W dzisiejszym artykule przedstawimy zalety kolejnego zapisu w przygotowywanym przez naszych prawnik\u00f3w regulaminie sklepu internetowego. Pozwala on na zabezpieczenie interes\u00f3w sprzedawcy w relacjach z przedsi\u0119biorcami (B2B). Tym razem poka\u017cemy, jak w skuteczny spos\u00f3b mo\u017cna ograniczy\u0107 odpowiedzialno\u015b\u0107 sprzedawcy w stosunku do klient\u00f3w nieb\u0119d\u0105cych konsumentami.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n W jednym z naszych poprzednich artyku\u0142\u00f3w wyja\u015bniali\u015bmy, w jaki spos\u00f3b mo\u017cna ca\u0142kowicie wy\u0142\u0105czy\u0107 odpowiedzialno\u015b\u0107 sprzedawcy z tytu\u0142u r\u0119kojmi w relacjach B2B. R\u0119kojmia to oczywi\u015bcie podstawowa zasada odpowiedzialno\u015bci sprzedawcy za jego produkt, kt\u00f3ra pozwala klientom na sk\u0142adanie reklamacji w przypadku dostrze\u017cenia wady zakupionego towaru. Sam fakt wy\u0142\u0105czenia r\u0119kojmi wobec przedsi\u0119biorc\u00f3w jednak nie sprawia jeszcze, \u017ce sprzedawca mo\u017ce czu\u0107 si\u0119 ca\u0142kiem bezpiecznie<\/strong> i liczy\u0107 na to, \u017ce nie poniesie \u017cadnej odpowiedzialno\u015bci w przypadku zaniedba\u0144 w wykonaniu umowy na rzecz klienta nieb\u0119d\u0105cego konsumentem.<\/p>\n Wy\u0142\u0105czenie r\u0119kojmi sprawia jedynie, \u017ce sprzedawc\u0119 trudniej b\u0119dzie poci\u0105gn\u0105\u0107 do odpowiedzialno\u015bci w przypadku np. wad towaru, poniewa\u017c w\u00f3wczas odpowiada\u0107 on b\u0119dzie na zasadach og\u00f3lnych Kodeksu cywilnego, kt\u00f3re formu\u0142uj\u0105 odpowiedzialno\u015b\u0107 kontraktow\u0105, tj. z tytu\u0142u niewykonania lub nienale\u017cytego wykonania zobowi\u0105zania<\/strong>. Klienta obarcza wtedy ci\u0119\u017car dowiedzenia, \u017ce (1) sprzedawca nie wykona\u0142 lub wykona\u0142 nieprawid\u0142owo umow\u0119, a (2) klient poni\u00f3s\u0142 szkod\u0119, (3) kt\u00f3ra pozostaje w zwi\u0105zku przyczynowym z nieprawid\u0142owym wykonaniem umowy sprzeda\u017cy przez sprzedawc\u0119.<\/p>\n Zgodnie z zasadami og\u00f3lnymi sprzedawca b\u0119dzie odpowiedzialny za dzia\u0142anie umy\u015blne, jak i nieumy\u015blne, kt\u00f3rym wyrz\u0105dzono szkod\u0119 klientowi \u2013 a zatem b\u0119dzie odpowiada\u0142 tak\u017ce za niezachowanie nale\u017cytej staranno\u015bci w wykonaniu umowy sprzeda\u017cy. Najpro\u015bciej m\u00f3wi\u0105c, odpowiada tak\u017ce za to, \u017ce nie zrobi\u0142 wszystkiego, co w jego mocy, by wykona\u0107 umow\u0119 jak najlepiej<\/strong>. Jego odpowiedzialno\u015b\u0107 obejmuje tak\u017ce zw\u0142ok\u0119 w wykonaniu zobowi\u0105zania umownego, a ponadto zaniechania i dzia\u0142ania jego podwykonawc\u00f3w.<\/p>\n W zwi\u0105zku z nieprawid\u0142owym wykonaniem umowy sprzeda\u017cy klient mo\u017ce domaga\u0107 si\u0119 od sprzedawcy naprawienia wynik\u0142ej z tego faktu szkody poprzez zap\u0142at\u0119 odszkodowania. Zasadniczo roszczenie klienta mo\u017ce obejmowa\u0107 nie tylko rzeczywi\u015bcie poniesion\u0105 przez niego szkod\u0119 <\/strong>(np. sum\u0119 wydatk\u00f3w, jakie by\u0142 zmuszony ponie\u015b\u0107 w zwi\u0105zku z konieczno\u015bci\u0105 doprowadzenia wadliwego towaru do stanu zgodno\u015bci z umow\u0105), ale tak\u017ce utracone przez niego korzy\u015bci<\/strong>.