W dniu 2 kwietnia 2014 r. Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o prawach konsumenta udostępniła najnowszy projekt ustawy o prawach konsumenta, który zostanie przedstawiony posłom do dalszych prac. W dzisiejszym wpisie omówimy ważniejsze zmiany, dokonane w trakcie prac...
Blog prawników Prokonsumencki.pl
Najczęstsze klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego
Podczas pracy nad regulaminem sklepu internetowego sprzedawcy często proszą nas o dodanie do regulaminu postanowień, które ich zdaniem są niezbędne do prawidłowego działania sklepu internetowego. Problem w tym, że w większości przypadków są to klauzule niedozwolone i to wielokrotnie wpisane już do...
Opinia rzeczoznawcy zlecona przez kupującego – kto ponosi koszty?
W przypadku kwestionowania przez sprzedawcę istnienia wady (niezgodności towaru z umową) często jedynym rozwiązaniem jest konieczność uzyskania przez klienta opinii niezależnego rzeczoznawcy. Uzyskanie takiej opinii stanowi określony koszty (w przypadku reklamacji obuwia będzie to koszt rzędu...
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w pigułce
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) - jest to organ administracji rządowej powołany do ochrony zbiorowych interesów konsumentów, jak również do czuwania na prawidłowym funkcjonowaniem konkurencji. Do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów można zwrócić się...
Co to są klauzule niedozwolone (klauzule abuzywne)?
Nowszy wpis o klauzulach niedozwolonych na naszym blogu Klauzule niedozwolone (inaczej klauzule abuzywne) – są to postanowienia wzorców umów (np. regulaminów sklepów internetowych, ogólnych warunków umowy itp.), które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób niezgodny z powszechnie...
Nowa ustawa o prawach konsumenta, czyli o czym powinien wiedzieć sprzedawca internetowy
To już pewne, 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie nowa Ustawa o prawach konsumentów, która będzie miała szczególne znaczenie dla sprzedawców (szczególnie internetowych) oraz ich klientów. Nowe przepisy wywołają niemałą rewolucję w funkcjonowaniu przede wszystkim sklepów internetowych, gdyż obok...
Co oznacza “zwykły zarząd” – wyjaśniamy prawne zapisy dla przedsiębiorców
Pojęcie “zwykłego zarządu” to określenie stosowane w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawach szczególnych do kodeksu cywilnego, m.in. ustawie z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Pojęcie to...
Czego może żądać klient kiedy nastąpi reklamacja towaru – kompendium sprzedawcy
Ostatnimi czasy można zauważyć wzrost świadomości prawnej konsumentów. Jedną z jej konsekwencji jest coraz większa liczba reklamacja towaru. Czy świadomość sprzedawców w zakresie przysługujących uprawnień tak konsumentom jak i sprzedawcom jest równie wysoka ? W poniższym artykule omówimy jedną z...
Klauzula niedozwolona – UOKiK punktuje najczęstsze błędy sprzedawców
W dzisiejszym wpisie omawiamy jedną z najnowszych decyzji UOKiK, która powinna być lekturą obowiązkową dla sprzedawców internetowych. Porusza ona najczęstsze błędy sprzedawców internetowych popełniane przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego. Odpowiada na szereg najczęstszych pytań i...
Regres sprzedawcy do swojego hurtownika z powodu reklamacji konsumenta
Regres sprzedawcy- każdy sprzedawca z pewnością nie raz spotkał się z reklamacją złożoną przez konsumenta. Reklamacja wiąże się przede wszystkim z określonym kosztem, np. naprawy towaru, jego wymiany, czy też obniżenia ceny. Niekiedy wskutek odstąpienia od umowy sprzedawca obowiązany jest zwrócić...
Czy regulamin loterii promocyjnej może zawierać klauzule niedozwolone?
