Jeśli prowadzisz stacjonarnie sprzedaż i zastanawiasz się nad tym czy powinieneś przyjmować zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, to ten artykuł jest dla Ciebie. Poniżej odpowiadamy na najczęstsze pytania dotyczące zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym.
W tym artykule omawiamy najczęściej szukane tematy dotyczące odpowiedzi Sprzedawcy na reklamację:
- kim jest konsument + zmiany od 1 stycznia 2021
- kiedy zwrot – reklamacja, a zwrot bez podania przyczyny
- prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
- prawo konsumenta do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
- zwrot towaru w sklepie stacjonarnym przepisy
- jak zwrócić towar w sklepie stacjonarnym
- zwrot towaru w sklepie stacjonarnym bez paragonu
- zwrot towaru w sklepie stacjonarnym 2020
- zwrot towaru w sklepie stacjonarnym podstawa prawna
- czas na zwrot towaru w sklepie stacjonarnym / ile dni na zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
- zwrot towaru bez opakowania w sklepie stacjonarnym
Kim jest konsument + zmiany od 1 stycznia 2021
W prawie polskim za konsumenta uważa się osobę fizyczną, która dokonuje z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Jeżeli więc dana osoba dokonuje tzw. zakupu na firmę, to nie powinna być uważana za konsumenta. Na początku przyszłego roku wejdzie w życie ustawa, która zmieni dotychczasową definicję konsumenta. Wówczas nie każdy zakup na fakturę będzie mógł automatycznie być uznawany za zakup dokonany przez przedsiębiorcę. Wówczas przedsiębiorca będzie mógł być traktowany jako konsument, jeśli z treści zawartej umowy sprzedaży będzie wynikać, że nie ma ona charakteru zawodowego dla tej osoby, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego w rejestrze CEIDG. Szerzej o zmianach piszemy w naszym artykule: https://prokonsumencki.pl/blog/wazne-zmiany-w-prawie-dotyczace-poszerzenia-ochrony-konsumenckiej-na-jednoosobowe-firmy-i-wymog-aktualizacji-regulaminow-oraz-ows-przed-1-czerwca-2020-r/.
Kiedy zwrot – reklamacja, a zwrot bez podania przyczyny
Co do zasady klient może dokonać zwrotu towaru w dwóch przypadkach. W pierwszym przypadku może go dokonać na podstawie reklamacji, a w drugim na podstawie prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Kiedy będzie więc zwrot z reklamacji, a zwrot bez podania przyczyny? Jeśli klient składa reklamację z tytułu rękojmi, to w jej ramach może zażądać zwrotu produktu (jeśli jego wada jest istotna). Jeśli żądanie klienta zostanie przez sprzedawcę uwzględnione, to zwrot może nastąpić nawet do dwóch lat po zakupie produktu. Jeśli klient chce zwrócić produkt bez podania przyczyny, to może dokonać tylko w ciągu 14 dni od odebrania produktu. Prawo dotyczy jednak tylko sprzedaży na odległość i nie będzie miało zastosowania w przypadku zakupu dokonanego w sklepie stacjonarnym.
