Poniżej zamieszczamy nagranie z webinaru Q&A z prawnikiem, który odbył się 9. grudnia 2021 r. Tematem webinaru były nadchodzące ze zmiany w prawie w 2022 roku, dotyczące umów zawieranych z Klientami.

 

Ważna aktualizacja z 12. stycznia 2022 r.! 

 

Zmiany dotyczące reklamacji i treści cyfrowych, które pierwotnie miały wejść w życie 1. stycznia 2022 r., wejdą w życie 28. maja 2022 r. – tak wynika z najnowszego projektu ustawy. Oznacza to, że zmiany wejdą w życie blisko pół roku po terminie wynikającym z dyrektywy unijnej. Data 28. maja 2022 r. nie jest przypadkowa – w tym dniu wejdą w życie także zmiany w prawie ważne dla Sklepów i Serwisów wynikające z dyrektywy Omnibus, które omawiamy także w naszym webinarze dotyczącym zmian w prawie

Najnowszy projekt ustawy dot. zmian w reklamacjach i treściach cyfrowych jest datowany na 5. stycznia 2022 r. Pamiętajmy, że cały czas mówimy o projekcie ustawy, który nie przeszedł jeszcze całego procesu legislacyjnego. Oznacza to, że nie znamy jeszcze końcowego kształtu przepisów. Natomiast sam nowy termin wejścia zmian w życie wydaje się na ten moment niezagrożony.

Naszym zdaniem wejście w jednym terminie obu tak istotnych i powiązanych ze sobą zmian w przepisach jest uzasadnione i pozwoli lepiej sie przygotować przedsiębiorcom na ich wprowadzenie. Na bieżąco śledzimy zmiany i będziemy ja omawiać dla Was. Postęp nad pracami legislacyjnymi możesz śledzić także tutaj (kliknij)

 

Bardzo dziękujemy naszym Klientom za udział w webinarze i zadane pytania – zebraliśmy je dla Państwa w poniższym wpisie, tak by w każdej chwili mogli Państwo z nich skorzystać. Już teraz zapraszamy na kolejne webinary Q&A, będziemy o nich informować mailowo.

 

Nagranie z webinaru:

 

Prezentacja z webinaru:

2021-12-09 prezentacja_WEBINAR_QA (zmiany w prawie 2022)

 

Poniżej zamieszczamy listę pytań zadanych podczas webinaru. Wskazujemy także odpowiedzi, które zostały udzielone podczas webinaru oraz przesyłamy materiały dodatkowe.

 

1 Nawiązując do zmian w sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa – czy te zmiany mogą mieć zastosowanie gdy np. zajmujemy się również dopasowywaniem siodeł u Klienta (dokonywanie pomiarów, dopasowanie, dojazd do Klienta) – nie da się tego zrobić w siedzibie firmy? Czy chodzi tylko o pobieranie np. zaliczki czy opłaty za usługę poza siedzibą przedsiębiorstwa czy o samą usługę? Tak
2 Mamy od Was regulamin sklepu www. Jeden z pkt mówi, że Klient ma 7 dni kalendarzowych na dokonanie zapłaty. Czy możemy ten termin skrócić np. do 3 dni? Mamy ostatnio Klienta – konsumenta, który notorycznie składa zamówienia, blokuje nam towar na 7 dni i nie płaci. Jak można się ustrzec przed takim działaniem? Tak
3 Jakie są zasady wydłużania terminu gwarancji? Klient zgłosił w grudniu do naprawy ekspres, który stracił ochronę gwarancyjną we wrześniu. Powołał się na fakt, iż urządzenie było w naprawie z tytułu gwarancji w maju. Według Klienta: termin gwarancji biegnie na nowo od momentu wykonania naprawy w urządzeniu. Kto decyduje o tym, czy wada urządzenia byłą istotna? Tak
Art. 581. [Bieg terminu]
§ 1.
Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
§ 2.
W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.
4 Czy zgodne z prawem jest potrącenie Klientowi kosztu zwrotu paczki, której nie odebrał? Przykładowo: Klient zapłacił za coś 30 zł i nie odebrał paczki, paczka wraca do nas (ponosimy za to koszty, przykładowo 15 zł) i czy możemy potrącić to ze zwrotu środków? Czyli zamiast 30 zł zwracamy Klientowi jedynie 15 zł? Tak
5 Czy w zmianach ustawy planowane jest utrzymanie 14-dniowego okresu rozpatrzenia/decyzji dotyczącej reklamacji? Tak
6 Czy muszę się ustosunkować do DRUGIEGO odwołania Klienta odnośnie nieuznania jego reklamacji? Odwołanie wysłał również do wiadomości Rzecznika Praw Konsumenta oraz dyrektora UOKiK a plik nazwał „Skarga”. Jest oburzony, że nie wyraziłem zgody na pozasądowe rozpatrywanie sporów. Wydaje mi się, że błędem była już odpowiedź na pierwsze odwołanie. Tak
7 Jakie są aktualne przepisy dotyczące możliwości zwrotu przez Klienta zakupionych suplementów diety? Tak
8 Klient na własną rękę dokonał przeróbki zakupionych wycieraczek samochodowych bo twierdził, że mocowania nie pasują do jego auta, a następnie wystąpił z żądaniem zwrotu 50% wartości zakupu. Czy mógł to zrobić czy najpierw powinien wystąpić do mnie z propozycją obniżenia ceny? Tak
9

