Zamierzasz założyć sklep internetowy działający w modelu dropshipping? A może chcesz prowadzić w tym modelu sprzedaż na Allegro? Zastanawiasz się jakie są zalety i wady tego modelu sprzedaży z prawnego punktu widzenia? W takim razie jesteś w dobrym miejscu. W tym artykule odpowiadamy na najczęstsze pytania prawne dotyczące dropshippingu.

 

Dropshipping aspekty prawne

 

Najważniejszym aspektem prawnym dropshippingu jest ustalenie jaka jest Twoja rola w stosunku do klienta końcowego. Jeżeli to Ty wystawiasz fakturę czy paragon dla klienta końcowego, oznacza to, że jesteś w stosunku do takiego klienta sprzedawcą. W takim przypadku umowa sprzedaży jest zawarta pomiędzy klientem a Tobą, a firmy, z którymi współpracujesz w ramach dropshippingu są tylko podwykonawcami. W takim przypadku ciążą na Tobie wszystkie obowiązki informacyjne wobec klienta a także obowiązki związane z reklamacjami i zwrotami w Twoim sklepie. Możesz zlecić innej firmie obsługę tych spraw, natomiast będziesz odpowiedzialny wobec klienta z prawnego punktu widzenia za ich załatwienie.

Jeżeli fakturę wystawia firma, z którą współpracujesz w modelu dropshipping, która najczęściej też jest odpowiedzialna za wysyłkę towaru, wskazuje to na model dropshippingu, w którym jesteś tylko pośrednikiem. Sprzedawcą wobec klienta końcowego jest wówczas firma lub firmy, z którymi współpracujesz. Ty natomiast świadczysz dla klienta końcowego usługę pośrednictwa. Oznacza to, że nadal masz obowiązki umowne wobec klienta, natomiast są one związane z świadczoną przez Ciebie usługą pośrednictwa. Natomiast reklamacje co do jakości samych towarów, a także zwroty powinna obsługiwać firma, która jest sprzedawcą wobec klienta końcowego, a więc twój kontrahent.

 

Dropshipping modele i zasady współpracy 

 

Z prawnego punktu widzenia dropshipping dzieli się na dwa główne modele, które opisaliśmy bardziej szczegółowo powyżej:

  • w pierwszym jesteś sprzedawcą dla klienta końcowego, a twój kontrahent tylko dostarcza towar,
  •  w drugim jesteś pośrednikiem wobec klienta końcowego, a twoi kontrahenci są sprzedawcami i są odpowiedzialni za dostarczanie towaru, a także za zwroty i reklamacje.

Ma to wpływ na zasady współpracy z partnerami handlowymi. W pierwszym przypadku Twoi kontrahenci pełnią role magazynowania i organizacji wysyłki towarów w Twoim imieniu. Warto wówczas zwrócić uwagę na zasady odpowiedzialności za towar, a także na ewentualną opcję przyjmowania zwrotów i reklamacji, a czasem nawet przejęcia całego procesu w Twoim imieniu. W drugim przypadku, zawierając umowę z podmiotem, który będzie sprzedawcą wobec klienta, zwróć uwagę, jakie ma on standardy co do zwrotów i reklamacji oraz czy zobowiązuje się on do spełnienia wobec klientów końcowych obowiązków informacyjnych narzuconych m.in. przez ustawę o prawach konsumenta.

Dropshipping jest w pełni legalny, jeżeli faktycznie korzystamy z niego zgodnie z przepisami prawa. O tym jak nie robić dropshippingu pisaliśmy tutaj:

Kupiłeś towar, który jest usługą jego zamówienia? Kilka słów o dropshippingu w polskim wydaniu

 

Regulamin sklepu internetowego dropshipping / regulamin sklepu dropshipping / regulamin dropshipping

 

 Regulamin sklepu internetowego dropshipping będzie wyglądał różnie w zależności od przyjętego przez Ciebie modelu sklepu dropshipping. Jeżeli będziesz sprzedawcą wobec klienta końcowego, powinieneś posiadać zasadniczo regulamin standardowego sklepu internetowego. Wówczas dodatkowo w polityce prywatności należy poinformować o przekazywaniu danych kategoriom podmiotów, z którymi współpracujesz w ramach sklepu dropshipping.

