Szkolenie online – BDO dla Sprzedawców – wszystko co musisz wiedzieć i zrobić prowadząc sklep stacjonarny lub internetowy
299,00 zł – 499,00 zł netto
Termin szkolenia: 2. sierpnia 2022 r.
(wtorek, w godzinach 10-15)
- bilet obejmuje 1 szkolenie online – BDO dla Sprzedawców – wszystko co musisz wiedzieć lub zrobić w temacie BDO prowadząc sklep stacjonarny lub internetowy
- szkolenie kładzie nacisk na dwa aspekty – (1) omówienie aktualnych przepisów dotyczących BDO ze szczególnym uwzględniem sytuacji Sprzedawców Internetowych i Stacjonarnych (w tym także w modelu dropshippingowym oraz importujących sprzęt) oraz ich (2) praktyczne zastosowanie (jak dokonać zgłoszenia do BDO, jak składać sprawozdania, jak wyliczyć opłaty itd.)
- każdy uczestnik otrzyma certyfikat ukończenia szkolenia oraz paczkę materiałów dodatkowych, a w nim m.in. przykładowe szablony dokumetnacji oraz kalkulatory ułatwiające wyliczenie opłat związanych z BDO do wykorzystania w Twojej firmie
- szkolenie uwzględnia najnowszy stan prawny
- szkolenie będzie prowadzone przez doświadczonego specjalistę z zakresu prawa ochrony środowiska
- szkolenie będzie nagrywane i otrzymają Państwo dostęp do nagrania przez co najmniej 30 dni od zakończenia szkolenia
UWAGA: możesz kupić bilet z bonusem, czyli w pakiecie z rocznym dostępem do platformy szkoleniowej Prokonsumencki – dzięki temu zyskasz dostęp do ponad 42 godzin nagrań szkoleń prawnych dla Sprzedawców oraz wszystkich kolejnych nagrań szkoleń dodanych w ciągu najbliższego roku (przy tej opcji oszczędzasz 299 zł netto – bilet na szkolenie jest w cenie dostępu do platformy)
Wybierz poniżej opcję oferty i kup bilet:
O szkoleniu online
Temat szkolenia:
Sprzedawca a BDO – pigułka wiedzy dla firm! | Najważniejsze obowiązki dotyczące opakowań, odpadów oraz wprowadzania na rynek sprzętu elektrycznego i elektronicznego z punktu widzenia BDO
Orientacyjny czas szkolenia ok. 4,5 – 5h zegarowych z przerwami
Szkolenie będzie nagrywane, Uczestnicy otrzymają 30 dniowy dostęp do nagrania ze szkolenia oraz paczkę materiałów dodatkowych:
- Prezentację w formie PDF
- Wzory ewidencji opakowań
- Wzór ewidencji reklamówek
- Wzór wniosku o pomoc de minimis
- Wzór oświadczenia o braku obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów
- Kalkulator opłaty produktowej za opakowania za 2021 r.
- Najważniejsze akty prawne
Opis i cel szkolenia:
Rejestr BDO stanowi utrapienie dla wielu przedsiębiorców. Choć istnieje już prawie 5 lat, to jednak wiele osób wciąż nie jest pewna, czy ich firma podlega wpisowi do BDO i jakie wiążą się z tym obowiązki.
W praktyce BDO dotyczy nawet najmniejszych firm. W zasadzie każdy importer i producent ma obowiązki związane z rozliczaniem opakowań. Dotyczy to także sklepów internetowych oraz wielu innych sprzedawców. Należy natomiast zauważyć, że błędny wpis do BDO – podobnie jak jego brak – niesie ze sobą ryzyko daleko idących sankcji. Mowa tutaj o karach finansowych (nawet do miliona złotych), a także o konieczności uiszczenia „opłat produktowych”. W tym ostatnim wypadku wysokość „kar” w zasadzie nie ma limitu i jest uzależniona wyłącznie od skali działalności danej firmy. Co więcej, zaległe opłaty produktowe mogą być rozliczane nie tylko za rok bieżący, ale także do 5 lat wstecz!
Rośnie natomiast kontrola w obszarach pośrednio związanych z BDO. Przykładowo, w 2021 r. Inspekcja Handlowa skontrolowała 1041 dystrybutorów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W kontrolowanym zakresie nieprawidłowości stwierdzono u 271 z nich (26 proc. kontrolowanych). W związku z planowanym zaostrzeniem przepisów w zakresie opakowań i innych produktów związanych z koniecznością wdrożenia nowych standardów „rozszerzonej odpowiedzialności producenta”, podobne kontrole mogą się nasilać.
