Zaznacz stronę
RODO w sklepie internetowym, czyli co musi wiedzieć o RODO Sprzedawca Internetowy

RODO w sklepie internetowym, czyli co musi wiedzieć o RODO Sprzedawca Internetowy

W ostanich miesiącach RODO jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Przez ten cały szum medialny trudno wyłapać jednak istotę RODO i co ono faktycznie oznacza dla Sprzedawcy Internetowego. Na tym skupimy się w tym artykule tak aby ułatwić Wam dostosowanie swojego sklepu internetowego do wymogów stawianych przez RODO. 

 

Co to właściwie jest RODO

 

RODO, to dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej „RODO” lub „Rozporządzenie RODO”.

RODO jest rozporządzeniem PE i Rady UE. Rozporządzenia takie są bezpośrednio stosowane w państwie – członku UE, a więc odróżnieniu od dyrektyw nie wymagają implementacji (wdrożenia) do jego systemu prawnego. Są one narzędziem harmonizacji, uwspólniania pewnych kwestii na terenie całej Unii. Dla przykładu obowiązująca jeszcze dziś ustawa z 29 sierpnia 1997 r.… Czytaj dalej wpis

Polityka prywatności sklepu internetowego zgodna z RODO – zmiany ważne dla Sprzedawców Internetowych

Polityka prywatności sklepu internetowego zgodna z RODO – zmiany ważne dla Sprzedawców Internetowych

25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać Rozporządzenie RODO, które wymusza także na Sprzedawcach internetowych m.in. aktualizację stosowanych przez nich polityki prywatności sklepu internetowego o dodatkowe obowiązki informacyjne. RODO to nie tylko nowa polityka prywatności, ale zupełnie nowe podejście do ochrony danych osobowych. W tym artykule skupimy się jednak na najważniejszych zmianach dotyczących polityki prywatności sklepu internetowego, tak aby była ona zgodna z RODO. 

Rozporządzenie RODO, to dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej „RODO” lub „Rozporządzenie RODO”. Oficjalny tekst Rozporządzenia RODO dostępny jest tutaj.

Dla osób, które chcą szerzej zapoznać się z tematem RODO polecamy jako pierwszy krok w tym kierunku Przewodnik po RODO dla małych i średnich przedsiębiorców wydany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (kliknij)Czytaj dalej wpis

Rok pod znakiem RODO – zmiany w prawie e-commerce 2018 ważne dla Sprzedawców Internetowych

Rok pod znakiem RODO – zmiany w prawie e-commerce 2018 ważne dla Sprzedawców Internetowych

Kilka dni temu przygotowaliśmy dla naszych Sprzedawców Internetowych podsumowanie roku 2017 (dostępne tutaj: Podsumowanie zmian w prawie ecommerce w 2017 r.) i obiecaliśmy, że wkrótce opiszemy zmiany jakie czekają nas w roku 2018. Nowy rok to przede wszystkim rok zmian w dziedzinie ochrony danych osobowych. Już w maju 2018 r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące danych osobowych (RODO), które znacznie zmieni obecny kształt przepisów. Z pewnością przygotowanie do tych zmian będzie kluczowe dla Sprzedawców Internetowych w zbliżającym się roku.

Chociaż wszyscy skupiamy się na tych zmianach, to warto również wspomnieć o innej zmianie, która może mieć niezwykle istotne znaczenie dla sprzedawców i to nie tylko tych internetowych. Prace nad tą zmianą są jeszcze w Sejmie, ale najprawdopodobniej zmiana zacznie obowiązywać już w przyszłym roku – zmienią się zasady dotyczące rękojmi. O ile sam termin na złożenie reklamacji czy jej rozpatrzenie pozostaje bez zmian, o tyle zmianie ma ulec sposób liczenia terminu na złożenie reklamacji w przypadku wymiany produktu na nowy, wolny od wad.… Czytaj dalej wpis

Podsumowanie prawne 2017 roku – ważne zmiany dla sprzedawców internetowych

Podsumowanie prawne 2017 roku – ważne zmiany dla sprzedawców internetowych

Koniec roku to czas podsumowań minionych 12 miesięcy, ale też czas na zastanowienie się, o czym będziemy musieli pamiętać w nowym roku i jakie zmiany sprawią, że zostaną na nas nałożone nowe obowiązki bądź zdjęte te już istniejące. Jak to w prawie zazwyczaj jednak bywa, obowiązków nie ubywa, a wręcz jest ich coraz więcej. Nie inaczej będzie w nowym, roku. 2018 rok to przede wszystkim rok, w którym zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych – wszechobecne obecnie RODO. Obok tzw. RODO pojawiają się jednak również inne, drobniejsze zmiany, które będą wpływały na sprzedawców internetowych. Niezależnie od już wiadomych zmian można się spodziewać także zmian wprowadzanych na bieżąco – stąd istotne jest trzymanie ręki na pulsie.

