Zaznacz stronę
RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

RODO w serwisie internetowym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

Jeżeli prowadzisz serwis internetowy, to w większości przypadków będziesz zbierać i przetwarzać dane osobowe użytkowników. W tym artykule opisujemy, na jakie kwestie warto przede wszystkim zwrócić uwagę przy tworzeniu serwisu, tak aby działał on zgodnie z wymogami Rozporządzenia RODO.

Jeżeli użytkownicy Twojego serwisu będą podawać jakiekolwiek dane osobowe przy korzystaniu z funkcjonalności, które udostępniasz, będą Cię dotyczyć wszystkie wymogi RODO związane z danymi osobowymi. Użytkownik może podać swoje dane np. w sytuacji, gdy jest możliwe założenie konta w serwisie, zakupienie w serwisie usługi lub towaru. W takim przypadku gromadzisz i przetwarzasz dane użytkowników. Jeżeli jednocześnie decydujesz o celach i sposobach przetwarzania tych danych, a najczęściej tak właśnie będzie, to jesteś administratorem danych osobowych użytkowników serwisu. W takim przypadku ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

 

RODO i Serwis internetowy [1] – Zasady przetwarzania danych osobowych

 

Jedną z najważniejszych kwestii, na które należy zwrócić uwagę jest przetwarzanie danych osobowych użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez Rozporządzenie RODO.Czytaj dalej wpis

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

RODO w sklepie stacjonarnym – 7 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w kontekście RODO prowadząc sprzedaż w sklepie tradycyjnym

Wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych, które ustanowiło Rozporządzenie RODO, dotyczą nie tylko działalności w internecie. Jeżeli decydujesz o celach i sposobach przetwarzania zebranych w Twoim sklepie stacjonarnym danych osobowych klientów, na gruncie przepisów o ochronie danych osobowych jesteś wówczas administratorem danych. Zatem również w sytuacji, gdy prowadzisz sklep stacjonarny, nie unikniesz konieczności  uregulowania kwestii związanych z danymi osobowymi klientów i wprowadzenia standardów postępowania z danymi, jakich wymagają nowe przepisy unijne.

W tym artykule wskazujemy kilka podstawowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę przy dostosowywaniu swojej działalności w sklepie stacjonarnym do RODO.

 

[ 1 ] RODO & Sklep stacjonarny | Sprawdź w jakich sytuacjach przetwarzasz dane osobowe klientów

 

Od odpowiedzi na pytanie, a jakich sytuacjach są przetwarzane dane klientów Twojego sklepu stacjonarnego zależy, jakie środki trzeba będzie podjąć, aby przetwarzanie tych danych było zgodne z prawem i jakie obowiązki informacyjne będą wiązały się z tym przetwarzaniem. Najczęstsze sytuacje, w których może dojść do przetwarzania przez Ciebie danych klientów są następujące:

  • klient korzysta z postępowania reklamacyjnego i w jego ramach podaje swoje dane osobowe;
  • klient chce otrzymać rachunek lub fakturę i w tym celu podaje swoje dane osobowe;
  • klient lub sprzedawca kieruje do drugiej strony roszczenia wynikające z umowy sprzedaży inne niż w ramach postępowania reklamacyjnego (np.
Czytaj dalej wpis
Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie w kontekście RODO i nie tylko

Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie w kontekście RODO i nie tylko

[  ] Checkboxy ze zgodami klientów stanowią ważny element sklepu internetowego. To dzięki nim możesz jako sprzedawca odebrać zgodę klienta o określone działania, na które jest wymagana zgoda. Dzięki zapisaniu zgody w systemie informatycznym sklepu, uzyskujesz również w łatwy sposób dowód, że klient zaakceptował warunki regulaminu lub zapoznał się w określonymi dokumentami i zasadami. Wraz z rozpoczęciem stosowania rozporządzenia RODO, zmiany nastąpiły również w sposobie formułowania komunikatów i zgód w checkboxach, a także w ich rodzajach. W artykule opisujemy w jaki sposób należy formułować checkboxy, aby były zgodne z nowymi przepisami, a także zasady odbierania zgód od klientów.

 

Jakie checkboxy są obowiązkowe w każdym sklepie

 

Jednym z najważniejszych checkboxów w każdym sklepie internetowym jest checkbox ze zgodą na regulamin. Ten checkbox nie jest wymagany przez rozporządzenie RODO – obowiązek jego posiadania wynika z ustawy o prawach konsumenta oraz z przepisów kodeksu cywilnego. Ustawa o prawach konsumenta wymaga, aby sprzedawca podał konsumentowi szereg informacji przez zawarciem z nim umowy.Czytaj dalej wpis

Audyt sklepu internetowego pod kątem RODO – sprawdź, czy Twój sklep jest zgodny z RODO

Audyt sklepu internetowego pod kątem RODO – sprawdź, czy Twój sklep jest zgodny z RODO

Nasi Klienci często zwracają się do nas z prośbą o sprawdzenie pod kątem RODO wybranych zakładek, checkboxów czy komunikatów na stronie ich sklepu. Z naszej praktyki wynika, że wybiórcza weryfikacja określonych rozwiązań nie jest bezpieczna.  Zalecamy przeprowadzenie kompleksowego audytu pod kątem RODO w każdym sklepie internetowym, tak aby mieć pewność, że sklep jest w pełni dostosowany do nowych wymagań dotyczących ochrony danych osobowych. Po przeprowadzeniu audytu możliwe jest stwierdzenie czy treści zamieszczone w sklepie spełniają warunki wynikające z RODO czy też wymagają modyfikacji.

