Prowadzisz sklep internetowy i umożliwiasz wysyłkę za granicę, w tym do Niemiec? Nowe niemieckie przepisy ustawy o opakowaniach, które wchodzą w życie 1 stycznia 2019 r. będą dotyczyły również Ciebie. W tym artykule opisujemy, kogo dokładnie dotyczą nowe regulacje, jakie wprowadzają obowiązki i jak się na nie przygotować.
Kogo dotyczy nowa ustawa o opakowaniach
Nowa ustawa o opakowaniach (Verpackungsgesetz) będzie dotyczyła wszystkich przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek niemiecki. Definicja wprowadzającego opakowania jest tak skonstruowana, że będzie obejmowała m.in. każdego sprzedawcę np. z Polski, który wysyła swoje produkty w opakowaniach do Niemiec. Z kolei definicja opakowania obejmuje m.in. opakowania kartonowe (w tym zarówno opakowanie producenta, jak i zewnętrzne opakowanie na czas transportu), folię bąbelkową, koperty, a nawet wypełnienie ochronne opakowań. Nie ma dolnego limitu wprowadzanych opakowań, ustawa będzie zatem dotyczyła każdego przedsiębiorcy, który wprowadza na rynek niemiecki opakowania, niezależnie od ilości tych opakowań.
Jakie nowe obowiązki wprowadza ustawa?
Przede wszystkim, każdy przedsiębiora, który wprowadza opakowania na rynek niemiecki, do 31 grudnia 2018 r. powinien dokonać rejestracji w Centralnym Rejestrze Opakowań (Zentrale Stelle Verpackungsregister). System jest dostępny pod adresem: https://lucid.verpackungsregister.org/.
Przy rejestracji należy przede wszystkim podać przewidywalną szacunkową masę opakowań, które będą wprowadzone na rynek niemiecki w następnym roku. W następnej kolejności będzie również konieczne raportowanie rzeczywiście wprowadzonych na rynek niemiecki opakowań w danym roku,
W wyniku rejestracji w systemie, firmie zostanie przydzielony numer, który należy umieścić na stornie internetowej sklepu. Jest to ważne w kontekście kontroli takich stron, którą w Niemczech może przeprowadzać również konkurencja.
Na podstawie zgłoszenia zostaną ustalone konkretne wysokości opłat recyklingowych, które przedsiębiorca będzie obowiązany uiścić w związku z wprowadzaniem opakowań na rynek niemiecki. Sama rejestracja będzie darmowa.
Dodatkowe obowiązku wiążą się z wysyłką do Niemiec dużych ilości opakowań. Przedsiębiorcy, którzy wprowadzą w danym roku na rynek niemiecki co najmniej 80 ton opakowań szklanych, 50 ton opakowań z papieru lub 30 ton opakowań z tworzyw sztucznych, będą obowiązani do złożenia do 15 maja następnego roku dodatkowej deklaracji podsumowującej.
Warto dodać, że w tym przypadku nie będzie wystarczające spełnienie obowiązków przewidywanych przez polską ustawę o opakowaniach, w tym obowiązku wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, który dotyczy tylko niektórych sprzedawców w Polsce. Polski i niemiecki system zarządzania odpadami opakowaniowymi są niezależne od siebie i obowiązki z nimi związane trzeba spełnić osobno w Polsce i w Niemczech. Więcej o obowiązkach wynikających z polskiej ustawy o opakowaniach możesz przeczytać w innym naszym artykule.
Co grozi za nieprzestrzeganie przepisów?