Zanim jednak zaczniemy omawiać nowy – 2018 rok warto usystematyzować co zmieniło się w roku 2017 i jaki miało to wpływ na sprzedawców internetowych.

Zmiany w prawie w 2017 r. i ich skutki dla sprzedawców internetowych

Poniżej wskażemy dwie najważniejsze zmiany w prawie wprowadzone w roku 2017 roku.… Czytaj dalej wpis

Ochrona danych osobowych w sklepie internetowym 2017/2018 – omawiamy zmiany

Ochrona danych osobowych w sklepie internetowym 2017/2018 – omawiamy zmiany

25 maja 2018 r. wejdzie w życie ogólne rozporządzenie o ochronie danych (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych).

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych w praktyce przyniesie duże zmiany zarówno dla przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe, jak i dla ich klientów, których dane powinny być znacznie lepiej chronione niż teraz, a dodatkowo zyskają oni dodatkowe prawa w zakresie przetwarzania ich danych. Zastosowanie rozporządzenia do uregulowania kwestii ochrony danych osobowych powoduje, że jest ono stosowane bezpośrednio we wszystkich Państwach Członkowskich Unii Europejskiej.

Ochrona danych osobowych – zmiany 2017/2018

Prawa osoby fizycznej i zwiększenie ochrony jego danych spowoduje nałożenie na przedsiębiorców szeregu nowych obowiązków – najważniejsze z nich postaramy się omówić poniżej.

1) konieczność  samodzielnej oceny ryzyka i dostosowania do niego odpowiednich środków ochronnych 

To administrator będzie samodzielnie wdrażał oraz w razie potrzeby aktualizował odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie danych osobowych odbywało się zgodnie z  rozporządzeniem i aby móc to wykazać w razie kontroli.… Czytaj dalej wpis

Regulamin sklepu internetowego 2017 i inne zmiany w prawie ecommerce

Regulamin sklepu internetowego 2017 i inne zmiany w prawie ecommerce

Regulamin sklepu internetowego w roku 2017 rozpoczął się zmianami wynikającymi z ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Obowiązki sprzedawcy internetowego wynikające z ustawy dotyczą przede wszystkim obowiązku udzielania informacji oraz obowiązku zachowania właściwych procedur dotyczących postępowania reklamacyjnego.

Poniżej omawiamy najważniejsze naszym zdaniem zmiany oraz kwestie prawne, na które powinien zwrócić uwagę sprzedawca internetowy w 2017 r.

Regulamin sklepu internetowego 2017 – zmiany z ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

Ustawa określa między innymi obowiązki przedsiębiorców związane z umożliwieniem swoim klientom korzystania z pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów. Ustawa przewiduje dwa główne obowiązki informacyjne dla sprzedawców internetowych:

  1. sprzedawca, który zobowiązał się (nie jest to obowiązkowe) albo jest obowiązany na podstawie odrębnych przepisów do korzystania z pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami, informuje konsumentów o podmiocie uprawnionym, który jest właściwy dla tego przedsiębiorcy.
  2. w przypadku gdy w następstwie złożonej przez konsumenta reklamacji spór nie został rozwiązany, przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku oświadczenie o: (1) zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich albo zgodzie na udział w takim postępowaniu albo (2) odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Czytaj dalej wpis
Zbieranie opinii w sklepie, a GIODO – (obowiązki dotyczące danych osobowych w przypadku korzystania z systemów opinii

Zbieranie opinii w sklepie, a GIODO – (obowiązki dotyczące danych osobowych w przypadku korzystania z systemów opinii

Z uwagi na fakt, że e-handel rozgrywa się w świecie wirtualnym, każdy szanujący się sprzedawca powinien zadbać o dobry wizerunek swojej firmy i poziom ochrony praw swoich klientów. Wszyscy wolimy kupować w cieszących się dobrą opinią i wysokim poziomem obsługi – sklepach niż np. na targowiskach od nieznanego sprzedawcy. Podobnie jest ze sklepem internetowym. Opinia innych kupujących o sprzedawcach, których nie widzimy jest dla klientów szczególnie cenna zanim podejmą decyzję o zakupie.

Z tego też względu sprzedawcy internetowi często decydują się na następujące rozwiązania:

  • opinie (recenzje) klientów umieszczone na stronach produktów,
  • opinie o sklepie zbierane za pośrednictwem serwisu Opineo czy w programie Zaufane Opinie Ceneo

Są to dość powszechnie rozwiązania stosowane zarówno przez mniejsze, jak i większe e-sklepy. Będąc sprzedawcą należy pamiętać, że korzystając z nich dane osobowe, a najczęściej  będzie to adres e-mail Klienta sklepu, będą przekazywane do Programu Opineo czy Zaufane Opinie Ceneo.