W tym artykule opiszemy w kilku punktach  jaki powinien być zakres standardowego audytu oraz na co trzeba zwrócić szczególną uwagę weryfikując sklep pod kątem RODO. Oczywiście każdy sklep jest inny i może wymagać szerszego zakresu sprawdzenia – dlatego też zawsze zalecamy konsultację z prawnikiem i zlecenie przeprowadzenie mu indywidualnego audytu.

 

Zakres audytu pod kątem RODO oraz podstawa prawna

 

Podstawą prawną do przeprowadzenia audytu sklepu pod kątem RODO jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.Czytaj dalej wpis

RODO w sklepie internetowym, czyli co musi wiedzieć o RODO Sprzedawca Internetowy

RODO w sklepie internetowym, czyli co musi wiedzieć o RODO Sprzedawca Internetowy

W ostanich miesiącach RODO jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Przez ten cały szum medialny trudno wyłapać jednak istotę RODO i co ono faktycznie oznacza dla Sprzedawcy Internetowego. Na tym skupimy się w tym artykule tak aby ułatwić Wam dostosowanie swojego sklepu internetowego do wymogów stawianych przez RODO. 

 

Co to właściwie jest RODO

 

RODO, to dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej „RODO” lub „Rozporządzenie RODO”.

RODO jest rozporządzeniem PE i Rady UE. Rozporządzenia takie są bezpośrednio stosowane w państwie – członku UE, a więc odróżnieniu od dyrektyw nie wymagają implementacji (wdrożenia) do jego systemu prawnego. Są one narzędziem harmonizacji, uwspólniania pewnych kwestii na terenie całej Unii. Dla przykładu obowiązująca jeszcze dziś ustawa z 29 sierpnia 1997 r.… Czytaj dalej wpis

Polityka prywatności sklepu internetowego zgodna z RODO – zmiany ważne dla Sprzedawców Internetowych

Polityka prywatności sklepu internetowego zgodna z RODO – zmiany ważne dla Sprzedawców Internetowych

25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać Rozporządzenie RODO, które wymusza także na Sprzedawcach internetowych m.in. aktualizację stosowanych przez nich polityki prywatności sklepu internetowego o dodatkowe obowiązki informacyjne. RODO to nie tylko nowa polityka prywatności, ale zupełnie nowe podejście do ochrony danych osobowych. W tym artykule skupimy się jednak na najważniejszych zmianach dotyczących polityki prywatności sklepu internetowego, tak aby była ona zgodna z RODO. 

Rozporządzenie RODO, to dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej „RODO” lub „Rozporządzenie RODO”. Oficjalny tekst Rozporządzenia RODO dostępny jest tutaj.

Dla osób, które chcą szerzej zapoznać się z tematem RODO polecamy jako pierwszy krok w tym kierunku Przewodnik po RODO dla małych i średnich przedsiębiorców wydany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (kliknij)Czytaj dalej wpis

Ogólne Warunki Sprzedaży – czym są i dlaczego mogą być przydatne sprzedawcy internetowemu

Ogólne Warunki Sprzedaży – czym są i dlaczego mogą być przydatne sprzedawcy internetowemu

Sprzedawcy internetowi często pytają nas czy warto posiadać Ogólne Warunki Sprzedaży, czy też jest to niepotrzebna formalność. W tym artykule wyjaśnimy, co tak naprawdę stanowi dokument określany w skrócie OWS i dlaczego jest on przydatny przy sprzedaży na odległość.

Czym są Ogólne Warunki Sprzedaży

Ogólne Warunki Sprzedaży to popularna nazwa dokumentu określającego szczegóły umowy sprzedaży na odległość w sytuacji, kiedy klient nie ma możliwości zaznaczenia checkboxa ze zgodą na regulamin, a więc poza sklepem internetowym. Najczęściej chodzi o sprzedaż telefoniczną lub za pomocą wymiany wiadomości email. Jeżeli transakcja dochodzi do skutku, OWS wchodzą w skład umowy razem w uzgodnionymi przez strony podstawowymi elementami, takimi jak towar, cena i sposób dostawy. Ogólne Warunki Sprzedaży stanowią więc odpowiednik regulaminu w sklepie internetowym.

