Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zadać naszym prawnikom bezpłatne pytanie dotyczące Twojego sklepu internetowego.
+3 głosów
33 wizyt
pytanie zadane w Zwrot towaru przez użytkownika
Chciałbym się dowiedzieć jak ze strony prawa wygląda następująca sytuacja:
W sklepie oferuję promocję - przy zakupach o wartości min. 200zł wysyłka kosztuje 0,01.
Załóżmy, że klient składa zamówienie o wartości 210 zł, po czym korzystając z prawa do zwrotu części zamówienia - zwraca produkty o wartości 50zł.
Z mojego punktu widzenia zachodzi zmiana zamówienia - jego wartość spada do 150zł, zatem klient nie powinien być upoważniony do korzystania z promocyjnej wysyłki. Czy w takiej sytuacji mogę ze potrącić różnicę między kosztem wysyłki standardowym a promocyjnym ze zwracanej kwoty?
Ewentualnie - czy taka kwestia nie powinna być ustalona w regulaminie?

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (12.5k)

Panie Robercie,

zwrócilismy się ostatnio z pytaniem dotyczącym częściowych zwrotów i rozliczania kosztów dostawy przy takich zwrotach do UOKiK.

Otrzymaliśmy odpowiedź, która stanowi co prawda niewiążącą interpretację, jednak wskazuje z pewnością kierunek poprawnej interpretacji.

Odpowiedź, mówi między innymi, że :

"Sposób obliczania opłaty za dostawę przez danego dostawcę może też przewidywać, iż wraz ze wzrostem ilości zamówionych towarów konsument zapłaci mniej (lub nic) za ich dostawę. Wówczas w przypadku odstąpienia od części umowy, tak jak w przedstawionym przez Panią przykładzie, konsumentowi nie będzie należał się żaden zwrot.".

Możemy więc przyjąć, że oczywiście konsumentowi nie przysługuje zwrot kosztów dostawy,jesli ich nie poniósł, Pan jednak sugeruje pójście jeszcze o krok dalej - i odjęcie od zwracanej kwoty za produkt kosztów, które konsument "hipotetycznie" poniósłby, gdyby nie został objęty promocją. Naszym zdaniem, takie odjęcie na chwilę obecną nie jest możliwe, a byłoby możliwe jedynie w przypadku, gdyby posiadali Państwo na stronie sklepu regulamin promocji, opisujący zasady jej funkcjonowania - i zawierajacy zapis, iż w przypadku częściowego odstąpienia od umowy, konsument ma obowiązek niejako "zwrócić korzyśc" którą dzięki promocji uzyskał.

Co istotne jednak, aby możliwe było potrącenie takich kosztów - ważne, żeby cena zwracanego produktu na tyle obniżała ogólną kwotę sprzedaży, aby przestała ona kwalifikować się do promocji (a więc tak jak w podanym przez Pana przykładzie - gdyby natomiast zwracany produkt kosztował 5 zł - promocja nadal obowiązywałaby klienta).

Zapisy takie wymagają odrębnej regulacji, ponieważ zgoda na nie musi być dobrowolna (konsument chcąc wziąć udział w  promocji, decyduje się na zaakceptowanie jej zasad, jednak nie jest to jego obowiązek - może z promocji nie skorzystać - w ten sposób można uzyskać zamierzony przez Pana efekt zgodnie z prawem konsumenckim - nie ograniczając praw konsumenta związanych z odstąpieneim od umowy). 

Gdyby byli Państwo zainteresowani stworzeniem przez naszych specjalistów takiego regulaminu promocji, proszę o kontakt.

W razie pytań, pozostaję do dyspozycji.

317 pytań

321 odpowiedzi

55 komentarzy

650 sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.



Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...