<\/p>\n Z utracon\u0105 korzy\u015bci\u0105 mo\u017cemy mie\u0107 do czynienia, gdy klient biznesowy kupi\u0142 okre\u015blony produkt dlatego, \u017ce by\u0142 mu potrzebny do wykonania umowy z jego klientem ko\u0144cowym, np. zamierza\u0142 produkt sprzeda\u0107 po dokonaniu w nim okre\u015blonych modyfikacji. Nieprawid\u0142owe wykonanie umowy sprzeda\u017cy przez sprzedawc\u0119, polegaj\u0105ce chocia\u017cby na zw\u0142oce w wydaniu towaru, mo\u017ce doprowadzi\u0107 do tego, \u017ce klient biznesowy straci potencjalnego klienta oraz wynagrodzenie, jakie otrzyma\u0142by, gdyby m\u00f3g\u0142 wykona\u0107 swoj\u0105 umow\u0119.<\/p>\n <\/p>\n Jak zatem widzimy \u2013 sprzedawca, pomimo wy\u0142\u0105czenia r\u0119kojmi dla przedsi\u0119biorc\u00f3w, musi zdawa\u0107 sobie spraw\u0119 z odpowiedzialno\u015bci, jak\u0105 nadal ponosi wed\u0142ug przepis\u00f3w og\u00f3lnych o odpowiedzialno\u015bci kontraktowej.<\/p>\n Na szcz\u0119\u015bcie przepisy te pozwalaj\u0105 nam dokona\u0107 rozszerzenia, jak i ograniczenia zakresu odpowiedzialno\u015bci w relacjach z kontrahentami.<\/p>\n \u201eD\u0142u\u017cnik mo\u017ce przez umow\u0119 przyj\u0105\u0107 odpowiedzialno\u015b\u0107 za niewykonanie lub za nienale\u017cyte wykonanie zobowi\u0105zania z powodu oznaczonych okoliczno\u015bci, za kt\u00f3re na mocy ustawy odpowiedzialno\u015bci nie ponosi<\/em>.\u201d<\/p><\/blockquote>\n – art. 473 \u00a71 Kodeksu cywilnego<\/p>\n \u201eNiewa\u017cne jest zastrze\u017cenie, i\u017c d\u0142u\u017cnik nie b\u0119dzie odpowiedzialny za szkod\u0119, kt\u00f3r\u0105 mo\u017ce wyrz\u0105dzi\u0107 wierzycielowi umy\u015blnie<\/em>.\u201d<\/p><\/blockquote>\n – art. 473 \u00a72 Kodeksu cywilnego<\/p>\n Powy\u017csze przepisy prawa cywilnego daj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 umownego ograniczenia odpowiedzialno\u015bci sprzedawcy a\u017c do granic umy\u015blno\u015bci<\/strong>. Zawarcie w regulaminie sklepu, kt\u00f3ry stanowi przecie\u017c integraln\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 umowy z klientem, stosownej klauzuli, pozwoli zatem wy\u0142\u0105czy\u0107 odpowiedzialno\u015b\u0107 sprzedawcy za szkody, kt\u00f3re wyrz\u0105dzi\u0142 w spos\u00f3b nieumy\u015blny sam, jak i poprzez osoby trzecie, w tym dzia\u0142aj\u0105cych dla niego podwykonawc\u00f3w.<\/p>\n \u201eZobowi\u0105zany do odszkodowania ponosi odpowiedzialno\u015b\u0107 tylko za normalne nast\u0119pstwa dzia\u0142ania lub zaniechania, z kt\u00f3rego szkoda wynik\u0142a<\/em>.\u201d<\/p>\nOdpowiedzialno\u015b\u0107 na zasadach og\u00f3lnych – dlaczego warto j\u0105 zmodyfikowa\u0107 w regulaminie sklepu na korzy\u015b\u0107 sprzedawcy<\/h2>\n
Ograniczenie odpowiedzialno\u015bci sprzedawcy w regulaminie sklepu internetowego<\/a> – granice wy\u0142\u0105czenia odpowiedzialno\u015bci<\/h2>\n