Czy regulamin sklepu internetowego w 2021 r. różni się od regulaminu sklepu internetowego z roku 2020? Tak i to zdecydowanie – od stycznia 2021 r. pojawia się bowiem nowy rodzaj klienta w sklepie internetowym – Przedsiębiorca na Prawach Konsumenta (PPK). Poniżej dowiesz się jak powinien wyglądać idealny regulamin sklepu internetowego w 2021 roku. Pamiętaj, że nasi prawnicy mogą Ci pomóc przy dostosowaniu sklepu i regulaminu do aktualnych przepisów oraz wspomóc Cię w sporach dotyczących zwrotów i reklamacji. 

 

Dlaczego warto zaktualizować regulamin sklepu w 2021 r.

 

Czy chcesz, żeby kupujący w Twoim sklepie mógł korzystać z produktu przez 12 miesięcy, a następnie go zwrócić bez żadnych kosztów i konsekwencji? Jeżeli nie, to koniecznie przeczytaj dlaczego warto zaktualizować swój regulamin – piszemy dlaczego warto wprowadzić zmiany.

Brak dostosowania regulaminu może oznaczać sporo negatynych konsekwencji dla Sprzedawcy. Brak aktualizacji regulamiu to przede wszystkim dodatkowe nieuzasadnione koszty, których można uniknąć. Poniżej główne powody, dla których warto zaktualizować regulamin:

  • przedsiębiorcy na prawach konsumentów zyskują możliwość powoływania się na klauzule niedozwolone – w tym wypadku należy sprawdzić, czy i w jakim stopniu dotyczy to naszego regulaminu. Jeżeli są zapisy, które mogą być zakwestionowane jako niedozwolone, to warto przemyśleć taką ich modyfikację aby choć w części chronić interes Sprzedawcy; 
  • reklamacje to duży koszt dla Sprzedawcy, a dodatkowe prawa przedsiębiorców w tym zakresie jedynie zwiększą te koszty – dlatego warto się zastanowić nad wyłączeniem w takim wypadku rękojmi, co zdecydowanie poprawi sytuację prawną Sprzedawcy;
  • żaden Sprzedawa nie lubi zwrotów towarów w terminie 14 dni bez podania przyczyny, ani kosztów z tym związanych – aktualizacja regulaminu powinna pozwolić na maksymalne zmniejszenie możliwych kosztów związanych ze zwrotami – koniecznie trzeba tutaj sprawdzić, czy mamy właściwe pouczenie o prawie odstąpienia od umowy i czy obejmuje także przedsiębiorców na prawach konsumenta;

Podsumowanie konsekwencji zmian z podziałem na te mniej przyjemne (na niebiesko) i te dobre (na zielono) znajdziesz tutaj: 

 

regulamin sklepu internetowego 2021 - zmiany

regulamin sklepu internetowego 2021 – zmiany

 

Aktualizacja regulaminu powinna Cię maksymalnie uchronić przed zarzutami dotyczącymi klauzul niedozwolonych, wyłączyć rękojmie oraz zmimalizować koszty zwrotów towarów. Na te aspekty zwracamy uwagę we współpracy z naszymi Sprzedawcami. 

 

Zmiany, zmiany, zmiany 2021 – kim jest ten przedsiębiorca na prawach konsumenta

 

W największym skrócie – od 1 stycznia 2021 r. zakupy w Twoim sklepie może zrobić nowy rodzaj klienta – poza konsumentem i przedsiębiorcą pojawia się przedsiębiorca na prawach konsumenta (PPK): 

 

regulamin sklepu internetowego 2021 - przedsiębiorca na prawach konsumenta

 

Kim jest ten przedsiębiorca na prawach konsumenta? To nadal przedsiębiorca (wyłącznie jednak osoba fizyczna), tyle że dokonywany przez niego zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W praktyce będzie trzeba to każdorazowo badać (w razie sporu z klientem), czy zakup miał, czy nie miał dla niego charakteru zawodowego.