Jeżeli jesteś pośrednikiem, regulamin sklepu dropshipping powinien regulować oferowaną przez Ciebie usługę pośrednictwa. Jeżeli jest to możliwe, powinien wskazać również podmioty, które będą sprzedawcami w stosunku do klientów końcowych. Klient powinien również mieć świadomość, kto będzie odpowiadał za reklamacje dotyczące jakości towarów, a także za zwroty w ramach konsumenckiego odstąpienia od umowy.

 

Regulamin sklepu internetowego dropshipping wzór czy dopasowany przez prawnika

 

Regulamin sklepu internetowego dropshipping może być skomplikowanym dokumentem wymagającym indywidualnego dopasowania, szczególnie jeżeli nie jesteś sprzedawcą wobec klienta końcowego, a sprzedajesz usługę pośrednictwa. Wówczas nie opłaca się korzystanie ze wzorów. Taki wzór może być zupełnie niedopasowany do Twojej działalności i jego stosowanie może przynieść wiele szkód takich jak brak spełnienia obowiązków informacyjnych. Możesz też w ten sposób nieświadomie nałożyć na siebie dodatkowe obowiązki.

Regulamin sklepu internetowego dropshipping – wzór, może być odpowiedni, jeżeli jesteś sprzedawcą wobec klienta końcowego, a dropshipping polega na tym, że Twój kontrahent odpowiada za magazynowanie i wysyłkę produktów. Musisz jednak zadbać, aby w polityce prywatności znalazła się wzmianka o przekazywaniu danych klientów Twoim kontrahentom w tym zakresie. Nawet w przypadku wzorów warto korzystać ze wzorów przygotowanych przez prawnika – wzory skopiowane z internetu mogą zawierać postanowienia niedozwolone i nie być dopasowane do Twojej działalności.

 

Regulamin allegro dropshipping

 

Regulamin allegro dropshipping składa się z treści do zamieszczenia w konkretnych zakładkach informacyjnych na Twoim koncie sprzedażowym w serwisie Allegro. Tutaj również ma znaczenia wybrany przez Ciebie model sprzedaży dropshipping. Warto zwrócić uwagę, że Allegro uważa dropshipping polegający na pośrednictwie w sprzedaży (kiedy nie jesteś sprzedawcą wobec Kletna końcowego) za usługę. W idealnej sytuacji należałoby zatem taką aukcję zamieścić w sekcji Allegro dotyczącej usług. Ze względu na to, że produkty tej sekcji byłby dużo trudniejsze do znalezienia, sprzedawcy często zamieszczają aukcje w sekcjach dotyczących produktów – wówczas jednak trzeba liczyć się z ryzykiem usunięcia aukcji przez Allegro.

 

Umowa dropshipping

 

Umowa dropshipping jest niezbędnym elementem sprzedaży w internecie w modelu dropshipping. Taką umowę powinieneś zawrzeć z każdym kontrahentem, z którym współpracujesz w ramach dropshippingu. Oczywiście, umowa będzie inaczej skonstruowana w zależności od tego, jaki model współpracy przyjmiesz. W modelu, w którym jesteś sprzedawcą w stosunku do klienta końcowego, zwrócić uwagę, czy w umowie Twój kontrahent jest skłonny wziąć na siebie rozpatrywanie zwrotów i reklamacji. W przeciwnym przypadku, to Ty będzie musiał je odbierać i rozpatrywać. W umowie, w której to Twój kontrahent jest sprzedawcą, a Ty jedynie świadczysz usługę pośrednictwa dla klienta końcowego, warto zwrócić uwagę, jakie Twój kontrahent ma standardy w zakresie własnej obsługi zwrotów i reklamacji, a także czy jest w stanie spełnić wobec klientów końcowych obowiązki informacyjne narzucone m.in. przez ustawę o prawach konsumenta.

 

Podsumowanie

 

W przypadku regulaminu sklepu internetowego w modelu dropshipping najważniejsze jest ustalenie w jakim modelu dropshippingu mieści się Twoja działalność. W następnej kolejności, dopasuj regulamin tak, aby zabezpieczał Twoje prawa wobec klientów końcowych a jednocześnie spełniał Twoje obowiązki informacyjne wobec nich. Warto również w odpowiedni sposób uregulować współpracę z kontrahentami w modelu dropshipping. 

 

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes

Newsletter prawny dla Sprzedawców

Dowiesz się pierwszy o ważnych zmianach w prawie i otrzymasz specjalne zaproszenia na nasze webinary z prawnikiem!

SUKCES - zapisałeś się!

Zamów rozmowę tel.
*
*
Napisz maila
*
*
*