Sprzedając niektóre produkty lub usługi musisz się liczyć z obowiązkiem spełnienia dodatkowych obowiązków prawnych lub dodatkowymi obostrzeniami (w tym zakaz ich sprzedaży przez Intenet). Wybraliśmy dzisiaj te produkty i usługi, które najczęściej sprzedają nasi Klienci i zebraliśmy w jednym miejscu najważniejsze wymogi, obostrzenia i obowiązki związane z ich sprzedażą.
Artykuł ten nie wyczerpuje oczywiście tematu związanego ze sprzedażą wskazanych tutaj produktów i usług. Ma on jednak już zasygnalizować, że danym przypadku może być konieczne podanie np. dodatkowych informacji na stronie sklepu lub w regulaminie sklepu internetowego.
Zapraszamy do lektury, a jak sprzedajesz jakiś nietypowy produkt, to daj znać w komentarzu i postaramy się dodać go do artykułu!
Jakie produkty i usługi wybraliśmy
Wybraliśmy te, o które najcześciej mamy zapytania od naszych Klientów i do których zastosowanie mogą mieć specjalne wymogi lub obostrzenia:
- leki
- suplementy diety
- wyroby medyczne
- węgiel
- paliwa
- środki ochrony roślin
- akumulatory, baterie
- dopalacze
- produkty cyfrowe i elektroniczne (np. ebooki, mp3)
- usługi i treści cyfrowe (np. VOD, kursy elektroniczne)
- usługi inne (np. szycie, grawer)
- prawa, licencje
- alkohol
- wyroby tytoniowe, papierosy elektroniczne
- sprzęt elektryczny lub elektroniczny
- żywność
- kosmetyki
Ta lista nie jest zamknięta, ale na początek przyjęliśmy te. W przypadku niektórych w/w produktów istnieje wprost zakaz sprzedaży, jak np. dopalacze, postanowiliśmy jednak je także uwzględnić na liście aby stworzyć możliwie kompleksowy poradnik.
Pamiętaj aby zawsze przed rozpoczęciem sprzedaży poinformować swojego prawnika o planowanym asortymenci, tak aby mógł sprawdzić, czy nie będą miały zastosowania jakieś specjalne wymogi lub obostrzenia prawne.
Produkty i usługi ze specjalnymi wymogami w regulaminie sklepu internetowego i nie tylko
Przejdźmy teraz do omówienia poszczególnych kategorii produktów i usług. Informacje zebraliśmy w tabeli ze wskazaniem kluczowych przepisów, naszym komentarzem i uwagami. Dodatkowo tam gdzie przygotowywaliśmy już bardziej szczegółowe artykuły, to zamieszczamy do niego link.
Dodatkowo pamiętaj, że to są informacje aktualne na dzień ich przygotowania przez nas i warto je weryfikować na dzień rozpoczęcia i prowadzenia sprzedaży – mogą one ulec zmianie do tego czasu.
Produkty | Przepisy | Uwagi / komentarz / najważniejsze kwestie | link do wpisu u nas na blogu |
leki |
– ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381 z późn zm.) – dalej: PF
– Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych (Dz.U. 2015 poz. 481) – dalej: rozporządzenie MZ |
|
https://prokonsumencki.pl/regulamin-sklepu-internetowego-4/zakaz-sprzedazy-lekow-na-allegro-omawiamy-najnowszy-wyrok-nsa/ |
suplementy diety |
– ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 Nr 171 poz. 1225 z późn zm.) – dalej: BŻŻ
– rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności – dalej: rozporządzenie 1169/2011 – rozporządzenie ministra zdrowia ws. składu oraz oznakowania suplementów diety z dnia 9 października 2007 r. (Dz.U. 2007 Nr 196, poz. 1425 t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1951 ze zm.). – dalej: rozporządzenie OSD |
Powiadomienia tego dokonuje się w formie dokumentu elektronicznego powstałego przez wprowadzenie danych do elektronicznego formularza powiadomienia. Po otrzymaniu powiadomienia Główny Inspektor Sanitarny może przeprowadzić postępowanie mające na celu wyjaśnienie, czy produkt objęty powiadomieniem, ze względu na jego skład, właściwości poszczególnych składników oraz przeznaczenie, jest środkiem spożywczym zgodnie z zaproponowaną przez podmiot działający na rynku spożywczym kwalifikacją oraz czy spełnia wymagania dla danego rodzaju środka spożywczego.