Pamiętaj, że PPK, czyli przedsiębiorcą na prawach konsumenta jest wyłącznie osoba fizyczna – nigdy nie będzie nim żaden z poniżsych podmiotów:

 

regulamin sklepu internetowego 2021 - wyłączenia

regulamin sklepu internetowego 2021 – wyłączenia

 

Skoro już wiemy kim będzie nowy klient, to przejdźmy teraz do tego jakie uzyska prawa od 1 stycznia 2021 r.

 

Jakie prawa zyska przedsiębiorca na prawach konsumenta od 2021 r. 

 

Od 2021 r. przedsiębiorca na prawach konsumenta zyska część praw przysługujących konsumentom, czyli możliwość powoływania się na klauzule niedozwolone, ułatwia w rękojmi (z opcją jednak jej wyłączenia) oraz prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny. Poniżej podsumowanie najważniejszych zmian:

 

4 zmiany od stycznia 2021 r. - regulamin sklepu

4 zmiany od stycznia 2021 r. – regulamin sklepu

 

Szczegółowo te zmiany omawiamy w naszym webinarze prawnym, który możesz obejrzeć tutaj:

 

 

Omawiamy tutaj szczegółowo zakres zmian, ich skutki, ale także jak dobrze wprowadzić te zmiany do regualminu aby maksymalnie zminimalizować koszty tych zmian. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia webinaru. Na przykład podczas webinaru dowiesz się jak wyłączyć rękojmie, czy też co powinni zrobić Sprzedawcy, którzy do tej pory głównie sprzedawali B2B, a teraz pojawi im się nowy rodzaj klienta biznesowego.

 

Czy zmiany dotyczą tylko regulaminu sklepu internetowego

 

Niestety nie – zmiany dotyczy każdej umowy, ogólnych warunków sprzedaży, regulaminu sprzedaży na Allegro, gwarancji i innych dokumentów prawnych na podstawie, których zawierach umowy ze swoimi klientami. 

Choć o zmianach mówi się głównie w kontekście regulaminu sklepu internetowego, to tak naprawdę zakres zmian jest zdecydowanie szerszy. Zmiany nie dotyczą tylko umów zawieranych poprzez sklep, ale także poprzez Allegro, maila, telefon i inne sposoby. Co więcej część zmian (np. w zakresie klauzul niedozwolonych, czy reklamacji) dotyczy także zakupów stacjonarnych – w tym wypadku przedsiębiorcy na prawach konsumenta także będą mogli korzystać z dodatkowych uprawnień.

Dlatego gorąco zachęcamy do przejrzenia przy tej okazji i zaktualizowania nie tylko regulaminu sklepu internetowego, ale także wszystkich innych dokumentów prawnych.

 

Podsumowanie – dostosuj koniecznie regulamin sklepu internetowego do zmian 2021

 

Nikt nie lubi zmian, ale w tym wypadku nie opłaca się do nich nie dostosować. Zmiany dotyczą tak newralgicznych praw jak np. przyznanie przedsiębiorcom prawa zwrotu towaru. W przypadku zaniedbań przy pouczeniu o tym prawie może się okazać, że Twój klient będzie przez rok korzystał z towaru i bezkosztowo odstąpi od umowy. Na pewno w pierwszym roku nowe przepisy wygenerują spory, w tym takie, które znajdą swój finał w sądzie. Dlatego warto przygotować się na zmiany tak aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi dodatkowymi kosztami.

Pamiętaj, że nasi prawnicy są do Twojej dyspozycji i chętni pomogą Ci w jak najlepszym wdrożeniu zmian – napisz lub zadzwoń do nas, na pewno pomożemy.

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Newsletter prawny dla Sprzedawców

Dowiesz się pierwszy o ważnych zmianach w prawie i otrzymasz specjalne zaproszenia na nasze webinary z prawnikiem!

SUKCES - zapisałeś się!

Zamów rozmowę tel.
*
*
Napisz maila
*
*
*