Znak towarowy to innymi słowy takie oznaczenie (w postaci słownej lub słowno-graficznej), które nadaje się do odróżnienia firmy, towaru lub usług przedsiębiorcy od produktów czy usług świadczonych przez innego przedsiębiorcę. Najczęściej jako znak towarowy rejestruje się zatem logo lub nazwę firmy. Zastrzeżenie znaku towarowego jest odpłatne i przysługuje w Polsce oraz w UE na okres 10 lat od jego zarejestrowania – z możliwością przedłużania na następne okresy ochronne. Wielu sprzedawców, choćby z racji na ograniczanie wydatków na początkowym etapie działalności, nie myśli w ogóle o rejestracji swojego znaku. Często okazuje się to dużym błędem, a straty znacznie większe niż wydatki związane z rejestracją znaku.
Z poniższego tekstu dowiesz się, dlaczego tak ważne jest, by Sprzedawca jak najwcześniej pomyślał o rejestracji znaku towarowego dla swojej firmy.
Jakie korzyści płyną dla Sprzedawcy Internetowego z rejestracji znaku towarowego
Po pierwsze: rozpoznawalność sklepu
Nic tak nie buduje renomy i wiarygodności każdego przedsiębiorstwa jak jego własny zarejestrowany znak towarowy. Nie dotyczy to wyłącznie wielkich sieci sklepów z filiami rozsianymi po całym kraju czy nawet świecie, które jako duże korporacje posiadają na własny użytek dziesiątki znaków towarowych. Również mniejsi przedsiębiorcy, sprzedający na rynku lokalnym, mogą odnosić duże korzyści z tytułu posiadania zarejestrowanego znaku. Przede wszystkim zyskują oni na rozpoznawalności, która jest szczególnie ważna na początku działalności, gdy chcemy odróżnić się od konkurencji.
Jeżeli na przykład zakładamy sklep internetowy ze zdrową żywnością i zamierzamy wyróżnić ją z tłumu wielu innych sklepów internetowych z biożywnością o nazwach, które nie zapadają klientom w pamięci, warto pomyśleć o stworzeniu nazwy czy logo, które po zarejestrowaniu będzie definiować naszą działalność. Należy przy tym pamiętać, że znak towarowy nie może mieć charakteru opisowego, np. „Zdrowa żywność”, ponieważ w takim przypadku niemożliwe będzie jego zarejestrowanie. Podobny znak towarowy, tj. wykorzystujący banalne dość sformułowanie „Zdrowa żywność”, mógłby być jednak zarejestrowany, jeśli towarzyszyłaby mu wyróżniająca się i fantazyjna oprawa graficzna, dzięki której miałby charakter znaku słowno-graficznego. Różnicę tę omówimy jednak w dalszej części artykułu.
Znak towarowy pozwala zatem uniknąć sytuacji zmylenia klientów podobnymi nazwami czy logotypami należącymi tak naprawdę do innych firm. Dzieje się tak, kiedy na rynku działa kilka podmiotów gospodarczych posługujących się zbieżnymi nazwami czy logotypami, co wprowadzić może klientów w błąd. Często wybierają usługi jakiejś firmy, myląc ją z inną o podobnej nazwie. Jest to szczególnie kłopotliwe dla małych przedsiębiorców działających na rynku lokalnym. Odpowiedni znak towarowy zapewni nam cenną w pozyskiwaniu klientów rozpoznawalność.
Po drugie: zwiększenie wartości sklepu internetowego
Znak towarowy stanowi swego rodzaju inwestycję. Płacimy za możliwość jego zarejestrowania oraz przedłużanie okresów ochronnych, ale znak towarowy staje się symbolem całej naszej działalności i zapewnia nam wyłączność jego stosowania, który wraz ze wzrostem rangi i rozpoznawalności firmy oraz naszego asortymentu zyskuje na własnej wartości. Posiadając znak towarowy, który cieszy się zainteresowaniem, możemy udzielać odpłatnych licencji na jego wykorzystywanie przez inne podmioty, np. do umieszczania go na ich produktach czy stronach internetowych w celu promocyjnym.
Dla przedsiębiorstwa znak towarowy może być ważnym składnikiem jego majątku. Zwiększa wartość firmy i może potencjalnie pomóc w wyjściu z kryzysowej sytuacji finansowej, właśnie poprzez możliwość zarabiania na nim poprzez sprzedaż czy udzielanie licencji.
