Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zadać naszym prawnikom bezpłatne pytanie dotyczące Twojego sklepu internetowego.
0 głosów
35 wizyt
pytanie zadane w Reklamacja towaru przez użytkownika
Witam

Mam kolejną nie zręczną sytuację. Klient zakupił zestaw szafka + umywalka odebrał przesyłkę 17.11.2015

W dniu 30.01.2016 zgłasza reklamację następującej treści:

witam serdecznie. dzisiaj rozpakowalem szafke, ktora od Was dostalem gdyz w koncu mialem mozliwosc umeblowania lazienki. to co zobaczylem to jedna wielka masakra. peknieta obudowa w kilku miejscach. polka wywwalowana z kolkow. okleina urwana. po prostu dramat. umywalka, ktora przyjechala w drugiej paczce nienaruszona. szafka zapakowana byla tylko w karton. zrobilem zdjecia tej szafki, ale w skrocie moge to nazwac JEDNA WIELKA MASAKRA ! Czekam na odpowiedz.

Odpisałem klientowi na tą wiadomość:

Proszę o przesłanie zdjęć opakowania oraz uszkodzonej szafki. Proszę także o przesłanie kopi faktury oraz protokołu sporządzonego w obecności kuriera. Klient odpisał (w załączniku były oczywiście zdjęcia samej uszkodzonej szafki, baz karton) Nie posiadam zdjęć szafki w kartonie jak również protokołu. Szafka była zapakowana w jednej paczce w karton, umywalka w drugiej w folię.

Wszystkich zdjęć posiadam 12 sztuk więc wyślę w 3 mailach. Trochę minęło on momentu odebrania przesyłki przez klienta. Co w takiej sytuacji należy zrobić.

Z góry bardzo dziękuje za odpowiedź.

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (23.6k)
Sprzedawca nie może uzależniać rozpatrzenia reklamacji od spisania przez konsumenta z przewoźnikiem protokołu uszkodzeń - to jest jedna z klauzul niedozwolonych wpisanych do rejestru klauzul.

Sprzedawca może co prawda odmówić uwzględnienia reklamacji, ale będzie to słowo przeciwko słowu.

Art. 556 (2) Kodeksu cywilnego wskazuje dodatkowo, że jeśli nie upłynął jeszcze 1 rok to przyjmuje się domniemanie, że wada istniała w chwili wydania. Dlatego też to sprzedawca musi wykazać, że towar nie był uszkodzony już w momencie jego otrzymania, a jest to niestety bardzo trudne.

W tej sytuacji sprzedawca mógłby ewentualnie bronić się zapisem zawartym w art 542 kc - W razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju; jeżeli stwierdził, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika. Przyjmuje się, że tym czasem będzie 7 dni.

Zgodnie z przepisem art 535¹ k.c. przepisy te stosuje się do sprzedaży konsumenckiej w takim zakresie w jakim sprzedaż ta nie jest uregulowana odrębnymi przepisami. Ustawa o prawach konsumenta nie reguluje obowiązków sprawdzenia stanu przesyłki, więc zastosowanie będą miały przepisy kc.

Należy jednak przekalkulować, czy bardziej opłaca się odmówić uznania reklamacji i narażać się na ewentualny spór sądowy z konsumentem. czy bardziej opłaca się uznać reklamację.

Pozdrawiam

320 pytań

324 odpowiedzi

55 komentarzy

653 sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.



Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...