Zapoznaj się z naszą ofertą

“Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji – osobiście w sklepie” – nowa klauzula niedozwolona

Jednym z najnowszych wpisów w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK jest tytuł niniejszego wpisu – pod numerem 4959 znajdziemy klauzulę niedozwoloną o następującej treści:

Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji – osobiście w sklepie

Klauzula została wpisana do rejestru na skutek pozwu złożonego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tomaszowie Mazowieckim – patrząc na powodów w pozostałych sprawach wpisanych do rejestru należy przyznać, że rzecznicy konsumentów bardzo rzadko korzystają ze swoich uprawnień, dlatego tym bardziej warto się pochylić nad ostatnim wpisem.

Dlaczego jest to klauzula niedozwolona

Klauzula została uznana za niedozwoloną, gdyż przerzuca ona ciężar kontaktu w sprawie rozstrzygnięcia reklamacji na konsumenta – choć zgodnie z przepisami to sprzedawca obowiązany jest ustosunkować się do żądania konsumenta. Zarówno wskazany zapis, jak i wszelkie podobne nakładające na konsumenta np. obowiązek kontaktu telefonicznego w terminie 14 dni od dnia złożenia reklamacji będą również uznane za klauzule niedozwolone – oczywiście pod warunkiem braku indywidualnego uzgodnienia (sprzedawca może bowiem w drodze indywidualnych negocjacji ustalić z klientem taki zapis, na pewno jednak nie zalecamy wyposażania naszych wzorów formularzy reklamacyjnych w tego typu zapisy).

Przypomnijmy, że sprzedawca powinien ustosunkować się do żadania konsumenta w terminie maksymalnie 14 dni (kalendarzowych, nie roboczych), gdyż w przeciwnym razie przyjmuje się, że uznał reklamację.  Więcej w tym temacie piszemy tutaj: Masz 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji klienta i ani dnia więcej

Podsumowanie – rada dla sprzedawców

Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do reklamacji. Aby ten obowiązek nie był zbyt uciążliwy dla sprzedawcy warto np. poprosić konsumenta o numer telefonu komórkowego lub adres poczty elektronicznej – wtedy bez nakładu większych kosztów i w bardzo szybki sposób jesteśmy w stanie poinformować konsumenta o wyniku reklamacji (w przypadku telefonu zalecamy wysłać SMSa- dla celów dowodowych).

Z drugiej strony nie zalecamy narzucania konsumentów obowiązku odbioru decyzji w sprawie reklamacji, gdyż może się to skończyć tak jak w przypadku przedsiębiorcy którego wpis został zamieszczony w rejestrze klauzul niedozwolonych.

“Uwaga! Informacja o rozpatrzeniu reklamacji – osobiście w sklepie” – nowa klauzula niedozwolona
9 votes, 2.33 avg. rating (51% score)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jakość produktu a regulamin sklepu internetowego | panamena1985 - [...] do realizacji swoich racji klienta. Klient ma możliwość także sprawdzenia czy umieszczony regulamin sklepu internetowego jest prawidłowo sporządzony – jeśli…
  2. Jakość poduktu a regulamin sklepu internetowego | jakosc-produktu-a-regulamin-sklepu-internetowego - [...] do realizacji swoich racji klienta. Klient ma możliwość także sprawdzenia czy umieszczony regulamin sklepu internetowego jest prawidłowo sporządzony – jeśli nie…

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czy zamierzasz otworzyć sklep internetowy albo już sprzedajesz online?

Zapisz się teraz na newsletter prawny

otrzymasz za darmo poradniki i porady prawne!

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa doty. sprzedaży internetowej i zabezpieczysz lepiej interesy swojej firmy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Płatność za pobraniem
Czy sprzedawca musi udostępnić płatność za pobraniem

Obecnie mamy szeroki wachlarz sposobów płatności, które możemy wykorzystać przy sprzedaży produktu w sklepie internetowym. Płatności online, za pobraniem, przelew...

Zamknij