Zaznacz stronę
Korzystasz z  wtyczek spółecznościowych serwisu Facebook (np. przycisk Lubię to!, Udostępnij) na stronie swojego sklepu lub serwisu? Koniecznie zaktualizuj politykę prywatności!

Korzystasz z wtyczek spółecznościowych serwisu Facebook (np. przycisk Lubię to!, Udostępnij) na stronie swojego sklepu lub serwisu? Koniecznie zaktualizuj politykę prywatności!

W dzisiejszym wpisie omawiamy ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, które ma duże znaczenie dla wszystkich Sprzedawców Internetowych oraz Właścicieli serwisów internetowych korzystających na stronie swojego sklepu lub serwisu internetowego z wtyczek społecznościowych serwisu Facebook (np. przycisk Lubię to!, Udostępnij lub logowanie za pomocą danych logowania do serwisu Facebook). W skrócie – w takim wypadku stajesz się współadministratorem danych osobowych razem z Facebookiem i tym samym musisz wypełniać wobec osób korzystających z witryn obowiązek informacyjny (art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych ─ Rozporządznie RODO). 

Jeżeli spełniasz ten warunek, to koniecznie zapoznaj się z dalszą częścią artykułu oraz zaktualizuj swoją politykę prywatności o wymagane informacje. Ważne! Nasi Klienci posiadający aktywną opiekę prawników Prokonsumencki.pl otrzymają lub już otrzymali stosowną aktualizację polityki prywatności wraz ze skróconą klauzulą informacyjną na swoją skrzynkę mailową do wdrożenia na stronie sklepu, tak aby właściwie dostosować się do zmian w prawie. Jeżeli nie jesteś jeszcze naszym Klientem albo nie jesteś już objętym naszym monitoringiem, to zapraszamy do kontaktu.… Czytaj dalej wpis

WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

WAŻNE! Zmiany w prawie dotyczące poszerzenia ochrony konsumenckiej na jednoosobowe firmy i wymóg aktualizacji regulaminów oraz OWS przed 1 czerwca 2020 r.

Stało się! Ustawa o przyjemnie brzmiącym tytule (o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych) nowelizująca m. in. Kodeks cywilny oraz Ustawę o prawach konsumenta została uchwalona 31 lipca 2019 roku. Oznacza to, że zmiany w zakresie rozciągnięcia niektórych praw konsumenta na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wejdą w życie 1 czerwca 2020 roku. W tym artykule omawiamy dokładny zakres zmian oraz skutki z tym związane dla przedsiębiorców, szczególnie dla sprzedawców internetowych. 

Z artykułem powinni się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy (szczególnie sprzedawcy internetowi), którzy zawierają umowy z firmami jednoosobowymi, bo może się okazać po wejściu w życie zmian, że tacy klienci będą mieli 14 dni na zwrot towaru, jak obecnie konsumenci, a nasze ograniczenie odpowiedzialności w stosunku do firm wpisane w regulaminie może okazać się klazulą niedozwoloną. To oczywiście nie wszystkie zmiany – piszemy o nich w dalszej części artykułu. 

Zmiana w tych przepisach wymuszą na pewno przegląd i aktualizację regulaminów, a także audyt strony internetowej pod kątem właściwej weryfikacji statusu klienta.Czytaj dalej wpis

RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

Jeżeli prowadzisz serwis internetowy, to w większości przypadków będziesz zbierać i przetwarzać dane osobowe użytkowników. W tym artykule opisujemy, na jakie kwestie warto przede wszystkim zwrócić uwagę przy tworzeniu serwisu, tak aby działał on zgodnie z wymogami Rozporządzenia RODO.

Jeżeli użytkownicy Twojego serwisu będą podawać jakiekolwiek dane osobowe przy korzystaniu z funkcjonalności, które udostępniasz, będą Cię dotyczyć wszystkie wymogi RODO związane z danymi osobowymi. Użytkownik może podać swoje dane np. w sytuacji, gdy jest możliwe założenie konta w serwisie, zakupienie w serwisie usługi lub towaru. W takim przypadku gromadzisz i przetwarzasz dane użytkowników. Jeżeli jednocześnie decydujesz o celach i sposobach przetwarzania tych danych, a najczęściej tak właśnie będzie, to jesteś administratorem danych osobowych użytkowników serwisu. W takim przypadku ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

 

RODO i Serwis internetowy [1] – Zasady przetwarzania danych osobowych

 