W niniejszym wpisie omówimy jedno z orzeczeń warszawskiego Sądu Apelacyjnego, w którym znajduje się odpowiedź na pytanie zawarte w temacie niniejszego wpisu. Otóż zgodnie z tym orzeczeniem regulamin loterii promocyjnej jako gry hazardowej nie podlega kontroli pod kątem klauzul niedozwolonych....
Prowadzenie sklepu jako spółka cywilna – obowiązki informacyjne i zagrożenia
Prowadzenie sklepu, także internetowego może mieć formę jednoosobowej działalności gospodarczej, jak również formę spółki, na przykład cywilnej. Obie formy różnią się od siebie pod względem kilku ważnych aspektów, jednakże w wielu sytuacjach spółka cywilna jest lepszą opcją na prowadzenie...
Nowa klauzula niedozwolona: „Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji – osobiście w sklepie”
Jednym z najnowszych wpisów w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK jest tytuł niniejszego wpisu - pod numerem 4959 znajdziemy klauzulę niedozwoloną o następującej treści: Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji - osobiście w sklepie Klauzula została wpisana do...
Czy sprzedawca musi udostępnić płatność za pobraniem?
Obecnie mamy szeroki wachlarz sposobów płatności, które możemy wykorzystać przy sprzedaży produktu w sklepie internetowym. Płatności online, za pobraniem, przelew są dostępne zarówno dla firm jak i dla osób fizycznych, które prowadzą własny biznes w sieci. Fakt ten znacznie ułatwia prowadzenie...
Ustawa o prawach konsumenta – czekają nas duże zmiany m.in. w regulaminach sklepów internetowych
Ustawa o prawach konsument a- Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został własnie opublikowany projekt założeń projektu ustawy o prawach konsumentów oraz o zmianie ustaw - Kodeks cywilny i innych ustaw. Jest to jedna z ważniejszych zmian w zakresie prawa konsumenckiego w ostatnich latach,...
Sprawdź, czy potrzebujesz regulamin sprzedaży na Allegro
Aktualizacja na rok 2019 najnowsze informacje dotyczące kwestii prawnych sprzedaży na Allegro znajdziesz tutaj: Jak legalnie prowadzić sprzedaż na Allegro – poradnik prawny na 2019 rok od prawników Prokonsumencki.pl Zapraszamy do lektury! Platforma handlowa Allegro to największy "sklep...
Obowiązki informacyjne sprzedawcy internetowego – o tym trzeba pamiętać
Wiarygodny sprzedawca internetowy to ten, który przede wszystkim nie zapomina o dochowaniu podstawowych obowiązków informacyjnych wobec konsumentów. Obowiązki informacyjne wynikają z różnych przepisów i mogą się one różnić w zależności od branży danego sprzedawcy internetowego, np. inne obowiązki...
Czy warto iść na ugodę ze stowarzyszeniem? (pozew o klauzulę niedozwoloną)
Rok 2012 był rekordowy pod względem ilości nowych klauzul niedozwolonych wpisanych do rejestru klauzul prowadzonego przez Prezesa UOKiK. Powstają co raz to nowe stowarzyszenia pozywające przedsiębiorców, w tym także stowarzyszenia zwykłe do których powstania wystarczą jedynie trzy osoby. Do tego...
Dostałeś pozew od stowarzyszenia o odnośnie klauzuli niedozwolonej?
Czytasz ten wpis, więc zapewne dostałeś pismo z sądu z odpisem pozwu w sprawie o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone. Sąd zobowiązał Cię do wniesienia w stosownym terminie (najczęściej 30 dni) odpowiedzi na pozew od stowarzyszenia. Najprawdopodobniej powodem jest jedno ze stowarzyszeń...
Decyzja UOKiK przeciwko APART. Jak ustrzec się od miliona złotych kary?
Decyzja UOKiK - W tym wpisie omówimy decyzję wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko Apart Sp. z o.o. z siedzibą w Suchym Lesie. Jest ona o tyle ciekawa, że porusza wiele newralgicznych kwestii, które dotyczą większości sprzedawców zarówno tradycyjnych, jak i...