Śledząc artykuły na naszym blogu, na pewno wiecie Państwo, że zastrzeżony znak towarowy może być dużym atutem i ułatwieniem ochrony swoich interesów w działalności każdego przedsiębiorcy. O tym, czym w zasadzie jest znak towarowy, w jaki sposób i dlaczego warto go zastrzec, opowiadaliśmy w jednym z wcześniejszych artykułów – Dlaczego Sprzedawca Internetowy powinien zarejestrować znak towarowy swojego sklepu
W poniższym artykule chcielibyśmy jednak zwrócić Państwa uwagę na kilka konkretnych rozwiązań, jakie posiada właściciel zarejestrowanego znaku towarowego, aby chronić swoją markę w Internecie.
Przedstawiamy listę 5 sposobów, jak znak towarowy pomaga chronić markę w Internecie. Naturalnie, nasza lista ma jedynie charakter przykładowy i nie wyczerpuje wszystkich korzyści, jakie płyną z posiadania zastrzeżonego znaku towarowego, a jedynie skupia się na tych metodach, które są najczęściej spotykane i przydatne w działalności naszych klientów.
#1 Zabezpieczenie domeny strony internetowej
Wbrew temu, co może się wydawać, rejestracja domeny internetowej nie sprawia, że stajemy się jej prawnym właścicielem. Z samego tytułu zakupu domeny nie zyskujemy żadnych szczególnych praw do nazwy, pod którą prowadzimy stronę internetową. Nasze prawo do domeny trwa tak długo, jak długo dzierżawimy ją od organizacji zajmującej się rejestracją domen.
Jednakże gdyby nasza umowa z jakichś przyczyn wygasła, każda inna osoba będzie mogła legalnie zakupić tę domenę i rozpocząć prowadzenie pod nią własnej działalności. Przejęcie domeny może być dramatyczne w skutkach dla sklepu lub serwisu internetowego, który przez swoich klientów i użytkowników kojarzony był od lat właśnie z daną domeną.
Co więcej, istnieje także ryzyko, że na fali naszej popularności inne podmioty będą rejestrować domeny podobne do naszej. To w konsekwencji może oznaczać, że klienci zamiast trafić na naszą stronę zostaną przekierowani np. do konkurencji. Z prawnego punktu widzenia istnieją oczywiście środki ochrony przewidziane np. przez ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – jednak w praktyce dochodzenie roszczeń na jej podstawie będzie dużo bardziej czasochłonne i niepewne.
W takim wypadku najlepszym zabezpieczeniem naszej domeny przed jej przejęciem może być właśnie rejestracja znaku towarowego. Zastrzegając nazwę domeny jako znak towarowy, zwiększamy szanse na utrzymanie naszego prawa do domeny oraz jej ochronę przed nieuprawnionym używaniem lub też imitowaniem przez konkurencyjne podmioty.
#2 Certyfikat VMC – większa wiarygodność w oczach kontrahentów
VMC (Verified Mark Certificate – zweryfikowany certyfikat marki) to narzędzie przydatne do podniesienia wiarygodności naszej firmy w relacjach z klientami i kontrahentami, z którymi pozostajemy w kontakcie mailowym.
Rolą VMC jest potwierdzenie naszego prawa do logo marki, którym posługujemy się w korespondencji elektronicznej. Dzięki temu cała komunikacja mailowa zyskuje na wiarygodności i bezpieczeństwie – adresaci naszych wiadomości chronieni są przed spamerami oraz innymi oszustami próbującymi podszyć się pod naszą markę, używając naszego logo.
Wielu popularnych dostawców usług e-mail (np. Google) wymaga posiadania VMC, aby umożliwić wyświetlanie oficjalnego logo marki w wychodzących wiadomościach mailowych.
Wystawienie VMC wymaga, aby logo było zastrzeżonym znakiem towarowym. Po rejestracji znaku w celu otrzymania certyfikatu należy zgłosić się do odpowiedniej organizacji certyfikacyjnej, np. Digicert (https://www.digicert.com/tls) lub Entrust (https://www.entrust.com/).
#3 Walka z nieuczciwymi kampaniami reklamowymi i SEO
Oczywistą formą naruszenia prawa do marki jest posłużenie się naszą nazwą bądź logo w reklamie przez konkurencję. Natomiast jak się okazuje, w praktyce wirtualnego obrotu naruszenie może przybrać także postać „niewidzialną” – jeżeli prowadzą Państwo kampanie reklamowe np. za pośrednictwem usługi Google Ads, to na pewno wiedzą Państwo, jak dużą rolę odgrywają meta-tagi czy słowa kluczowe używane do prawidłowego wypozycjonowania strony internetowej.
Pozycjonowanie strony internetowej na frazy zawierające np. cudzą nazwę firmy lub sklepu może stanowić działanie niezgodne z prawem oraz zasadami uczciwej konkurencji, szczególnie wtedy, gdy towarzyszy temu możliwość wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia oferowanych towarów lub usług.