Przedsiębiorcom niespełniającym nowych wymogów grożą surowe kary administracyjne. Za brak rejestracji w Centralnym Rejestrze Opakowań może zostać nałożona kara nawet do 200 000 euro. Za niepodanie odpowiednich danych dotyczących opakowań, trzeba się liczyć z karą do 100 000 euro. Brak deklaracji podsumowującej lub złożenie nieprawidłowej deklaracji jest zagrożone karą do 10 000 euro. Dodatkowo w Niemczech istnieje możliwość sprawdzania przez konkurencję, czy dana firma przestrzega ustawowych obowiązków. Sprawdzenie na przykład spełnienia przez polskiego przedsiębiorcę obowiązku wpisu do rejestru nie będzie trudne, ponieważ rejestr jest publiczny. Może to prowadzić do otrzymania od konkurencyjnej formy lub od kancelarii prawnej wezwania do usunięcia naruszeń (Abmahnung) wraz z żądaniem pokrycia kosztów wezwania, które zwykle wynoszą ok. 1000 euro. Mimo, że nie zawsze takie koszty są możliwe do wyegzekwowania przez konkurencję, istnienie takiego zwyczaju sprawia, że niespełnianie wymogów ustawowych jest dużo częściej wykrywane.
Podsumowanie
Nowa niemiecka ustawa o opakowaniach ma duże znaczenie dla polskich sprzedawców umożliwiających wysyłkę swoich produktów do Niemiec. Wymogi wynikające z niemieckich przepisów są bardziej restrykcyjne niż polskie i są zagrożone bardzo wysokimi karami pieniężnymi. Warto zatem dokładnie przeanalizować nowe obowiązki i przygotować się na ich stosowanie od 1 stycznia 2018 r. Natomiast już teraz warto zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Opakowań.
Mam się zarejestrować nie wiedząc nawet czy będzie akurat klient z Niemiec i wnieść opłatę nawet gdybym nic nie wysyłał do Niemiec? Czy coś źle zrozumiałem?
Dzień dobry,
Obowiązek rejestracji i późniejszego wniesienia opłaty dotyczy przedsiębiorcy, który wprowadza towary w opakowaniach na rynek niemiecki (np. wysyła na terytorium Niemiec), a towary w opakowaniach są przeznaczone dla prywatnego odbiorcy końcowego (konsumenta) w Niemczech.
Pozdrawiamy
Nasza firma zajmuje się produkcją wiązek elektrycznych do samochodów. Nasze produkty sprzedawane są do firm na całym świecie m.in. do firm na terenie Niemiec. Rozumiem, że w tym przypadku to firma niemiecka jest zobowiązana do: rejestracji w LUCID, zawarcia umowy z firmą utylizacyjną i raportowania danych o ilościach opakowań?
Czy nasza firma z Polski w jakiś sposób odpowiada za to czy firma niemiecka, której zostały sprzedane produkty wywiązuje się z ustawy VerpackG? Czy powinniśmy prosić firmę niemiecką o zaświadczenie, w którym potwierdzi ona, że spełnia wszystkie nałożone na nią wymagania?
Mam firmę, która sprzedaje części samochodowe do innych firm niemiecki (posiadających nip ue), nie do klienta końcowego. Jest to sprzedaż hurtowa części samochodowych. Dopiero od tych moich firm towar trafia do konsumenta. Czy musze się rejestrować?
Pozdrawiam.
Dzień dobry
Jeżeli sprzedaje towary do firmy , która sprzedaje je dalej podmiotom gospodarczym a nie klientowi indywidualnemu ? Wydaje mi się , że również należy się zarejestrować.
Kiedy dostanę wycenę za oszacowane wysłane opakowania.
Czy powinienem również podpisywać jakąś umowę z firmą która prowadzi recycling ?( którą podaje się przy wypełnianiu wniosku ?
WITAM
Nasza firma na teren Niemiec w ubiegłym roku sprzedawała materiały do bieżnikowania, które potniej odbiorca zabierał na bieżnie i wulkanizował na oponę. Zamówienia jechały na palecie zawinięte w folię-strecz dodatkowo zabezpieczone opaską. Jeśli chodzi o odpady firma nie przekroczyła kilogramów a mianowicie:
szkło: 80 000kg;
papier,tektura: 50 000kg, metale żelazne, aluminium, towrzywa sztuczne, kartony od napojów, inne kompozyty: 30 000kg.
Czy w związku z powyższym firma musi zdawać raport za ubiegły rok? i czy dobrze rozumiem dany raport ma byc zdany do 15 maja danego roku, czyli za 2018 zdajemy do 15 maja 2019r.
Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.