Dodatkowo takie oznaczenie produktu może być uznane za naruszające art. 46 ust. 1 w związku z art. 46 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, który stanowi o tym, że prezentacja i reklama środka spożywczego nie może przypisywać środkowi spożywczemu właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia albo odwoływać się do takich właściwości
Zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej samo umieszczenie linku do szczegółowego opisu produktu np. na stronie jego producenta nie będzie spełnieniem przez sprzedawcę w/w obowiązków informacyjnych w zakresie informacji o produktach spożywczych i suplementach diety. Informacje te muszą być zatem zawsze podane przez sprzedawcę bezpośrednio na jego stronie, w opisie produktu. informacje te konsument musi mieć także dostępne w momencie dostawy. Większość z nich znajduje się zazwyczaj bezpośrednio na etykiecie lub opakowaniu produktu. Jeśli jednak producent nie zamieścił wymaganych informacji, obowiązkiem sprzedawcy jest podanie tych informacji, np. w dodatkowych ulotkach lub folderach informacyjnych dołączanych do produktu
|
https://prokonsumencki.pl/regulamin-sklepu-internetowego-4/sprzedaz-suplementow-diety-internet-aspekty-prawne/ |
wyroby medyczne |
– ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz.U. 2010.107.679 z późn zm.) – dalej: WM
– rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 17 lutego 2016 r. w sprawie wymagań zasadniczych oraz procedur oceny zgodności wyrobów medycznych (Dz.U. 2016.211) |
Prezes URPL może zezwolić na wprowadzenie do obrotu lub do używania (na wniosek świadczeniodawcy, konsultanta w dziedzinie medycyny, prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych lub prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia) wyrobu medycznego, dla którego nie została wykonana procedura oceny zgodności, w następujących przypadkach:
a) diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby, b) diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia, c) badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego, d) regulacji poczęć – który nie osiąga zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być wspomagane takimi środkami;” – przepisy dotyczące wyrobów medycznych stosuje się również do wyposażenia wyrobu medycznego
– j.w. możliwość zwrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 96 ust. 8 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, tj. możliwość zwrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego zwracanego aptece z powodu wady jakościowej, niewłaściwego ich wydania lub sfałszowania produktu leczniczego. |
|
węgiel |
– ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2009.3.11 z późn zm.) – dalej: PA
– rozporządzenie ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z dnia 26 stycznia 2021 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U.2021.205) – dalej: rozporządzenie ZPA |
– art. 2 ust. 1 pkt. 1a PA – przez wyroby węglowe należy rozumieć wyroby energetyczne określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy, tj.:
– sprzedaż wyrobów węglowych podlega opodatkowaniu akcyzą zgodnie z art. 9a PA. W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu. – szczegółowe kwestie związane z opodatkowaniem akcyzą określa ustawa PA.
1) sprzedaży na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy finalnemu nabywcy węglowemu korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, 2) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez finalnego nabywcę węglowego korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, 3) importu przez finalnego nabywcę węglowego korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 ustawy – wyrobów węglowych w ilości nieprzekraczającej 200 kg jednorazowo, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy.” w związku z pandemią miał jeszcze znaczenie § 6 rozporządzenia ZPA zwiększający ten limit do 2000 kg. |
|
paliwa |
– ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2009.3.11 z późn zm.) – dalej: PA
– ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U.2006.169.1200 z późn zm.) – dalej: MKJP |
– koncesja – konieczność jej uzyskania do obrotu paliwami; opis procedur pod linkiem: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/21
Informacje te umieszcza się w widocznym i dostępnym miejscu (poza instrukcją).