Mając na uwadze powyższe przygotowaliśmy szkolenie, które ma na celu przybliżyć najważniejsze obowiązki związane z BDO. W trakcie szkolenia zostaną omówione kluczowe obowiązki związane z:
- 1) gospodarką odpadami w firmach handlowych;
- 2) rozliczaniem opakowań pochodzących z importu, a także wprowadzanych przez firmy produkcyjne i sklepy internetowe;
- 3) dystrybucją sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym przez sklepy internetowe;
- 4) rozliczaniem opłaty za reklamówki;
- 5) praktycznymi aspektami w przypadku popularnych modeli sprzedaży (dropshipping, usługi fulfillment, eksport produktów za granicę).
Szkolenie będzie obejmowało omówienie kluczowych obowiązków, analizę konkretnych przykładów i wzorów dokumentów, pracę w systemie BDO, a także sesję pytań.
Program szkolenia
Wprowadzenie (15 minut)
- Czym tak właściwie jest BDO?
- Kto w praktyce podlega wpisowi do rejestru BDO?
- Czym jest „rozszerzona odpowiedzialność producenta” i jakich produktów dotyczy?
- Jakie zmiany czekają nas w BDO na przełomie 2022 r. i 2023 r.?
Część I. Rozliczanie opakowań w BDO (1h 30 minut)
- Opakowania
- Co jest opakowaniem w świetle prawa?
- Jakie mamy rodzaje opakowań?
- Jakie opakowania należy rozliczać?
- Obowiązki związane z opakowaniami
- Kiedy firma odpowiada za opakowania?
- Kiedy producent i importer odpowiada za opakowania?
- Czy sklep internetowy odpowiada za opakowania?
- Co w przypadku „dropshipping’u”?
- Co jeżeli firma korzysta lub oferuje usługi typu „fulfillment”?
- Jakie obowiązki ma „wprowadzający produkty w opakowaniach”?
- wpis do BDO i opłata roczna
- sprawozdawczość
- osiąganie poziomów odzysku i recyklingu
- publiczne kampanie edukacyjne
- posługiwanie się numerem rejestrowym
- Ile w praktyce kosztuje rozliczanie opakowań?
- Jak oszczędzić na rozliczaniu opakowań?
- Przykłady z praktyki procesowej: zaległe sprawozdania i kary z praktyki prowadzącego.
- Ewidencja opakowań
- Co powinna zawierać ewidencja opakowań?
- Jak długo przechowywać ewidencję?
- Omówienie przykładowych wzorów ewidencji.
- Eksport
- Czy należy rozliczać opakowania wysyłane na granicę?
- Przykład rozliczania opakowań w innych krajach na przykładzie Niemiec i Francji
- Ważne zmiany w Niemczech od 1 lipca 2022 r.
- Ważne zmiany we Francji od 1 stycznia 2022 r.
- Reklamówki
- Kiedy reklamówki podlegają rozliczeniu w BDO?
- Ile wynosi opłata recyklingowa w 2022 r.?
Cześć II. Gospodarka odpadami a BDO (45 minut)
- Kiedy odpady podlegają rozliczeniu w BDO?
- Co w przypadku odpadów komunalnych?
-
- kiedy wymagana jest umowa na odpady komunalne?
- czy dla odpadów komunalnych trzeba wystawiać karty przekazania odpadów?
- Czym jest ewidencja odpadów?
- Jak można oszczędzić na odbiorze odpadów?
Cześć III. Rozliczanie sprzętu, baterii i innych produktów w BDO (1h 15 minut)
- Sprzęt
- Co jest sprzętem w świetle prawa?
- Jakie mamy przykłady sprzętu?
- Obowiązki wprowadzających sprzęt (30 minut)
- Obowiązki formalne:
-
- wpis do BDO
- posługiwanie się numerem rejestrowym
- obowiązki ewidencyjne dotyczące masy sprzętu
- obowiązki sprawozdawcze
- Obowiązki środowiskowe:
-
- minimalne poziomy zbiórki zużytego sprzętu
- obowiązki dotyczące odzysku i przygotowania do ponownego użycia i recyklingu
- obowiązki dotyczące realizacji publicznych kampanii edukacyjnych
- obowiązek zawarcia umowy z zakładem przetwarzania
- Obowiązki informacyjne:
-
- znakowanie sprzętu
- informacje dołączane do sprzętu wprowadzanego do obrotu
- omówienie przykładowych informacji
- Jak w wykonaniu ww. obowiązków może pomóc organizacja sprzętu elektrycznego i elektronicznego?
