Zaznacz stronę
WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

Stało się! Ustawa o przyjemnie brzmiącym tytule (o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych) nowelizująca m. in. Kodeks cywilny oraz Ustawę o prawach konsumenta została uchwalona 31 lipca 2019 roku. Oznacza to, że zmiany w zakresie rozciągnięcia niektórych praw konsumenta na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wejdą w życie 1 czerwca 2020 roku. W tym artykule omawiamy dokładny zakres zmian oraz skutki z tym związane dla przedsiębiorców, szczególnie dla sprzedawców internetowych. 

Z artykułem powinni się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy (szczególnie sprzedawcy internetowi), którzy zawierają umowy z firmami jednoosobowymi, bo może się okazać po wejściu w życie zmian, że tacy klienci będą mieli 14 dni na zwrot towaru, jak obecnie konsumenci, a nasze ograniczenie odpowiedzialności w stosunku do firm wpisane w regulaminie może okazać się klazulą niedozwoloną. To oczywiście nie wszystkie zmiany – piszemy o nich w dalszej części artykułu. 

Zmiana w tych przepisach wymuszą na pewno przegląd i aktualizację regulaminów, a także audyt strony internetowej pod kątem właściwej weryfikacji statusu klienta.Czytaj dalej wpis

RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

Jeżeli prowadzisz serwis internetowy, to w większości przypadków będziesz zbierać i przetwarzać dane osobowe użytkowników. W tym artykule opisujemy, na jakie kwestie warto przede wszystkim zwrócić uwagę przy tworzeniu serwisu, tak aby działał on zgodnie z wymogami Rozporządzenia RODO.

Jeżeli użytkownicy Twojego serwisu będą podawać jakiekolwiek dane osobowe przy korzystaniu z funkcjonalności, które udostępniasz, będą Cię dotyczyć wszystkie wymogi RODO związane z danymi osobowymi. Użytkownik może podać swoje dane np. w sytuacji, gdy jest możliwe założenie konta w serwisie, zakupienie w serwisie usługi lub towaru. W takim przypadku gromadzisz i przetwarzasz dane użytkowników. Jeżeli jednocześnie decydujesz o celach i sposobach przetwarzania tych danych, a najczęściej tak właśnie będzie, to jesteś administratorem danych osobowych użytkowników serwisu. W takim przypadku ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

 

RODO i Serwis internetowy [1] – Zasady przetwarzania danych osobowych

 

Jedną z najważniejszych kwestii, na które należy zwrócić uwagę jest przetwarzanie danych osobowych użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez Rozporządzenie RODO.Czytaj dalej wpis

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

Wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych, które ustanowiło Rozporządzenie RODO, dotyczą nie tylko działalności w internecie. Jeżeli decydujesz o celach i sposobach przetwarzania zebranych w Twoim sklepie stacjonarnym danych osobowych klientów, na gruncie przepisów o ochronie danych osobowych jesteś wówczas administratorem danych. Zatem również w sytuacji, gdy prowadzisz sklep stacjonarny, nie unikniesz konieczności  uregulowania kwestii związanych z danymi osobowymi klientów i wprowadzenia standardów postępowania z danymi, jakich wymagają nowe przepisy unijne.

W tym artykule wskazujemy kilka podstawowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę przy dostosowywaniu swojej działalności w sklepie stacjonarnym do RODO.

 

[ 1 ] RODO & Sklep stacjonarny | Sprawdź w jakich sytuacjach przetwarzasz dane osobowe klientów

 

Od odpowiedzi na pytanie, a jakich sytuacjach są przetwarzane dane klientów Twojego sklepu stacjonarnego zależy, jakie środki trzeba będzie podjąć, aby przetwarzanie tych danych było zgodne z prawem i jakie obowiązki informacyjne będą wiązały się z tym przetwarzaniem. Najczęstsze sytuacje, w których może dojść do przetwarzania przez Ciebie danych klientów są następujące:

  • klient korzysta z postępowania reklamacyjnego i w jego ramach podaje swoje dane osobowe;
  • klient chce otrzymać rachunek lub fakturę i w tym celu podaje swoje dane osobowe;
  • klient lub sprzedawca kieruje do drugiej strony roszczenia wynikające z umowy sprzedaży inne niż w ramach postępowania reklamacyjnego (np.
Czytaj dalej wpis
Rok pod znakiem RODO – zmiany w prawie e-commerce 2018 ważne dla Sprzedawców Internetowych

Rok pod znakiem RODO – zmiany w prawie e-commerce 2018 ważne dla Sprzedawców Internetowych

Kilka dni temu przygotowaliśmy dla naszych Sprzedawców Internetowych podsumowanie roku 2017 (dostępne tutaj: Podsumowanie zmian w prawie ecommerce w 2017 r.) i obiecaliśmy, że wkrótce opiszemy zmiany jakie czekają nas w roku 2018. Nowy rok to przede wszystkim rok zmian w dziedzinie ochrony danych osobowych. Już w maju 2018 r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące danych osobowych (RODO), które znacznie zmieni obecny kształt przepisów. Z pewnością przygotowanie do tych zmian będzie kluczowe dla Sprzedawców Internetowych w zbliżającym się roku.

