Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zadać naszym prawnikom bezpłatne pytanie dotyczące Twojego sklepu internetowego.
+2 głosów
58 wizyt
pytanie zadane w Zwrot towaru przez użytkownika
Jak wiadomo największym problemem najnowszych zmian w ustawie o handlu elektronicznym dla większości sklepów internetowych jest naszym zdaniem "niesprawiedliwy" obowiązek zwrotu kosztów transportu. Dlaczego sklep musi zwrócić koszt transportu klientowi - skoro jest to usługa wykonana w całości - towar został dowieziony, benzyna spalona, usługa zaś finalnie zrealizowana. Rozumiem koszt produktu, który wraca zazwyczaj w stanie "do dalszej odsprzedaży" i za to należy się zwrot pieniędzy. Czytając nowe przepisy można wywnioskować, że koszty usług nie podlegają zwrotowi, a więc nijak się to ma do zwrotu pieniędzy za usługę transportu, stąd moje pytanie, czy można to interpretować w taki sposób, jak sugeruję powyżej?

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (24k)
edycja przez użytkownika

Drodzy Państwo,

kwestię obowiazku zwrotu kosztów dostarczenia towaru regulują art. 32 ust. 1. ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta, zgodnie z którym przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowiwszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Ponadto wedle art. 33 omawianej ustawy jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów. Dla przykładu można wyróżnić dwie sytuacje:

  1. gdy przesyłka kurierska jest właśnie najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez przedsiębiorcę; jeśli tak jest sprzedawca zobowiązany jest do jego zwrotu,
  2. gdy przesyłka kurierska nie jest najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez przedsiębiorcę, a sprzedawca oferuje, np. list zwykły za 10 zł, to konsument wybierając przesyłkę kurierską, zgodnie z ustawą, poniesie tzw. dodatkowe koszty, tj. różnicę między kosztem przesyłki kurierskiej, a listem zwykłym, w tym przypadku 5 zł. 

Ponadto pragnę wskazać, że zgodnie z art. 34 ust. 2 konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. Takie samo stanowisko wyrażono w publikacjach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierowanych do przedsiębiorców. Twierdzi się w nich, że to konsument  musi pokryć  koszty  bezpośrednio  związane  ze  zwrotem towaru  po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, czyli odesłaniem rzeczy do sprzedawcy. 
Kupujący jest zwolniony z poniesienia tych kosztów, jeżeli przedsiębiorca: zgodził się je ponieść lub przed  zawarciem umowy  nie  poinformował  konsumenta  o  konieczności  ich poniesienia. 
(Lehman K., Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców, Warszawa, 2014)

W razie jakichkolwiek wątpliwości pozostaję do dyspozycji.

 

327 pytań

332 odpowiedzi

57 komentarzy

686 sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.



Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...