Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym – Pani Małgorzata oraz Pani Paulina kupiły bluzki w jednej z popularnych sieciówek. Z tą jednak różnicą, że Pani Małgorzata zamówiła swoją bluzkę w sklepie internetowym, Pani Paulina zaś w sklepie stacjonarnym. Jakie uprawnienia przysługują obu Paniom? Czy mogą zwrócić bluzki, jeżeli nie będą spełniały ich oczekiwań? Z reguły konsumentom wydaje się, że mają takie same uprawnienia bez względu na to, czy kupują daną rzecz w sklepie stacjonarnym czy też w sklepie internetowym. Niestety, ale osoby, które myślą w ten sposób żyją w błędnym przekonaniu, bowiem o wiele więcej przywilejów mają konsumenci, którzy kupują towar tzw. „w sieci”. W dzisiejszym wpisie porównamy obie sytuacje oraz odpowiemy na pytanie, czy można zwrócić towar zakupiony w sklepie tradycyjnym.
Zwrot towaru w sklepie internetowym
Jak już wcześniej zostało wspomniane, sytuacja Pani Małgorzaty jest o wiele korzystniejsza aniżeli sytuacja Pani Pauliny. Jeżeli bowiem Pani Małgorzata uzna, że towar nie spełnia z jakiegokolwiek powodu jej oczekiwań, to będzie ona mogła złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w ciągu 14 dni od dnia odebrania rzeczy. W takiej sytuacji sprzedawca będzie musiał zwrócić Pani Małgorzacie cenę towaru oraz koszt przesyłki w pierwszą stronę, jednakże tylko do wysokości najtańszej przesyłki oferowanej przez dany sklep internetowy.
Cała procedura zwrotu została szczegółowo opisana w ustawie o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Więcej w tym temacie możesz przeczytać tutaj:
Warto także wskazać, że sprzedawca nie może żądać od konsumenta, aby zwrot towaru nastąpił w oryginalnym opakowaniu wraz z paragonem lub fakturą. Należy o tym pamiętać, gdyż jest to jedna z najczęstszych klauzul spotykanych w regulaminach sklepów internetowych. Klient ma prawo produkt zobaczyć/przymierzyć. Trzeba jednak mieć na względzie, że jeśli towar ulegnie uszkodzeniu, sprzedawca będzie mógł wystąpić do konsumenta z żądaniem zapłaty odszkodowania za zmniejszenie wartości zwracanej rzeczy. (Więcej informacji o możliwym sposobie korzystania przez konsumenta z towaru tutaj: Konsument ma prawo korzystać z towaru przed odstąpieniem od umowy tylko tak, jak robiłby to w sklepie stacjonarnym)
Tymczasem, co w sytuacji, gdyby Pani Małgorzata wybrała jako sposób dostawy odbiór osobisty? Czy także przysługiwałoby jej prawo zwrotu? Na powyższe pytania należy udzielić twierdzącej odpowiedzi. Jeżeli nawet konsument odbierze towar osobiście w sklepie stacjonarnym, to taka umowa będzie stanowiła umowę zawartą na odległość. Są jednak wyjątki od tej ogólnej zasady.
Na przykład w sklepie internetowym znajdującym się pod adresem www.euro.com.pl można się spotkać z dwoma sposobami zakupu towaru. Pierwszy z nich – z dostawą do domu – gdzie umowa zawierana jest na odległość za pośrednictwem sklepu internetowego. Drugi sposób – rezerwacja przez internet – wówczas towar zostaje tylko zarezerwowany, a sama umowa zostaje zawarta dopiero w sklepie stacjonarnym. Co ważne, rezerwacja nie obliguje klienta w żaden sposób do odebrania towaru i zawarcia umowy sprzedaży.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
Czy istnieją jakieś ustawy, które umożliwiają konsumentowi zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym? W obecnym ustawodawstwie nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru zakupionego w tradycyjny sposób. Kupując daną rzecz, klient może się z nią zapoznać, obejrzeć dokładnie czy też przymierzyć, a więc nie kupuje tak zwanego „kota w worku”, jak ma to często miejsce podczas zakupów internetowych.
