Unia Europejska wprowadza zmiany w zakresie sprzedaży importowanych produktów. O tym jakie wymogi mogą być stawiane takim produktom pisaliśmy na przykładzie zabawek w tym artykule. Dnia 16 lipca 2021 r. czekają przedsiębiorców kolejne zmiany - wchodzi bowiem w życie Rozporządzenie 2019/1020 w...
Blog prawników Prokonsumencki.pl
Webinar Q&A z prawnikiem | Odstąpienie to nie zwrot, czyli jak i w jakim terminie konsument może odstąpić od umowy i zwrócić towar zakupiony przez internet?
Nagranie z webinaru Q&A z prawnikiem jest już gotowe - zapraszamy do oglądania. Webinar odbył się 8 lipca 2021 r. Kluczowym problemem poruszonym podczas tego webinaru, to omówienie zagadnienia - odstąpienie to nie zwrot, czyli jak i w jakim terminie konsument może odstąpić od umowy i zwrócić...
Czy rolnik jest konsumentem, czy przedsiębiorcą? Omawiamy wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 lutego 2021 r.
Czy rolnik dokonujący zakupu ciągnika powinien być traktowany jako konsument czy przedsiębiorca? Na to pytanie odpowiedzi udzielił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 lutego 2021 r., który zapadł w sprawie o sygn. akt I NSNc 152/20. Kwalifikacja klienta jako konsumenta lub przedsiębiorcy...
Skąd wziąć regulamin sklepu internetowego?
W dzisiejszych czasach sprzedaż internetowa osiągnęła poziom, który sprawia, że nie sposób wyobrazić sobie handlu bez tej właśnie formy sprzedaży. Nie ulega wątpliwości, że niezależnie od formy sprzedaży, musi być ona ujęta w właściwe dla siebie reguły, które można utożsamiać z umową łącząca...
Webinar Q&A z prawnikiem | Kto ponosi koszty reklamacji towaru i czy zasadność reklamacji ma tutaj znaczenie?
Webinar Q&A z prawnikiem już za nami, odbył się 10 czerwca 2021 r. Kluczowym problemem poruszonym podczas tego webinaru, to odpowiedź na pytanie - Kto ponosi koszty reklamacji towaru i czy zasadność reklamacji ma tutaj znaczenie? Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i aktywność -...
Cel: bezpieczna zabawa, czyli sprzedaż zabawek i wymogi prawne
Wymogi stawiane przez Unię Europejską w stosunku do importowanych produktów mogą spędzać sen z powiek niejednego przedsiębiorcy. Jednymi z produktów, których zgodność z wymogami jest stosunkowo często poddawana kontroli odpowiednich organów, są zabawki pochodzące z importu. Sprzedaż zabawek jest...
Dostarczenie treści cyfrowych – obliczanie kwoty zwrotu – omawiamy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 8.10.2020 r. (C-641/19)
Dostarczenie treści cyfrowych- w niniejszym artykule postaram się omówić kwestię, wynikającą z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który jest istotny z punktu widzenia zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Dotyczy on w głównej mierze prawa do odstąpienia od umowy...
Odpowiedzialność Youtube za treści bezprawne – na podstawie orzeczenia Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 13 października 2017 r. Sygn. akt I ACa 1208/16
Ze względu na dynamiczny rozwój serwisu internetowego YouTube w niniejszym artykule udzielimy odpowiedzi na pytania, czy YouTube może ponieść odpowiedzialność za publikowanie obraźliwych materiałów filmowych? Jeżeli tak, to kiedy? Co należy rozumieć pod pojęciem „treści bezprawne”? Jaka jest...
Webinar Q&A z prawnikiem | W jaki sposób Sprzedawca może zabezpieczyć się przed odstąpieniem przez konsumenta od umowy o świadczenie usługi zawartej przez internet?
Zamieszczamy nagranie z webinaru Q&A z prawnikiem, który odbył się 11 maja 2021 r. Kluczowym problemem poruszonym podczas tego webinaru, to odpowiedź na pytanie - W jaki sposób Sprzedawca może zabezpieczyć się przed odstąpieniem przez konsumenta od umowy o świadczenie usługi zawartej przez...
Dobra umowa z influencerem , na co uważać, co musi zawierać
We współczesnym świecie, gdy życie stopniowo przenosi się do sieci, coraz większego znaczenia nabierają umowy zawierane z osobami aktywnie uczestniczącymi w przestrzeni wirtualnej. Tym samym chcąc liczyć się na rynku koniecznym będzie nawiązanie współpracy z blogerami, vlogerami, influencerami,...
Regulamin serwisu randkowego + polityka prywatności
Regulamin serwisu randkowego i polityka prywatności Każdy serwis internetowy ma swoją określoną charakterystykę. Wynika z tego, że zawsze, zakładając nowy serwis, należy wziąć pod uwagę, czy jego tematyka nie będzie pociągała za sobą szczególnych wymogów prawnych. Właściciele serwisów randkowych,...
