Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:
Witaj Sprzedawco! Możesz tutaj zadać naszym prawnikom bezpłatne pytanie dotyczące Twojego sklepu internetowego.
+1 głos
26 wizyt
pytanie zadane w Zwrot towaru przez użytkownika
Witam serdecznie,

prowadzę sklep internetowy sprzedający meble. i w tej kwestii mam pytanie dotyczące zwrotu towaru:

1 klient otrzymał meble w paczkach do samodzielnego montażu po rozpakowaniu paczek stwierdził że mebel mu nie odpowiada. więc spakował elementy i zażądał ode mnie odbioru. Kto ponosi koszt odesłania przesyłki? Elementu zostały spakowane nie oryginalnie, a opakowanie producenta zostało zniszczone – porwane, co powoduje ze nie mogę już sprzedać mebli w tej pełnej wartości. Czy muszę w takim przypadku oddać kupującemu 100% wartości towaru?

2.Czy mogę w regulaminie zamieśćić zapis : „Kupujący ma obowiązek sprawdzić przesyłkę przy odbiorze, a w przypadku jej uszkodzenia spisać protokuł szkody z kurierem. Reklamacje na uszkodzenia mechaniczne bez w/w protokołu nie będą uwzględniane”

Sporo klientów otrzymując towar nie zagląda do zawartości, a potem zgłasza reklamacje że meble są uszkodzone. Jakie prawa w takim przypadku ma kupujący? ja wysłałem towar pełno wartościowy a chce mi oddać uszkodzony.

 

Proszę o informacje

1 odpowiedź

0 głosów
odpowiedź przez użytkownika Ekspert Prokonsumencki.pl (23.6k)
Szanowny Panie,

stanowczo odradzamy zamieszczenie wskazanego zapisu w regulaminie Pańskiego sklepu internetowego – jest to typowa klauzula niedozwolona, np. Ewentualne uszkodzenia powstałe podczas dostawy należy niezwłocznie zgłosić osobie dostarczającej przesyłkę oraz skontaktować się z handlowcem Sklepu Internetowego. Warunkiem rozpatrzenia ewentualnej reklamacji jest spisanie w obecności pracownika firmy kurierskiej „protokołu reklamacji. (nr wpisu: 5870).

W kwestii zwrotu kupującemu 100% wartości towaru – zastosowanie może mieć art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, zgodnie z którym Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 12 ust. 1 pkt 9.

Jednak kwestią sporną jest wysokość wskazanego przez Państwo odszkodowania konsumenta za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy… (art. 34 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta).

Problem powstaje przy próbie doprecyzowania korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy oraz wskazaniu jak obliczyć odszkodowanie konsumenta.

W pierwszej kwestii – wskazuje się, że przyczynę zmniejszenia rzeczy w postaci korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy należy interpretować zgodnie z motywem 47 dyrektywy 2011/83/UE. Zaznaczono w nim, że konsument musi mieć możliwość stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy w zakresie i w sposób, w który mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. (tak W. Chomiczewski, w: Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz, D. Lubasz, M. Namysłowska (red. nauk.), Warszawa, 2015).
Pragnę wskazać, że w sklepach stacjonarnych zajmujących sprzedażą mebli najczęściej są prezentowane oferowane meble.

W sprawie dokładnej kwoty odszkodowania – jak wcześniej wskazałem z uwagi na brak wyroków sądów, w doktrynie twierdzi się, że udowodnienie dokładnej kwoty, o jaką zmniejszyła się wartość rzeczy, będzie obciążało w postępowaniu sądowym przedsiębiorcę i może wymagać powołania biegłego. Przeprowadzenie rzetelnej wyceny często będzie wymagać posiadania wiadomości specjalnych w rozumieniu art. 278 § 1 k.p.c. (W. Chomiczewski, tamże) Podkreślam, że autor tego poglądu skupił się wyłącznie na etapie postępowania sądowego, pomijając sposób w jaki obliczone ma zostać odszkodowanie przed trafieniem sprawy do sądu. Uważamy, że również na tym etapie dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie opinii biegłego – pozwoli to Państwu zabezpieczyć się na wypadek ewentualnego sporu sądowego.

Pragnę również dodać, że kwesta te rodzi wiele wątpliwości – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoich materiałach wskazuje, że W pierwszej kolejności strony umowy powinny spróbować porozumieć się co do procentowego określenia zużycia przedmiotu/usługi. Jeżeli jednak nie dojdą do konsensusu kwestię tę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.(http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-odpowiedzi/odstapienie-od-umowy-zawartej-na-odleglosc/).

Pozdrawiamy,

Zespół Prokonsumencki.pl

320 pytań

324 odpowiedzi

55 komentarzy

653 sprzedawców

Wsparcie Prawne Sprzedawcy to miejsce, w którym możesz bezpłatnie zadawać pytania naszym prawnikom, uzyskać pomoc i wsparcie.



Profesjonalne wzory pism dla Sprzedawców przygotowane przez prawników:


...