Webinar Q&A z prawnikiem tylko dla Klientów Prokonsumencki.pl i Regulaminowo.pl – 14 października 2021
Problem prawny: Produkty używane lub z wadą – czy Klient może je reklamować lub zwrócić? |
Numer pytania |
Treść pytania Sprzedawcy |
Odpowiedź na pytanie podczas webinaru |
Odpowiedź Prawnika na pytanie poza webinarem
/ dodatkowe informacje |
1 |
Jakie dokumenty są potrzebne dla programu partnerskiego na stronie sklepu oraz dla samego sklepu aby był on zgodny z prawem? |
Tak |
|
2 |
Co mamy robić w przypadku zgłoszenia przez Klienta braku jednego z zakupionych towarów w zamówieniu? |
Tak |
|
3 |
Co to jest produkt używany? |
Tak |
|
4 |
Co to jest produkt z wadą? |
Tak |
|
5 |
Jak można zabezpieczyć interesy Sprzedawcy w zakresie reklamacji? |
Tak |
|
6 |
Czy Klient może reklamować produkt z powodu wady, którą opisaliśmy w sklepie, np. niedziałający przycisk? |
Tak |
|
7 |
Czy samo określenie OUTLET w ofercie oznacza to samo co produkt używany/z wadą? |
Tak |
|
8 |
Czy można zgłosić zwrot z tytułu rękojmi po tym jak zgłosiło się reklamację (Sprzedawca sam przyjął reklamację z tytułu rękojmi, pomijając producenta i jego gwarancję)? |
Tak |
|
9 |
Czy w regulaminie sklepu musi być informacja o ograniczeniu rękojmi do 12 miesięcy czy wystarczy tylko taka informacja w opisie towaru? |
Tak |
|
10 |
Czy Klient może zwrócić taki produkt wykonany na zamówienie w ciągu tych 14 dni bez podania przyczyny? |
Tak |
|
11 |
Bateria zamiennik – jej montaż wymaga wklejenia, klient kupuje, wkłada, a po miesiącu chce zwrócić w ramach rękojmi bo coś mu nie pasuje. Czy tutaj możemy pomniejszyć koszt takiego zwrotu o to użycie? Wklejenie zostawia ślady. |
Tak |
|
12 |
Czy odzież typu outlet zaliczamy do nowych czy używanych, bo też tam znajdują się zwroty konsumenckie oraz 2 gatunek uszkodzenia? |
Tak |
|
13 |
Kto ponosi koszt wysyłki przy wykryciu wady? |
Tak |
https://www.youtube.com/watch?v=tUc4Yl6uNzc&t=3422s |
14 |
Używana bateria warta 140 zł uszkadza laptopa za 4 tysiące złotych. Bateria sprzedawana jako uszkodzona z uwagi na to, że jej pojemność była niska. Jakie konsekwencje może ponieść sprzedawca?
Kto musi udowodnić, że to właśnie ta bateria uszkodziła tego laptopa? |
Tak |
|
15 |
Czy w przypadku rozpatrywania reklamacji produktu outletowego my jako sprzedawcy mamy możliwość jedynie naprawy produktu lub zwrot środków? |
Tak |
|
16 |
Proszę o poruszenie kwestii zwrotu towaru na zamówienie – produktu pod indywidualne zamówienie i kwestie możliwości zwrotu takiego towaru oraz czy jeśli klient chce coś spoza oferty zamówić u producenta to czy producent ma prawo zaznaczyć, że klient nie ma możliwości towaru zwrócić ani wymienić? Czy zgodne z prawem jest zapis tego ważnego szczegółu w korespondencji? Czy są wyjątki kiedy klient taki towar może zwrócić? Jeśli tak to jakie? |
Tak |
Art. 38. [Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy]
Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:
(…)
|
17 |
Czy jak mam mebel i klientowi robimy fronty wg jego specyfikacji spoza oferty to czy to że reszta mebla jest wg oferty a fronty inne pod jego robione to jest to zamówienie nieprefabrykowane czy nie? |
Tak |
|
18 |
Osoba z rodziny klienta (nie jest stroną umowy) pyta o wymianę lub zwrot produktu – przed upływem 14 dni. Proponujemy wymianę i pod tym kątem prowadzimy korespondencję. Po kilku dniach – mija już 134dni na zwrot – osoba decyduje się na zwrot. Czas na zwrot minął, strona umowy czyli klient nie skontaktował się z nami do tej pory. Czy mamy prawo odmówić zwrotu, nawet gdy klient właściwy zgłosi chęć zwrotu konsumenckiego? Oczywiście nie doszło do ujawnienia danych osoby kupującej i szczegółów na temat zamówienia. |
Tak |
|
19 |
Przykład – wycena transportu palety do UK. Towar zostaje wysłany i nagle się okazuje, że oddział w UK doliczy 160 Euro więcej do transportu. Pojawia się pytanie o dyspozycję, gdy musimy realizować zamówienie. Klient nie dopłaci więcej. Kto ma odpowiadać i jak się bronić? |
