Aktualizacja na rok 2019
najnowsze informacje dotyczące kwestii prawnych sprzedaży na Allegro znajdziesz tutaj:
Zapraszamy do lektury!
Platforma handlowa Allegro to największy „sklep internetowy” w Polsce. Za jego pośrednictwem tysiące sprzedawców internetowych sprzedaje swoje towary. Co raz częściej sprzedaż jest prowadzona równolegle w sklepie internetowym oraz na platformie Allegro. Każdy właściciel sklepu internetowego wie, że posiadanie regulaminu sklepu jest niezbędne, ale co w przypadku sprzedaży na Allegro – czy tutaj potrzebny jest regulamin sprzedaży na Allegro?
We wpisie odpowiemy na powyższe pytanie oraz omówimy obowiązki sprzedawcy sprzedającego swoje towary na Allegro.
Regulamin sprzedaży na Allegro? Charakter „Strony o Mnie”.
Po pierwsze trzeba się zastanowić, czy sprzedając na Allegro sprzedawca może stworzyć swój regulamin sprzedaży, tj. czy może skutecznie związać klientami swoim warunkami sprzedaży, np. w zakresie sposobu i miejsca składania reklamacji, czy też np. momentu zawarcia umowy sprzedaży. Poniżej omówimy możliwość uregulowania tych kwestii na „Stronie o Mnie” na Allegro oraz w opisie samej transakcji.
Odnośnie Strony o Mnie to przede wszystkim należy się odnieść regulaminu samej platformy handlowej Allegro, który wiąże zarówno sprzedającego, jak i potencjalnego kupującego chcącego dokonać zakupu u za pośrednictwem platformy Allegro, w tym także konsumentów. Zgodnie z regulaminem Allegro: użytkownik, korzystając z opcji strona „O mnie”, może zamieścić w Allegro informacje o sobie (dane kontaktowe) oraz swojej działalności (w tym w postaci linka/odnośnika do swojej strony WWW, pod warunkiem, że za jej pośrednictwem nie jest prowadzona sprzedaż (artykuł 13.1 regulaminu Allegro). Oznacza to, że strona „O mnie” pełni jedynie rolę informacyjną i to jedynie w zakresie podstawowych danych kontaktowych sprzedającego na platformie handlowej Allegro oraz jego działalności. Żaden zapis regulaminu Allegro nie przyznaje stronie „O mnie” mocy wiążącej ani nie wymusza jej utworzenia, doręczenia bądź udostępnienia drugiej stronie transakcji zawieranej na platformie handlowej, co byłoby warunkiem niezbędnym do związania drugiej strony tak ustalonym wzorcem. Sam regulamin Allegro w artykule 7.2. in fine stwierdza, iż po zawarciu umowy dalszy tok postępowania kontrahentów wynika z obowiązujących przepisów prawa. Użytkownik platformy Allegro nie ma możliwości samowolnego ustalenia innego znaczenia strony „O mnie”, gdyż zawsze obie strony transakcji zawieranej za pośrednictwem platformy są w pierwszej kolejności związane regulaminem Allegro. Wątpliwości rozwiewa również artykuł 5.1. regulaminu Allegro, który stwierdza: aby wystawić Towar w Transakcji, Sprzedający powinien stworzyć jej opis. W tym celu Sprzedający powinien wypełnić dostępny na stosownej stronie Allegro formularz sprzedaży. Tworząc opis Transakcji, Sprzedający określa ogół warunków umowy zawartej pomiędzy użytkownikami.
Z powyższego wynika, iż strona „O mnie” na platformie handlowej Allegro ma jedynie charakter informacyjny, niewiążący i nie stanowi wzorca umowy. Całość praw i obowiązków sprzedający określa natomiast każdorazowo w opisie danej transakcji.
W tym momencie dochodzimy do drugiej możliwość zastosowania przez sprzedawcę regulaminu sprzedaży na Allegro, a mianowicie uregulowania ich wprost w opisie danej transakcji. Wydaje się, że tutaj nie ma problemu aby wprowadzić do opisu danej transakcji warunki sprzedaży, które będą wiążące dla klienta. A zatem jeżeli sprzedawca sprzedający na Allegro, chce związać kupującego określonymi przez siebie warunkami sprzedaży to winien to uczynić w opisie danej transakcji, w przeciwnym razie będzie to nieskuteczne i znajdą zastosowanie przepisy ogólne.
Obowiązki informacyjne sprzedawcy sprzedającego na Allegro
Od regulaminu, czy też warunków sprzedaży należy odróżnić obowiązki informacyjne, które obowiązany jest dochować sprzedawca internetowy dokonujący sprzedaży swoich towarów na Allegro. Zakres tych obowiązków nie różni się wiele od tych, które obowiązany jest spełnić „tradycyjny” sprzedawca internetowy dokonujący sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego. Dlatego też w pełni aktualny jest tutaj nasz wpis: Obowiązki informacyjne sprzedawcy internetowego – o tym trzeba pamiętać. Uwzględnić należy jednak pewne odstępstwa, tj. niektóre kwestie jak np. moment zawarcia umowy, czy też usługi świadczone drogą elektroniczną są już uregulowane w regulaminie samej platformy Allegro i powinno tutaj wystarczy stosowne odesłanie.
Konsekwencje braków informacyjnych
Brak informacyjny to przede wszystkim ryzyko wszczęcia przez Prezesa UOKiK postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – zagrożeniem jest tutaj kara finansowa sięgająca do 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Co istotne uwzględnia się tutaj cały przychód przedsiębiorcy i nie ma znaczenia, że prowadzona sprzedaż internetowa to jedynie ułamek tego przychodu. Drugim zagrożeniem dla sprzedawcy internetowego związanym z brakiem informacyjnym albo nieprawidłowym, niewłaściwym zamieszczeniem informacji jest ryzyko posiadania klauzul niedozwolonych – przykładowo informując o sposobach zapłaty za towar sprzedawca uniemożliwia płatność za pobraniem albo wymaga w każdym wypadku zaliczki.
