Dzięki usłudze Tax Free, zarówno przedsiębiorcy jak i konsumenci, mogą w łatwy sposób zaoszczędzić pieniądze. Spełnienie przez sprzedawców określonych obowiązków oraz właściwe postępowanie podróżnych, pozwala na uruchomienie procedury zwrotu podatku VAT. Jakie zatem warunki należy spełnić by móc...
Blog prawników Prokonsumencki.pl
Nawet 200 tys. zł grzywny za sprzedaż przez Internet wyrobów tytoniowych oraz papierosów elektronicznych
(Ważne! Aktualizacja 29 sierpnia 2016 - na końcu niniejszego wpisu - ustawa została już uchwalona i zacznie obowiązywać od 8 września 2016 r.) Trwają pracę nad zmianami w ustawie o sprzedaż przez Internet wyrobów tytoniowych . Zgodnie z projektem ustawy zmiany mają zacząć obowiązywać od 20 maja...
Duża ilość kombinacji produktu? Konsument nie będzie miał prawa odstąpienia od umowy
Po ponad roku obowiązywania nowej ustawy o prawach konsumenta mamy w końcu pierwsze orzeczenia wydane na jej podstawie. Zaczynamy od razu od bardzo wrażliwej dla sprzedawców i konsumentów kwestii, a mianowicie wyjątku od prawa odstąpienia od umowy dotyczącego produktów na indywidualne zamówienie....
Oferta darmowej dostawy? Nie możesz potrącać jej kosztów w razie zwrotu towaru
Darmowa dostawa w sklepie internetowym jest jedną z częstszych promocji stosowanych przez sprzedawców internetowych. Wynika to z faktu, że taka promocja skutecznie zachęca klientów do dokonywania zakupów. Problem powstaje, gdy taki klient chce dokonać zwrotu zakupionego towaru lub części towarów w...
Platforma ODR, czyli nowe obowiązki sprzedawców internetowych
Obowiązki sprzedawców internetowych - opisując nowe regulacje jednym zdaniem, można stwierdzić, że zostanie utworzony serwis internetowy (platforma ODR) ułatwiający rozstrzyganie sporu pomiędzy konsumentem i przedsiębiorcą przez niezależnego mediatora - a to wszystko online, bez potrzeby...
Odstąpienie od umowy – odbierz zakupy w sobotę i miej 16, a nie 14 dni
Robisz zakupy w Internecie albo jesteś sprzedawcą internetowym? Zapewne jesteś świadomy, że konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy. Są jednak sytuacji kiedy termin ten może być w prosty sposób wydłużony o 2 dni. Dzisiaj piszemy krótko o możliwości wydłużenia terminu na odstąpienie od umowy z...
Trudne pytania o zwroty i reklamacje w sklepie internetowym
Zwroty i reklamacje - istnieją sytuacje, w których ustawa o prawach konsumenta nie mówi sprzedawcom wprost, jak powinni się zachować. W takich przypadkach sprzedawcy internetowi szukają często pomocy u specjalistów z naszego serwisu. Poniżej znajdziecie trzy kwestie, w których rozwiązania nie są...
Czy istnieje zwrot towaru w sklepie stacjonarnym?
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym - Pani Małgorzata oraz Pani Paulina kupiły bluzki w jednej z popularnych sieciówek. Z tą jednak różnicą, że Pani Małgorzata zamówiła swoją bluzkę w sklepie internetowym, Pani Paulina zaś w sklepie stacjonarnym. Jakie uprawnienia przysługują obu Paniom? Czy mogą...
Sprzedaż środków ochrony roślin w sklepie internetowym – jak prowadzić ją zgodnie z prawem
Pani Matylda zastanawia się nad poszerzeniem oferty swojego sklepu internetowego z artykułami ogrodniczymi o środki ochrony roślin, ponieważ jej klienci często o nie pytają, do tej pory jednak nie oferowała ich w swoim sklepie. Jakich zmian wymaga regulamin jej sklepu internetowego? Jakie...
Sprzedaż żywności przez internet? Przeczytaj o czym musisz poinformować kupujących.
W dzisiejszym wpisie dostarczymy informacji na temat sprzedaż żywności przez internet. Co istotne zasady te dotyczą także sprzedaży internetowej - w takim wypadku odpowiedzialność za przekazanie obowiązkowych informacji na temat żywności przed ostatecznym dokonaniem zakupu spoczywa na właścicielu...