Po trzecie: ochrona i jeszcze raz lepsza ochrona interesów sklepu
Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, musi liczyć się z ryzykiem nieuczciwej konkurencji. Z początku może to nie być priorytetem, jednak kiedy sklep zaczyna się poważnie rozwijać, zyskuje coraz nowych klientów, a jego nazwa i produkty czy usługi stają się na rynku rozpoznawalne, warto pomyśleć o zabezpieczeniu tak wykreowanej marki. Konkurencja nie śpi, a korzystanie z nazw czy logotypów podobnych do naszych nie musi wcale odbywać się świadomie i z intencją uderzenia w naszą działalność – czasami zbieżność występuje przypadkowo. Tym niemniej – nigdy nie jest to dla nas korzystne, dlatego warto podjąć kroki, by uniknąć takich sytuacji. Najlepszym rozwiązaniem będzie właśnie rejestracja naszego logo czy nazwy jako znaku towarowego.
Zarejestrowanie znaku towarowego daje nam możliwość wykazania w ewentualnych sporach, że jest się rzeczywistym właścicielem danej marki. Pozwala nam dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia naszej marki, a szczególnie żądać zaprzestania wykorzystywania podobnych do naszego logo czy nazwy, jeżeli mogą one mylić klientów. W takiej sytuacji będą zmuszeni zmienić nazwę firmy, sklepu czy nawet domenę strony internetowej, aby przestała naruszać nasze prawa do danego znaku towarowego. Posiadając zarejestrowany znak towarowy zdecydowanie łatwiej jest walczyć z nieuczciwa konkurencją np. w reklamacj Adwords, czy też zdecydowanie łatwiej i skuteczniej można żądać usunięcia bezprawnych komentarzy na temat sklepu.
Rejestrując znak towarowy, zyskujesz także bezpieczeństwo i pewność, że nazwa Twojej firmy nie narusza cudzego znaku towarowego. Uchroni Cię to przed przykrą niespodzianką, kiedy po latach działania pod jedną firmą jesteś zmuszony ją zmienić, ponieważ okazuje się, że godzi ona w czyjeś prawa. Taki obrót spraw bywa bardzo kosztowny.
Dlatego także sprzedawcy, prowadzący działalność internetową, powinni szczególnie uważać, gdy przychodzi do rejestracji i kupna domeny dla ich sklepu. Rejestracja domeny w internecie wcale nie oznacza, że nagle jej nazwa należy do nas i nie będzie ona stanowiła naruszenia czyjegoś prawa do znaku towarowego. Taka sytuacja może być już na początku działalności wielkim ciosem w działalność sklepu internetowego. Wymusza to na sprzedawcy, aby wcześniej upewnił się, że może domenę zarejestrować bez obaw, a jeżeli nazwa jest wystarczająco fantazyjna – warto, by pomyślał o jej rejestracji jako znak towarowy sklepu.
Jaki znak towarowy może zarejestrować Sprzedawca Internetowy
Zgodnie z przepisami, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, o ile nadaje się ono do odróżnienia towarów (lub usług) jednego przedsiębiorcy od towarów (lub usług) innego przedsiębiorcy.
Mając powyższe na uwadze, należy zauważyć, że najpopularniejsze znaki towarowe to znaki słowne, graficzne oraz słowno-graficzne. Znaki towarowe nie muszą być przy tym wcale oryginalne ani nowatorskie – wystarczy, że w przypadku konkretnego typu działalności, jaki prowadzi dany przedsiębiorca, znak będzie miał zdolność odróżniającą.
Oznacza to, że zasadniczo podobne znaki towarowe mogą być zarejestrowane przez różnych sprzedawców, o ile charakter ich towarów lub usług jest odmienny i nie konkurują one ze sobą. Przykładem mogłaby być sytuacja, w której sprzedawca odzieży posługuje się określonym znakiem słownym, który wykorzystuje też inny sklep, zajmujący się jednak sprzedażą elektroniki.
Wszystko zatem zależy od tego, na jakie klasy towarów i usług (o klasach tych opowiemy jeszcze niżej) zostanie zarejestrowany nasz znak towarowy. Jeżeli klasy, w jakich mieści się nasz znak, nie są zbieżne z klasami towarów i usług, na które zarejestrowano inny, podobny do naszego znak – to zasadniczo nie powinno być problemu.
Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Znakiem towarowym, który może być pożądany z punktu widzenia sprzedawcy, może być nazwa jego sklepu, w szczególności domena sklepu internetowego czy też nazwa lub oznaczenie stosowane na konkretnych towarach, których producentem jest jednocześnie sprzedawca. Ostateczna decyzja co do tego, czy dane słowo, grafika lub ich kombinacja kwalifikuje się do rejestracji jako znak towarowy – należy już do Urzędu Patentowego.