Jak tego uniknąć?
Najważniejsze jest sprawdzenie czy regulamin Twojego sklepu internetowego nie zawiera wspomnianych klauzul niedozwolonych. Jeśli chcesz mieć pewność, że w 100% działasz bezpiecznie, najlepiej zlecić to profesjonalnym prawnikom. Polecamy dokonać bezpłatnego audytu regulaminu (tutaj). Mamy również niespodziankę! Jeśli w formularzu bezpłatnego audytu wpiszecie kod promocyjny REG10, to przyznana zostanie zniżka w wysokości 10% na stworzenie regulaminu wolnego od klauzul niedozwolonych!
W tym temacie również: Klauzulowe BHP – dlaczego sprzedawcy internetowi wciąż popełniają te same błędy?
Podsumowując – sprzedawca internetowy rozpoczynający lub prowadzący już sprzedaż za pośrednictwem platformy Allegro powinien pamiętać o podstawowych obowiązkach informacyjnych. Informacje powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania. Pozwoli to uniknąć postępowania ze strony UOKiK, a dobrze sformułowane zapisy pozwolą uniknąć ryzyka posiadania klauzul niedozwolonych.
Liczyłem, że znajduję tutaj odpowiedź na pytanie, czy na allegro trzeba publikować swój regulamin, ale nie znalazłem, ale czy warunki transakcji umieszczone w opisie nie są już regulaminem? Spotkałem się z opiniami, że na allegro jednak należy posiadać własny regulamin, upubliczniony dla strony kupującej. Jednocześnie w ofercie internetowych prawników od regulaminów są już regulaminy dla allegro. Nie wiem jak na to się zapatrywać. U Państwa w każdym razie nie ma takiej oferty, więc za pewne stoją Państwo na stanowisku, że poza obowiązkiem informacyjnym, nie ma innych wymagań.
Panie Robercie,
sprzedaż na Allegro jest o tyle specyficzna, że mamy tutaj sam regulamin serwisu który reguluje w zasadzie większość kwestii związanych z zawieranymi umowami sprzedaży. Nie ma tutaj zbyt wielu kwestii do regulowania przez samych sprzedawców. Pozostaje w zasadzie spełnienie przez nich obowiązków informacyjnych stawianych sprzedawcom wobec konsumentów. Stąd w artykule taki nacisk kładziemy na te kwestii i wskazujemy Stronę O mnie jako potencjalne miejsce, gdzie te obowiązki można spełnić.
Proszę może napisać, co widziałby Pan w takim regulaminie, to wtedy łatwiej będzie się odnieść do tego czego Pan oczekuje. W przypadku konsumentów należy pamiętać o klauzulach niedozwolonych. W przypadku pozostałych klientów regulamin Allegro także nie zezwala także na np. ograniczenie rękojmi. Stąd należałoby rozważyć co mógłby Pan odmiennie uregulować w regulaminie danej aukcji.
To, że ktoś sprzedaje „regulamin aukcji Allegro” oznacza naszym zdaniem pewien skrót myślowy, o którym piszemy w cały artykule. Czyli spełnienie obowiązków informacyjnych + ew. dodanie kilka zapisów możliwych do dodania w danym wypadku.
Dziękuję za odpowiedź. W artykule na centrumsprzedawcy.pl (chyba również Państwa strona) czytałem o klauzuli niedozwolonej z regulaminu allegrowicza, który udostępnił regulamin na stronie „O mnie”. Było tam wyjaśnienie, że pkt. widzenia regulaminu Allegro, strona „O mnie” (mówiąc w skrócie) nie jest miejscem na regulamin, ale na kilka informacji typu adres, telefon, email, a ewentualne „regulaminy”/informacje należy umieszczać na stronie opisu towaru, z którą to stroną kupujący ma obowiązek się zapoznać (wg obowiązującego go regulaminu Allegro), aby wziąć udział w aukcji czy też skorzystać funkcji kupić teraz. W związku z tym, że obowiązujący jest regulamin Allegro, zastanawiam się w jakim w ogóle celu jest konieczne przygotowywanie własnego regulaminu i czy nie było by wystarczającym dochowanie obowiązku informacyjnego, czyli umieszczenie informacji jakie nakładają ustawy o swobodzie d.g. art. 16, art. 9 UONPK, ustawy UODO (Artykuł 24 ust. 1 ustaw), bo ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną nie ma chyba zastosowania (usługę świadczy allegro). Czy zatem wystarczy dodać informacje wymagane tymi trzema ustawami i gotowe?
Rozumiem, że w przypadku „kup teraz” powyższe może mieć zastosowanie, a w przypadku aukcji z licytacją np. nie trzeba podawać tych informacji lub też podać informację o braku prawa do zwrotu w terminie 10 dni.
No i oczywiście dołączyć pismo (wydruk) wraz z przesyłką, gdzie te informacje będą powielone.
Dobrze kombinuję ? 🙂
Panie Robercie w zasadzie dobrze Pan kombinuje 🙂 Odnośnie tej klauzuli niedozwolonej w regulaminie allegrowicza, to Sąd w ogóle nie rozważał kwestii, czy strona o mnie może stanowić wzorzec umowy. Niestety czasami bierność strony pozwanej nie jest dobra i później mamy takie orzeczenia.
Dziękuję za odpowiedź. Dla mnie chyba już wszystko jasne 🙂