Chociaż wszyscy skupiamy się na tych zmianach, to warto również wspomnieć o innej zmianie, która może mieć niezwykle istotne znaczenie dla sprzedawców i to nie tylko tych internetowych. Prace nad tą zmianą są jeszcze w Sejmie, ale najprawdopodobniej zmiana zacznie obowiązywać już w przyszłym roku – zmienią się zasady dotyczące rękojmi. O ile sam termin na złożenie reklamacji czy jej rozpatrzenie pozostaje bez zmian, o tyle zmianie ma ulec sposób liczenia terminu na złożenie reklamacji w przypadku wymiany produktu na nowy, wolny od wad.… Czytaj dalej wpis

Zbieranie opinii w sklepie, a GIODO – (obowiązki dotyczące danych osobowych w przypadku korzystania z systemów opinii

Zbieranie opinii w sklepie, a GIODO – (obowiązki dotyczące danych osobowych w przypadku korzystania z systemów opinii

Z uwagi na fakt, że e-handel rozgrywa się w świecie wirtualnym, każdy szanujący się sprzedawca powinien zadbać o dobry wizerunek swojej firmy i poziom ochrony praw swoich klientów. Wszyscy wolimy kupować w cieszących się dobrą opinią i wysokim poziomem obsługi – sklepach niż np. na targowiskach od nieznanego sprzedawcy. Podobnie jest ze sklepem internetowym. Opinia innych kupujących o sprzedawcach, których nie widzimy jest dla klientów szczególnie cenna zanim podejmą decyzję o zakupie.

Z tego też względu sprzedawcy internetowi często decydują się na następujące rozwiązania:

  • opinie (recenzje) klientów umieszczone na stronach produktów,
  • opinie o sklepie zbierane za pośrednictwem serwisu Opineo czy w programie Zaufane Opinie Ceneo

Są to dość powszechnie rozwiązania stosowane zarówno przez mniejsze, jak i większe e-sklepy. Będąc sprzedawcą należy pamiętać, że korzystając z nich dane osobowe, a najczęściej  będzie to adres e-mail Klienta sklepu, będą przekazywane do Programu Opineo czy Zaufane Opinie Ceneo.

Wysyłam klientom ankiety za pomocą zewnętrznego serwisu – czy muszę mieć na to zgodę

W takiej sytuacji gdy e-sklep zamierza przekazywać dane osobowe innym podmiotom należy odebrać od konsumenta ZGODĘ.Czytaj dalej wpis

Planowane zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych – koniec obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO?

Planowane zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych – koniec obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO?

8 lipca do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa ma za zadanie poprawić warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Kluczem do celu będzie ograniczenie biurokracji, a co za tym idzie – podniesienie efektywności pracy oraz wsparcie przedsiębiorców w inwestycjach.

Szczególnie istotne są propozycje zmian w zakresie kontroli przetwarzania danych osobowych. Projekt przewiduje rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji (ABI). Nie jest to “nowa” instytucja, aczkolwiek zmiany dotyczą poszerzenia kompetencji administratora w firmie. ABI miałby prowadzić uproszczony rejestr danych osobowych, który jednocześnie zwalniałby administratora danych z obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO.

Rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji

W zmienianym art. 12 pkt 4 ustawy przewiduje się rozszerzenie kompetencji rejestracyjnych Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o informacje o administratorach bezpieczeństwa informacji.

To administrator danych zadecyduje o powołaniu lub odwołaniu ABI i będzie obowiązany zgłosić ten fakt GIODO w terminie 30 dni od dnia powołania lub odwołania, natomiast zmiany informacji objętych zgłoszeniem w terminie 14 dni od dnia zmiany.… Czytaj dalej wpis

Certyfikat SSL na stronie sklepu internetowego: Instalować czy nie?

Certyfikat SSL na stronie sklepu internetowego: Instalować czy nie?

Przedsiębiorcy, którzy dowiadują się o konieczności wdrożenia wymagań stawianych administratorom danych osobowych przez Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926 z późniejszymi zmianami), nie mogą wyjść ze zdumienia jak dalece Ustawa ingeruje w funkcjonowanie firmy i wybór stosownych zabezpieczeń.  Niestety dość powszechnym błędem jest czerpanie informacji nie bezpośrednio z treści aktu prawnego, ale z różnego rodzaju niesprawdzonych źródeł  znalezionych w zasobach Internetu, w tym z materiałów marketingowych firm „żerujących” na ludzkiej niewiedzy. Taki scenariusz zrealizował się w wielu przypadkach zarówno, kiedy firmy straszyły karami za brak rejestracji zbiorów w GIODO, jak też ostatnio – kiedy straszą donosem i kontrolą w przypadku braku SSL na stronie www. Proszę jednak zachować spokój i zapoznać się z faktami poniżej.

Gdzie to jest napisane..?

Kwestie zabezpieczeń systemu informatycznego – w całości zostały określone, w niezbyt długim rozporządzeniu do Ustawy, o bardzo długim tytule: Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r., w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (dalej zwanym: Rozporządzeniem), dopełnionym treścią Załącznika nr 1.… Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz sklep internetowy?

 

Czy sprzedajesz produkty online lub na Allegro?

Zapisz się na newsletter prawny!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

Dziękujemy :)

 

Sprawdź teraz swoją skrzynkę email

(również folder - spam)

 

 

Wysłaliśmy Tobie 3 bonusy:

1) voucher na bezpłatną 10 minutową konsultację prawną

2) kupon 100 zł na nasze usługi prawnika

2) profesjonalne wzory pism dla sprzedawcy

Szukasz pomocy

przy zwrocie lub reklamacji?

 

Kliknij i dołącz do naszej grupy wsparcia na Facebooku!