Z naszej strony zalecamy zarejestrować znak słowny – oczywiście o ile jest to możliwe. Znak słowny daje największą ochronę i zabezpiecza nas przed wykorzystaniem danego znaku słownego również w formach graficznych – np. nie wystarczy już w takim wypadku, że konkurencja doda inne tło lub dodatkowy wyróżnik z naszym znakiem towarowym. W zasadzie każde wykorzystanie zastrzeżonego znaku słownego przez naszą konkurencję będziemy mogli w łatwy sposób zablokować.
Procedura i koszty rejestracji znaku towarowego sprzedawcy
Gdzie rejestrować?
Kiedy myślisz o rejestracji znaku towarowego dla swojego sklepu, z pewnością jednym z najważniejszych pytań, na jakie musisz sobie odpowiedzieć, jest zakres terytorialny, który Cię interesuje.
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą w Polsce, możesz zarejestrować znak towarowy firmy w Urzędzie Patentowym, którego siedziba znajduje się w Warszawie. Dla przedsiębiorców rozszerzających działalność na kraje Unii Europejskiej atrakcyjne będzie zarejestrowanie tzw. unijnego znaku towarowego. Zyskuje się wówczas ochronę marki we wszystkich państwach członkowskich – obecnych, jak i przyszłych. W celu rejestracji należy złożyć odpowiedni wniosek do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z siedzibą w Alicante w Hiszpanii.
Procedura oraz koszty rejestracji znaku towarowego w Polsce
Wniosek o rejestrację znaku towarowego należy rozpocząć oczywiście od przemyślenia wyglądu swojego znaku. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, istotne jest przede wszystkim, aby nie miał charakteru opisowego, umożliwiał wyróżnienie naszej działalności na rynku oraz nie naruszał cudzych praw lub nie budził ryzykownych skojarzeń z cudzymi oznaczeniami.
W Polsce dla rejestracji znaku towarowego wypełnia się podanie, które można wnieść tradycyjnie w wersji papierowej do Urzędu Patentowego (450 zł) lub za pośrednictwem internetu przy zgłoszeniu online (400 zł). Różnica w kosztach wynosi między wersją standardową a elektroniczną więc aż 50 zł. Należy przy tym pamiętać o wykazie klas towarów i usług, które obejmować ma rejestrowany znak. Każda kolejna klasa wiąże się z dodatkową opłatą w wysokości 120 zł, jednak zwiększa zakres ochrony naszej marki. W pierwszej kolejności warto jednak myśleć przede wszystkim o tych klasach, które rzeczywiście odpowiadają specyfice naszej działalności, są one dość szerokie więc bardzo często wystarczy 1, maksymalnie 2 klasy. Dodatkowym kosztem będzie obowiązek wniesienia opłaty za oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa, która wynosi 100 zł.
Postępowanie rejestracyjne potrwać może dobrych kilka miesięcy. Przez pierwsze 3 miesiące, w czasie, gdy Twoje zgłoszenie ujawnione zostało w Biuletynie Urzędu Patentowego, istnieje możliwość wniesienia sprzeciwu przez osoby trzecie, które mogą uważać, że Twój znak narusza ich prawa.
Jeżeli po wniesionym podaniu Urząd nie stwierdzi przeszkód, nie zgłoszony zostanie żaden sprzeciw i nasz znak zostanie zaakceptowany, konieczne będzie także uiszczenie opłaty za dziesięcioletni okres ochronny za każdą wybraną klasę towarów i usług (400 zł) oraz opłaty za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym (90 zł) w Wiadomościach Urzędu Patentowego.
Reasumując powyższe – standardowy koszt rejestracji jednego znaku w Polsce w jednej klasie nie powinien przekroczyć 890 zł brutto.
Do tego może dojść oczywiście wynagrodzenie prawnika, który pomoże zastrzec znak i będzie czuwał nad całą procedurą – warto jednak zainwestować w jego pomoc, bo w razie problemów i kłopotów z rejestracją Urząd nie zwraca dokonanej przez nas opłaty. Prawnik sprawdzi takż zdolność rejestracji danego znaku oraz to, czy nie został on już wcześniej zarejestrowany przez kogoś innego – unikniemy w ten sposób dodatkowych kosztów ewentualnego postępowania sprzeciwowego zgłoszonego przez właściciela takiego znaku.
Procedura oraz koszty rejestracji w Unii Europejskiej
Zgłoszenie rejestracji unijnego znaku towarowego może zostać nadesłane do EUIPO:
- drogą elektroniczną, za pośrednictwem strony internetowej Urzędu,
- pocztą na adres EUIPO: Avenida de Europa 4, 03008 Alicante, Hiszpania,
- osobiście w recepcji Urzędu w Alicante
Formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej Urzędu pozwala na nadanie wnioskom szybszego biegu. Jeżeli nasze zgłoszenie przebiega standardowo, skorzystamy z uproszczonej wersji formularza. Wystarczy klasy towarów i usług, na które zarejestrowany ma zostać znak, wybrać z bazy danych terminów już zaakceptowanych wcześniej przez EUIPO, a opłatę za dokonane zgłoszenie – wnieść z góry. Jeżeli spełniliśmy powyższe warunki, nasze zgłoszenie może zostać rozpatrzone w trybie przyspieszonym (tzw. fast track).
