Zapoznaj się z naszą ofertą

Klauzulowe BHP – dlaczego sprzedawcy internetowi wciąż popełniają te same błędy?

Na rynku funkcjonuje co raz to więcej stowarzyszeń prokonsumenckich, które obrały za cel m.in. sprzedawców internetowych. Jest to dość łatwy cel, gdyż w każdym sklepie internetowym funkcjonuje jakiś regulamin sprzedaży, a taki regulamin może zostać poddany kontroli pod kątem występowania w nim klauzul niedozwolonych. Wśród prężnie działających stowarzyszeń można wymienić obecnie m.in.:

  • Stowarzyszenie “Towarzystwo Lexus” w Poznaniu,
  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie na rzecz ochrony praw konsumentów w Warszawie,
  • Stowarzyszenie Eterna w Warszawie,
  • Stowarzyszenie na rzecz ochrony praw konsumentów i uczciwej konkurencji Clarity.

Postępowanie w sprawie o uznanie danego postanowienia za klauzulę niedozwoloną jest zazwyczaj formalnością, gdyż stowarzyszenia pozywają bardzo często o te same albo bardzo podobne klauzule zawarte w regulaminach sklepów internetowych. Klauzule te były już wielokrotnie przećwiczone w postępowaniach przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przygotowanie pozwu w takim wypadku ogranicza się zazwyczaj do zmiany danych pozwanego oraz załączenia kolejnego regulaminu.

Dostałeś właśnie pozew od jednego z powyższych stowarzyszeń? Napisz do nas, zobaczymy co da się zrobić. [contact_form]

Dlatego też poniżej przygotowaliśmy klauzulowe BHP sprzedawców internetowych na przykładzie jednej z ostatnich aktualizacji rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa UOKiK. Do rejestru zostało wpisanych 9 klauzul niedozwolonych z zakresu handlu elektronicznego, a wszystkie postępowania dotyczyły jednego sklepu internetowego. Mając na uwadze, iż przeciętne koszty jednego takiego postępowania to 1.500 zł, łatwo można sobie wyobrazić czym grozi to przeciętnemu sprzedawcy internetowemu.

Unikaj następujących klauzul w regulaminie swojego sklepu internetowego:

  1. “Reklamowany towar nie może być używany, w przeciwnym razie sprzedawca zastrzega sobie prawo do odmówienia przyjęcia reklamacji”
  2. “Koszty przesyłki nie są zwracane”
  3. “Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za zakupy dokonywane w sklepie internetowym przez osoby trzecie wykorzystujące konto oraz hasło klienta”
  4. “Sklep nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia wynikłe z niedotrzymania terminów przez firmę realizującą dostawę”
  5. “Opisy pochodzą ze stron producentów oraz dystrybutorów i mimo zachowania należytej staranności przy ich dodawaniu mogą zawierać błędy. Opisy oraz zdjęcia nie mogą być zatem podstawą do roszczeń wobec sklepu”
  6. “Wszelkie spory wynikłe w związku z realizowaniem umów kupna – sprzedaży między sprzedawcą a klientem będą rozstrzygane w pierwszej kolejności na drodze negocjacji, z intencją polubownego zakończenia sporu. Jeśli jednak nie będzie to możliwe, lub też będzie niesatysfakcjonujące dla którejkolwiek ze stron, wszelkie spory będą rozstrzygane przez sąd właściwy dla siedziby sprzedawcy”
  7. “Pieniądze zwracane są w ciągu 14 dni roboczych od momentu otrzymania przesyłki zwrotnej. Koszty opłat związanych z transferem środków ponosi kupujący”
  8. “Ewentualne reklamacje powstałe w czasie użytkowania po zamontowaniu produktu należy kierować bezpośrednio do producenta – na podstawie gwarancji, która znajduje się razem z produktem”
  9. “Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym pudełku, z kompletną jego zawartością oraz dowodem zakupu (paragonem lub fakturą), a sam przedmiot będzie nieuszkodzony oraz nie będzie nosił jakichkolwiek śladów używania” 

Rejestr klauzul niedozwolonych rozrasta się w bardzo szybkim tempie, a wynika to przede wszystkim z co raz większej aktywności stowarzyszeń prokonsumenckich oraz z braku choćby minimalnego zainteresowania przedsiębiorców tematem klauzul niedozwolonych. Powyższe klauzule niedozwolone są bardzo często publikowane w rejestrze i dlatego warto prześledzić swój regulamin sklepu, czy przypadkiem jedna z nich się tam nie znajduje. Można przy tym pomocniczo skorzystać z automatycznej wyszukiwarki klauzul niedozwolonych w serwisie KlauzuleNiedozwolone.pl.