Wobec powyższego, Pani Paulina – co do zasady – nie będzie mogła zwrócić bluzki zakupionej w sklepie stacjonarnym. Często jednak znane marki sklepów, szczególnie tak zwane „sieciówki” ze względów wizerunkowych oraz większych możliwości finansowych, pozwalają na zwrot zakupionych towarów. Inaczej bowiem dochodziłoby do absurdu, w którym to osoba kupująca towar w sklepie internetowym danej marki mogłaby zwrócić towar, a kupując taką samą rzecz w sklepie stacjonarnym takiego prawa by już nie miała.
Warunki takiego zwrotu ustala jednak właściciel sklepu i nie ma żadnej powszechnej regulacji w tym zakresie. Najczęściej sieciówki umożliwiają swoim klientom zwrot towaru w przeciągu 30 dni od daty zakupu. Niemniej warto mieć na względzie, że w takim wypadku sprzedawca może żądać od klienta dołączenia paragonu czy też faktury, ponieważ to on określa warunki zwrotu. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym może także zastrzec, iż towary przecenione nie podlegają zwrotom, co w przypadku sklepu internetowego z pewnością zostałoby uznane za klauzulę niedozwoloną.
Drogi Kliencie, pamiętaj jednak, iż nawet jeżeli sprzedawca przyznaje Tobie prawo zwrotu, to kupowany towar należy dokładnie obejrzeć. Jeżeli zauważysz, że dana rzecz jest brudna, a w sklepie nie ma już innego egzemplarza, możesz poprosić sprzedawcę, aby odnotował ten fakt na paragonie. To samo tyczy się sytuacji, w której to dany produkt nie posiada metki.
Reklamacje towaru zakupionego w sklepie internetowym oraz w sklepie stacjonarnym
Skoro regułą jest, że klient kupujący przez Internet ma więcej praw oraz przywilejów, to najpewniej to samo tyczy się reklamacji. Tym bardziej, że bardzo często w sklepach, obok kas fiskalnych można dostrzec kartki, których to treść brzmi: „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”. Czy aby na pewno jest to zgodne z prawem?
Otóż, jeśli w bluzce zakupionej przez Panią Małgorzatę lub Panią Paulinę odprują się kolorowe koraliki, to obydwie będą mogły złożyć reklamację z tytułu rękojmi. Czy oznacza to, że obydwie mogą reklamować towar na tych samych warunkach? Odpowiedź w tym wypadku jest również twierdząca. Przepisów dotyczących rękojmi należy szukać w kodeksie cywilnym, który ma zastosowanie zarówno do umów zawieranych w sklepach stacjonarnych jak i w sklepach internetowych.
Towar z tytułu rękojmi można co do zasady reklamować w przeciągu 2 lat od daty wydania towaru, chyba że jest to towar używany, wówczas sprzedawca może ograniczyć swoją odpowiedzialność do roku. Szczegółowo uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi opisujemy w artykule znajdującym się pod linkiem
Podsumowanie
Sprzedaż internetowa z racji tego, że przed zakupem nie można towaru zobaczyć, a swoją decyzję o zakupie klienci podejmują jedynie na podstawie zdjęcia oraz opisu przedmiotu, zasługuje niewątpliwe na dodatkowe regulacje, których głównym celem jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami (np. prawo odstąpienia od umowy).
Warto zauważyć, że w dzisiejszych czasach wiele marek wychodzi mimo wszystko klientom naprzeciw i wprowadza chociażby swoją własną politykę zwrotów w sklepie stacjonarnym. Dzięki temu, klient może tak jak w przypadku sklepu internetowego zwrócić niewadliwy, niechciany produkt. Należy jednak pamiętać, że wprowadzenie takiego przywileju jest jedynie dobrą wolą sprzedawcy, a nie jego obowiązkiem. Ponadto, zdecydowana większość popularnych „sieciówek” umożliwia zakupy zarówno w tradycyjny sposób jak i za pomocą sklepu internetowego. Klient ma więc możliwość dokonania wyboru sposobu kupna, który mu bardziej odpowiada i który jest dla niego korzystniejszy.
Witam,
Uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania:
Od którego dnia należy liczyć upływ terminu na zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym? Czy jeśli mowa jest o prawie zwrotu w ciągu 14 dni od dnia zakupu, to czy wliczamy w te 14 dni dzień w którym zakupiono towar, czy liczymy zaczynając od dnia następnego po dniu zakupu?