W walce z podobnymi praktykami przychodzi na pomoc posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego. Znak towarowy potwierdza nasze prawo do marki oraz ułatwia dochodzenie roszczeń np. o zaniechanie dalszych naruszeń i zaprzestanie korzystania z naszego znaku w celu reklamy lub wprowadzającego w błąd pozycjonowania się przez konkurencję. Zastrzeżony znak towarowy może być szczególnie skuteczny do walki z reklamami tekstowymi w Google Ads, w których wyświetla się nasza zarejestrowana nazwa – zgłoszenie naruszenia do Google powinno pozwolić na szybkie zablokowanie takiej reklamy.
#4 Blokowanie ofert na platformach marketplace
Współcześnie duża część sprzedaży internetowej skupia się na platformach marketplace. To właśnie na nich często dochodzi niestety do naruszeń praw własności intelektualnej. Właściciele takich platform zgodnie z prawem mają obowiązek usuwania bezprawnych treści naruszających prawa podmiotów trzecich, gdy otrzymają wiarygodne zgłoszenie na temat potencjalnego naruszenia, jednak w praktyce weryfikacja tych zgłoszeń często przekracza możliwości moderacji platformy.
Nic dziwnego, że potentaci tacy jak Allegro, Amazon czy eBay utworzyli systemy powiadomień o naruszeniach własności intelektualnej, które mają przyspieszyć proces zgłaszania naruszeń i „blokowania” ofert, które posługują się bezprawnie nazwą lub logo innego sprzedawcy.
Należy jednak pamiętać, że moderatorzy platform marketplace zwykle nie będą w stanie zbadać, komu przysługuje wcześniejsze prawo do danej nazwy. Dlatego jeśli posiadamy zarejestrowany znak towarowy – nasza pozycja jest już z góry dużo silniejsza, ponieważ wystarczy przedstawić świadectwo ochronne i na tej podstawie zażądać usunięcia spornej oferty.
Poza tym niektóre platformy wprowadzają specjalne programy ochrony, które zapewniają uproszczenie i zautomatyzowanie ochrony marki dla przedsiębiorców posiadających zarejestrowany znak towarowy. Przykładowo, do takich programów należy Program Współpracy w Ochronie Praw na Allegro (https://dlakupujacych.allegro.pl/bezpieczenstwo/wspolpraca-w-ochronie-praw/pl/o-programie), Amazon Brand Registry (https://brandservices.amazon.pl/) lub eBay VeRO (https://www.ebay.pl/pages/help/tp/vero-rights-owner.html). Warto podkreślić, że w przypadku portalu eBay system powiadomień dotyczących naruszeń marki jest tylko funkcjonalnością w ramach programu VeRO, a nie osobnym narzędziem.
#5 Ochrona marki w social mediach
Portale social media często są pierwszą „linią frontu” w walce o klienta oraz rozpoznawalność marki. Za ich pośrednictwem firmy prowadzą komunikację oraz marketing swoich towarów i usług. Z tego powodu do wielu naruszeń dochodzi właśnie za sprawą social mediów. Bezprawne użycie naszego logo lub nazwy może zachodzić w treści postów, zdjęciach, nazwach lub opisach fanpage’y, relacjach itd.
Niezależnie od tego, co stoi za takim działaniem, to również tutaj ochrona, jaką daje zastrzeżony znak towarowy, może zaoszczędzić nam wiele czasu i stresu. Serwisy takie jak Facebook (https://www.facebook.com/help/contact/1057530390957243) lub Instagram (https://help.instagram.com/contact/230197320740525) udostępniają dedykowane formularze do zgłaszania naruszeń zarejestrowanych znaków towarowych, co ma na celu przyspieszyć i ułatwić ochronę marki przed dalszymi naruszeniami prowadzonymi na ich platformach.
Podsumowanie
Jak widać rejestracja znaku towarowego znacząco ułatwia ochronę interesów i marki przedsiębiorcy. Pomaga w sytuacji spornej wykazać jednoznacznie nasze prawa do danej nazwy lub logo. Jest to szczególnie ważne w Internecie, gdzie naruszenia praw własności intelektualnej są bardziej powszechne i trudniejsze do zwalczania.
Dlatego właśnie zalecamy, aby o rejestracji znaku towarowego pomyśleć jak najwcześniej. Zastrzeżenie identycznego lub podobnego znaku towarowego przez potencjalną konkurencję może stworzyć trudności w ochronie Państwa marki, a w ostateczności nawet zmusić do jej zmiany.
W razie zainteresowania ochroną i zastrzeżeniem swojego znaku towarowego, zachęcamy do kontaktu z prawnikami serwisu Prokonsumencki.pl:
61 847 55 18
kontakt@prokonsumencki.pl