Na koniec warto wskazać, że jedno ze stowarzyszeń (Stowarzyszenie na rzecz ochrony praw konsumentów i uczciwej konkurencji Clarity) na swojej stronie internetowej samo publikuje najczęstsze – w ich mniemaniu – klauzule niedozwolone stosowane przez przedsiębiorców. Mając na uwadze co raz większą aktywność tego stowarzyszenia warto również je prześledzić – lista poniżej:

  1. „Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłki powstałe podczas transportu będą rozpatrywane tylko w przypadku sprawdzenia przesyłki w obecności kuriera realizującego dostawę. Warunkiem przyjęcia reklamacji będzie spisanie w obecności kuriera protokołu reklamacyjnego”,
  2. „Sklep nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie zamówionych produktów, wynikłe z przyczyn niezależnych od niego, w tym opóźnień wynikłych z winy przewoźnika”,
  3. „Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu, nie może nosić śladów używania, być uszkodzony, dotyczy także opakowania”,
  4. „W przypadku sporów właściwym będzie Sąd zgodnie z siedzibą sprzedawcy (bądź określenie miejscowości)”,
  5. „Mimo dołożenia wszelkich starań nie gwarantujemy, że publikowane w katalogu, produktów dane techniczne i zdjęcia nie zawierają uchybień lub błędów, które nie mogą jednak być podstawą do roszczeń”,
  6. „Sklep nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie zamówionych produktów, wynikłe z przyczyn niezależnych od niego, w tym opóźnień wynikłych z winy przewoźnika”.

Masz pytanie albo wątpliwość? Jesteśmy do Twojej dyspozycji – zgłoś swój problem przy prowadzeniu sklepu internetowego.

Klauzulowe BHP – dlaczego sprzedawcy internetowi wciąż popełniają te same błędy?
8 votes, 3.50 avg. rating (72% score)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Klauzulowe podsumowanie roku 2012 – 4 klauzule/dzień | KlauzuleNiedozwolone.pl - [...] sklep internetowy oraz regulamin, który zawiera zakazane postanowienia. W tym temacie także: Klauzulowe BHP – dlaczego sprzedawcy internetowi wciąż popełniają…
  2. Regulamin sklepu internetowego | Blog ekspercki | Prokonsumencki.pl - [...] Jest to kolejny wpis mający na celu zasygnalizowanie powyższego problemu oraz udzielenie pomocy w razie otrzymania pozwu z Sądu…
  3. Regulamin sklepu internetowego | Blog ekspercki | Prokonsumencki.pl - [...] Brak informacyjny to przede wszystkim ryzyko wszczęcia przez Prezesa UOKiK postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – zagrożeniem…
  4. Regulamin allegro, regulamin sprzedaży na allegro, sprzedaż na allegro | Blog ekspercki | Prokonsumencki.pl - [...] Brak informacyjny to przede wszystkim ryzyko wszczęcia przez Prezesa UOKiK postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – zagrożeniem…
  5. Towarzystwo Lexus o obniżce kosztów zastępstwa: nie odniesie żadnych skutków, zamierzamy kontynuować naszą działalność | KlauzuleNiedozwolone.pl - [...] Dla sprzedawców internetowych przygotowaliśmy klauzulowe BHP – piszemy o nim tutaj: Klauzulowe BHP – dlaczego sprzedawcy internetowi wciąż popełniają te…
  6. Już ponad 5000 klauzul niedozwolonych w rejestrze UOKiK - podsumowanie pierwszego półrocza 2013 - KlauzuleNiedozwolone.pl | KlauzuleNiedozwolone.pl - [...] Przyczyn tego stanu rzeczy jest co najmniej kilka. Przede wszystkim wzrasta liczba podmiotów specjalizujących się w pozywaniu przedsiębiorców za…
  7. SOKiK odrzuca kolejne pozwy o klauzule niedozwolone - czy nowa linia orzecznicza się utrzyma? - KlauzuleNiedozwolone.pl | KlauzuleNiedozwolone.pl - [...] Przeczytaj także: Klauzulowe BHP – dlaczego sprzedawcy internetowi wciąż popełniają te same błędy? [...]
  8. artykuł 385 , par. 1 kc - problem z treścią umowy sklepu internetowego - [...] wskazania ważnych przyczyn zmian (w ogóle to takie klauzulowe BHP - polecam poczytać tutaj: klauzule niedozwolone) Co do…
  9. Szkolne błędy dużych sklepów - omawiamy decyzję UOKiK ws. Deichmann i Avans - KlauzuleNiedozwolone.pl | KlauzuleNiedozwolone.pl - […] sklepów internetowych. Pisaliśmy już o podobnych postanowieniach wielokrotnie (chociażby: Klauzulowe BHP – dlaczego sprzedawcy internetowi wciąż popełniają te same błędy?).…
  10. Pozew od Fundacji Promesa - zaczęła się nowa fala pozwów za klauzule niedozwolone? - KlauzuleNiedozwolone.pl - […] Czy czeka nas kolejna fala pozwów za klauzule niedozwolone? To się okaże już niedługo, a teraz przeanalizujmy same pozwy…

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czy zamierzasz otworzyć sklep internetowy albo już sprzedajesz online?

Zapisz się teraz na newsletter prawny

otrzymasz za darmo poradniki i porady prawne!

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa doty. sprzedaży internetowej i zabezpieczysz lepiej interesy swojej firmy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
klauzule niedozwolone
Co zrobić, gdy klient sklepu internetowego nie odbiera przesyłki pobraniowej? Sprzedawco, masz prawo domagać się odszkodowania

Niniejszy wpis powstał w odpowiedzi na pytanie naszego sprzedawcy - Pana Macieja prowadzącego sklep internetowy. Pytanie dotyczyło zwrotu przesyłki pobraniowej ze...

Zamknij