Czy sklep może w regulaminie sklepu w inny sposób interpretować przepisy KC i liczyć upływ terminu według własnych, niezależnych od KC zasad?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Jeśli sposób obliczania terminów nie jest sprecyzowany, należy stosować regulacje z kodeksu cywilnego. Dzień, w którym zakupiono towar nie wlicza się do terminu zwrotu.
Jeśli sklep umożliwia odstąpienie od umowy bez podania przyczyny, nic nie stoi na przeszkodzie, aby te zasady określić odmiennie niż w KC – zarówno termin, jak i sposób jego obliczania. Sklep stacjonarny nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów (klient nie ma prawa odstąpienia od umowy) chyba że sam się do tego zobowiąże.
Inaczej jest w przypadku odstąpienia od umowy w realizacji uprawnień z rękojmi. Uprawnienia te wynikają z kodeksu cywilnego a nie z umowy. Należy wtedy stosować reguły obliczania terminów określone w kodeksie cywilnym.
Więcej:
https://prokonsumencki.pl/blog/czy-mozna-zwrocic-towar-zakupiony-w-sklepie-stacjonarnym-piszemy-o-tym-jakie-uprawnienia-ma-kupujacy-w-sklepie-tradycyjnym/
Witam
Chciałbym zapytać czy jeśli zakupiłem kurtkę w sklepie stacjonarnym, jednak użyłem jej raz miesiąc później ze względu na pogodę i stwierdziłem że kurtka w trakcie używania jest niewygodna, ciężka i brak jakiejkolwiek wentylacji ( po chwili od założenia jestem cały przepocony i mokry mimo ubrania jest na sam T-shirt).
Czy przysługuje mi wtedy prawo do zwrotu mimo że była użyta a sklep twierdzi że ma ona być w stanie nienaruszonym. Jak mam wiedzieć jak się czuję w kurtce skoro nie mogę jej nawet użyć i przetestować?
Dzień dobry,
prosimy opisać tę samą kwestię na naszej grupie „Reklamacja Towaru”, gdzie znajduje się prawie 4 tysiące osób, w tym eksperci od spraw reklamacji towaru oraz konsumenci, którzy w tej dziedzinie stoczyli już nie jedną walkę ze sklepami. Tam otrzyma Pan pomoc maksymalnie w kilka godzin. Tu link do naszej grupy na facebooku -> https://www.facebook.com/groups/ReklamacjaTowaru/
Ewentualnie, może Pan również zgłosić się po bezpłatną pomoc do rzecznika praw konsumenta, który ma obowiązek udzielić Pan informacji – za darmo. Tutaj lista rzeczników (proszę wybrać tego, który odpowiada Pana miejscu zamieszkania) -> http://www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php
Pozdrawiamy i życzymy powodzenia w tej sprawie! 🙂
Zakupiłam sukienkę w sklepie stacjonarnym, niestety nieco oddalonym od mojej miejscowosci. Czy mogę ją odesłać w ramach zwrotu towaru do sklepu bądź do siedziby firmy?Czy jednak muszę to zrobić osobiście? Sukienka nie noszona z kompletem metek.
Szanowna Pani,
Zwrot niewadliwego lub zgodnego z umową towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym wynika jedynie z woli sprzedającego. W prawie polskim nie występują żadne uregulowania dotyczące tej kwestii. Jeżeli sprzedawca dopuszcza możliwość zwrotów może również zastrzec sposób w jaki należy ich dokonać.
Witam
Proszę o odpowiedz w nastepującej sprawie.Trzy dni temu kupiłam telefon w Media Expert.Jednak telefon ma wadliwą baterie,ponieważ nawet nie używany i w nocy potrafi zjadac 20%baterii.Moje pytanie brzmi,czy mogę zwrócić telefon lub wymienić na inny?
Dzień dobry,
W takiej sytuacji powinna Pani złożyć reklamację ze wskazaniem żądania wymiany lub odstąpienia od umowy. Odstąpienie od umowy jest jednak możliwe przy wadzie istotnej. Ciężko uznać, aby wada baterii była wadą istotną, bowiem sprzedawca może wymienić samą baterię, tak, aby telefon był w pełni sprawny.
