Zaznacz stronę
Jak legalnie prowadzić sprzedaż na Allegro – poradnik prawny na 2019 rok od prawników Prokonsumencki.pl

Jak legalnie prowadzić sprzedaż na Allegro – poradnik prawny na 2019 rok od prawników Prokonsumencki.pl

Prowadząc sprzedaż poprzez platformę Allegro musisz pamiętać, że masz do spełnienia praktycznie takie same  obowiązki jak w standardowym sklepie internetowym. Musisz zwrócić uwagę nie tylko na spełnienie obowiązków informacyjnych względem konsumentów i faktyczną możliwość wykazania spełnienia tych obowiązków, ale także wszystkie wymogi wynikające z RODO. Ponadto, jeżeli chodzi o konta firmowe – podanie informacji m.in. dotyczących reklamacji i zwrotów jest obowiązkowe, a brak dodania określonych treści może zupełnie uniemożliwić prowadzenie sprzedaży.

Jak  legalnie prowadzić sprzedaż na Allegro mając na uwadze wszystkie obowiązki informacyjne oraz wymogi wynikające z RODO? W dzisiejszym artykule omówimy najważniejsze aspekty jakie dotyczącą sprzedawców na Allegro – uwzględniamy stan prawny na rok 2019. Zapraszamy do lektury!

 

Zacznij od kompleksowego regulaminu sprzedaży na Allegro

 

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na konieczność posiadania kompleksowego regulaminu sprzedaży na Allegro. Bez takiego dokumentu nie będziesz w stanie w pełnym zakresie wypełnić wszystkich obowiązków informacyjnych.

Oczywiście mając na uwadze specyfikę tej platformy sprzedażowej – wskazując na „regulamin” mamy na myśli kompleksowy dokument, składający się z wszystkich niezbędnych informacji, a z którego określone treści należy dodać do odpowiednich zakładek w ramach konta na Allegro.Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 3 Wyłączenie odpowiedzialności Sprzedawcy za uszkodzenie towaru w transporcie (B2B)

Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego jest ważny dla każdego sprzedawcy internetowego. Jednak, mimo że najczęściej postrzega się ten dokument w kontekście relacji z konsumentami, regulamin może być również przydatny przy sprzedaży podmiotom niebędącym konsumentami. Poniżej opisujemy jedną z sytuacji, w których odpowiednie postanowienia z rozdziału przygotowanego przez nas regulaminu – „Postanowienia dotyczące przedsiębiorców” – pomogło naszemu klientowi odpowiednio ustosunkować się do reklamacji kupującego.

 

Uszkodzenie w transporcie – reklamacja przedsiębiorcy

 

Kupujący będący przedsiębiorcą kupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą. Przy zakupie poprosił o wystawienie faktury VAT na swoją firmę i wybrał przesyłkę kurierską jako sposób dostawy. Przesyłka dostała do kupującego w umówionym czasie, jednak pomimo, że była prawidłowo zapakowana, uległa uszkodzeniu w transporcie. Kupujący nie miał czasu na zbadanie przesyłki przy kurierze odebrał ją zatem bez zastrzeżeń. Dopiero po kilku dniach otworzył przesyłkę i zorientował się, że zakupiony towar uległ uszkodzeniu w transporcie, co było widoczne już po stanie samego opakowania.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 2 Prawo odstąpienia od umowy przysługujące Sprzedawcy, a nie Kupującemu

Nie ulega wątpliwości, że rzetelnie i profesjonalnie przygotowany regulamin sklepu internetowego jest niezwykle istotny zarówno dla sprzedawcy jak i klienta. Najczęściej można zauważyć, że w opracowaniach czy pytaniach pojawiają się różnego rodzaju kwestie, problemy i rozważania odnoszące się do relacji między sprzedawcą, a konsumentem ( B2C). Nie należy jednak zapominać o przydatności regulaminu w kontekście relacji z klientami mającymi status przedsiębiorców, względem których, w prawnie wyznaczonych granicach, można odpowiedzialność sprzedawcy ograniczyć bądź nawet wyłączyć.

Ostatnio otrzymaliśmy od naszego klienta – sprzedawcy prowadzącego sklep internetowy następujące pytanie: „Czy mogę w jakiś sposób odmówić realizacji zamówienia mojego klienta, będącego przedsiębiorcą ?  Niestety ze względów logistycznych i pomyłki w magazynie nie jestem w stanie zrealizować zamówienia.„

Poniżej wskażemy konkretne rozwiązanie, punkt naszego regulaminu, który pomógł rozwiązać problem naszego klienta. Zapraszamy do dalszej części artykułu.

 

Niemożliwość zrealizowania zamówienia klienta będącego przedsiębiorcą

 

W opisywanej sytuacji, kupujący będący przedsiębiorcą zakupił w sklepie internetowym towar w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą.… Czytaj dalej wpis

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

Jak regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl pomaga Sprzedawcy? # 1 Wyłączenie rękojmi w sprzedaży między przedsiębiorcami

W regulaminie sklepu internetowego wiele postanowień wynika wprost z przepisów obowiązującego prawa – i na to mamy niewielki wpływ. Sprzedawcy często chętnie uregulowaliby niektóre kwestie inaczej, tak aby lepiej zabezpieczyć własne interesy, jednak ta część zapisów, która dotyczy konsumentów, rzadko pozwala na wprowadzanie korzystnych zmian i ograniczeń.