Dlaczego sprzedawca internetowy powinien posiadać taki dokument

Podstawowym powodem, dla którego warto dysponować Ogólnymi Warunkami Sprzedaży są wymogi prawne. Zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy o prawach konsumenta:

„Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

1)   głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;

2)   swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;

3)   adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;

4)   adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 3;

5)   łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;

6)   kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;

7)   sposobie i terminie zapłaty;

8)   sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;

9)   sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art.

Czytaj dalej wpis
Ochrona danych osobowych w sklepie internetowym 2017/2018 – omawiamy zmiany

Ochrona danych osobowych w sklepie internetowym 2017/2018 – omawiamy zmiany

25 maja 2018 r. wejdzie w życie ogólne rozporządzenie o ochronie danych (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych).

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych w praktyce przyniesie duże zmiany zarówno dla przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe, jak i dla ich klientów, których dane powinny być znacznie lepiej chronione niż teraz, a dodatkowo zyskają oni dodatkowe prawa w zakresie przetwarzania ich danych. Zastosowanie rozporządzenia do uregulowania kwestii ochrony danych osobowych powoduje, że jest ono stosowane bezpośrednio we wszystkich Państwach Członkowskich Unii Europejskiej.

Ochrona danych osobowych – zmiany 2017/2018

Prawa osoby fizycznej i zwiększenie ochrony jego danych spowoduje nałożenie na przedsiębiorców szeregu nowych obowiązków – najważniejsze z nich postaramy się omówić poniżej.

1) konieczność  samodzielnej oceny ryzyka i dostosowania do niego odpowiednich środków ochronnych 

To administrator będzie samodzielnie wdrażał oraz w razie potrzeby aktualizował odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie danych osobowych odbywało się zgodnie z  rozporządzeniem i aby móc to wykazać w razie kontroli.… Czytaj dalej wpis

Regulamin sklepu internetowego 2017 i inne zmiany w prawie ecommerce

Regulamin sklepu internetowego 2017 i inne zmiany w prawie ecommerce

Regulamin sklepu internetowego w roku 2017 rozpoczął się zmianami wynikającymi z ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Obowiązki sprzedawcy internetowego wynikające z ustawy dotyczą przede wszystkim obowiązku udzielania informacji oraz obowiązku zachowania właściwych procedur dotyczących postępowania reklamacyjnego.

Poniżej omawiamy najważniejsze naszym zdaniem zmiany oraz kwestie prawne, na które powinien zwrócić uwagę sprzedawca internetowy w 2017 r.

Regulamin sklepu internetowego 2017 – zmiany z ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

Ustawa określa między innymi obowiązki przedsiębiorców związane z umożliwieniem swoim klientom korzystania z pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów. Ustawa przewiduje dwa główne obowiązki informacyjne dla sprzedawców internetowych:

  1. sprzedawca, który zobowiązał się (nie jest to obowiązkowe) albo jest obowiązany na podstawie odrębnych przepisów do korzystania z pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami, informuje konsumentów o podmiocie uprawnionym, który jest właściwy dla tego przedsiębiorcy.
  2. w przypadku gdy w następstwie złożonej przez konsumenta reklamacji spór nie został rozwiązany, przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku oświadczenie o: (1) zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich albo zgodzie na udział w takim postępowaniu albo (2) odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Czytaj dalej wpis
Odpowiedzialność sprzedawcy za błąd przewoźnika przy wydaniu produktu konsumentowi – omawiamy najnowsze orzeczenie sądowe

Odpowiedzialność sprzedawcy za błąd przewoźnika przy wydaniu produktu konsumentowi – omawiamy najnowsze orzeczenie sądowe

Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy rozpatrywał spór konsumenta z firmą telekomunikacyjną. Konsument, będący w tej sprawie powodem, zawarł z pozwanym umowę, przedmiotem której było świadczenie przez pozwanego usługi (…) w zakresie i na warunkach określonych w umowie, w ramach której powód korzystał również z oferty promocyjnej „Szybka N. z tabletem za 1 zł” [z uzasadnienia wyroku Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie z dnia 30 czerwca 2016 r., II C 264/16].

Oferta promocyjna stanowiła osobną umowę sprzedaży tabletu za obniżoną cenę 1 zł. W tej sytuacji pozwany był więc sprzedawcą internetowym. Pozwany wysłał produkt do konsumenta za pośrednictwem firmy kurierskiej. Konsument jednak przesyłki nie otrzymał. Jak wynikało ze zwrotnego potwierdzenia odbioru, przesyłkę odebrała inna osoba. Konsument twierdził, że nie upoważniał takiej osoby do odbioru oraz że nie ma możliwości, aby taka osoba znajdowała się pod jego adresem. W związku z tym, wniósł pozew o wykonanie umowy sprzedaży poprzez wydanie mu tabletu będącego jej przedmiotem.… Czytaj dalej wpis

Czy szukasz informacji o regulaminie dla sklepu?

Szukasz pomocy

przy zwrocie lub reklamacji?

 

Kliknij i dołącz do naszej grupy wsparcia na Facebooku!