Zwolnienie powyższe ma zastosowanie, pod warunkiem że paliwa silnikowe:
Zwalnia się od akcyzy import: 1) paliw silnikowych przewożonych w standardowych zbiornikach:
2) paliw silnikowych znajdujących się w kanistrach przewożonych przez pojazdy silnikowe i w ilości nieprzekraczającej 10 litrów na pojazd zgodnie z warunkami określonymi w przepisach dotyczących przechowywania i transportu paliw; 3) smarów znajdujących się w środkach transportu, o których mowa w pkt 1, niezbędnych do ich eksploatacji.
|
|
środki ochrony roślin |
– ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz.U. 2013.455 z późn zm.) – dalej: ŚOR
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz. U. UE. L. z 2009 r. Nr 309, str. 1 z późn. zm.). – dalej: rozporządzenie 1107/2009 – Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 lipca 2013 r. w sprawie opłat za czynności w zakresie zatwierdzania substancji czynnych, sejfnerów i synergetyków oraz czynności w zakresie zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, pozwoleń na handel równoległy oraz pozwoleń na prowadzenie badań. – dalej: rozporządzenie MRiRW |
Zezwolenia na wprowadzenie środka ochrony roślin do obrotu wydaje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uzyskanie zezwolenia jest odpłatne, dokładną wysokość opłaty w danym przypadku określa Załącznik do rozporządzenia MRiRW
– obowiązki sprzedawcy z art. 25 ŚOR:
„1) ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin w Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzone zaświadczeniem o ukończeniu tego szkolenia, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 4, 5, 7 i 8, lub 2) ukończyły szkolenie w zakresie doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin w Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzone zaświadczeniem o ukończeniu tego szkolenia, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 4, 5, 7 i 8, lub 3) ukończyły szkolenie w zakresie integrowanej produkcji roślin potwierdzone zaświadczeniem o ukończeniu tego szkolenia, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 4, 5, 7 i 8 lub, 4) nie wcześniej niż przed upływem 5 lat, przed nabyciem tych środków, ukończyły szkolenie wymagane od użytkowników profesjonalnych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, na podstawie przepisów obowiązujących w tym państwie, potwierdzone dokumentem o ukończeniu tego szkolenia, lub przedstawiły inny dokument wydany na podstawie przepisów obowiązujących w tym państwie, potwierdzający uzyskanie uprawnień do nabywania środków ochrony roślin przeznaczonych dla użytkowników profesjonalnych.” |
https://prokonsumencki.pl/obowiazki-informacyjne-sprzedawcy/sprzedaz-srodkow-ochrony-roslin-w-sklepie-internetowym-jak-prowadzic-ja-zgodnie-z-prawem/ |
akumulatory, baterie |
– ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. 2009 Nr 79 poz. 666 z późn. zm.) – dalej: UBiA
– ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 poz. 21 z późn. zm.) – dalej: ODP – Dyrektywa 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG (Tekst mający znaczenie dla EOG) – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3–30) |
*Stawka opłaty depozytowej wynosi 30 zł za sztukę baterii i akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego.
|
|
dopalacze |
1. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2050)
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu substancji psychotropowych, środków odurzających oraz nowych substancji psychoaktywnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1591) |
Ustawa określa tzw. dopalacze jako “nowe substancje psychoaktywne”.