O wiele większą swobodę daje natomiast regulacja warunków sprzedaży na rzecz przedsiębiorców. Prawo jest w tej kwestii dużo mniej rygorystyczne i pozostawia nam różne „furtki”, z których – przy odpowiednim rozeznaniu w przepisach – można skorzystać, by zabezpieczyć interesy sprzedawcy. Jedną z takich „furtek”, których używamy w naszych regulaminach, jest możliwość wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Prawnicy Prokonsumencki.pl dbają o zabezpieczenie Twoich interesów jako Sprzedawcy internetowego.

 

Rękojmia w relacjach B2B

 

Rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.… Czytaj dalej wpis

RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

Jeżeli prowadzisz serwis internetowy, to w większości przypadków będziesz zbierać i przetwarzać dane osobowe użytkowników. W tym artykule opisujemy, na jakie kwestie warto przede wszystkim zwrócić uwagę przy tworzeniu serwisu, tak aby działał on zgodnie z wymogami Rozporządzenia RODO.

Jeżeli użytkownicy Twojego serwisu będą podawać jakiekolwiek dane osobowe przy korzystaniu z funkcjonalności, które udostępniasz, będą Cię dotyczyć wszystkie wymogi RODO związane z danymi osobowymi. Użytkownik może podać swoje dane np. w sytuacji, gdy jest możliwe założenie konta w serwisie, zakupienie w serwisie usługi lub towaru. W takim przypadku gromadzisz i przetwarzasz dane użytkowników. Jeżeli jednocześnie decydujesz o celach i sposobach przetwarzania tych danych, a najczęściej tak właśnie będzie, to jesteś administratorem danych osobowych użytkowników serwisu. W takim przypadku ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

 

RODO i Serwis internetowy [1] – Zasady przetwarzania danych osobowych

 

Jedną z najważniejszych kwestii, na które należy zwrócić uwagę jest przetwarzanie danych osobowych użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez Rozporządzenie RODO.Czytaj dalej wpis

RODO & program lojalnościowy – jak przygotować regulamin programu lojalnościowego zgodny z RODO

RODO & program lojalnościowy – jak przygotować regulamin programu lojalnościowego zgodny z RODO

Programy lojalnościowe są obecnie bardzo popularnym narzędziem marketingowym, umożliwiającym sprzedawcom zwiększenie sprzedaży oraz zyskanie stałych klientów przy jednoczesnym ograniczeniu nakładów na typowe, kosztowne formy reklamy i promocji. Klienci programów lojalnościowych z kolei chętnie w nich uczestniczą ze względu na możliwość uzyskania dużego rabatu lub zniżki na różnego rodzaju produkty czy usługi. Pojawia się jednak pytanie jak stworzyć dobry, skuteczny program lojalnościowy przy jednoczesnym dostosowaniu do RODO i innych przepisów?  W tym artykule omówimy m.in. istotę programów lojalnościowych, obowiązkowe elementy jakie muszą się znaleźć w regulaminie oraz wymogi wynikające z RODO. 

 

W jakim celu organizowane są programy lojalnościowe

 

Programy lojalnościowe na stałe zagościły na naszym rynku i są organizowane w różnej postaci praktycznie przez każdą większą firmę.  Bardzo pozytywnie oceniane są zarówno przez klientów jak i organizatorów, którzy dostrzegają wymierne korzyści ze stosowania tego narzędzia na większą skalę. Program lojalnościowy to doskonały sposób, by zachęcić stałych klientów do następnych zakupów i do dalszego zainteresowaniem marką, a także świetna okazja do tego, aby pozyskać nowych klientów, bez większych nakładów na marketing.Czytaj dalej wpis

RODO przy organizacji konkursu – jak stworzyć regulamin konkursu zgodny z rodo

RODO przy organizacji konkursu – jak stworzyć regulamin konkursu zgodny z rodo

Organizujesz konkurs dla klientów i zastanawiasz się jak spełnić wszystkie wymogi związane z ochroną danych osobowych? Chcesz, aby regulamin twojego konkursu był zgodny z RODO? W takim razie, ten artykuł jest dla Ciebie. Opisujemy w nim najważniejsze aspekty organizacji konkursów związane z przetwarzaniem danych osobowych i podajemy wskazówki, a jaki sposób napisać regulamin konkursu zgodny z RODO.

