Regulamin sklepu internetowego 2020 – jak powinien wygląda aby pomóc w sprzedaży? W tym wpisie omawiamy najważniejsze zmiany prawne jakie czekają na Sprzedawców Stacjonarnych i Internetowych w 2020 r. Skupiamy się przede wszystkim na zmianach, które dotkną w roku 2020 regulamin sklepu internetowego, politykę prywatności i cookies. Omawiamy także inne aspekty prawne, które mogą byc ważne dla Sprzedawców w 2020 r. Koniecznie zapraszamy do lektury wszystkich Sprzedawców! Krótko piszemy także o naszych planach na 2020 r. 

Jeżeli coś Twoim zdaniem pominęliśmy lub masz pytania dotyczące zmian, to napisz do nas w komentarzu – na pewno odpowiemy!

 

Regulamin sklepu internetowego od Prokonsumencki.pl – wspieramy sprzedawców już 10 lat

Nowy rok to także zmiany w Prokonsumencki.pl – w roku 2020 skupiamy się na jeszcze lepszym rozwoju naszych dotychczasowych usług wsparcia prawnego dla Sprzedawców oraz ruszamy z platformą szkoleniową dla Sprzedawców.

Nasze najlepsze usługi znajdziesz tutaj: regulamin sklepu internetowego w tym m.in.

  • PAKIET STARTOWY dla Sprzedawców, którzy startują ze swoim sklepem internetowym i potrzebują pakiet regulaminu, polityki prywatności, RODO i innej dokumentacji do uruchomienia sklepu
  • PAKIET OPIEKI PRAWNEJ 365 – dla Sprzedawców, którzy prowadzą już sklep internetowy i chcą mieć stałe wsparcie prawnika i zależy im na stałej kontroli swojego regulaminu i polityki prywatności
  • PLATFORMA SZKOLENIOWA Z PRAWNYMI SZKOLENIAMI ONLINE DLA SPRZEDAWCÓW – dostępne są tutaj wszystkie nasze szkolenia prawne dla Sprzedawców. Przykładowy fragment jednego ze szkoleń dostępny jest tutaj:

 

 

Będziemy Was informować na bieżąco o zmianach i zachęcamy do korzystania z naszych usług. Jest nam niezmiernie miło współpracować z taką liczną grupą Sprzedawców i będzie nam bardzo miło jeżeli dołączą do niej nowi Sprzedawcy! Przy tej okazji składamy życzenia Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

 

Regulamin sklepu internetowego 2020 – czy czekają nas rewolucyjne zmiany? 

Na pytanie postawione w tytule można odpowiedzieć i tak i nie. Odpowiedź zależy od tego, czy kierujemy naszą sprzedaż wyłącznie do konsumentów (B2C), wyłącznie do przedsiębiorców (B2B), czy też do obu tych grup. W tym ostatnim wypadku istotne jest także jaki udział w naszej sprzedaży ma sprzedaż przedsiębiorcom (B2B).

Dlaczego to komu sprzedajemy ma takie znaczenie? Wszystko przez zmiany w przepisach, które wejdą w życie już 1 czerwca 2020 r. Zmiany dotyczą w skrócie rozciągnięcia niektórych praw konsumenta na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – podmioty te zyskają między innymi możliwość zwrotu towaru w terminie 14 dni (tak jak konsumenci) oraz możliwość powoływania się na klauzule niedozwolone. 

Zmiana ta wymusi na pewno przegląd i aktualizację regulaminów, a także audyt strony internetowej pod kątem właściwej weryfikacji statusu klienta. Może się okazać, że po 1 czerwcu 2020 r. normą będzie odbieranie oświadczeń od klientów, w jakim charakterze dokonują u nas zakupów – przykładowo, czy jest to:

 

[ ] Zakup prywatny

[ ] Zakup na firmę (ma charakter zawodowy)

[ ] Zakup na firmę (nie ma charakteru zawodowego)

 

Ważne! Nasi Klienci posiadający aktywną opiekę otrzymają przed wejściem w życie zmian stosowną aktualizację tak aby właściwie dostosować się do zmian w prawie. Jeżeli nie jesteś jeszcze naszym Klientem, to zapraszamy do kontaktu.

Wszystkiego o nadchodzących zmianach dowiesz się tutaj: WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

Oczywiście to tylko zmiany, o których wiemy, że na pewno wejdą w życie 1 czerwca 2020 r. Bardzo możliwe, że już w trakcie roku dowiemy się o innych zmianach przepisów. Istotne mogą być takze orzeczenia sądów i decyzje Prezesa UOKiK, które mogą doprecyzować obowiązujące przepisy i wymusić na Sprzedawcach dodatkowe zmiany zarówno w regulaminie, jak i np. na stronie sklepu.

Aktualizacja z 31 marca 2020 r. – tarcza antykryzysowa przesuwa wejście powyższych zmian dotyczących poszerzenia ochrony konsumenckiej na 1 stycznia 2021 r.! Więcej informacji we wspomnianym wyżej artykule. 

Nie bez znaczenia dla regulaminu sklepu internetowego mogą być także zmiany przepisów branżowych, które z pewnością będą miały miejsce w 2020 r.