Proszę o informację, czy możliwy byłby zwrot mebla, zakupionego w sklepie stacjonarnym, natomiast zakup został dokonany na podstawie zdjęć i wizualizacji, ponieważ sklep akurat nie posiadał tego konkretnego mebla na miejscu. Mebel ten został również skonfigurowany pod moje zamówienie (chociaż mebel złożony jest z różnych modułów pasujących do siebie), czyli zostały zakupione konkretne moduły mebla. Kiedy już stanął na swoim miejscu, stwierdziłam że mi się nie podoba, czy byłby możliwy jednak zwrot? Ani na stronie sklepu, ani na stronie producenta nie mogę znaleźć regulaminu.
Prawo odstąpienia od umowy przysługuje jedynie w stosunku do umów zawartych na odległość. Jeśli dokonała Pani zamówienia na miejscu wówczas nie przysługuje Pani prawo odstąpienia od umowy.
Zakupiłem stolik kuchenny w sklepie stacjonarnym, wybierając go z katalogu. Wczesniej go nie widziałem, został dostarczony bezpośrednio do domu, Czy mogę go zwrócić?
W takiej sytuacji zakup został dokonany na miejscu, więc nie ma prawa odstąpienia od umowy. Takie prawo przysługuje jedynie w stosunku do umów zawartych na odległość.
Witam,
Zakupiłam w inernecie bluzkę, jednak okazało się, że źle w niej wyglądam. Podczas mierzenia ubrudziłam rękaw fluidem i na biuście czyś czarnym, co próbowałam sprać ale plama i tak została. Zwróciłam bluzkę, ale sprzedawca przesłał mi zdjecia, że bluzka jest brudna i nie przyjmuje zwrotu. Chce mi ją odesłać. Czy ma do tego prawo?
Proszę o informację
Sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot, ale może potrącić koszt uszkodzenia. Jeśli plamy nie da się usunąć wówczas może potrącić nawet 100 % wartości.
Zakupiłem jeansy i sweter w firmowym sklepie w galerii. Następnego dnia była promocja – przecena towaru o 30% (czarny piątek). Wróciłem do sklepu z pytaniem, czy mogę otrzymać zwrot różnicy (30%), innymi słowy, czy mogę oddać nieużywany towar z metkami itd, aby zaraz natychmiast kupić go ponownie. Pani odpowiedziała, że „u nas nie ma zwrotów”. Czy taka sytuacja jest zgodna z prawem i czy sklep miał prawo odmówić uhonorowania promocji „dzień po” zakupie?
Prawo odstąpienia od umowy przysługuje jedynie w przypadku zakupów na odległość. W takiej sytuacji sprzedawca jak najbardziej ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu. Niektóre sklepu oferują umowne prawo odstąpienia od umowy, ale jest to jedynie ich dobra wola. Ceny obowiązują w dniu zawarcia umowy, a zatem sprzedawca nie ma obowiązku zwracać różnicy.
Mam problem. Zakupiłam towar w jednym ze sklepów stacjonarnych. Zapłaciłam za niego i część odebrałam, jednak z przyczyn braku transportu nie mogłam odebrać pozostałej części. Minął miesiąc i teraz sklep domaga się, bym ten towar odebrała, bo inaczej zostanie on oddany do depozytu na mój koszt. Czy jest to zgodne z prawem?
Umowa została skutecznie zawarta. Obowiązkiem sklepu jest wydanie produktu, a Pani obowiązkiem jest zapłata za niego oraz jego odebranie. Sklep jak najbardziej ma prawo domagać się zrealizowania umowy poprzez odebranie produktu.
Zakupilam szafę w sklepie stacjonarnym, po ani poinformowała mnie ze nie ma takiej na magazynie i trzeba będzie dluzej poczekać. Czekam juz miesiąc i dzis dowiedzialam się ze mam czekać kolejny miesiąc, ale i tak nie ma pewności ze szafa w tym terminie będzie dostepna. Czy moge prosić o zwrot pieniędzy??
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
Kupiłam kamerkę w sklepie stacjonarnym 8 stycznia. Niestety po nagraniu kilku filmików jestem niezadowolona z jakości wideo (za słabe parametry). Czy mogę starać się o zwrot towaru ?
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
Kupiłam telewizor w sklepie stacjonarnym, zapłaciłam gotówką. Telewizor po dwóch dniach zepsuł się. W sklepie powiedziano mi że jedyne co mogę zrobić to złożyć reklamację do producenta. Reklamację złożyłam i czekam. Nie jestem jednak zadowolona z tego zakupu, ponieważ jeżeli telewizor zepsuł się po trzech dniach moim zdaniem musi być wadliwy. czy mogę zwrócić się o wymianę na inny telewizor? w jakim czasie i w jakiej formie?