 

Dane osobowe a konkurs

 

Niezależnie czy organizujesz konkurs dla swoich klientów (np. podsiadających konto w Twoim sklepie internetowym) czy też konkurs dostępny bez ograniczeń, zawsze będziesz przetwarzać jakieś dane osobowe klientów. Przede wszystkim dane osobowe mogą być konieczne do zarejestrowania się jako uczestnik konkursu. Jeżeli wymagasz uprzedniej rejestracji, będziesz przetwarzał w celu realizacji konkursu dane osobowe, które podają klienci rejestrując się. Jeżeli organizujesz konkurs np. w sklepie internetowym i korzystasz z danych zawartych np. na koncie klienta w Twoim sklepie internetowym, to przetwarzasz w celu organizacji konkursu te dane osobowe dostępne na koncie klienta, których używasz przy okazji konkursu.Czytaj dalej wpis

Zakaz sprzedaży leków na Allegro? Omawiamy najnowszy wyrok NSA

Zakaz sprzedaży leków na Allegro? Omawiamy najnowszy wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrywał skargę kasacyjną spółki prowadzącej aptekę. Apteka ta prowadziła sprzedaż swoich leków na portalu Allegro Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) uznał tę praktykę za niezgodną z właściwymi przepisami i nakazał zaprzestanie jej stosowania. Oparł się na przepisach ustawy Prawo farmaceutyczne oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych. 

Jak zakończyła się ta sprawa? Dowiesz się o tym z tego artykułu.

 

Sprzedaż leków przez Internet – regulacje prawne 

 

Zgodnie z art. 68 ust. 3 Prawa farmaceutycznego:

Dopuszcza się prowadzenie przez apteki ogólnodostępne i punkty apteczne wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, z wyjątkiem produktów leczniczych, których wydawanie ograniczone jest wiekiem pacjenta.

Sprzedaż wysyłkowa została zdefiniowana w art. 2 ust. 37aa Prawa farmaceutycznego, jako:

umowa sprzedaży produktów leczniczych zawierana z pacjentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystywaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.

Czytaj dalej wpis
Kontrola Inspekcji handlowej w sklepie internetowym – poradnik sprzedawcy

Kontrola Inspekcji handlowej w sklepie internetowym – poradnik sprzedawcy

Inspekcja handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Jest jednym z najważniejszych organów kontrolnych w ramach struktury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do zadań inspekcji handlowej należy między innymi kontrola legalności i rzetelności przedsiębiorców w zakresie handlu, produkcji i usług, dlatego na kontrolę mogą być narażeni również sprzedawcy prowadzący sprzedaż internetową. Inspekcja handlowa wykonuje swoje zadania w ramach okresowych planów kontroli ale może również podjąć kontrole nieplanowane.

Postaramy się przybliżyć nieco schemat postępowania kontrolnego, ponieważ nasi klienci bardzo często pytają nas na czym taka kontrola może polegać.

Postępowanie kontrolne inspekcji handlowej w sklepie internetowym

Istotnym jest, iż przed przystąpieniem do czynności, inspektor ma obowiązek okazania legitymacji służbowej oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.  Upoważnienie takie musi zawierać co najmniej:

  • oznaczenie organu kontroli;
  • wskazanie podstawy prawnej;
  • datę i miejsce wystawienia;
  • imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego oraz numer jego legitymacji służbowej, a w przypadku upoważnienia do udziału w kontroli osób- imiona i nazwiska tych osób oraz numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  • oznaczenie kontrolowanego;
  • określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
  • określenie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanej daty jej zakończenia;
  • podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;
  • pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.
Czytaj dalej wpis
Czy przedsiębiorca może odmówić świadczenia usługi? Czyli kilka słów o wykroczeniu z art. 138 kodeksu wykroczeń

Czy przedsiębiorca może odmówić świadczenia usługi? Czyli kilka słów o wykroczeniu z art. 138 kodeksu wykroczeń

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule tego artykułu nie należy do łatwych i pozostaje w zależności od konkretnych okoliczności. Temat ten był już przedmiotem wielu toczących się dyskusji a także orzeczeń sądowych. Jedno z takich orzeczeń, a mianowicie wyrok Sądu Rejonowego dla Łodzi – Widzewa w Łodzi z dnia 31 marca 2017 roku, stał się inspiracją dla napisania tego artykułu[1].

Klauzula sumienia w drukarni?

Zapalny punkt stanu faktycznego tej sprawy polegał na tym, że pracownik działalności zajmującej się usługami drukarskimi odmówił świadczenia na rzecz Fundacji, która chciała zamówić roll-up z treściami promującymi ruch LGBT tj. ruch na rzecz lesbijek, gejów, osób biseksualnych oraz osób transpłciowych.

Sąd uznał, że jest on winny zarzucanego mu czyn, jednak ostatecznie odstąpił od wymierzenia kary i stwierdził, że zachowanie obwinionego charakteryzuje się niewielkim stopniem społecznej szkodliwości. Sąd oparł swój wyrok na art. 138 Kodeksu Wykroczeń (dalej: k.w.), który umiejscowiony jest w rozdziale XV zatytułowanym „Wykroczenia przeciwko interesom konsumentów”, a brzmi następująco:

„Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i pobiera za świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany, podlega karze grzywny”.Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz sklep internetowy?

 

Czy sprzedajesz produkty online lub na Allegro?

Zapisz się na newsletter prawny

dla sprzedawców!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

} }); jQuery(document).on("ninja_popups_open_link", function(event, data) { if (event.popup_id == 10021) { } }); });