Czy brak własności pozwala na sprzedaż towaru?
Jeden z większych (jeśli nawet nie największy) w Polsce operator tzw. szybkich płatności w wydanym Przewodniku po elementach strony, skierowanym do sprzedawców internetowych stwierdził, że towary i usługi przez nich sprzedawane muszą być ich własnością lub muszą mieć prawo do ich odsprzedawania....
Czy sprzedawca musi informować o obowiązku zapłaty cła oraz jego wysokości?
Ustawodawca w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827) zobowiązał, że sprzedawca musi informować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową na odległość lub poza lokalem, m.in. o...
Paragon może ułatwić złożenie reklamacji – wnioski po decyzji zobowiązującej UOKiK wobec Auchan
W sobotę 4 lipca mijają dwa miesiące od ciekawej z punktu widzenia zarówno sprzedawców, jak i konsumentów decyzji Prezesa Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie Auchan Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Praktyką Auchan, która naruszała zbiorowe interesy konsumentów polegała na...
Reklamacja towaru: istotne wady produktu
Każdy z nas, kto dokonuje zakupu w sklepie internetowym, liczy, że otrzyma produkt bez wad, a jego stan będzie zgodny ze stanem, o którym przeczytaliśmy w opisie produktu. Rzeczywistość jest niekiedy taka, że nasz nowy nabytek po pewnym czasie przestaje działać lub też pojawiają się trudności z...
Reklamacja towaru: co, kto i kiedy musi udowodnić w przypadku reklamacji
Reklamacja towaru - w niniejszym wpisie zajmiemy się bardzo ważną kwestią związaną z reklamacja towaru, która dotyczy zarówno konsumentów, jak i sprzedawców. Zastanowimy się na przykładzie orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, co właściwie musi udowodnić składający reklamacja towaru,...
Karta Ochrony Praw Konsumenta, czy sprzedawca musi ją posiadać? UOKiK ostrzega
1500 zł - tyle ma kosztować sprzedawcę Karta Ochrony Praw Konsumenta, która ma rzekomo potwierdzać dostosowanie się sprzedawcy do nowej ustawy o prawach konsumentów. Czy posiadanie takiej karty jest obowiązkowe, czy też jest to kolejny sposób naciągania sprzedawców? O tym piszemy niżej. O tym,...
270 tysięcy złotych kary za niewręczenie konsumentowi wzoru oświadczenia odstąpienia od umowy
W niniejszym artykule przeanalizujemy ciekawy i kontrowersyjny wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej SOKiK) z dnia 16 lipca 2014 (sygnatura XVII AmA 106/12). Postaramy się określić skutki tego orzeczenia oraz porównać go z aktualnie obowiązującą ustawa...
Posiadanie kasy fiskalnej, czy jest to wymgóg w sklepie online?
Pan Nowak prowadzi sklep internetowy – sprzedaje obuwie, ubrania. Jego konkurent pan Kowalski, także prowadzi e-sklep, ale też prowadzi stacjonarny sklep. Ostatnio pana Kowalskiego skontrolowała Izba Skarbowa, stwierdzono brak obowiązkowej kasy fiskalnej. Teraz i pan Nowak boi się, że posiadanie...
Obowiązki informacyjne w sklepie stacjonarnym zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta oraz RODO
Nowa ustawa o prawach konsumenta kojarzona jest jedynie ze sprzedażą internetową oraz sklepami internetowymi. Ustawa konsumencka dotyczy jednak także sprzedaży oraz innych umów zawieranych w sposób tradycyjny, np. w sklepach stacjonarnych. W tym wypadku co prawda obowiązków informacyjnych jest...
Prawo regresu przed i po 25 grudnia 2014 roku, uznanie reklamacji konsumenta
Pan Jan Kowalski prowadzi sklep komputerowy. Niedawno kupił od swojego dostawcy partię nowoczesnych laptopów. Wszystkie sprzedał. Jednak ostatnio kupujący będący konsumentami masowo składają mu reklamację z tytułu rękojmi. Reklamacje te są zasadne, więc Pan Kowalski uznaje wszystkie reklamacje i...