ingeruje w treści ocen i odpowiedzi, jednakże zastrzega sobie prawo do edycji, usunięcia lub zablokowania możliwości ich wystawienia w uzasadnionych przypadkach, gdy:

a.   

Czytaj dalej wpis
Czy regulamin loterii promocyjnej może zawierać klauzule niedozwolone?

Czy regulamin loterii promocyjnej może zawierać klauzule niedozwolone?

W niniejszym wpisie omówimy jedno z orzeczeń warszawskiego Sądu Apelacyjnego, w którym znajduje się odpowiedź na pytanie zawarte w temacie niniejszego wpisu. Otóż zgodnie z tym orzeczeniem regulamin loterii promocyjnej jako gry hazardowej nie podlega kontroli pod kątem klauzul niedozwolonych. Celowo podkreśliliśmy tutaj, że dotyczy to jedynie tych loterii promocyjnych, które stanowią grę hazardową.

Regulamin loterii promocyjnej to decyzja administracyjna, a nie wzorzec umowy

Zdaniem Sądu zarówno wydanie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, jak i zatwierdzenie regulaminu takiej loterii stanowi decyzję administracyjną. Zatwierdzony regulamin stanowi jedyną podstawę prowadzenia loterii promocyjnej – art. 13 ustawy o grach hazardowych stanowi, że loterie promocyjne mogą być urządzane zgodnie z zatwierdzonym regulaminem.

W ocenie Sądu Apelacyjnego gry losowe stanowią szczególny typ umów, regulowanych przede wszystkim ustawą szczególną jaką jest ustawa o grach hazardowych, której przepisy zawierają unormowania szczególne w stosunku do przepisów kodeksu cywilnego – w sposób odrębny ustawa reguluje zarówno kwestie reklamacji, jak i regulaminu loterii promocyjnej jako szczególnego wzorca umownego.… Czytaj dalej wpis

Jak prawidłowo obniżyć ceny w sklepie i nie narazić się UOKiK

Jak prawidłowo obniżyć ceny w sklepie i nie narazić się UOKiK

W tym wpisie omówimy jak teoretycznie korzystne dla konsumenta działanie sprzedawcy może  stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów oraz być przyczyną nałożenia na sprzedawcę kary pieniężnej w wysokości do 10 % przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym.

Chodzi o fałszywe promocje cenowe, tj. działanie sprzedawcy polegające na podawaniu przy danym produkcie dwóch cen – jednej wyższej, określanej jako “stara” cena albo po prostu przekreślonej i drugiej niższej, określanej jako “nowa” lub “promocyjna” cena.

Wszystko byłoby w porządku, gdy “stara” cena faktycznie wcześniej istniała przed okresem obowiązywania “nowej” ceny. Jeżeli jednak jest to jedynie pozorna promocja możemy mówić o nieuczciwej praktyce rynkowej.

Takie postępowanie z kolei jest uznawane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, z czym wiąże się możliwość nałożenia na sprzedawcę kary pieniężnej w wysokości do 10 % przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym. Co ważne uwzględnia się tutaj cały przychód (czyli jeszcze przed odjęciem kosztów) i to nie tylko ze sprzedaży internetowej, ale z całej działalności danego przedsiębiorcy.… Czytaj dalej wpis

Omawiamy decyzję UOKiK przeciwko APART. Czyli jak ustrzec się miliona złotych kary

Omawiamy decyzję UOKiK przeciwko APART. Czyli jak ustrzec się miliona złotych kary

W tym wpisie omówimy decyzję wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko Apart Sp. z o.o. z siedzibą w Suchym Lesie. Jest ona o tyle ciekawa, że porusza wiele newralgicznych kwestii, które dotyczą większości sprzedawców zarówno tradycyjnych, jak i internetowych (decyzja RBG-25/201). Kontrola UOKiK dotyczyła nie tylko regulaminu sklepu internetowego, ale także treści zawartych na paragonach sprzedawcy.

Tytułowy milion złotych kary to  ryzyko, jakie wiąże się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów. W takim wypadku Prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną sięgającą do 10 % przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Należy pamiętać, że naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów jest także stosowanie klauzul niedozwolonych z rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Przejdźmy do omówienia poszczególnych zagadnień zawartych w decyzji. Dla ułatwienia podzielimy je na braki informacyjne, klauzule niedozwolone oraz informacje wprowadzające w błąd lub niepełne.

Klauzule niedozwolone

Dlaczego niedozwolona: Dla pełnej jasności należy dodać, iż sprzedawca zastrzegł sobie w regulaminie możliwość samodzielnego wskazania kuriera, za pośrednictwem którego dostarczy zamówiony towar.… Czytaj dalej wpis

Czy zamierzasz otworzyć sklep internetowy albo już sprzedajesz online?

Zapisz się teraz na newsletter prawny

otrzymasz za darmo poradniki i porady prawne!

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa doty. sprzedaży internetowej i zabezpieczysz lepiej interesy swojej firmy.