Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadziła szereg obowiązków informacyjnych. Dotyczą one nie tylko samego sprzedawcy oraz zasad prowadzenia sprzedaży (regulaminu sprzedaży), ale także produktu. Okazuje się, że spora część sprzedawców mimo upływu już blisko dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta nadal nie dostosowała opisów produktów do nowej ustawy o prawach konsumenta. W niniejszym wpisie wskażemy te obowiązki.
Moment i sposób podania informacji
Zasadą jest, że informacje powinny być podane przed zawarciem umowy. Dotyczy to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Oznacza to, że informacje te powinny być podane konsumentowi najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową.
Informacje powinny być podane w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd informacji oraz w języku polskim.
Pamiętajmy także, że ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych leży po stronie sprzedawcy, więc to szczególnie jemu powinno zależeć na takim przekazaniu informacji, które później pozwoli mu to w łatwy sposób wykazać. W przypadku sklepu internetowego warto zatem szczególnie zadbać o wyczerpujący opis produktu na stronie produktowej. Dodatkowo warto te informacje przesłać także w wiadomości mailowej, którą otrzymuje klient po złożeniu zamówienia.
Dodatkowo w przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (np. sklep internetowy) informacje należy podać także na trwałym nośniku najpóźniej w chwili dostarczenia produktu lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Tutaj nie powinno to jednak nastręczać większych trudności sprzedawcom, gdyż większość wymaganych informacji będzie podana w wiadomości po złożeniu zamówienia albo na samym produkcie, jego opakowaniu lub dołączonej do niego ulotce.
Informacje o produkcie, które musi podać sprzedawca
Nowa ustawa o prawach konsumenta wymaga od sprzedawcy podania konsumentowi informacji, które podajemy poniżej. W sumie naliczyliśmy ich 10, aczkolwiek zakres ten może się nieznacznie różnić w zależności od konkretnego produktu. Inny zakres będzie bowiem w przypadku sprzedaży rzeczy ruchomej (np. obuwia), a inny w przypadku sprzedaży usługi, czy też treści cyfrowych. Podstawowe informacje będą jednak dotyczyć większości sprzedawanych produktów.
Wymogi informacyjne zawarte w samej ustawie o prawach konsumenta – sprzedawca musi poinformować o:
- głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę;
- istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
- czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
- minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
- funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony;
- mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć.
Wymogi informacyjne zawarte Kodeksie cywilnym, a wprowadzone przez ustawę o prawach konsumenta:
- sprzedawca obowiązany jest przed zawarciem umowy udzielić kupującemu potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy.
- sprzedawca jest obowiązany udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej. W szczególności należy podać:
- rodzaj rzeczy,
- określenie jej producenta lub importera,
- znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne przepisy,
- informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz,
- stosownie do rodzaju rzeczy, określenie jego energochłonności, a także
- inne dane wskazane w odrębnych przepisach.
Jeżeli rzecz jest sprzedawana w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie, informacje, o których mowa w pkt. 2 powyżej, powinny znajdować się na rzeczy sprzedanej lub być z nią trwale połączone. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży informację, która może być ograniczona do rodzaju rzeczy, jej głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera rzeczy.
Ważne! W przypadku jednak sklepu internetowego niezbędne będzie podanie tych informacji np. na stronie produktu, gdyż tylko w ten sposób będzie można spełnić wymóg podania tych informacji przed zawarciem umowy.
Wszystkie te obowiązki informacyjne zostały wprowadzone nową ustawą o prawach konsumenta. Część została zawarta w samej ustawie o prawach konsumenta, a część została wprowadzona przez nią do Kodeksu cywilnego.
Podsumowanie
Powyżej wskazaliśmy 10 najważniejszych obowiązków informacyjnych dotyczących produktu. Są to tylko obowiązki wprowadzone nową ustawą o prawach konsumenta. Sam zakres informacji może nie budzić większych emocji, aczkolwiek szczególnie w przypadku sprzedawców internetowych może on wymagać od nich sporo pracy związanej z dostosowaniem opisów produktów.
Nie są to oczywiście wszystkie obowiązki informacyjne dotyczące produktu, przepisy szczególne mogą w tym zakresie nakładać dodatkowe obowiązki informacyjne. Wymogi wskazane w nowej ustawie o prawach konsumenta są jednak o tyle istotne, że dotyczą one w zasadzie wszystkich sprzedawców kierujących swoja sprzedaż do konsumentów i to zarówno sprzedawców stacjonarnych, jak i internetowych.
Witam mam pytanie związane ze zwrotem produktu przez kupującego.
