Zaznacz stronę

Aby sklep internetowy funkcjonował bez zarzutu, nie wystarczy tylko zgodny z obowiązującymi przepisami regulamin. Chociaż stanowi on fundament działalności sklepu, to konieczne jest jeszcze, aby sprzedawca wiedział, w jaki sposób realizować w praktyce jego zapisy.

Prowadząc sklep internetowy, należy liczyć się bowiem z możliwością wystąpienia sporów z klientami, które są nieuniknione. Sprzedawca nie powinien jednak polegać wyłącznie na swojej intuicji oraz wiedzy, ponieważ może doprowadzić to jedynie do pogorszenia sytuacji.

Warto powierzyć swoje problemy, wynikłe na tle reklamacji czy przebiegu realizacji umowy sprzedaży, wykwalifikowanemu prawnikowi. Doradzi on sprzedawcy, w jaki sposób najlepiej postąpić z danym klientem, przedstawi możliwe opcje, a w razie potrzeby sporządzi odpowiednie pismo. Pomoże także podjąć kroki, które umożliwią zredukowanie szansy wystąpienia podobnych sporów w przyszłości. W szczególności przeprowadzi audyt strony sklepu oraz regulaminu, a jego uwagi i zalecenia pozwolą na wdrożenie wszystkich wymaganych prawem elementów.

Specjalistyczna opieka prawna daje sprzedawcy poczucie bezpieczeństwa oraz ściąga z niego ciężar rozwiązywania problemów, które przerastają jego kompetencje.

Z naszego doświadczenia wiemy, z jakimi kłopotami muszą borykać się sprzedawcy, gdy zwlekają z zasięgnięciem porady prawnej. Tym niemniej nawet wtedy, gdy wydaje się, że jest już za późno, a sprawa została przegrana, nasi prawnicy potrafią znaleźć optymalne rozwiązanie, które pozwoli opanować sytuację.

Zgłosił się do nas kiedyś sprzedawca, którego problem dotyczył reklamacji klienta. Klient, będący również przedsiębiorcą, zamówił hurtową liczbę koszulek ze wskazanym przez niego nadrukiem. Niestety, gdy towar do niego trafił, okazało się, że nadruki na wszystkich koszulkach były złej jakości i odbiegały od wzoru, który podano w zamówieniu. Sprzedawca przyjął reklamację na towar i przekazał ją do producenta, który uznał swoją winę i zgodził się wymienić towar na pełnowartościowy.

Sprawa jednak nie potoczyła się po myśli sprzedawcy. Producent zwlekał przez kilka miesięcy z wykonaniem reklamacji, a niezadowolony z zakupu klient, w związku z przedłużającą się wymianą, odstąpił od umowy i zażądał zwrotu pieniędzy. A była to suma opiewająca na bagatela 8.000,00 zł.

Sprzedawca zwrócił się wtedy do nas o pomoc. Chociaż sprawa ciągnęła się już wiele miesięcy i popełniono w niej sporo błędów, udało nam się znaleźć korzystne rozwiązanie. Wezwaliśmy producenta koszulek, w związku z nienależytym wykonaniem przez niego umowy oraz zwłoką w wykonaniu reklamacji, do zwrotu całej płatności. Dzięki naszej szybkiej reakcji sprzedawca zdołał odzyskać kwotę za zamówione u producenta koszulki w wysokości 5.000,00 zł, kwotę 3.000,00 zł tytułem utraconych korzyści po odstąpieniu przez klienta od umowy oraz jeszcze zwrot poniesionych przez sprzedawcę kosztów dostarczenia produktu na reklamację w wysokości 1.000,00 zł.

Sprawę udało się wyjaśnić z korzyścią dla sprzedawcy, który odzyskał wszystkie poniesione przez niego koszty. Tym niemniej, gdyby odpowiednio wcześniej zdecydował się zwrócić o pomoc do naszych specjalistów, oszczędziłby sobie zarówno czasu, jak i nerwów. W powyższej sytuacji sprzedawca nie miał żadnego obowiązku przyjmować reklamacji od klienta, który nie był przecież konsumentem. Wynikało to wprost z regulaminu sklepu, w którym odpowiedzialność sprzedawcy wobec przedsiębiorców z tytułu rękojmi została wyłączona. W dodatku koszty dostarczenia towaru na reklamację również powinien ponieść w tym przypadku klient. Nasze wątpliwości budziło również, czy rzeczywiście za wadę nadającą się do reklamacji można uznać tutaj nieodpowiednią jakość nadruków. Sprzedawca nie zaznajomił się dobrze z własnym regulaminem sklepu, ale przede wszystkim za późno skonsultował się z prawnikami, którzy na dużo wcześniejszym etapie sprawy pomogliby mu zapobiec dalszemu rozwojowi konfliktu.

Jak się okazuje – niekiedy problemy sprzedawców są dużo prostsze niż z początku się, jednak aby to ocenić, przyda się wiedza oraz odpowiednia interpretacja przepisów. A nawet wtedy, gdy sprawa zdążyła się skomplikować, dobry prawnik pomoże ją rozwikłać albo przynajmniej ograniczyć jej negatywne skutki.

 

5.00 avg. rating (98% score) - 4 votes

Czy prowadzisz już sklep internetowy albo zamierzasz go otworzyć?

Zapisz się teraz na newsletter prawny

otrzymasz za darmo poradniki i porady prawne!

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa dotyczącymi sprzedaży

i zabezpieczysz lepiej swoje interesy:

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak kompleksowy regulamin sklepu zmniejsza liczbę zwrotów i reklamacji?

Regulamin powinien omawiać wszystkie aspekty związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego. Przepisy wymagają od sprzedawcy, aby zawarł w nim przede wszystkim...

Zamknij