W trybie zwykłym rozpatrzone zostaną zgłoszenia niewniesione elektronicznie albo te, gdzie wnioskodawca postanowił załączyć własny wykaz klas towarów i usług, zgłosić wspólny znak towarowy albo np. dostarczyć wielojęzyczne elementy znaku w dwóch językach zgłoszenia. Wówczas należy wypełnić formularz zaawansowany, który wymaga podania większej liczby informacji, a rozpatrzenie wniosku potrwa również odpowiednio dłużej.
Opłata za zgłoszenie unijnego znaku towarowego wynosi 1000 euro, a gdy korzystamy ze strony internetowej EUIPO – 850 euro. W cenie zawiera się oczywiście jedna klasa towarów i usług, a za drugą musimy zapłacić 50 euro. Każda dodatkowa klasa towarów i usług dla naszego znaku to już koszt 150 euro. Poza powyższymi podstawowymi opłatami nie ma konieczności uiszczania innych.
Prawidłowa rejestracja w EUIPO zapewnia nam, podobnie jak w Polsce, okres ochronny trwający 10 lat. Strona internetowa EUIPO funkcjonuje oczywiście także w języku polskim. Proces składania zgłoszenia za jej pośrednictwem jest zautomatyzowany ze względu na fakt stosowania formularzy, których polski Urząd Patentowy nie wykorzystuje w celu rejestracji online. Również tutaj istnieje możliwość wniesienia sprzeciwu przez osoby trzecie wobec zgłoszenia rejestracyjnego.
Korzyści związane z rejestracją znaku w Europie są z pewnością duże: ochrona Twojej marki dotyczy wtedy znacznie większego terytorium. Niestety, wiążą się z tym również znacznie większe koszty. Procedura, ze względu na bardzo przyjazny i zautomatyzowany system elektroniczny, przebiega jednak sprawniej niż ta w naszym Urzędzie Patentowym.
Rejestracja w Polsce dla wielu przedsiębiorców okaże się zresztą i tak wystarczająca, ponieważ swoją działalnością nie wykraczają poza rynek lokalny. Ale może warto przemyśleć tę kwestię, kiedy myśli się o rozszerzeniu działalności poza granice kraju? Jest to szczególnie kuszące dla sprzedawców internetowych, których sklepy, mimo siedziby w naszym kraju, są dostępne dla każdego z dostępem do sieci i dzięki temu mają większą łatwość w docieraniu do potencjalnych klientów z zagranicy, co zwiększa również zasięg i rozpoznawalność ich znaków towarów.
Reasumując powyższe – standardowy koszt rejestracji jednego znaku w UE w jednej klasie nie powinien przekroczyć 850 EURO.
Do tego może dojść oczywiście wynagrodzenie prawnika, który pomoże zastrzec znak i będzie czuwał nad całą procedurą – warto jednak zainwestować w jego pomoc, bo w razie problemów i kłopotów z rejestracją Urząd nie zwraca dokonanej przez nas opłaty. Prawnik sprawdzi także zdolność rejestracji danego znaku oraz to, czy nie został on już wcześniej zarejestrowany przez kogoś innego – unikniemy w ten sposób dodatkowych kosztów ewentualnego postępowania sprzeciwowego zgłoszonego przez właściciela takiego znaku.
Podsumowanie
Zdecydowanie zatem warto, aby każdy sprzedawca, który myśli o poważnym rozwoju swojej firmy i działalności na rynku, pomyślał jak najwcześniej o rejestracji jednego lub kilku znaków towarowych, które będą przez klientów utożsamiane z oferowanymi przez niego produktami.
Chociaż z początku procedura oraz koszty z tym związane wydają się dla wielu przedsiębiorców zbędnym wydatkiem i stratą czasu, to rejestracja znaku w przyszłości może im się zwrócić. Znaki towarowe stanowią nie tylko instrument ochrony prawnej, ale także cenny nabytek, na którym na dalszym etapie działalności można zarabiać.
Dlatego właśnie warto, by zastanowić się nad kontaktem z prawnikiem, który (1) oceni, czy nasz znak towarowy nadaje się do rejestracji, (2) wskaże, czy korzystniejsza dla naszej działalności jest rejestracja w Polsce, czy też w Unii Europejskiej, a później (3) pomoże przygotować wniosek rejestracyjny i dopilnować wszelkich formalności.
Funkcja trackback/Funkcja pingback