Czy przy zbieraniu subskrybentów na stronie sklepu wystarczy, że po wpisaniu przez Klienta mejla, przychodzi do niego mejl potwierdzający zapisanie się na newsletter? Dopiero po kliknięciu w niego Klient jest zapisany. Wcześniej jest także informacja z linkiem do polityki prywatności oraz o sposobie wypisania się.

 

Tak
10 Jak prawidłowo przyjmować zamówienia telefoniczne i osobiste? Jeśli to Klient przychodzi/dzwoni do nas. Chodzi o zachowanie obowiązków informacyjnych? Czy umowa kupna wymaga dodatkowych zgód? Tak https://prokonsumencki.pl/inne-regulaminy/zawarcie-umowy-przez-telefon-zgodnie-znowa-ustawa/
11 Żądanie zwrotu w ramach rękojmi produktu zakupionego przez zagraniczną firmę przez Internet. Konkretny przykład: Firma z Włoch zakupuje na FV w 2020 roku 3000 kamer USB. W końcówce roku 2021 chce zwrócić 2700 z nich z uwagi na to, że „nie działają w nowym systemie Windows 11”. Sprawdziliśmy to, działają bez problemu, przypuszczamy, że przeliczyli się z ich sprzedażą dlatego usiłują to zwrócić, czy musimy przyjąć taki zwrot? Oczywiście rękojmię dla przedsiębiorców mamy wyłączoną w regulaminie. Tak
12 W ofercie na stronie mamy podany przedział wagowy produktu. Produkty wykonywane są ręcznie, każdy indywidualnie o różnych rozmiarach. Jak zapisać informację o wadze (w regulaminie/na stronie), tak by w razie problemów produkt był zgodny z opisem, a niższa waga dopuszczalna? Tak
13 Czy wysyłanie odwołania/skargi na odrzucenie reklamacji również do wiadomości rzecznika zobowiązuje mnie do odpisania rzecznikowi? Tak
14 Klient zgłaszając naprawę urządzenia, którego gwarancja zakończyła się niedawno powołał się na wydłużenie gwarancji w oparciu o zapis „Zasady liczenia terminu gwarancji w razie naprawy lub wymiany rzeczy przez gwaranta są uregulowane w art. 581 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). Wynika z niego, że jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej, rzecz wolną od wad, albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo” ze względu na fakt, iż urządzenie było w okresie trwania gwarancji naprawiane przez serwis. Tak
15 Klient zakupił kilka oprawek – jedna nie działa – podesłał na reklamację – niestety producent opraw już nie istnieje, więc nie możemy spełnić 36-miesięcznej gwarancji producenta. Możemy oddać pieniądze za oprawę, ale myślę, że go to nie zadowoli, bo będzie miał otwór po oprawce. Co można zaproponować? Tak

 

4.33 avg. rating (87% score) - 6 votes

Newsletter prawny dla Sprzedawców

Dowiesz się pierwszy o ważnych zmianach w prawie i otrzymasz specjalne zaproszenia na nasze webinary z prawnikiem!

SUKCES - zapisałeś się!

Zamów rozmowę tel.
*
*
Napisz maila
*
*
*