Czy jeśli sprzedawca sprzedaje produkt i na aukcji i ma dostępne różne możliwości wysyłki tj.
list ekonomiczny 9 zł
list priorytet 11 zł
paczka ekonomiczna 12
paczka priorytet 15 zł
kupujący wybiera list priorytet za 12 zł otrzymuje produkt np. za 20 zł + wysyłka 12 zł a następnie dokonuje zwrotu który mu przysługuje to czy sprzedawca w momencie zwrotu pieniędzy zwraca mu za przesyłkę 12 zł czy może zwrócić mu 9 zł zgodnie z cennikiem na aukcji jako że ta opcja była najtańszą zwykłą dostępną?
W tym wypadku zwraca 9 zł tytułem kosztu dostawy w pierwszą stronę + oczywiście cenę produktu.
Czy na pewno 9 zł musi zwrócić list ekonomiczny nie jest przesyłką rejestrowana czy nie musi to być przesyłka rejestrowana?
Dzień dobry Pani Agnieszko,
Nie wyróżnia się sposobu nadania przesyłki. Przy zwrocie kosztów przesyłki do klienta zwracamy najniższą dostępną kwotę wysyłki, którą oferowaliśmy klientowi – nawet, jeśli wybrał droższą.
Pozdrawiamy!
Co grozi sprzedawcy za niespełnienie obowiązków informacyjnych?
Szanowna Pani,
pragnę powtórzyć, że niedopełnienie obowiązków może skutkować przedłużeniem okresu do odstąpienia od umowy przez konsumenta o 12 miesięcy.
Pozdrawiam
Witam,
czy w sklepie internetowym, który sprzedaje produkty spożywcze musi być informacja o składzie produktów?
Szanowny Panie,
obowiązki informacyjne związane ze sprzedażą żywności wyczerpująco opisujemy w naszym artykule https://prokonsumencki.pl/blog/sprzedajesz-zywnosc-przez-internet-przeczytaj-o-czym-musisz-poinformowac-kupujacych-sklepu-internetowego-z-zywnoscia/
Witam
Czy sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym , że dany produkt nie jest objęty gwarancją producenta a jedynie gwarancją sklepu?
Nie, sprzedawca nie ma takiego obowiązku. Każdy produkt jest objęty rękojmią sprzedawcy, a gwarancja jest obligatoryjna. Może jej w ogóle nie być.
Zamówiłam do lokalu sprzęt gastronomiczny producenta X. Sprzęt został sprowadzony przez lokalny sklep stacjonarny Y; wcześniej przekazałam listę produktów, które mnie interesują wraz z kodami ze strony producenta, otrzymałam ofertę cenową, wpłaciłam zaliczkę. Po rozpakowaniu okazało się, iż część sprzętu posiada logo producenta, natomiast niektóre sprzęty, np. stół ze zlewem ma logo innej firmy ( sklepu internetowego Z, gdzie najprawdopodobniej sprzęt został zakupiony przez sklep Y). Inny produkt posiada logo zupełnie innego producenta. Czy taka sytuacja jest możliwa i sprzęt producenta Y może mieć logo Z zamiast Y, czy w tej sytuacji zostałam oszukana, mogła zajść pomyłka, może sprzęt jest sprzedawany jako Y z logo dystrybutora Z ale w tej sytuacji innej jakości? Czy może być jakieś sensowne wytłumaczenie inne niż oszustwo?
Dzień dobry Pani,
Pytanie, które Pani zadała wymaga dłuższej analizy.
Jeśli byłaby Pani zainteresowana pomocą z naszej strony zapraszamy do kontaktu osobistego pod adresem: kontakt@prokonsumencki.pl.
Pozdrawiamy,
Witam, czy za brak opisów oraz wartości odżywczych grozi mandat?
Dzień dobry,
Tak, jest taka możliwość. W celu uzyskania bardziej szczegółowej odpowiedzi odnoszącej się do konkretnego przypadku, prosimy o kontakt od adresem: kontakt@prokonsumencki.pl.
Pozdrawiamy,
Dziękuję za sporo przydatnych informacji. Temat jest mi bliski 🙂
W moim przypadku zakup towaru od firmy na firmę i żadne prawa konsumenta nie wchodzą w grę bo nie jestem konsumentem.
Ponieważ sprzedawca nigdzie nie podaje nazwy producenta ani w aukcji ani na towarze zgłosiłem ten fakt do PIH i czekam na wyniki kontroli.
Sprzedawca na szczęście zgodził się na zwrot towaru.
Pozostaje jednak niedosyt, że tak można robić „legalnie” w świetle 286 kk.