Tak |
Art. 12. [Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy przy umowach zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa]
|
20 |
Sprzedajemy używane laptopy, tzw. poleasingowe – udzielamy na nie 12 miesięcy rękojmi (z tego co wiemy, Konsumentowi krócej nie możemy). Czy możemy wyłączyć z niej baterie jako element eksploatacyjny, podlegający naturalnemu zużyciu? |
Tak |
|
21 |
Jak postępować gdy klient wykona zwrot produktu (nie reklamuje go) w terminie do 14 dni po jego zakupie jednakże jest on uszkodzony i wymaga odpłatnej naprawy? |
Tak |
|
22 |
Czy klient nie odpowiada na uszkodzenia produktu? Często takie uszkodzenia są widoczne np. dopiero po jego złożeniu. Czy tutaj np nagrywanie wszystkiego nas chroni? |
Tak |
|
23 |
Czy klient ma prawo do zwrotu kawiarki do zaparzenia kawy, gdzie ewidentnie była używana (czuć zapach kawy w środku), a ponadto źle spakowana trafiła do nas porysowana w transporcie? Czy urządzenia służące do przygotowania żywności mogą być zwracane przez klientów? |
Tak |
|
24 |
Klient zgłosił reklamację na kartę graficzną tytułem gwarancji. Karta poszła trybem gwarancyjnym do dostawcy, następnie do producenta. Producent uznał reklamację, ale nie ma karty na stanie i zwrócić za kartę kwotę z dnia zakupu. Zaproponowano zatem klientowi zwrot należności. Klient odmówił przyjęcia zwrotu za kartę i domaga się zwrotu uszkodzonego podzespołu. Niestety karty graficznej nie da się już odzyskać od producenta. Klient pisze, że to jego własność. Producent, że to on wybiera sposób rozwiązania zgłoszenia i karta została już zutylizowana. Jak Pan proponuje rozwiązać ten problem wobec klienta?
Czy bateria ta może zostać zakwalifikowana do przedmiotów niebezpiecznych? |
Tak |
|
25 |
Czy montaż mebli to utrata wartości i jest to już rzecz używana jeśli zostanie zmontowana i zostają ślady skręcenia czy można potem sprzedać taki towar jako nowy jeśli ma ślady skręcenia? |
Tak |
|
26 |
Mamy zwroty towarów elektronicznych, ale o charakterystyce higienicznej. Proszę o poruszenie tej kwestii. Chodzi między innymi o irygatory do zębów, otoskopy do uszu, słuchawki dokanałowe bezprzewodowe, szczoteczki soniczne do twarzy, golarki do brody, szczoteczki do zębów i szczotki do stylizacji włosów. |
Tak |
Art. 38. [Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy]
Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:
|
27 |
Jeśli mamy dany produkt w ofercie, ale specjalnie dla danego klienta sprowadzamy dużo większą ilość, a następnie klient chce te produkty zwrócić? Musimy przyjąć taki zwrot i zostaje nam na stanie np. 10000 notesów? Klient jest konsumentem, nie przedsiębiorcą. |
Tak |
|
28 |
Co w przypadku, kiedy klient odsyła spodnie, które widać, że był używane (powypychane na kolanach itp) jednak na wiadomość od sklepu, że nie możemy uznać zwrotu, ponieważ jest używany – klient idzie w zaparte, że on nie chodził w tych spodniach i żąda zwrotu środków. |
Tak |
|
29 |
Czy firma, która zakupiła od nas produkt używany/outletowy ma też rok na reklamację? |
Tak |
|
30 |
Czy w przypadku reklamacji używanego produktu w pierwszej kolejności Klient może żądać zwrotu czy też produkt może zostać naprawiony? |
Tak |
https://www.youtube.com/watch?v=mJglmeG9ZS4&t=858s |
31 |
Co jeśli proponujemy naprawę sprzętu używanego, ale Klient chce zwrot kwoty? Czy musimy to spełnić? Koszt naprawy jest dla nas dużo mniejszy niż wysyłka nowego produktu. |
Tak |
|
32 |
Czy materac wyjęty z folii można zwrócić? Jako rzecz higieniczna zapakowana w zalaminowaną folię? |
Tak |
https://prokonsumencki.pl/klauzule-niedozwolone-2/czy-zwrot-rozpakowanego-materaca-kupionego-przez-internet-jest-mozliwy-omawiamy-orzeczenie-tsue-27-marca-2019-roku-c-681-17/ |
32 |
Jak wygląda dalsza droga, jeśli sprzedawca dwukrotnie odrzucił reklamację z tytułu rękojmi (pominął całkowicie gwaranta i wziął odpowiedzialność na siebie, zakup stacjonarny)? |
Tak |
|