- Obowiązki dystrybutorów i firm serwisujących (20 minut)
- Odbiór sprzętu tego samego rodzaju przy sprzedaży nowego produktu (zasada „1 za 1”)
-
- jakiego sprzętu dotyczy obowiązek odbioru?
- co w przypadku sprzedaży internetowej?
- czy konieczna jest umowa z podmiotem zbierającym lub przetwarzającym sprzęt?
- Odbiór sprzętu w dużych jednostkach handlowych (pow. 400 m2)
-
- jakiego sprzętu dotyczy ten obowiązek?
- jak przygotować miejsce do magazynowania zużytego sprzętu?
- kiedy można odmówić przyjęcia sprzętu?
- Obowiązki informacyjne
Cześć IV. Obowiązki sprawozdawcze – najważniejsze terminy w kontekście 2022 r.
(15 minut)
- Kto i kiedy składa sprawozdania w BDO?
- W jakiej formie składa się sprawozdania w BDO?
- O czym należy pamiętać przygotowując sprawozdanie?
Część V
Sesja pytań / dyskusja (ok. 30-45 min. – w zależności od liczby pytań)
Orientacyjny czas szkolenia ok. 4,5 – 5h zegarowych z przerwami
Szkolenie będzie nagrywane, Uczestnicy otrzymają 30 dniowy dostęp do nagrania ze szkolenia oraz paczkę materiałów dodatkowych:
- Prezentację w formie PDF
- Wzory ewidencji opakowań
- Wzór ewidencji reklamówek
- Wzór wniosku o pomoc de minimis
- Wzór oświadczenia o braku obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów
- Kalkulator opłaty produktowej za opakowania za 2021 r.
- Najważniejsze akty prawne
O prelegencie
Mikołaj Maśliński, prawnik, doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Prezes Zarządu spółki MAŚLIŃSKI Law & Consulting sp. z o.o.
Specjalizuje się w publicznym prawie gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem prawa odpadowego oraz prawnych aspektów wprowadzania produktów na rynek polski (ROP). Przeprowadził audyty w zakresie BDO w wielu firmach, w tym w spółkach Skarbu Państwa i ich spółkach córkach. Pomaga przedsiębiorcom optymalizować obowiązki związane z gospodarką odpadami i wprowadzaniem produktów na rynek polski. Wspiera przedsiębiorców w zakresie wykonywania obowiązków związanych z eksportem produktów w opakowaniach (np. w Niemczech i Francji).
Autor kanału na YouTube (Mikołaj Maśliński), gdzie odnosi się do aktualnych kwestii prawnych istotnych dla przedsiębiorców. Wieloletni autor w czasopismach branżowych takich jak Logistyka Odzysku, Energia i Recykling, Przegląd Komunalny, Kierunek Chemia, Kierunek WOD-KAN, Forum Eksploatatora. Od 2019 r. Członek Zespołu ds. Recyklingu i gospodarki odpadami działającego przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców, a także Wielkopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan.
Gdyby po zakończonym szkoleniu pojawiły się jakieś dodatkowe pytania czy wątpliwości, to oczywiście jesteśmy do Państwa dyspozycji.
Ważne informacje przed szkoleniem online:
- bilet obejmuje 1 szkolenie online
- warsztaty odbędą się w dniu wskazanym wyżej w godzinach 10:00 – 15:00 (około 4 godzin szkoleniowych)
- przed rozpoczęciem warsztatów otrzymają Państwo na swój adres email link do platformy, na której prowadzone będą warsztaty – korzystamy z platformy ClickMeeting
- warsztaty będą prowadzone przez doświadczonego specjalistę z zakresu prawa ochrony środowiska
- w czasie warsztatów zaplanowane są 1 lub 2 przerwy w zależności od przebiegu szkolenia i aktywności uczestników – szczegółowy plan warsztatów wraz z planowanymi przerwami otrzymają Państwo przed terminem warsztatów
- warsztaty będzie nagrywane i otrzymają Państwo dostęp do nagrania przez co najmniej 30 dni od zakończenia warsztatów
Do wystawienia certyfikatu proszę o podanie imienia i nazwiska uczestnika/uczestników.
Gdyby po zakończonym szkoleniu pojawiły się jakieś dodatkowe pytania czy wątpliwości, to oczywiście jesteśmy do Państwa dyspozycji.