Wysyłam klientom ankiety za pomocą zewnętrznego serwisu – czy muszę mieć na to zgodę

W takiej sytuacji gdy e-sklep zamierza przekazywać dane osobowe innym podmiotom należy odebrać od konsumenta ZGODĘ.Czytaj dalej wpis

GIODO i dane osobowe po zmianach, czyli o co chodzi z tym ABI-m w pytaniach i odpowiedziach

GIODO i dane osobowe po zmianach, czyli o co chodzi z tym ABI-m w pytaniach i odpowiedziach

W ostatnim czasie pojawiło się dużo szumu informacyjnego związanego ze zmianami w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.  Pojawiło się wiele pytań o los Administratora Bezpieczeństwa Informacji. Niektórzy wprost twierdzili, że do 30 czerwca 2015 roku należy zgłosić ABI do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Należy zapytać – a po 30 czerwca już nie będzie można?

Cały szum spowodował więcej pytań i odpowiedzi, dlatego też postanowiliśmy to wszystko rzetelnie zebrać w jednym miejscu tak aby Sprzedawcy wiedzieli, o co w tym wszystkim chodzi.

ABI, ADO. Kto to?

Zacznijmy od wytłumaczenia podstawowych pojęć.

ADO

ADO to skrót od Administratora Danych Osobowych. Choć ustawa posługuje się jedynie pojęciem administratora danych, skrót ADO jest powszechnie używany w praktyce ochrony danych osobowych.

Ustawa o ochronie danych osobowych za administratora danych uznaje organ, jednostkę organizacyjną, podmiot lub osobę, o których mowa w art. 3 tejże ustawy, decydujące o celach i środkach przetwarzania danych osobowych.Czytaj dalej wpis

Sprzedaż przez telefon na celowniku UOKiK – sprzedawco lepiej miej się na baczności

Sprzedaż przez telefon na celowniku UOKiK – sprzedawco lepiej miej się na baczności

Tak jak przypuszczaliśmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ostro wziął się za kontrolę branży telemarketingowej. Przedsiębiorca, który kontaktuje się z konsumentem telefonicznie dla celów marketingu bezpośredniego musi wcześniej uzyskać na to zgodę klienta. W przeciwnym wypadku naraża się na odpowiedzialność odszkodowawczą i administracyjną. Celowo podkreśliliśmy marketing bezpośredni, gdyż pojęcie to ma kluczowe znaczenie w ustaleniu ewentualnej odpowiedzialności przedsiębiorcy. W niniejszym wpisie przedstawimy jak pojęcie to rozumie UOKiK – organ kontrolujący przedsiębiorców.

O co w tym wszystkim chodzi, czyli dlaczego sprzedawca musi uzyskać zgodę klienta na rozmowę telefoniczną

Nowa ustawa o prawach konsumenta to nie tylko zmiany dotyczące prawa odstąpienia od umowy, nowe obowiązki informacyjne oraz nowa regulacja dotycząca reklamacji towaru. Ustawa konsumencka znowelizowała także art. 172 ust. 1  Prawa telekomunikacyjnego, który otrzymał brzmienie:

„1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.”

Prawo telekomunikacyjne niestety nie zawiera definicji marketingu bezpośredniego.… Czytaj dalej wpis

Planowane zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych – koniec obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO?

Planowane zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych – koniec obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO?

8 lipca do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa ma za zadanie poprawić warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Kluczem do celu będzie ograniczenie biurokracji, a co za tym idzie – podniesienie efektywności pracy oraz wsparcie przedsiębiorców w inwestycjach.

Szczególnie istotne są propozycje zmian w zakresie kontroli przetwarzania danych osobowych. Projekt przewiduje rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji (ABI). Nie jest to “nowa” instytucja, aczkolwiek zmiany dotyczą poszerzenia kompetencji administratora w firmie. ABI miałby prowadzić uproszczony rejestr danych osobowych, który jednocześnie zwalniałby administratora danych z obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO.

Rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji

W zmienianym art. 12 pkt 4 ustawy przewiduje się rozszerzenie kompetencji rejestracyjnych Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o informacje o administratorach bezpieczeństwa informacji.

To administrator danych zadecyduje o powołaniu lub odwołaniu ABI i będzie obowiązany zgłosić ten fakt GIODO w terminie 30 dni od dnia powołania lub odwołania, natomiast zmiany informacji objętych zgłoszeniem w terminie 14 dni od dnia zmiany.… Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz już sklep internetowy albo zamierzasz sprzedawać online?

Zapisz się na newsletter prawny

 

a otrzymasz bezpłatnie poradniki i porady prawne!

 

 

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa

dotyczącymi sprzedaży i zabezpieczysz swoje interesy: