W ostatnich czasach popularne stało się przenoszenie sprzedaży do mediów społecznościowych. Nikogo nie dziwią już więc oferty sprzedaży na portalach takich jak Instagram. Taka sprzedaż jest bowiem najczęściej darmową promocją dla sprzedawcy. Zdarza się również, że nowi przedsiębiorcy otwierają swój sklep tylko na portalu społecznościowym, aby zminimalizować koszty na początku działalności (np. poprzez rezygnację z własnego sklepu internetowego), a dopiero po przetestowaniu swojej działalności i osiągnięciu satysfakcjonującego wyniku decydują się na założenie własnej strony. Jeżeli więc planujesz rozpoczęcie takiej sprzedaży, to w tym artykule znajdziesz najważniejsze aspekty prawne dotyczące sprzedaży na Instagramie.

 

Czy należy posiadać regulamin sprzedaży na Instagramie?

 

Podczas przeglądania profili różnych sklepów na Instagramie rzadko można zauważyć udostępniony regulamin. Najczęściej sklepy informują tylko o cenie danego produktu i terminie dostawy. Czy w takim razie ustawa o prawach konsumenta nie znajduje w tym przypadku zastosowania? Otóż nie! Każdy sprzedawca prowadzący sprzedaż na odległość, a więc za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, serwisu aukcyjnego czy nawet portalu społecznościowego jest zobowiązany do spełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o prawach konsumenta.  Co więcej, nie spełnienie tego obowiązku stanowi wykroczenie z art. 139b Kodeksu Wykroczeń i jest zagrożone karą grzywny do 5 tysięcy złotych.

Przedsiębiorca decydujący się na prowadzenie sprzedaży na Instagramie powinien więc posiadać odpowiednie dokumenty. Należy również zwrócić uwagę, że obowiązek ten dotyczy również tzw. działalności nierejestrowanych, co oznacza, że osoby prowadzące sprzedaż “na próbę”, również powinny posiadać regulamin. 

 

Co powinien zawierać regulamin sprzedaży na Instagramie?

 

Wspomniana wyżej ustawa o prawach konsumenta będzie punktem wyjściowy do sporządzenia regulaminu sprzedaży. Artykuł 12 tej ustawy szczegółowo wskazuje jakie treści powinny znaleźć się w regulaminie, a mianowicie

  1. dane identyfikujące sprzedawcę, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany (numer NIP, REGON oraz KRS);
  2. adres przedsiębiorstwa, adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu (jeżeli jest dostępny).
  3. adres, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres przedsiębiorstwa
  4. sposób i termin płatności za zakupiony produkt.
  5. sposób i termin dostawy lub wykonania usługi.
  6. sposób i termin wykonania prawa odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w terminie 14 dni, kosztach zwrotu, oraz o wzorze formularza odstąpienia od umowy.
  7. informacja o braku prawa odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny lub okolicznościach, w których konsument traci to prawo.
  8. informacja o obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia produktu bez wad oraz procedurze składania i rozpatrywania reklamacji w sklepie internetowym, jeżeli produkt posiada wadę.
  9. informacja o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.

Przy tworzeniu dokumentów nie można również zapomnieć o polityce prywatności, tutaj sprzedawca również musi spełnić obowiązki informacyjne wynikające z RODO. Nawet jeśli sprzedawca prowadzi sprzedaż na zewnętrznym portalu takim jak Instagram, to ostatecznie odpowiada on za przetwarzanie danych swoich klientów w związku z zawieraniem umów sprzedaży. Każdy sprzedawca powinien więc posiadać dostosowaną politykę prywatności, w której zostaną opisane podstawy, cele oraz okres przechowywania danych klientów, odbiorcy danych osobowych (a więc podmioty, którym dane są przekazywane np. kurierzy) a także pozostałe informacje wymagane przez RODO. 

 

Gdzie należy udostępnić regulamin sprzedaży na Instagramie?

 

Ustawa o prawach konsumenta wskazuje, że powyższe treści powinny zostać przedstawione klientowi najpóźniej w momencie zawarcia umowy. Jeżeli więc sprzedawca zawiera umowę za pośrednictwem czatu (Direct Message) udostępnionego na Instagramie lub poczty elektronicznej, to wówczas powinien on przedstawić regulamin podczas ustalania warunków – jeszcze przed zakupem (w skrócie – zanim konsument napiszę „OK, kupuję” itp.).

Należy pamiętać, że regulamin powinien także zostać udostępniony konsumentow po zakupie (w rozsądnym czasie po zawarciu umowy, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy) na trwałym nośniku – sam link do dokumentu będzie tutaj niewystarczający. Sprzedawca powinien więc załączyć treść regulaminu np. w formacie pdf, a jeżeli nie ma takiej możliwości, to może wysłać jego zdjęcia. Sam regulamin można umieścić również w tzw. “wyróżnionych relacjach”, jednak ta forma również może nie zostać uznana za trwały nośnik, ponieważ może zostać w każdej chwili zmieniona lub usunięta. Jeżeli sklep internetowy posiada sklep na Instagramie, to może on w nieuregulowanym zakresie umowy odwołać się do regulaminu swojego sklepu internetowego i załączyć go podczas ustalania warunków umowy z klientem. 

Warto również zwrócić uwagę na moment zawarcia umowy sprzedaży. W niektórych przypadkach sam komentarz klienta “kupuję” pod postem zawierającym zdjęcie produktu może zostać uznany za zawarcie skutecznej umowy sprzedaży. Warto więc zamieścić na profilu informację, że treści udostępniane na profilu nie stanowią oferty, a są jedynie zaproszeniem do jej zawarcia. Więcej na ten temat piszemy w naszym artykule dotyczący sprzedaży podczas live’ów na Facebooku, który znajdziesz tutaj: https://prokonsumencki.pl/blog/prawne-aspekty-sprzedazy-podczas-livea-na-facebooku-instagramie-tiktoku-itp-telezakupy-tansmisje-sprzedazowe-czyli-jak-sprzedawac-podczas-transmisji-video-na-zywo-zgodnie-z-prawem/

 

Podsumowanie

 

Jeśli zamierzasz uruchomić sprzedaż na Instagramie to priorytetem powinno być dla Ciebie przygotowanie odpowiedniego regulaminu i polityki prywatności dedykowanej do takiego modelu sprzedaży. Pamiętaj, że odpowiednio skonstruowany regulamin nie tylko uchroni Cię przed karami finansowymi za nieprzestrzeganie ustawy o prawach konsumenta czy rozporządzenia RODO, ale również pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych sporów z klientami.

Jeśli jesteś więc zainteresowany przygotowaniem odpowiednich dla Ciebie dokumentów lub masz dodatkowe pytania związane z prowadzeniem sprzedaży na Instagramie – nasi prawnicy służą pomocą. Możesz skontaktować się z nami pod adresem email: kontakt@prokonsumencki.pl

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Newsletter prawny dla Sprzedawców

Dowiesz się pierwszy o ważnych zmianach w prawie i otrzymasz specjalne zaproszenia na nasze webinary z prawnikiem!

SUKCES - zapisałeś się!

Zamów rozmowę tel.
*
*
Napisz maila
*
*
*