Jedną z najważniejszych kwestii, na które należy zwrócić uwagę jest przetwarzanie danych osobowych użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez Rozporządzenie RODO.Czytaj dalej wpis

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

Wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych, które ustanowiło Rozporządzenie RODO, dotyczą nie tylko działalności w internecie. Jeżeli decydujesz o celach i sposobach przetwarzania zebranych w Twoim sklepie stacjonarnym danych osobowych klientów, na gruncie przepisów o ochronie danych osobowych jesteś wówczas administratorem danych. Zatem również w sytuacji, gdy prowadzisz sklep stacjonarny, nie unikniesz konieczności  uregulowania kwestii związanych z danymi osobowymi klientów i wprowadzenia standardów postępowania z danymi, jakich wymagają nowe przepisy unijne.

W tym artykule wskazujemy kilka podstawowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę przy dostosowywaniu swojej działalności w sklepie stacjonarnym do RODO.

 

[ 1 ] RODO & Sklep stacjonarny | Sprawdź w jakich sytuacjach przetwarzasz dane osobowe klientów

 

Od odpowiedzi na pytanie, a jakich sytuacjach są przetwarzane dane klientów Twojego sklepu stacjonarnego zależy, jakie środki trzeba będzie podjąć, aby przetwarzanie tych danych było zgodne z prawem i jakie obowiązki informacyjne będą wiązały się z tym przetwarzaniem. Najczęstsze sytuacje, w których może dojść do przetwarzania przez Ciebie danych klientów są następujące:

  • klient korzysta z postępowania reklamacyjnego i w jego ramach podaje swoje dane osobowe;
  • klient chce otrzymać rachunek lub fakturę i w tym celu podaje swoje dane osobowe;
  • klient lub sprzedawca kieruje do drugiej strony roszczenia wynikające z umowy sprzedaży inne niż w ramach postępowania reklamacyjnego (np.
Czytaj dalej wpis
Rok pod znakiem RODO – zmiany w prawie e-commerce 2018 ważne dla Sprzedawców Internetowych

Rok pod znakiem RODO – zmiany w prawie e-commerce 2018 ważne dla Sprzedawców Internetowych

Kilka dni temu przygotowaliśmy dla naszych Sprzedawców Internetowych podsumowanie roku 2017 (dostępne tutaj: Podsumowanie zmian w prawie ecommerce w 2017 r.) i obiecaliśmy, że wkrótce opiszemy zmiany jakie czekają nas w roku 2018. Nowy rok to przede wszystkim rok zmian w dziedzinie ochrony danych osobowych. Już w maju 2018 r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące danych osobowych (RODO), które znacznie zmieni obecny kształt przepisów. Z pewnością przygotowanie do tych zmian będzie kluczowe dla Sprzedawców Internetowych w zbliżającym się roku.

Chociaż wszyscy skupiamy się na tych zmianach, to warto również wspomnieć o innej zmianie, która może mieć niezwykle istotne znaczenie dla sprzedawców i to nie tylko tych internetowych. Prace nad tą zmianą są jeszcze w Sejmie, ale najprawdopodobniej zmiana zacznie obowiązywać już w przyszłym roku – zmienią się zasady dotyczące rękojmi. O ile sam termin na złożenie reklamacji czy jej rozpatrzenie pozostaje bez zmian, o tyle zmianie ma ulec sposób liczenia terminu na złożenie reklamacji w przypadku wymiany produktu na nowy, wolny od wad.… Czytaj dalej wpis

Zbieranie opinii w sklepie, a GIODO – (obowiązki dotyczące danych osobowych w przypadku korzystania z systemów opinii

Zbieranie opinii w sklepie, a GIODO – (obowiązki dotyczące danych osobowych w przypadku korzystania z systemów opinii

Z uwagi na fakt, że e-handel rozgrywa się w świecie wirtualnym, każdy szanujący się sprzedawca powinien zadbać o dobry wizerunek swojej firmy i poziom ochrony praw swoich klientów. Wszyscy wolimy kupować w cieszących się dobrą opinią i wysokim poziomem obsługi – sklepach niż np. na targowiskach od nieznanego sprzedawcy. Podobnie jest ze sklepem internetowym. Opinia innych kupujących o sprzedawcach, których nie widzimy jest dla klientów szczególnie cenna zanim podejmą decyzję o zakupie.

