Zapoznaj się z naszą ofertą

Jak prawidłowo obniżyć ceny w sklepie i nie narazić się UOKiK

W tym wpisie omówimy jak teoretycznie korzystne dla konsumenta działanie sprzedawcy może  stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów oraz być przyczyną nałożenia na sprzedawcę kary pieniężnej w wysokości do 10 % przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym.

Chodzi o fałszywe promocje cenowe, tj. działanie sprzedawcy polegające na podawaniu przy danym produkcie dwóch cen – jednej wyższej, określanej jako “stara” cena albo po prostu przekreślonej i drugiej niższej, określanej jako “nowa” lub “promocyjna” cena.

Wszystko byłoby w porządku, gdy “stara” cena faktycznie wcześniej istniała przed okresem obowiązywania “nowej” ceny. Jeżeli jednak jest to jedynie pozorna promocja możemy mówić o nieuczciwej praktyce rynkowej.

Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.

Takie postępowanie z kolei jest uznawane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, z czym wiąże się możliwość nałożenia na sprzedawcę kary pieniężnej w wysokości do 10 % przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym. Co ważne uwzględnia się tutaj cały przychód (czyli jeszcze przed odjęciem kosztów) i to nie tylko ze sprzedaży internetowej, ale z całej działalności danego przedsiębiorcy. Taka “akcja promocyjna” może się okazać bardzo kosztowna dla sprzedawcy.

Z zasady promocja jest czymś korzystnym dla klientów. Pozwala ona nabyć produkty po niższych cenach. Reklama dotycząca promocji cenowej musi jednak podawać prawdziwe informacje o faktycznie stosowanych, porównywanych cenach. Konsument powinien znać faktyczną korzyść finansową, jaką może osiągnąć korzystając z danej promocji. W przeciwnym razie możemy mieć do czynienia z nieuczciwą praktyką rynkową.

Pamiętajmy zatem aby cena promocyjna faktycznie miała promocyjny charakter. Nie warto wprowadzać konsumentów w błąd i informować ich o iluzorycznej korzyści cenowej. Może się to okazać działaniem krótkowzrocznym i bardzo kosztownym dla sprzedawcy.

Jak prawidłowo obniżyć ceny w sklepie i nie narazić się UOKiK
4 votes, 5.00 avg. rating (98% score)

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czy zamierzasz otworzyć sklep internetowy albo już sprzedajesz online?

Zapisz się teraz na newsletter prawny

otrzymasz za darmo poradniki i porady prawne!

Będziesz na bieżąco ze zmianami prawa doty. sprzedaży internetowej i zabezpieczysz lepiej interesy swojej firmy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
decyzja uokik
Omawiamy decyzję UOKiK przeciwko APART. Czyli jak ustrzec się miliona złotych kary

W tym wpisie omówimy decyzję wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko Apart Sp. z o.o. z siedzibą...

Zamknij