Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zadać naszym prawnikom bezpłatne pytanie dotyczące Twojego sklepu internetowego.
+2 głosów
582 wizyt
pytanie zadane w Zwrot towaru przez użytkownika
Klient zakupił w sklepie internetowym materac. Na drugi dzień po otrzymaniu materaca klient poinformował, że chce skorzystać z prawa do zwrotu, jednak materac został wyjęty z folii zabezpieczającej (materac zawsze jest zapakowany z dwie folie - jedna to jest folia zabezpieczająca producenta, druga to folia transportowa, obie zostały przez klienta otworzone).

Według informacji, które dostaliśmy od Producenta materacy:

"Materace to produkty zapakowane, które po otwarciu nie mogą być zwrócone ze względów higienicznych i zdrowotnych.

Zgodnie z art. 38 ust. 5 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827) ze względów higienicznych prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w przypadku usunięcia z produktu folii zabezpieczającej (folia zgrzana termicznie lub z nadrukiem logo firmy)."

Natomiast według klienta materac nie jest produktem higienicznym i nie mają tu zastosowania powyższe przepisy.

Proszę o Państwa opinię.

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (23.5k)

Szanowna Pani,

nie jestem w stanie w 100% stwierdzić czy materace mieszczą się w wyjątku przewidzianym w art. 38 pkt. 5 ustawy o prawach konsumenta. Brakuje jeszcze orzeczeń, które wyjaśniałyby tę kwestię, dlatego pozostaje nam odwołać sie do podglądów wyrażonych w nauce prawa. W doktrynie wskazuje się, że brak możliwości zwrotu rzeczy należy rozumieć nie fizyczny brak możliwości jej odesłania do przedsiębiorcy, lecz brak możliwości ponownego wprowadzenia rzeczy do obrotu z uwagi na utratę właściwości np. sterylnych. (por. Ustawa o prawach konsumenta, red. Kaczmarek-Templin, 2014; Lubasz D. (red.), Namysłowska M. (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz., WK, 2015). 

 Argument przemawiający za uznaniem za produkt higieczny materaców znajdziemy w Wytycznych DG ds. sprawiedliwości do Dyrektywy 2011/83/UE, która została wdrożona do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Wskazuje się w nich, że aby  możliwe  było  zastosowanie  zwolnienia,  o  którym  mowa  w  lit.  e) dyrektywy (w którym znajduje się wyjątek z uwagi na cele higieniczne i ochronę zdrowia),  towary  muszą  być zapieczętowane  na  przykład  przy  użyciu  opakowania  ochronnego  lub  folii  z  uwagi  na rzeczywiste  względy  związane  z  ochroną  zdrowia  lub  względy  higieniczne.  Zwolnienie  to może  dotyczyć  na  przykład  następujących  towarów,  które  zostały  rozpieczętowane  przez konsumenta po ich dostarczeniu:  

  •  Produkty kosmetyczne, na przykład szminki;  
  •  Materace. 

Jak wskazałem na wstępie - brak jest jeszcze orzeczeń, które wyjaśniałyby tę kwestię, a same wytyczne nie mają mocy prawnej, mogą jedynie wskazywać kierunek interpretacji tych przepisów. Proszę jednak pamiętać, że z naszej strony może Pani liczyć na wsparcie. 

 

317 pytań

321 odpowiedzi

55 komentarzy

650 sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.



Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...