Definicja (art. 4 pkt. 11a): “każda substancja lub grupa substancji pochodzenia naturalnego lub syntetycznego w formie czystej lub w formie preparatu działająca na ośrodkowy układ nerwowy, inna niż substancja psychotropowa i środek odurzający, stwarzającą zgodnie z rekomendacją Zespołu do spraw oceny ryzyka zagrożeń dla zdrowia lub życia ludzi związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych, zagrożenia dla zdrowia lub zagrożenia społeczne porównywalne do zagrożeń stwarzanych przez substancję psychotropową lub środek odurzający, lub które naśladują działanie tych substancji, określona w przepisach [poniższej wskazanego rozporządzenia Ministra Zdrowia]”. Lista nowych substancji psychoaktywnych znajduje się w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu substancji psychotropowych, środków odurzających oraz nowych substancji psychoaktywnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1591) – załącznik nr 3. Zgodnie z art. 20 ust 1 ustawy, zabrania się reklamy i promocji substancji psychotropowych, środków odurzających, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych. Zgodnie z art. 40a ust. 1, prowadzenie działalności przez przedsiębiorcę w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, przywozu, wywozu, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzenia do obrotu nowej substancji psychoaktywnej wymaga zezwolenia Prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych na tę substancję, zwanego dalej „zezwoleniem”. Przepisy karne: Art. 53 [Nielegalne wytwarzanie, przetwarzanie albo przerób] 1a. Kto, wbrew przepisom ustawy, wytwarza, przetwarza albo przerabia nowe substancje psychoaktywne, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. 2. Jeżeli przedmiotem czynu, o którym mowa w ust. 1 lub 1a, jest znaczna ilość środków odurzających, substancji psychotropowych, słomy makowej lub nowych substancji psychoaktywnych, lub czyn ten został popełniony w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, sprawca podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3. Art. 54 [Przyrządy, naczynia; karalne przygotowania] 1. Kto wyrabia, posiada, przechowuje, zbywa lub nabywa przyrządy, jeżeli z okoliczności wynika, że służą one lub są przeznaczone do niedozwolonego wytwarzania, przetwarzania lub przerobu środków odurzających, substancji psychotropowych lub nowych substancji psychoaktywnych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. 2. Tej samej karze podlega, kto: 1) przystosowuje do niedozwolonego wytwarzania, przetwarzania, przerobu lub konsumpcji środków odurzających, substancji psychotropowych lub nowych substancji psychoaktywnych naczynia i przyrządy, choćby były wytworzone w innym celu, albo 2) wchodzi w porozumienie z inną osobą w celu popełnienia przestępstwa określonego w art. 53 ust. 2. Art. 55 [Nielegalny obrót międzynarodowy i wewnątrzwspólnotowy] 1. Kto, wbrew przepisom ustawy, dokonuje przywozu, wywozu, przewozu, wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy środków odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych lub słomy makowej, podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności do lat 5. 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. 3. Jeżeli przedmiotem czynu, o którym mowa w ust. 1, jest znaczna ilość środków odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych lub słomy makowej albo czyn ten został popełniony w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, sprawca podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3. Art. 56 [Wprowadzenie do obrotu i uczestniczenie w obrocie] 1. Kto, wbrew przepisom art. 33-35, art. 37, art. 40 i art. 40a, wprowadza do obrotu środki odurzające, substancje psychotropowe, słomę makową lub nowe substancje psychoaktywne albo uczestniczy w takim obrocie, podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. 3. Jeżeli przedmiotem czynu, o którym mowa w ust. 1, jest znaczna ilość środków odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych lub słomy makowej, sprawca podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12. |
|
produkty cyfrowe i elektroniczne (np. ebooki, mp3)
|
– ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 z póżn. zm.)
– ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.) – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83) – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Tekst mający znaczenie dla EOG.) – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Tekst mający znaczenie dla EOG – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/24/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych (Wersja skodyfikowana) (Tekst mający znaczenie dla EOG) – Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym |
Kwestie dotyczące usług i treści cyfrowych należy rozpatrywać przez nośnik (treść cyfrową), ale również przez dane, które ten nośnik przenosi – najczęściej będące również utworem w rozumieniu prawa autorskiego.
Z ustawy o prawach konsumenta wynikają obowiązki:
W związku z faktem, iż gro treści cyfrowych to utwory, praktyka rynku wskazuje na to, aby w celu zabezpieczenia interesów podmiotu praw autorskich, ogólne warunki umowne (Regulamin), powinny zawierać postanowienia licencyjne wraz ze wskazaniem, że jeśli prawa autorskie przysługują podmiotowi innemu niż sprzedawca, obowiązują w tym zakresie postanowienia licencyjne dołączane bezpośrednio do treści cyfrowej lub stanowiące jej część. Co istotne, ze względu na aktualne brzmienie przepisów, orzecznictwo i daleko idące niedoregulowanie kwestii dostarczania treści cyfrowych będących również utworami, udzielenie licencji jest tak naprawdę niezbędnym sposobem na umożliwienie kupującemu korzystania z treści cyfrowej, gdyż produkty takie jak np. ebook-i, nie są sprzedawane jako egzemplarze książki elektronicznej, ale raczej udostępniane na zasadzie – uprawnienia do zapoznania się z treścią dostarczonej treści cyfrowej. Należy również przypomnieć, iż zgodnie z aktualną linią orzeczniczą, produkty cyfrowe, dostarczane na nośniku cyfrowym, stanowiące utwór w rozumieniu prawa autorskiego, nie podlegają instytucji wyczerpania prawa – tj. niemożliwa jest ich dalsza odsprzedaż, z wyłączeniem produktów cyfrowych, które stanowią program komputerowy w rozumieniu prawa autorskiego i właściwych temu dyrektyw. |
https://prokonsumencki.pl/regulamin-sklepu-internetowego-4/nowa-ustawa-o-prawach-konsumenta-a-dostarczanie-tresci-cyfrowych/ |
odzież, ubrania, obuwie |
|
|
|
usługi i treści cyfrowe (np. VOD, kursy elektroniczne) |
– ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 z póżn. zm.)
– ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.) – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83) – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Tekst mający znaczenie dla EOG.) – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Tekst mający znaczenie dla EOG – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/24/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych (Wersja skodyfikowana) (Tekst mający znaczenie dla EOG) – Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym |
Tak samo jak w przypadku punktu powyżej. Dyrektywa 2019/770 w większej części usługi cyfrowe jak i treści cyfrowe traktuje wspólnie, pomimo ich wyróżnienia na gruncie przepisów.
Kwestie dotyczące usług i treści cyfrowych należy rozpatrywać przez nośnik (treść cyfrową), ale również przez dane, które ten nośnik przenosi – najczęściej będące również utworem w rozumieniu prawa autorskiego. Z ustawy o prawach konsumenta wynikają obowiązki:
W związku z faktem, iż gro treści cyfrowych to utwory, praktyka rynku wskazuje na to, aby w celu zabezpieczenia interesów podmiotu praw autorskich, ogólne warunki umowne (Regulamin), powinny zawierać postanowienia licencyjne wraz ze wskazaniem, że jeśli prawa autorskie przysługują podmiotowi innemu niż sprzedawca, obowiązują w tym zakresie postanowienia licencyjne dołączane bezpośrednio do treści cyfrowej lub stanowiące jej część. Co istotne, ze względu na aktualne brzmienie przepisów, orzecznictwo i daleko idące niedoregulowanie kwestii dostarczania treści cyfrowych będących również utworami, udzielenie licencji jest tak naprawdę niezbędnym sposobem na umożliwienie kupującemu korzystania z treści cyfrowej, gdyż produkty takie jak np. ebook-i, nie są sprzedawane jako egzemplarze książki elektronicznej, ale raczej udostępniane na zasadzie – uprawnienia do zapoznania się z treścią dostarczonej treści cyfrowej. Należy również przypomnieć, iż zgodnie z aktualną linią orzeczniczą, treści cyfrowe (nie dotyczy to w sposób oczywisty usług cyfrowych), dostarczane na nośniku cyfrowym, stanowiące utwór w rozumieniu prawa autorskiego, nie podlegają instytucji wyczerpania prawa – tj. niemożliwa jest ich dalsza odsprzedaż, z wyłączeniem produktów cyfrowych, które stanowią program komputerowy w rozumieniu prawa autorskiego i właściwych temu dyrektyw. |
https://prokonsumencki.pl/regulamin-sklepu-internetowego-4/nowa-ustawa-o-prawach-konsumenta-a-dostarczanie-tresci-cyfrowych/ |
usługi inne (np. szycie, grawer) |
– ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 z póżn. zm.)
– ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.) |
Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy
W przypadku, gdyby usługa miała być wykonana przez upływem 14 dni od dnia zawarcia umowy (zamówienia), konsument powinien zaznaczyć checkbox np. o takiej treści: „Zgadzam się na wykonanie niniejszej usługi przed upływem terminu do odstąpienia od umowy. Jestem świadomy, że oznacza to utratę przeze mnie prawa do odstąpienia od umowy, o którym mowa w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 ze zm.)”. W przeciwnym razie konsument mógłby odstąpić od umowy w przypadku już wykonanej usługi, jeśli zmieściłby się w terminie, i żądać zwrotu ceny. Jeżeli konsument wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu w/w żądania ale przed pełnym wykonaniem usługi, ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia. Powyższe zasady nie mają zastosowania w przypadku umowy w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb. W takim przypadku konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy i nie wymaga to zaznaczenia powyższego checkboxa. Konsument powinien być poinformowany o w/w wyjątku, tak jak również o wszystkich pozostałych wyjątkach przed zawarciem umowy np. w regulaminie. |
|
prawa (np. licencje)
|
– ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 z póżn. zm.)
– ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.) – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83) – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/24/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych (Wersja skodyfikowana) (Tekst mający znaczenie dla EOG) – Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym |
Pojęcie sprzedaży praw jest bardzo szerokie, stąd biorąc pod uwagę zawężenie do najczęściej pojawiających się przedmiotów takich umów, skupię się na prawach autorskich i prawach wierzyciela (cesja wierzytelności).
Do przejścia autorskich praw majątkowych wymagana jest umowa licencyjna/postanowienia licencyjne będące częścią ogólnych warunków umownych, które muszą wprost wskazywać wszystkie pola eksploatacji utworu.. Poniżej najważniejsze aspekty, które należy wskazać w przypadku sprzedaży praw autorskich:
*W zakresie utworów będących programami komputerowymi, stosujemy odpowiednio przepisy dotyczące utworów “klasycznych”. Jeśli chodzi o cesję wierzytelności – coraz częściej pojawiają się serwisy oferujące sprzedaż/kupno takich praw online, to trzeba wskazać na poniższe wymogi:
|
|
alkohol |
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. | Podstawowe zakazy i ograniczenia w zakresie sprzedaży alkoholu:-> art. 15 ustawy: zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości; 2) osobom do lat 18; 3) na kredyt lub pod zastaw. -> art. 14 ustawy: zakaz sprzedaży alkoholu w wyszczególnionych miejscach (np. szkoły, zakłady pracy, masowe zgromadzenia); -> art. 18 ustawy – wymóg koncesji: sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Zezwolenie wydaje się na wniosek przedsiębiorcy. Dalsze przepisy zawierają doprecyzowanie wymogów i procedury udzielania zezwolenia; -> art. 9[6] ustawy – zamknięty katalog miejsc sprzedaży alkoholu: sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są: 1) sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych; 2) wydzielone stoiska – w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2; 3) pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych; -> art. 13 ust. 2 ustawy: w miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych powinna być uwidoczniona informacja o szkodliwości spożywania alkoholu; -> art. 13[1] ustawy: generalny zakaz reklamy i promocji alkoholu (z wyjątkiem piwa) na zasadach określonych szczegółowo w dalszych przepisach tego artykułu. Sprzedaż alkoholu przez internet jest niedoregulowana – obecnie przeważa stanowisko, że jest niedozwolona (m. in. NSA z dnia 14 kwietnia 2011 r. II GSK 431/10, NSA z dnia 21 kwietnia 2016 roku II GSK 2566/14, NSA z dnia 11 marca 2015 r. II GSK 162/14). Wiele orzeczeń, które negatywnie odnosiły się do sprzedaży alkoholu przez Internet, dotyczyło głównie kwestii sprzedaży wysyłkowej, polegającej na dostarczaniu wyrobu alkoholowego przez sprzedawcę (lub inną upoważnioną osobę, np. kuriera) do miejsca wskazanego przez kupującego. Sprzedaż wysyłkowa alkoholu przez Internet jest uznawana za nielegalną przede wszystkim dlatego, że prowadzi ona do zwiększonej dostępności alkoholu w miejscach nieobjętych zezwoleniem (koncesją) na jego sprzedaż – a więc w zasadzie w nieograniczonej ilości miejsc, w których może następić wydanie alkoholu nabywcy. Tymczasem katalog miejsc, w których można sprzedawać alkohol, wskazany jest w ustawie i jest katalogiem zamkniętym (art. 9[6] ustawy). Fragment wyroku NSA z dnia 11 marca 2015 r. (II GSK 162/14): „Sąd stwierdził, że jeżeli celem ustawy o wychowaniu w trzeźwości jest ograniczenie dostępności alkoholu, to za działanie zmierzające w przeciwnym kierunku należałoby uznać przyjęcie rozszerzającej wykładni przepisów przez uznanie, że dopuszczalna jest także sprzedaż internetowa napojów alkoholowych. Nie ulega wątpliwości, że dopuszczenie sprzedaży internetowej prowadziłoby do istotnego rozszerzenia dostępności produktów alkoholowych, co jak wskazano powyżej pozostawałoby w sprzeczności z