Sprzedawcy internetowy, którzy udostępniają w swoim sklepie internetowym płatności kartami płatniczymi Visa i Mastercard obowiązani są dostosować swoją stronę sklepu do nowych regulacji tych organizacji. Nowy wymóg podania kraju działalności w procesie płatności kraju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku osób prawnych kraju siedziby. Zmiana ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa obu stron transakcji oraz zmniejszenie kosztów ewentualnych reklamacji.
Wprowadzone zmiany przez organizacje kartowe mają swoje odzwierciedlenie w zmianach w regulaminach usług pośredników takich płatności – jak np. PayU, czy Dotpay.
Jakie informacje i kiedy należy podać w procesie zakupu
Tak jak wskazaliśmy powyżej będąc sprzedawcą internetowym i udostępniając płatności kartą płatniczą Visa lub Mastercard jest wymóg podania kraju działalności, a w przypadku osób prawnych kraju ich siedziby.
Informację tę można podać w dwojaki sposób – w zależności od wyboru sprzedawcy:
- na każdej stronie procesu zakupu w sklepie internetowym (na poszczególnych krokach, aż do złożenia zamówienia) lub
- na ostatniej karcie procesu zakupu (ostatni krok koszyka), na które zaprezentowana jest ostateczna kwota do zapłaty.
Ważne! Informacja ta nie może być podana przez dodanie linku z odesłaniem do osobnej strony – np. regulaminu sklepu internetowego, w którym ten kraj będzie podany.
Na marginesie warto przypomnieć, że ustawa o prawach konsumenta wymaga aby na ostatniej stronie procesu zakupu (pkt 2 powyżej) podane były co najmniej następujące informacje:
- o głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
- o łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;
- o czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
- o minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
Szerzej o obowiązkach informacyjnych na stronie sklepu internetowego piszemy w naszym bezpłatnym poradniku tutaj: Obowiązki informacyjne na stronie sklepu internetowego (poradnik)
Dobry, rzeczowy, konkretny, bez przysłowiowego lania wody.
Nie cierpię artykułów które nic nie wnoszą i są
pisane chyba dla samego pisania. Tutaj mamy ewidentne przeciwieństwo tego.
I to mnie niezmiernie cieszy. Pozdrawiam autora i czekam na więcej
Dzień dobry, z jakich „nowych regulacji tych organizacji” wynika ten obowiązek? Faktycznie PayU ma odpowiedni zapis w swoim regulaminie, nie mają go jednak pozostali dostawy (w tym dotpay). Z góry dziękuję za informacje.
Dzień dobry,
Zmiany zostały wprowadzone przez operatorów kart płatniczych Visa i MasterCard. Natomiast operatorzy samych płatności dopiero wprowadzają zmiany w ślad za tym.
Pozdrawiamy,