W dniu 2 kwietnia 2014 r. Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o prawach konsumenta udostępniła najnowszy projekt ustawy o prawach konsumenta, który zostanie przedstawiony posłom do dalszych prac. W dzisiejszym wpisie omówimy ważniejsze zmiany, dokonane w trakcie prac...
Blog prawników Prokonsumencki.pl
Najczęstsze klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego
Podczas pracy nad regulaminem sklepu internetowego sprzedawcy często proszą nas o dodanie do regulaminu postanowień, które ich zdaniem są niezbędne do prawidłowego działania sklepu internetowego. Problem w tym, że w większości przypadków są to klauzule niedozwolone i to wielokrotnie wpisane już do...
Opinia rzeczoznawcy zlecona przez kupującego – kto ponosi koszty?
W przypadku kwestionowania przez sprzedawcę istnienia wady (niezgodności towaru z umową) często jedynym rozwiązaniem jest konieczność uzyskania przez klienta opinii niezależnego rzeczoznawcy. Uzyskanie takiej opinii stanowi określony koszty (w przypadku reklamacji obuwia będzie to koszt rzędu...
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w pigułce
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) - jest to organ administracji rządowej powołany do ochrony zbiorowych interesów konsumentów, jak również do czuwania na prawidłowym funkcjonowaniem konkurencji. Do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można zwrócić się...
Co to są klauzule niedozwolone (klauzule abuzywne)?
Nowszy wpis o klauzulach niedozwolonych na naszym blogu Klauzule niedozwolone (inaczej klauzule abuzywne) – są to postanowienia wzorców umów (np. regulaminów sklepów internetowych, ogólnych warunków umowy itp.), które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób niezgodny z powszechnie...
Co oznacza “zwykły zarząd” – wyjaśniamy prawne zapisy dla przedsiębiorców
Pojęcie “zwykłego zarządu” to określenie stosowane w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawach szczególnych do kodeksu cywilnego, m.in. ustawie z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Pojęcie to...
Klauzula niedozwolona – UOKiK punktuje najczęstsze błędy sprzedawców
W dzisiejszym wpisie omawiamy jedną z najnowszych decyzji UOKiK, która powinna być lekturą obowiązkową dla sprzedawców internetowych. Porusza ona najczęstsze błędy sprzedawców internetowych popełniane przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego. Odpowiada na szereg najczęstszych pytań i...
Czy regulamin loterii promocyjnej może zawierać klauzule niedozwolone?
W niniejszym wpisie omówimy jedno z orzeczeń warszawskiego Sądu Apelacyjnego, w którym znajduje się odpowiedź na pytanie zawarte w temacie niniejszego wpisu. Otóż zgodnie z tym orzeczeniem regulamin loterii promocyjnej jako gry hazardowej nie podlega kontroli pod kątem klauzul niedozwolonych....
Nowa klauzula niedozwolona: „Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji – osobiście w sklepie”
Jednym z najnowszych wpisów w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK jest tytuł niniejszego wpisu - pod numerem 4959 znajdziemy klauzulę niedozwoloną o następującej treści: Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji - osobiście w sklepie Klauzula została wpisana do...
Czy sprzedawca musi udostępnić płatność za pobraniem?
Obecnie mamy szeroki wachlarz sposobów płatności, które możemy wykorzystać przy sprzedaży produktu w sklepie internetowym. Płatności online, za pobraniem, przelew są dostępne zarówno dla firm jak i dla osób fizycznych, które prowadzą własny biznes w sieci. Fakt ten znacznie ułatwia prowadzenie...