preambułą i celami, jakimi kierował się ustawodawca przyjmując przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości.” Istotna wskazówka – odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki z dnia 22 kwietnia 2014 r. na interpelację nr 25014 (https://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=79BCA6D8): „(…) W opinii ministra zdrowia przepisy ustawy wymagają, aby sprzedaż napojów alkoholowych nastąpiła na terenie wyznaczonego punktu sprzedaży. W związku z tym zarówno zapłata, jak i wydanie towaru powinno nastąpić we wskazanym miejscu, a inne formy zawierania transakcji kupna sprzedaży alkoholu są niedopuszczalne w świetle przepisów cytowanej ustawy.” Kierując się podejściem ostrożnościowym: wniosek jest taki, że problemem sprzedaży nie jest sama wysyłkowa sprzedaż alkoholu, lecz ogólne zwiększenie jego dostępności poza miejscami wskazanymi w art. 9[6] ustawy. Dodatkowo, dochodzi tutaj problem generalnego zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych, który został wprowadzony w art. 13[1] ustawy. Jedynym wyjątkiem jest piwo, ale nawet tutaj ustawodawca przewidział całą listę ograniczeń takiej reklamy lub promocji. Ustawowa definicja reklamy napojów alkoholowych jest bardzo szeroka. Przyjmuje się, że samo prezentowanie napojów alkoholowych w Internecie może już naruszać powyższy zakaz, niezależnie od tego, czy strona ta służy tylko publikacji informacji handlowych, czy faktycznie zawierane są przez nią transakcje na odległość. „Przepis art. 13[1] ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zawiera bezwzględny zakaz promocji napojów alkoholowych, który dotyczy automatycznie także i publicznie dostępnych stron internetowych. W praktyce prowadzenie sklepu internetowego, na stronach którego dostępna byłaby oferta promocyjna zakupu napojów alkoholowych, prowadziłoby do naruszenia generalnego zakazu promocji tych produktów (…) ” (NSA z dnia 11 marca 2015 r. II GSK 162/14) |
https://prokonsumencki.pl/blog/sprzedaz-alkoholu-przez-internet-2014-czy-jest-legalna/ |
wyroby tytoniowe, papierosy elektroniczne |
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. | Artykuł 6 ustawy przewiduje najważniejsze zasady w zakresie zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych, w tym m. in. zakaz sprzedaży osobom poniżej 18 r.ż. albo zakaz sprzedaży na terenie placówek leczniczych i szkół.
Sprzedaż wyrobów tytoniowych (a także tzw. e-papierosów, pojemników zapasowych oraz ich części) przez internet (czy też ogólnie “na odległość”) jest wyraźnie niedozwolona (art. 7f ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych). Regulamin sklepu internetowego nie jest w stanie przed tym zabezpieczyć, ponieważ problem leży w zwiększonej dostępności takich wyrobów, która wynika z umożliwienia ich zakupu na odległość. Artykuł 8 ustawy – generalny zakaz reklamy i promocji wyrobów tytoniowych i e-papierosów: Zabrania się reklamy wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych i promocji wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych oraz reklamy i promocji produktów imitujących te wyroby, lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, w szczególności: 1) w telewizji, radiu, kinach, podmiotach leczniczych, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych; 2) w prasie innej niż wymieniona w pkt 1; 3) na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych; 4) w środkach usług informatycznych. „Promocja wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych…” została w tej ustawie dosyć jasno zdefiniowana jako m. in. „organizowanie premiowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych (…) lub konkursów opartych na ich zakupie oraz innych form publicznego zachęcania do ich nabywania lub używania, bez względu na formę dotarcia do adresata” (art. 2 pkt. 23 lit. d) ustawy). Dodatkowo, zgodnie z art. 10a – 10b ustawy: -> istnieje obowiązek oznaczania opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych niepowtarzalnym identyfikatorem. Obowiązki te ciążą na producentach i importerach wyrobów przeznaczonych na rynek UE; -> wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami tytoniowymi, z wyłączeniem pierwszego punktu detalicznego, są obowiązane do rejestracji czasu wejścia w posiadanie każdego opakowania jednostkowego, a także wszystkich przemieszczeń tego opakowania, do chwili, w której podmioty te przestały posiadać te wyroby tytoniowe. Obowiązek ten może być wykonywany przez oznaczanie i rejestrowanie zgromadzonych opakowań, takich jak kartony, pudła czy palety, jeżeli istnieje możliwość śledzenia ruchu i pochodzenia opakowań jednostkowych; -> podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami tytoniowymi prowadzą kompletne i dokładne rejestry wszystkich istotnych transakcji związanych z obrotem wyrobami tytoniowymi. Przepisy te stanowią implementację dyrektywy track&trace (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r.), która wprowadziła tzw. System Śledzenia Wyrobów Tytoniowych na terenie całej Unii Europejskiej w celu zwalczania nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi. |
https://prokonsumencki.pl/regulamin-sklepu-internetowego-4/sprzedaz-papierosow-e-papierosow-internecie-jednak-mozliwa-omawiamy-interpretacje-przepisow-tej-sprawie/ |
sprzęt elektryczny lub elektroniczny |
|
-> wprowadzenie sprzętu do obrotu – tylko przez podmiot wpisany do rejestru BDO albo też gdy producent sprzętu wyznaczył na terenie Polski swojego autoryzowanego przedstawiciela wpisanego do BDO (art. 50 ust. 1 pkt 3) lit. a) ustawy o odpadach);
-> każdy sprzedawca musi udostępniać w miejscu sprzedaży (sklepie stacjonarnym, na stronie sklepu internetowego itp.) informacje o zasadach postępowania i odbioru zużytego sprzętu zgodnie z art. 37 ust. 4 i 39 ust. 2 ustawy o zużytym sprzęcie; -> dołączenie do sprzedawanego urządzenia informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14 ustawy o zużytym sprzęcie; -> oznakowanie selektywnego zbierania (“przekreślony kosz”) umieszcza się na sprzęcie w sposób wyraźny, czytelny i trwały, a jeżeli jest to uzasadnione wielkością lub funkcją sprzętu – na opakowaniu i dokumentach dołączonych do sprzętu; -> urządzenia sprzedawane z zamontowanymi bateriami powinny posiadać instrukcję w języku polskim dot. usuwania baterii oraz ich rodzaju, o której mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach. |
https://prokonsumencki.pl/regulamin-sklepu-internetowego-4/gios-a-sklep-internetowy-informacja-o-zuzytym-sprzecie-elektrycznym-elektronicznym/ |
żywność |
|
Prezentacja i reklama środków spożywczych nie mogą:
Przed sprzedażą, obowiązkowe jest podanie następujących informacji:
Podawanie danych szczegółowych w przypadku żywności opakowanej oferowanej do sprzedaży za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość: Należy podać wszystkie wymagane informacje, w tym także dane szczegółowe podane powyżej, z wyjątkiem daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia (Ważne! Informacja o dacie minimalnej nie musi być dostępna przed ostatecznym dokonaniem zakupu w sklepie internetowym, ale musi być dostępna już w momencie dostawy towaru). Obowiązkowe informacje w takim wypadku:
Dane szczegółowe do podania w przypadku żywności nieopakowanej oferowanej do sprzedaży za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość:
|
https://prokonsumencki.pl/regulamin-sklepu-internetowego-4/sprzedaz-zywnosci-przez-internet-przeczytaj-o-czym-musisz-poinformowac-kupujacych/ |
kosmetyki |
|
2. Kosmetyki to także towary paczkowane w rozumieniu ustawy o towarach paczkowanych – stąd też obowiązek spełniania wymogów dot. paczkowania oraz informacji na opakowaniach z tejże ustawy:
|
Podsumowanie
Jeżeli znalazłeś u siebie któryś z produktów opisanych w tym artykule, to zachęcamy do kontaktu z nami – sprawdzimy, czy spełniasz dodatkowe wymagania prawne, a jeżeli nie, to pomożemy Ci w tym.