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
Witam,
mam problem, zakupiłem 18.04.2016 r monitor z 12 mies. gwarancją na piśmie, z terminem naprawy do 30 dni. Po 8 mies.23.01.2017 r monitor zaczął „szwankować”, po kontakcie ze sprzedającym miałem odesłać do nich w celu naprawy gwarancyjnej, odesłałem Kurierem do Gwaranta, i po ponad 40 dniach od dostarczenia Gwarant stwierdził że, cytuję: „JAK DOMNIEMAM MONITOR ZOSTAŁ USZKODZONY MECHANICZNIE, ZŁE ZABEZPIECZENIE”
dlatego mam pytanie, jak mogę dochodzić swoich praw?
Proszę o informację
Pozdrawiam
Hieronim
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
Ja mam takie pytanie. Wprawdzie w sklepie stacjonarnym, możemy sobie towar obejrzeć, „pomacać” :), czasem jakoś tam przetestować, czy prąd dochodzi, czy w ogóle działa i sie włącza, ale nie zawsze opcje nam potrzebne i kluczowe dla sprzętu da się w sklepie sprawdzić. Mam tu na myśli np. sprzęt sieciowy, powiedzmy anteny wi-fi, routery wi-fi itp. Producent na opakowaniu może podać różne parametry, czasem wzięte z kosmosu, tak aby zachęcić do zakupu. W domu natomiast okazuje się, że mimo kosmicznych parametrów deklarowanych na opakowaniu, sprzęt jest mniej niż przeciętnej jakości lub nawet gorszy od zwykłego „chińskiego”, który mieliśmy w domu, a chcieliśmy wymienić na lepszy. Czy jeśli powiemy w sklepie, że „Ło Panie, to Pana cudo, że nie ma lepszych, najmocniejsze na rynku”, jest gorsze niż mój tajwański najtańszy dostarczony w zestawie cosiek jest „pincet”, albo choc dwa razy lepszy, niż to co u Was kupiłem. Czy w takiej sytuacji jest możliwość zwrotu towaru i odzyskania pieniędzy? Mam tu na mysli sieciówki jak Media Markt głównie, albo RTV Euro AGD itp.
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
Dzień dobry, zakupiłem elektronikę przez internet na FV, chcę odstąpić od umowy, ale sprzedawca odpisał mi tak : „zakup na fakturę vat nie podlega zwrotowi w ramach 114dniowego terminu zwrotu,jest Pan przedsiębiorcą i Prawa Konsumenckie nie obowiązują, proszę nie odsyłać”. Proszę odpowiedź, kto ma rację, bo dni płyną. Dziękuję
Dzień dobry,
Jeżeli kupił Pan w celu związanym z pana działalnością gospodarczą – na co wskazuje zakup na fakturę VAT – to nie przysługuje Panu prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni.
Pozdrawiamy,
Witam, będąc w pewnym sklepie z elektroniką, zamówiłem sprzęt ponieważ nie mieli go na stanie(w ich sklepie stacjonarnym). Sprzęt przyszedł, zobaczyłem go i go kupiłem. Jednak po kilku dniach rozmyśliłem się(sprzęt nie używany). Czy ten zakup kwalifikuje się jako zakup na odległość(gdyż kupiony był ze sklepu Internetowego) czy jako zakup w sklepie stacjonarnym(ponieważ sprzęt przyszedł i miałem możliwość go obejrzeć)? Bardzo proszę o podpowiedź.
Dzień dobry,
Liczy się sposób zamówienia, a więc będzie to zakup na odległość. Natomist naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
witam . kupiłam sukienke i przymierzyłam , spodobała mi sie . Ale gdy wróciłam do domu mama zobaczyła plame nawet nie wiem skad sie wzieła . czy mam prawo do zwrotu towaru
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego/miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela takiej pomocy bezpłatnie.