Czy kurier może dokonać weryfikacji wymiarów paczki tylko w obecności nadawcy? O roli artykułu 48 Prawa przewozowego w kontekście dopłat za przekroczenie wymiarów.
Czy kurier może dokonać weryfikacji wymiarów paczki tylko w obecności nadawcy? Z punktu widzenia przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż wysyłkową, istotną rolę w tej sprawie odegrało postanowienie Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 16 stycznia 2020 r. I CSK 618/19. Stąd też potrzeba...
MailChimp a RODO – omawiamy decyzję bawarskiego urzędu ochrony danych w sprawie MailChimp
Konieczność zapewnienia pełnej ochrony danych podczas ich przekazywania stanowi jeden z obowiązków nakładanych przez RODO na podmioty przetwarzające te dane i przekazujące je do państw trzecich. Określenie jednak, czy w danym przypadku zapewniono ich pełną ochronę może w praktyce okazać się...
Webinar Q&A z prawnikiem | Czy sprzedawca powinien się obawiać pisma od rzecznika praw konsumentów i 36 innych pytań i odpowiedzi
Zamieszczamy nagranie z webinaru Q&A z prawnikiem, który odbył się 9 kwietnia 2021 r. Kluczowym problemem poruszonym podczas tego webinaru, to odpowiedź na pytanie - czy sprzedawca powinien się obawiać pisma od rzecznika praw konsumentów, czy musi na nie odpowiadać i na co zwracać uwagę przy...
Zmiany w prawie 2022 | 3 z 3 | Dostarczanie treści lub usług cyfrowych zyskuje własną umowę – ważne zmiany dla Sprzedawców Internetowych w 2022
Ważna aktualizacja z 24. maja 2022 r.! Zmiany dotyczące reklamacji i treści cyfrowych, które pierwotnie miały wejść w życie 1. stycznia 2022 r., a następnie 28. maja 2022 r. wejdą w życie jeszcze później - z najnowszego projektu ustawy wynika, że zmiany wejdą w życie w terminie 14 dni od...
Zmiany w prawie 2022 | 2 z 3 | Rękojmia i gwarancja – jakie zmiany czekają Sprzedawców Internetowych w 2022
Ważna aktualizacja z 24. maja 2022 r.! Zmiany dotyczące reklamacji i treści cyfrowych, które pierwotnie miały wejść w życie 1. stycznia 2022 r., a następnie 28. maja 2022 r. wejdą w życie jeszcze później - z najnowszego projektu ustawy wynika, że zmiany wejdą w życie w terminie 14 dni od...
Zmiany w prawie 2022 | 1 z 3 | Reklamacja po nowemu i sprzedaż treści lub usług cyfrowych – kolejne duże zmiany w przepisach i w regulaminie sklepu internetowego, które czekają Sprzedawców Internetowych w 2022 r.
Ważna aktualizacja z 24. maja 2022 r.! Zmiany dotyczące reklamacji i treści cyfrowych, które pierwotnie miały wejść w życie 1. stycznia 2022 r., a następnie 28. maja 2022 r. wejdą w życie jeszcze później - z najnowszego projektu ustawy wynika, że zmiany wejdą w życie w terminie 14 dni od...
Czy mimo braku informacji o wyjątkach od prawa odstąpienia od umowy Sprzedawca może z nich skorzystać i odmówić zwrotu?
W ostatnim czasie jeden ze Sprzedawców zadał nam ciekawe pytanie dotyczące możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość (np. w sklepie internetowym). Pytanie brzmiało - czy wyjątki od prawa odstąpienia od umowy mogą mieć zastosowanie mimo, że przedsiębiorca w ogóle nie poinformuje...
Nowe etykiety energetyczne i prawo do naprawy – jakie zmiany muszą wprowadzić przedsiębiorcy?
Kolejny krok Unii Europejskiej sprzyjający środowisku – jakie skutki dla sprzedawców i innych przedsiębiorców poza korzyściami dla środowiska rodzą akty unijne wchodzące w życie 1 marca 2021 roku? Ostatnie lata prac Unii Europejskiej przyniosły wiele rozmów na temat potrzeby ochrony środowiska...
Porozumienie cenowe jest zakazane zawsze, niezależnie od wielkości udziału w rynku – decyzja Prezesa UOKIK w sprawie Spokey sp. z o.o.
Porozumienie cenowe – wpływ udziału w rynku na stwierdzenie naruszenia W sprawie Spokey sp. z o.o. Prezes UOKiK wydał decyzję stwierdzającą, że uzgadnianie minimalnych cen odsprzedaży sprzętu sportowego, czego dokonywała spółka zawierając porozumienia z krajowymi dystrybutorami tego...