Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zadać naszym prawnikom bezpłatne pytanie dotyczące Twojego sklepu internetowego.
+2 głosów
56 wizyt
pytanie zadane w Reklamacja towaru przez użytkownika
Zakupiłam ostatnio okap przez Internet. Przesyłka doszła bez uszkodzeń zewnętrznych, jednakże podczas montażu (miesiąc później) okazało się, że wiele elementów znajdujących się wewnątrz okapu uległo uszkodzeniu. Złożyłam więc reklamację do sprzedawcy z żądaniem wymiany sprzętu na nowy. Sprzedawca oczywiście odrzucił moją reklamację. Stwierdził, że 14-dniowy czas na zwrot towaru już dawno minął,  a co więcej okap mógł ulec uszkodzeniu podczas transportu. Sprzedawca powołał się także na punkt w regulaminie mówiący o tym, że aby skutecznie reklamować towar, który mógł zostać zniszczony w transporcie, muszę mieć protokół szkody sporządzony przez kuriera. Czy taki zapis jest zgodny z prawem? Nie wiem co robić! W końcu nie był to tani sprzęt.

Proszę pomóżcie!

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (12.2k)

Po pierwsze, nie należy mylić prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa z rękojmią. W aktualnym porządku prawnym, Konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Jeśli zaś chodzi o rękojmię, to jest to instytucja prawna, która umożliwia Klientowi dochodzenie roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. Uprawnienie to przysługuje Klientowi dwa lata od dnia wydani towaru. Co więcej, przez pierwszy rok trwania rękojmi istnieje domniemanie, że wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Wobec czego, to na Sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z winy Konsumenta. 

Mając na uwadze Pańskie pytanie, może Pani zareklamować produkt z tytułu niezgodności towaru z umową i to Sprzedawca musi Pani udowodnić, że wadliwość okapu jest wynikiem np. nienależytego użytkowania. Można powiedzieć, że Pani pozycja w tym sporze jest niejako uprzywilejowana. 

Dodatkowo należy wskazać, że wszelkie zapisy zawarte w regulaminie uzależniające przyjęcie reklamacji od spisania protokołu szkody w obecności kuriera są uznane przez UOKiK za klauzule niedozwolone, a co za tym idzie nie mają żadnej mocy prawnej.

 

319 pytań

324 odpowiedzi

55 komentarzy

653 sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.



Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...