Pozdrawiamy
Artykuł wprowadza w błąd co do istoty tematu w jednym aspekcie. A mianowicie „Tym bardziej, że bardzo często w sklepach, obok kas fiskalnych można dostrzec kartki, których to treść brzmi: „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”. Czy aby na pewno jest to zgodne z prawem?”. – Oczywiście, że jest zgodne. Niektóre zapisy należy rozumieć na podstawie przesłanek, które predysponowały ich powstanie. Formuła „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” nie dotyczy i nie odnosi się do sprzedawanych towarów. Informacja ta ma już wieloletnią, ugruntowaną w obrocie tradycję i odnosi się do środków pieniężnych, stąd podmiotem jest „kasa” jako urządzenie mechaniczne, rozliczające należność. Jest to historyczna formuła, powstała w celu zastrzeżenia braku prawa, do podważania rozliczenia gotówkowego, w przedmiocie kwoty należności, wielkości nominału środka płatniczego i wydawanej reszty gotówki po opuszczeniu stanowiska „KASY”. Miała obligować strony – sprzedającego i kupującego, do prawidłowego i bez zastrzeżeń rozliczenia należności i zapłaty w miejscu do tego przygotowanym ( częstym przypadkiem były specjalnie wydzielone powierzchnie zatytułowane „KASA”), czy też obiegowe – miejscu, w którym przyjmowano gotówkę i wydawano resztę. Miało to na celu wyłączenie sytuacji, w której klient wyszedłby z lokalu po otrzymaniu reszty i po upływie jakiegoś czasu ( nawet minuty ) wszedł spowrotem do lokalu z żądaniem ponownego rozliczenia należności i wydanej reszty. Nie należy w żadnym razie interpretować tej formułki w dzisiejszym rozumieniu reklamacji towaru. A łączenie dwóch aspektów w jednym zarysie problemu, czyli „KASY – jako miejsca i jako środków płatniczych, oraz „reklamacji towaru” jest co do istoty błędna.
W obecnym stanie prawnym, przy restrykcyjnych przepisach o ochronie praw konsumentów, niestety historyczna interpretacja, o której Pan pisze mogłaby nie wybronić sprzedawcy. W aspekcie sprzedaży w grę wchodzą przede wszystkim reklamacje towaru z tytułu rękojmi oraz gwarancji. Klient, który nie ma obowiązku znać historycznych realiów handlowych, może mieć wrażenie, że nie przysługuje mu w takim przypadku reklamacja z tytułu rękojmi. W ten sposób sprzedawca zaś może narazić się na zarzut stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, za co grozi kara finansowa do 10% przychodów. Niezależnie od realiów historycznych, biorąc pod uwagę obecne przepisy oraz podejście organów kontrolnych, nie zalecamy stosowania tego typu informacji.
Witam kupilam w sklepie stacionarnym telefon na prezent komunijny i okazalo sie po uruchomieniu ze gniazdo do podlaczenia sluchawek jest zepsute nie slychac muzyki czy moge oddac tel
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
Kupiłam czajnik z gwizdkiem, który, jak się okazało w czasie gotowania, nie gwizdał, ponieważ para wychodziła spod pokrywki, a nie szła w gwizdek. W sklepie bez problemu wymieniono mi na drugi, który też zachowywał się identycznie. Chciałam oddać czajnik i zażądałam zwrotu pieniędzy, ale poinformowano mnie, że przysługuje mi naprawa tegoż, co mnie nie satysfakcjonuje, bo nie sądzę, że można to coś naprawić. Czy mam rację żądając zwrotu pieniędzy?
Dzień dobry,
W naszym serwisie świadczymy pomoc prawną sprzedawcom internetowym. Konsumentów zapraszamy do zwracania się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów, który udziela bezpłatnie takiej pomocy.
Pozdrawiamy
Witam
Mam pytanie zakupiłem dziś w neonet listwe przeciwprzepięciową 1.5m ale okazało się że jest za krótki kabel i nie chodzi o to że jest za krótki tylko o to że źle wymierzyłem odległość od gniazdka do miejsca gdzie są przewody.
Pytanie jest następujące: Czy mogę zwrócić tą listwę w ciągu 24 godzin
Witam serdecznie,
Pracuję w sklepie stacjonarnym z ubraniami, gdzie nie uwzględnia się zwrotów. Artykuł jest jak najbardziej jasny, ale moje pytanie w ramach własnej edukacji brzmi tak: czy jest konkretny zapis, który mówi o tym, że sklepy stacjonarne mogą same regulować politykę zwrotu towaru, czy też sęk polega w tym że nie jest napisane, że NIE mogą tego robić?
Mam nadzieję że jasno udało mi się to sformułować 🙂 z góry dziękuję za odpowiedź