 

Polityka prywatności i polityka cookies 2020 – jeszcze więcej obowiązków informacyjnych i dodatkowe narzędzia do zarządzania plikami cookies

W temacie RODO przez ostatnie 2 lata powiedziano już w zasadzie wszystko – przynajmniej tak się wszystkim wydaje. Prawda jest jednak taka, że najwięcej dowiemy się dopiero z kolejnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych i późniejszych postępowań sądowych, w ramach których te decyzje będa kwestionowane (skutecznie lub mniej skutecznie). Informacje o kolejnych karach nakładanych przez Prezesa UODO pozwalają jednak mieć w zasadzie pewność, że na pewno będzie się dużo działo w tym temacie.

Na ten moment oznacza to, że w samej polityce prywatności sklepu internetowego nie zapowiadają sie obecnie zmiany, które wynikałyby ze zmiany przepisów prawa. Rozporządzenie RODO nadal obowiązuje i jak na ten moment nie ma informacji o planowanych zmianach. Tutaj jedynie należy odnotować, że nadal toczą się pracę nad drugim równie istotnym rozporządzeniem co RODO, a mianowicie tzw. rozporządzeniem e-Privacy (rozporządzenie w sprawie prywatności i łączności elektronicznej).

Nie możemy jednak zapominać, o zmianach które wymuszają na Sprzedawcach kolejne orzeczenia ETS, czy też innych organów odpowiedzialnych za ochronę danych. Tych z pewnością nie zabraknie w 2020 r. Tytułem przykładu warto wskazać dwie istotne sprawy, które miały miejsce w 2019 r., ale są nadal równie istotne w roku 2020 r.

Pierwsza dotyczyła korzytania z plików cookies i podawania w tym zakresie nie tylko pełnych informacji, ale przede wszystkim umożliwienia użytkownikom zarządzania tymi plikami. Wszystko o tej sprawie piszemy tutaj: Zmiany w polityce cookies: nowe obowiązki informacyjne w zakresie stosowania plików Cookies

Druga sprawa dotyczyła korzystania z wtyczek społecznościowych Facebooka na stronie, co z kolei powoduje, że w tym zakresie stajemy się współadministratorem danych razem Z Facebookiem. Wszystko w tym temacie znajdziesz tutaj: Korzystasz z wtyczek spółecznościowych serwisu Facebook (np. przycisk Lubię to!, Udostępnij) na stronie swojego sklepu lub serwisu? Koniecznie zaktualizuj politykę prywatności!

 

Rejestr klauzul niedozwolonych ciągle żywy

Być może nie wszyscy już pamiętają fale pozwów za klauzule niedozwolne w regulaminach sklepów internetowych, które następnie były publikowane w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rejestr ten nadal istnieje i ma się „dobrze” – na dzień dzisiejszy jest w nim już 7748, a ostatni wpis jest z 14 grudnia 2019 r. Co prawda obecnie wpisy pojawiają się w nim głównie z uwagi na aktywność Prezesa UOKiK, co nie zmienia jednak faktu, że jest on nadal ważnym źródłem informacji o zapisach, których nie należy mieć w regulaminie sklepu internetowego. Informacja ta może być obecnie nawet ważniejsza z uwagi na zmiany, które wejdą w życia 1 czerwca 2020 r. – jednoosobowe firmy zyskają m.in. prawo powoływania się na klauzule niedozwolone.

 

Powyżej przedstawiliśmy najważniejsze zmiany lub możliwe zmiany, które dotyczą regulaminu sklepu internetowego, polityki prywatności lub cookies w roku 2020 r. Poniżej przedstawiamy inne wybrane przez nas aspekty prawne, które mogą byc ważne dla Sprzedawców w 2020 r.

 

Paragon z NIP nabywcy

Od 1 stycznia 2020 r. wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż dla podatnika VAT, która uprzednio była zaewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, będzie uzależniona od zamieszczenia na paragonie fiskalnym numeru NIP nabywcy.  Oznacza to, że nie będzie już możliwości wystawienia faktury do paragonu wystawionego wcześniej bez numeru NIP nabywcy. Wynika to z treści poniższego przepisu – art. 106b ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 Nr 54, poz. 535, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.):

W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Zachęcamy do szerokiego informowania klientów o tej zmianie aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień – zmiana dotyczy wszystkich sprzedaców – i stacjornanych i internetowych. W obu przypadkach można zamieścić przykładową poniższą informację odpowiednio w widocznym miejscu w sklepie stacjonarnym (np. przy kasie) oraz na stronie sklepu internetowego (np. podczas ścieżki zakupowej).

 

Ważne! Pamiętaj o podaniu NIP, w przypadku chęci otrzymania faktury

Uprzejmie informujemy, że od 1 stycznia 2020 r. wystawienie faktury z numerem NIP nabywcy na podstawie paragonu jest możliwe tylko dla paragonów zawierających prawidłowy numer NIP nabywcy, tj. numer za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Podstawa prawna: art. 106b ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 Nr 54, poz. 535, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.)

