Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zadać naszym prawnikom bezpłatne pytanie dotyczące Twojego sklepu internetowego.
0 głosów
727 wizyt
pytanie zadane w Zwrot towaru przez użytkownika
Witam,

Proszę o wyjaśnienie poniższych przypadków dotyczących nieodebranych przesyłek.

1. Nieodebrana paczka pobraniowa ze sklepu internetowego. Nadawca zostaje obciążony kosztem wysłania oraz kosztem paczki zwrotnej. Jak wyegzekwować od kupującego zwrot pieniędzy? Czy są na to jakieś konkretne paragrafy?

2. Klient zakupił towar z przedpłata na konto. Paczka została poprawnie wysłana przez nadawcę. Po jakimś czasie przesyłka wraca jako nieodebrana. Po kontakcie klient rezygnuje z ponownej wysyłki towaru. Nadawca zostal obciążony kosztem przesyłki zwrotnej. Jak wyegzekwować od kupującego ten koszt? Czy nadawca dokonując zwrotu pieniędzy za anulowane zamówienie może odliczyc kwotę przesyłki zwrotnej?

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (23.9k)
Dzień dobry,

Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie, w kwestii nieodebranej przesyłki pobraniowej, sprzedawca ma następujące możliwości:

1. może domagać się od klienta zapłaty ceny towaru, kosztów pierwszej przesyłki oraz kosztów ewentualnej ponownej przesyłki, tj. może żądać należytego wykonania umowy sprzedaży.

2. sprzedawca postępuje tak samo jak w pkt. 1, a dodatkowo domaga się także wynagrodzenia za poniesioną szkodę (koszt przesyłki zwrotnej), tj. żąda należytego wykonania umowy sprzedaży i naprawienia szkody wynikłej z nienależytego jej wykonania.

3. sprzedawca może wezwać klienta do wykonania umowy sprzedaży z zakreśleniem terminu i zagrożeniem, że w razie bezskutecznego jego upływu odstąpi od umowy sprzedaży. Po upływie terminu i braku reakcji ze strony klienta sprzedawca składa klientowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży (np. mailowo) – w tym wypadku własność towaru „wraca” do sprzedawcy, a klient nie ma obowiązku uiszczenia ceny. Umowa sprzedaży zostaje uznana za niebyłą.

4. sprzedawca postępuje tak samo, jak w pkt. 3, a dodatkowo domaga się od klienta naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania, czyli poniesionej szkody – w tym wypadku wydaje się, że będą to przynajmniej całe koszty przesyłki pobraniowej, ale także inne koszty związane z niewykonaniem zobowiązania przez klienta.

Oczywiście jedynym sposobem na całkowite uniknięcie ryzyka wystąpienia takich sytuacji jest nieudostępnianie przesyłek pobraniowych - obecna ustawa o prawach konsumenta nie wymaga, aby były one dostępne. Jeśli chodzi o windykację wyżej opisanych kosztów, najlepiej zacząć od mailowego wezwania klienta do zapłaty, następnie pisemnego. Ostatecznie pozostaje zaś tylko droga sądowa. Oczywiście w razie wystąpienia takich sytuacji jak najbardziej można zwrócić się do nas - postaramy się pomóc, również w razie sądowego dochodzenia należności.

Poniżej zamieszczam linki do naszego zaktualizowanego artykułu oraz webinaru w tym temacie, gdzie szczegółowo omawiamy opisane tu sytuacje:

https://prokonsumencki.pl/blog/co-zrobic-gdy-klient-nie-odbiera-przesylki-pobraniowej/

https://prokonsumencki.pl/blog/webinar-nieodebranie-przesylki-za-pobraniem-konsekwencje/

Jeżeli chodzi o drugie pytanie, w razie odstąpienia od umowy, klient ponosi wówczas koszt przesyłki zwrotnej. Należy wezwać klienta (np. mailowo) do zapłaty i wyznaczyć mu krótki termin np. 2 dni. Po upływie tego terminu można poinformować klienta o potrąceniu zwracanej mu ceny produktu z kosztami przesyłki zwrotnej. Następnie należy zwrócić klientowi cenę towaru pomniejszoną o koszty przesyłki zwrotnej.

Pozdrawiamy

326 pytań

331 odpowiedzi

56 komentarzy

674 sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.



Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...