Prawo konsumenta do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym
Przy sprzedaży na odległość (np. sprzedaży internetowej) konsument ma prawo zwrócić towar w ciągu 14 dni od dnia odebrania produktu. Przy sprzedaży stacjonarnej konsument co do zasady nie ma takiego prawa. Wynika to z faktu, że w sklepie stacjonarnym klient ma możliwość obejrzenia towaru, zapoznania się z jego właściwościami czy w przypadku ubrań – nawet ich przymierzenia. Sprzedawca może jednak we własnym zakresie zapewnić możliwość zwrotu produktu. Wówczas może on ustalić warunki zwrotu towaru na zasadach odmiennych niż wynikających z ustawy o prawach konsumenta.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym przepisy
Tak jak wspomnieliśmy powyżej zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest określony w przepisach. Jeśli więc sprzedawca chce wprowadzić zwroty w swoim sklepie stacjonarnym, to może on samodzielnie ustalić ich warunki np. w tablicy informacyjnej dla sklepu stacjonarnego. Przy określaniu warunków zwrotu sprzedawca nie może zapomnieć o takich kwestiach jak:
- czas na zwrot towaru w sklepie stacjonarnym (ile dni na zwrot towaru w sklepie stacjonarnym)
- jak zwrócić towar w sklepie stacjonarnym (w jakim stanie powinien być zwracany produkt)
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym bez paragonu
Przy każdym zwrocie towaru klient powinien przedstawić dowód jego zakupu. Może to być paragon, potwierdzenie przelewu, wiadomość potwierdzająca zakup czy nawet zeznania świadków. Jeśli jednak w zasadach zwrotu sprzedawca wskaże, że zwracany towar musi posiadać paragon, to wówczas zwrot towaru w sklepie stacjonarnym bez paragonu nie będzie możliwy. Należy jednak pamiętać, że ograniczenie to nie może wpływać na zwrot towaru z tytułu rękojmi. Klient zawsze będzie mógł reklamować produkt, nawet jeśli nie ma on paragonu.
Zwrot towaru bez opakowania w sklepie stacjonarnym
Możliwość zwrotu towaru bez opakowania w sklepie stacjonarnym będzie zależeć tak naprawdę tylko od woli sprzedawcy. Przy prawie odstąpienia od umowy bez podania przyczyny zastrzeżenie możliwości zwrotu towaru tylko w oryginalnym opakowaniu jest niezgodne z prawami konsumenta. Takie zapisy w regulaminach sklepów internetowych bardzo często były uznawane za klauzule niedozwolone. Jednak w przypadku sprzedaży stacjonarnej to sprzedawca sam kreuje warunki zwrotów, może więc zastrzec, że zwrot towaru bez opakowania w sklepie stacjonarnym nie będzie możliwy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku reklamacji klient może reklamować produkt, który nie posiada opakowania.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym podstawa prawna
Prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny nie znajduje zastosowania w przypadku sklepów stacjonarnych. Sprzedawca nie ma więc obowiązku przyjmowania zwrotów w sklepie stacjonarnym. Sprzedawca ma jednak możliwość wprowadzenia umownego prawa odstąpienia od umowy. Wówczas sprzedawca sam ustala zasady zwrotów w sklepie stacjonarnym. Przy reklamacji z tytułu rękojmi podstawą prawną zwrotu w sklepie stacjonarnym będą przepisy kodeksu cywilnego.
Podsumowanie
Jeśli w Twoim sklepie stacjonarnym chciałbyś wprowadzić zwroty towaru, to zadbaj aby informacja o warunkach zwrotu była widoczna i zrozumiała dla klientów. Pamiętaj również, że ustawa o prawach konsumenta dotyczy także sprzedawców stacjonarnych i nakłada na nich obowiązki informacyjne. Jest ich co prawda mniej niż przy sprzedaży internetowej, jednak kara za brak ich spełnienia stanowi wykroczenie i jest zagrożone karą grzywny do 5.000 złotych. Ponadto, RODO również nakłada na sprzedawców stacjonarnych obowiązek poinformowania klientów o zasadach przetwarzania danych. Więcej o obowiązkach informacyjnych w sklepie stacjonarnym znajdziesz w naszym artykule: https://prokonsumencki.pl/obowiazki-informacyjne-sprzedawcy/obowiazki-informacyjne-w-sklepie-stacjonarnym-zgodnie-z-ustawa-o-prawach-konsumenta/.
Warto więc posiadać w sklepie stacjonarnym tablicę informacyjną, w której znajdą się wszystkie wymagane informacje. Jeśli potrzebujesz pomocy przy jej przygotowaniu, to możesz skorzystać z naszej oferty. W ramach naszych usług przygotowujemy tablicę informacyjną dla sklepu stacjonarnego, która spełnia wymogi RODO oraz ustawy o prawach konsumenta. Przygotowaną przez nas tablicę przesyłamy profesjonalnie zapakowaną w antyramę, którą możesz zawiesić w swoim sklepie stacjonarnym.