Z tego też względu sprzedawcy internetowi często decydują się na następujące rozwiązania:

  • opinie (recenzje) klientów umieszczone na stronach produktów,
  • opinie o sklepie zbierane za pośrednictwem serwisu Opineo czy w programie Zaufane Opinie Ceneo

Są to dość powszechnie rozwiązania stosowane zarówno przez mniejsze, jak i większe e-sklepy. Będąc sprzedawcą należy pamiętać, że korzystając z nich dane osobowe, a najczęściej  będzie to adres e-mail Klienta sklepu, będą przekazywane do Programu Opineo czy Zaufane Opinie Ceneo.

Wysyłam klientom ankiety za pomocą zewnętrznego serwisu – czy muszę mieć na to zgodę

W takiej sytuacji gdy e-sklep zamierza przekazywać dane osobowe innym podmiotom należy odebrać od konsumenta ZGODĘ.Czytaj dalej wpis

Planowane zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych – koniec obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO?

Planowane zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych – koniec obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO?

8 lipca do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa ma za zadanie poprawić warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Kluczem do celu będzie ograniczenie biurokracji, a co za tym idzie – podniesienie efektywności pracy oraz wsparcie przedsiębiorców w inwestycjach.

Szczególnie istotne są propozycje zmian w zakresie kontroli przetwarzania danych osobowych. Projekt przewiduje rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji (ABI). Nie jest to “nowa” instytucja, aczkolwiek zmiany dotyczą poszerzenia kompetencji administratora w firmie. ABI miałby prowadzić uproszczony rejestr danych osobowych, który jednocześnie zwalniałby administratora danych z obowiązku zgłaszania zbioru danych do GIODO.

Rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji

W zmienianym art. 12 pkt 4 ustawy przewiduje się rozszerzenie kompetencji rejestracyjnych Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o informacje o administratorach bezpieczeństwa informacji.

To administrator danych zadecyduje o powołaniu lub odwołaniu ABI i będzie obowiązany zgłosić ten fakt GIODO w terminie 30 dni od dnia powołania lub odwołania, natomiast zmiany informacji objętych zgłoszeniem w terminie 14 dni od dnia zmiany.… Czytaj dalej wpis

Certyfikat SSL na stronie sklepu internetowego: Instalować czy nie?

Certyfikat SSL na stronie sklepu internetowego: Instalować czy nie?

Przedsiębiorcy, którzy dowiadują się o konieczności wdrożenia wymagań stawianych administratorom danych osobowych przez Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926 z późniejszymi zmianami), nie mogą wyjść ze zdumienia jak dalece Ustawa ingeruje w funkcjonowanie firmy i wybór stosownych zabezpieczeń.  Niestety dość powszechnym błędem jest czerpanie informacji nie bezpośrednio z treści aktu prawnego, ale z różnego rodzaju niesprawdzonych źródeł  znalezionych w zasobach Internetu, w tym z materiałów marketingowych firm „żerujących” na ludzkiej niewiedzy. Taki scenariusz zrealizował się w wielu przypadkach zarówno, kiedy firmy straszyły karami za brak rejestracji zbiorów w GIODO, jak też ostatnio – kiedy straszą donosem i kontrolą w przypadku braku SSL na stronie www. Proszę jednak zachować spokój i zapoznać się z faktami poniżej.

Gdzie to jest napisane..?

Kwestie zabezpieczeń systemu informatycznego – w całości zostały określone, w niezbyt długim rozporządzeniu do Ustawy, o bardzo długim tytule: Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r., w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (dalej zwanym: Rozporządzeniem), dopełnionym treścią Załącznika nr 1.… Czytaj dalej wpis

Czy prowadzisz sklep internetowy?

 

Czy sprzedajesz produkty online lub na Allegro?

Zapisz się na newsletter prawny!

 

Otrzymasz bezpłatnie poradniki, porady prawne

i będziesz na bieżąco ze zmianami w prawie.

Dziękujemy :)

 

Sprawdź teraz swoją skrzynkę email

(również folder - spam)

 

 

Wysłaliśmy Tobie 3 bonusy:

1) voucher na bezpłatną 10 minutową konsultację prawną

2) kupon 100 zł na nasze usługi prawnika

2) profesjonalne wzory pism dla sprzedawcy

Szukasz pomocy

przy zwrocie lub reklamacji?

 

Kliknij i dołącz do naszej grupy wsparcia na Facebooku!