 

Dodatkowo zalecamy uczulić pracowników aby jeżeli to możliwe dopytywali o tę kwestię klientów jeszcze przed wystawieniem paragonu (dotyczy sprzedaży stacjonarnej, ale także mailowej i telefonicznej).

 

Mikrorachunek podatkowy

Od 2020 r. wszyscy podatnicy i płatnicy podatku PIT, CIT, VAT mają obowiązek posługiwać się indywidualnym rachunkiem podatkowym służącym tylko i wyłącznie do wpłat podatku (takie rachunki podatnicy posiadają już w ZUS). Generator mikrorachunku dostępny jest tutaj: https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego/

 

BDO 2020 (Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami) 

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub stacjonarny, najprawdopodobniej dotyczy Cię ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (dalej: Ustawa). Nakłada ona szereg obowiązków na przedsiębiorców, którzy prowadzą m.in. sprzedaż, import lub produkcję opakowań oraz produktów w opakowaniach.

W tym artykule przedstawiamy kilka najważniejszych obowiązków związanych z opakowaniami oraz wyjaśniamy jakich konkretnie przedsiębiorców one dotyczą: Ustawa o gospodarce opakowaniami – obowiązki sprzedawców internetowych i stacjonarnych

Aktualne informacje znajdziesz również tutaj: https://bdo.mos.gov.pl/ – pod tym adresem możesz także dokonać zgłoszenia.

 

Opłaty recyklingowe za torby foliowe (reklamówki) 

1 września 2019 r. weszła w życie nowalizacja ustawy o gospodarowaniu opakowaniami, która objęła także tzw. grube torby foliowe, które dotychczas były zwolnione z opłat. Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, jest obowiązany pobrać opłatę recyklingową od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego. Opłaty recyklingowej nie pobiera się od nabywającego bardzo lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego.

 

Bardzo lekkie torby na zakupy to torby z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności,

 

Od 1 stycznia 2020 r. opłaty trzeba będzie wnosić ją kwartalnie, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana. Opłatę za 2019 rok należy wpłacić zgodnie ze starymi przepisami do dnia 15 marca 2020 r.

Dodatkowym obowiązkiem Sprzedawców w tym zakresie jest obowiązkowe prowadzenie ewidencji nabytych i wydanych toreb, które to ewidencje należy przechowywać przez okres 5 lat.

Pamiętaj, że jeżeli jesteś zobowiązany do uiszczenia opłaty recyklingowej i prowadzenia ewidencji nabytych i wydanych toreb, to podlegasz także obowiązkowemu wpisowi do rejestru BDO, o którym pisaliśmy wyżej.

 

CRBR – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

Ten skrót powinien być już znany wszystkim Sprzedawcom prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółek:

  • jawnych,
  • komandytowych,
  • komandytowo-akcyjnych,
  • z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • prostych spółek akcyjnych (od 1 marca 2020 r.)
  • akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).

Beneficjentem rzeczywistym jest osoba lub osoby fizyczne:

  • sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę, lub
  • w imieniu których są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna.

Szerzej o osobach zobowiązanych do wpisu dowiesz się tutaj: https://www.gov.pl/web/finanse/centralny-rejestr-beneficjentow-rzeczywistych oraz https://www.gov.pl/web/finanse/zgloszenie-informacji-o-beneficjentach

Zgłoszenie do CRBR składa się bezpłatnie w formie elektronicznej na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/crbr/

Ważne terminy na dokonanie zgłoszenia: 

  • Spółki, które zostały wpisane do KRS przed dniem wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (13 października 2019 r.), mają obowiązek zgłosić informacje o beneficjentach rzeczywistych do 13 kwietnia 2020 r.
  • Podmioty, które zostały wpisane do KRS po 13 października 2019 r., mają obowiązek zgłosić dane beneficjenta rzeczywistego nie później niż w terminie 7. dni od dnia wpisu do KRS.

 

Biała lista podatników – ważne dla przelewów powyżej 15.000 zł brutto

Od 1 stycznia 2020 r. zapłata za pośrednictwem konta bankowego musi być dokonana na konto znajdujące się w wykazie udostępnionym przez szefa KAS. Dotyczy to zapłaty za transakcje na kwoty wyższe niż 15.000,00 brutto. Brak spełnienia tego warunku powoduje brak możliwości zaliczenia tego wydatku w koszty uzyskania przychodu.

Tutaj znajdziesz link do wyszukiwarki kont bankowych (proszę też sprawdzić swoje konta): https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka

 

Podsumowanie zmian 2020 

Jak widać w roku 2020 r. czekają nas spore zmiany prawne – będą one dotyczyły nie tylko zmian w regulaminie sklepu internetowego (szczególnie istotnych dla sprzedawców B2B), ale także szeregu innych zmian istotnych dla prowadzonej działalności. Będziemy na bieżąco obserwować zmiany i trzymać rękę na pulsie.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Newsletter prawny dla Sprzedawców

Dowiesz się pierwszy o ważnych zmianach w prawie i otrzymasz specjalne zaproszenia na nasze webinary z prawnikiem!

SUKCES - zapisałeś się!

Zamów rozmowę tel.
*
*
Napisz maila
*
*
*